/  /  /  /  / PREZENTACJA | Ford Grand C-MAX 1.6 EcoBoost (150 KM) Titanium
Ford C-Max

Ford C-Max

Zmień
SegmentVany / Klasa Niższa Średnia
Cena68 700 zł - 117 500 zł (aktualizacja: 2016-09-19)
Emisja CO299 g/km - 159 g/km
Żużycie paliwa3,8 L/100km - 6,8 L/100km
 

PREZENTACJA | Ford Grand C-MAX 1.6 EcoBoost (150 KM) Titanium

IBRM Samar|
Ford Grand C-Max 2012
© IBRM Samar
Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012Ford Grand C-Max 2012

Atrakcyjny design, dobre wyposażenie i niezawodność sprawiają, że obok oferty Forda trudno przejść obojętnie. Obecny na rynku trzeci rok rodzinny minivan jest jednym z ciekawszych aut w swojej klasie.

Pierwsza generacja auta oferowana w latach 2003-2010  występowała początkowo pod nazwą Focus C-MAX. Bazujący na Focusie II generacji minivan kompaktowej wielkości zjednał sobie fanów dzięki takim atutom jak dobre prowadzenie czy korzystna relacja ceny do jakości. Pięcioosobowy Focus C-MAX oparty na płycie „Ford C1 platform” i podzespołach Focusa oraz Mazdy 5 (Premacy) miał opinię auta trwałego i niekłopotliwego w eksploatacji.
Drugą generacje Forda C-MAX zaprezentowano w 2009 roku we Frankfurcie. Do sprzedaży, tym razem w dwóch wersjach nadwozia różniących się długością, wielofunkcyjne auto trafiło rok później. Obecne jego wcielenie korzysta z platformy Focusa III (Ford Global C platform) i wielu jego podzespołów.

Gdzie jest produkowany?
Fordy C-MAX wyjeżdżają z fabryki w Walencji w Hiszpanii. Wersje hybrydowe, sprzedawane na wybranych rynkach, montowane są w Michigan w USA.

Segment i konkurenci
Rodzinny minivan należy do segmentu C (klasa niższa średnia). Na polskim rynku konkuruje głównie z Citroenem C4 Picasso, Mazdą 5, Oplem Zafira Tourer, Peugeotem 5008, Renault Scenic, Toyotą Verso i Volkswagenem Touran.

Kto kupuje prezentowany model?
W 2012 roku na Forda C-MAX (oba warianty nadwozia)  zdecydowało się u nas 843 klientów, z czego 388 aut zakupiły firmy, resztę klienci indywidualni. W tym roku Ford sprzedał 108 minivanów (53 sztuki trafiły do firm,  55 do klientów prywatnych).

Podstawowe informacje
Ford C-MAX występuje w dwóch wariantach nadwozia: krótszym, 5-osobowym i wydłużonym, 5- lub 7-osobowym. Tę drugą, bardziej przestronną i pakowną wersję prezentujemy poniżej. Ford C-MAX (krótki) różni się od wersji długiej – z przydomkiem „Grand” – także typem tylnych drzwi. W wersji Grand tylne, boczne drzwi są przesuwane, co ułatwia dostęp do kabiny szczególnie na parkingu.
W ostatnich latach Ford stał się specjalistą w produkcji rodzinnych minivanów, obecnie oferuje ich aż pięć. Prezentowany Grand C-MAX to model ze środka oferty, firma posiada mniejsze minivany (B-MAX i C-MAX) oraz dwa większe (S-MAX i Galaxy).
Fordy S-MAX i Galaxy znane są z wysokiej niezawodności, dopracowanych układów jezdnych i wyważonej ceny. Druga generacja Fordów C-MAX podąża ich tropem. Również oferuje wysoką jakość wykonania oraz takie atuty jak dobre własności jezdne czy stosunkowo niskie koszty utrzymania.
W kwestii bezproblemowej eksploatacji Fordy C-MAX dogoniły już starsze i droższe minivany firmy. Dowodem na wysoką niezawodność Fordów C-MAX są wyniki ostatniego raportu DEKRA.  Niemieccy rzeczoznawcy na podstawie danych z ponad 15 milionów przeglądów wykonanych w ciągu ostatnich dwóch lat przyznali Fordowi C-MAX tytuł „Samochodu Roku” (pod względem niezawodności). Dwa Fordy - C-MAX i Focus - okazały się najmniej awaryjne w swoich klasach.
Ford Grand C-MAX oferowany jest z wyjątkowo szeroką gamą jednostek napędowych, w cenniku znajdziemy aż 11 wersji silnikowych. Klient Forda może wybrać jedną z trzech wersji wyposażeniowych (Ambiente, Trend, Titanium). Do wyboru są trzy jednostki benzynowe (każda w dwóch wariantach mocy) i dwie wysokoprężne (łącznie w 5 wariantach mocy). Także możliwości doposażenia auta są imponujące, szczególnie w porównaniu z konkurencyjną Mazdą 5 czy Toyotą Verso.
Producent oferuje standardowo dwa lata gwarancji mechanicznej, jednak możliwe jest jej przedłużenie za dopłatą (programy „Ford Protect” i „Gwarancja 12”). Najciekawszym rozwiązaniem jest oferta przedłużenia gwarancji nawet do 10 lat. Pakiet „Gwarancja 12” obejmuje najważniejsze podzespoły samochodu (w tym silnik, skrzynię biegów i przeniesienie napędu) a więc elementy, których ewentualna naprawa kosztowałaby najwięcej. Limitowany przebiegiem do 200 tys. km. pakiet „ochronny” wymaga niewielkiej dopłaty (99 zł za każdy rok przedłużenia gwarancji).

Wymiary, masy i objętości
Minivan Forda mierzy na długość 4.520 mm (dla porównania: Mazda 5 – 4.585; Opel Zafira Tourer – 4.658; Volkswagen Touran – 4.397 mm). Grand C-MAX ma na szerokość 1.828 mm (tyle co krótszy wariant) i jest wysoki na 1.684 mm. Rozstaw osi wersji Grand równy 2.790 mm jest duży w zestawieniu z konkurencją (dla porównania: Mazda 5 – 2.750; Opel Zafira Tourer – 2.760; Volkswagen Touran – 2.678 mm).
W opisywanej tutaj wersji samochód waży 1.496 kg. Dopuszczalna ładowność jest duża na tle konkurentów i wynosi 704 kg.
Standardowa objętość bagażnika jest przeciętna jak na minivana tej wielkości, oferuje 439 litrów pojemności, ale po złożeniu oparcia kanapy objętość przestrzeni bagażowej wzrasta do 1.706 litrów.

Bezpieczeństwo
Wyposażenie auta z zakresu bezpieczeństwa wypada nieźle w relacji do ceny i klasy auta. Bez dopłaty, w najtańszej wersji, klient otrzyma poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń.  Cofająca się kolumna kierownicy i bezpieczny wspornik pedałów to kolejne elementy służące poprawie bezpieczeństwa. System ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem kontroli trakcji (TA), układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA) oraz układ poprawiający stabilność na zakrętach (TVC) oferowane są już od najtańszej wersji.
Natomiast takie  układy jak ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA), zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (ACS), wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu LKA czy system BLIS wymagają dopłaty lub są oferowane w droższych wersjach.
Za ciekawą nowinkę techniczną w grupie systemów bezpieczeństwa można uznać system monitorowania martwego pola widzenia w lusterku (BLIS). Rzadko stosowany w tej klasie aut system ostrzega kierowcę, jeżeli inny pojazd wjedzie w martwe pole widzenia lusterka bocznego.
Z kolei system układ poprawiający stabilność na zakrętach (TVC) poprawia jazdę na łukach przez wyhamowywanie wewnętrznych kół samochodu z jednoczesnym przeniesieniem mocy na koła zewnętrzne. Pokonywanie zakrętów staje się pewniejsze za sprawą lepszej przyczepności kół i ograniczonej podsterowności samochodu.
Ford Grand C-MAX w crashtestach niezależnej organizacji Euro NCAP zakończył testy wynikiem pięciu gwiazdek (maksymalna nota). Ochronę dorosłych pasażerów oceniono wysoko, bo na 96%, natomiast w kategorii „safety assist” przyznano 71 punktów procentowych.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W aucie zastosowano sporo nowoczesnych rozwiązań technicznych, z których wymieniamy kilka bardziej interesujących.
System wspomagający parkowanie. System wspomagania parkowania pozwala zaparkować równolegle w miejscu, w którym zdawałoby się to niemożliwe – tylko 20% większym od długości samochodu. Gdy elektroniczny układ ustali, że wolne miejsce jest dostatecznie duże, kieruje samochodem, a kierowcy pozostaje jedynie używanie hamulca i gazu. Takie parkowanie bez używania rąk jest wygodniejsze i mniej stresujące.
Dwusprzęgłowa przekładnia preselekcyjna PowerShift. Nowoczesna skrzynia automatyczna zapewnia wysoki komfort użytkowania. 6-biegowa przekładnia inteligentnie wybiera następne przełożenie we właściwym momencie, dzięki czemu zmiana biegu jest płynna i nie jest tracona siła napędowa (zmiana biegu zabiera ułamek sekundy).
Rozwiązanie to przyczynia się także do obniżenia zużycia paliwa w porównaniu do konwencjonalnych przekładni automatycznych. W przekładni dostępny jest również „tryb sportowy” umożliwiający szybszą zmianę biegu w celu uzyskania większej dynamiki jazdy. Skrzynia z dwoma sprzęgłami jest dostępna tylko ze zmodernizowanym silnikiem wysokoprężnym Duratorq TDCi o pojemności dwóch litrów.
Aktywna żaluzja chłodnicy. Elektronicznie sterowana żaluzja reaguje na prędkość pojazdu, optymalizując przepływ powietrza przez komorę silnika oraz przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa. Aktywna żaluzja zapewnia również szybsze rozgrzanie silnika w niskiej temperaturze.
Ford Easy Fuel. Czasami zdarza się zatankować olej napędowy do baku samochodu, który wyposażony jest w silnik benzynowy i odwrotnie. Ford Easy Fuel to rozwiązanie wlewu paliwa, w którym zrezygnowano z tradycyjnego korka wlewu. Specjalna mechaniczna klapka otwiera wlew do baku tylko po włożeniu do niego odpowiedniej końcówki pistoletu dystrybutora.

Napęd
W przypadku Forda Grand C-MAX wybór jednostek napędowych jest  wyjątkowo duży. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe (od 100 do 182 KM) oraz dwie jednostki wysokoprężne (od 95 do 163 KM). Łącznie jest – wliczając różne warianty mocy – 11 wersji silnikowych.
Na szczególną uwagę zasługują silniki z nowej rodziny EcoBoost. Cechuje je wysoka dynamika przy umiarkowanym zużyciu paliwa. W Fordzie Grand C-MAX oferowane są dwa benzynowe silniki z tej rodziny: 1.0 i 1.6. Oba zaprojektowano wg. koncepcji downsizingu i dostarczają wysokiej mocy ze stosunkowo niedużej pojemności skokowej. Spektakularnym tego przykładem jest litrowy silnik, który oferuje w zależności od wersji 100 lub 125 KM. Trzycylindrowa jednostka używa turbosprężarki o małym momencie bezwładności, co pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału gazu nawet przy niskich obrotach silnika. Dzięki temu turbosprężarka może dodawać silnikowi mocy w niemal całym zakresie jego prędkości obrotowych. Turbina może osiągnąć maksymalnie prawie ćwierć miliona obrotów na minutę.
Silnik 1.0 EcoBoost, który otrzymał tytuł "International Engine of the Year" w roku 2012 jest tak mały, że postawiony na ziemi zajmuje powierzchnię kartki papieru formatu A4.
W minivanie napęd przenoszony jest na przednie koła za pośrednictwem pięcio- lub sześciobiegowej manualnej przekładni lub sześciobiegowej automatycznej przekładni dwusprzęgłowej PowerShift. Z wybranymi silnikami stosowany jest system ASS (start-stop) ograniczający nieznacznie zużycie paliwa, szczególnie w ruchu miejskim.
W poniższym zestawieniu przedstawiamy dane dla podstawowych wersji, a więc wyposażonych w manualne skrzynie biegów (wyjątkiem jest najsłabszy, 115-konny wariant turbodiesla 2.0 TDCi sprzęgnięty standardowo z przekładnią PowerShift).

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.0 o mocy 74 kW/ 100 KM. Podstawowa jednostka zapewnia przyzwoite osiągi przy niedużym zużyciu benzyny. Nowatorski  „benzynowiec” z rodziny EcoBoost pozwala na rozpędzenie się do 172 km/h, a „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 13,6 sekundy. Z tym silnikiem Ford w cyklu mieszanym spala 5,2 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 119 g/km).
1.0 o mocy 92 kW/ 125 KM. Ten sam silnik w mocniejszym wariancie o mocy 125 KM pozwala rozpędzić się do 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 12,2 sekundy. Rodzinny minivan średnio zużywa 5,2 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 119 g/km).
1.6 o mocy 77 kW/ 105 KM. Jednostka z rodziny Duratec pozwala na osiągnięcie „setki w 13,5 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 177 km/h. Ford Grand C-MAX spala średnio 6,9 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 to 159 g/km).
1.6 o mocy 92 kW/ 125 KM. Jednostka 1.6 Duratec w mocniejszym wariancie mocy pozwala na rozpędzenie się do 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 12,3 sekundy. Samochód średnio spala 6,9 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 159 g/km).
1.6 o mocy 110 kW/ 150 KM. Jednostka 1.6 EcoBoost w słabszym wariancie umożliwia osiągnięcie „setki” w 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi tu 202 km/k. Minivan spala w cyklu mieszanym 6,6 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 154 g/km).
1.6 o mocy 134 kW/ 182 KM. Mocniejsza wersja 1.6 EcoBoost pozwala na osiągnięcie „setki” w 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna równa jest 215 km/k. Kompaktowy minivan zużywa w cyklu mieszanym 6,6 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 154 g/km).

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 70 kW/ 95 KM. Najmniejszy i najsłabszy turbodiesel 1.6 TDCi pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 14,3 s i rozpędzenie się maksymalnie do 166 km/h. Oszczędny Diesel zużywa średnio 4,9 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 129 g/km).
1.6 o mocy 85 kW/ 115 KM. Mocniejsza odmiana wysokoprężnego silnika 1.6 TDCi zapewnia niezłe osiągi przy niskim zużyciu paliwa (średnio 4,9 litra) i niedużej emisji CO2 (129 g/km). Samochód z tym Dieslem można rozpędzić do 180 km/h, a sprint do „setki” zabiera 12,3 sekundy.
2.0 o mocy 85 kW/ 115 KM. Podstawowy wariant dwulitrowego Diesla sprzęgnięto ze skrzynią PowerShioft. Silnik 2.0 TDCi pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,3 s i rozpędzenie się maksymalnie do 182 km/h. Dwulitrowy Diesel zużywa średnio 5,8 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 154 g/km).
2.0 o mocy 103 kW/ 140 KM. Silnik 2.0 TDCi w tej wersji rozpędza Forda Grand C-MAX maksymalnie do 200 km/h. Auto „setkę” osiąga po 10,1 sekundy. Turbodiesel zużywa średnio 5,3 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 139 g/km).
2.0 o mocy 118 kW/ 163 KM. Najmocniejsza odmiana wysokoprężnego silnika 2.0 TDCi pozwala rozpędzić auto do 205 km/h, a sprint do „setki” zabiera tu 9,2 sekundy. Najmocniejsza jednostka wysokoprężna „konsumuje” 5,3 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 139 g/km).

Grupa emisyjna
Ford Grand C-MAX emituje 154 g/km CO2. Minivan zużywa średnio 6,6 litra benzyny w przeliczeniu na 100 km, w mieście 8,2 l, a na trasie 5,5.

Koszty
Za najtańszego Forda Grand C-MAX 1.0 EcoBoost/ 100 KM Ambiente zapłacimy 69.600 zł. Prezentowana wersja auta (1.6 EcoBoost/ 150 KM Titanium) to wydatek 88.950 zł. Natomiast najdroższa odmiana (2.0 TDCi/ 163 KM PowerShift Titanium) kosztuje 107.400 zł.



Robert Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama