/  /  /  / Fiat porozumiał się ze związkami
Fiat

Fiat

Zmień
Fiat to największy producent samochodów we Włoszech, a także jeden z sześciu największych na świecie. Mająca swoją siedzibę w Turynie firma jest właścicielem wielu innych marek, w tym Alfy Romeo i Abarth, czy też Ferrari. Znana jest jednak przede wszystkim za sprawą swoich niewielkich, popularnych samochodów osobowych oraz samochodów dostawczych.
Dowiedz się więcej o marce
 

Fiat porozumiał się ze związkami

null
null

Dzisiaj w Bielsku–Białej odbyło się kolejne spotkanie zarządu spółki Fiat Auto Poland ze związkami zawodowymi z tyskiej fabryki koncernu. Strony osiągnęły porozumienie dotyczące zwolnień grupowych, w ramach których w I kwartale 2013 r. pracę w fabryce straci 1450 osób. Porozumienie zostało osiągnięte ze wszystkimi organizacjami związkowymi.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Fiat Auto Poland zatrudnia obecnie 4 862 pracowników. Po zakończeniu restrukturyzacji zatrudnienia w spółce będzie pracować ok. 3 400 osób. W trakcie dyskusji zarządu ze związkami, ustalono m.in., że dobór pracowników do zwolnienia dokonywać się będzie w oparciu o ocenę świadczonej pracy. Niezależnie od ochrony przewidzianej w ustawie o zwolnieniach grupowych, pracodawca ma uwzględnić dodatkowe kryteria ochrony pracowników. Zwolnienia nie obejmą m.in. samotnych rodziców wychowujących dzieci do lat 25, uczących się i pozostających na ich utrzymaniu. Dotyczy to także pracowników, których małżonkowie nie pracują z powodu opieki nad dzieckiem do lat 7 lub dzieckiem niepełnosprawnym lub są trwale bezrobotni bez przyznanego im prawa do świadczenia przedemerytalnego. Pracę zachowają także m.in. pracownicy urodzeni do 31 grudnia 1957 r., z wyłączeniem pracowników, którzy nabędą prawo do emerytury.

Pracownikom, z którymi zostaną rozwiązane umowy o pracę na podstawie porozumienia zawartego do 31 stycznia 2013 r. przysługiwać mają odprawy pieniężne. W zależności od okresu zatrudnienia w Fabryce Samochodów Małolitrażowych lub w spółce Fiat Auto Poland, będą one wynosiły od 9-ciu do 18 miesięcznych wynagrodzeń.

Narastający kryzys na europejskim rynku motoryzacyjnego odbił się wyjątkowo dramatycznie na kondycji zakładu w Tychach. W tym roku produkcja nie sięgnie tu nawet 350 tysięcy sztuk, natomiast prognoza na 2013 r. mówi dziś o produkcji poniżej 300 tysięcy sztuk. Dla porównania, w 2009 r, gdy Fiat był beneficjentem europejskich programów dopłat do zakupu nowych aut, z taśm tyskiego zakładu zjechało ponad 600 tysięcy pojazdów. Do tego, w piątek 21 grudnia Fiat zakończy produkcję w Polsce popularnej na rynkach europejskich, starej wersji modelu Panda. To wszystko sprawiło, ze centrala w Turynie rozpoczęła w fabryce w Tychach proces zwolnień grupowych. Z zakładu miało odejść pierwotnie ok. 1500 osób, czyli niespełna 1/3 wszystkich zatrudnionych. Mimo zaangażowania się w proces ratowania miejsc pracy w tyskiej fabryce nawet resortu gospodarki, skalę zwolnień udało się ograniczyć zaledwie o około 50 osób.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama