/  /  /  /  / PREZENTACJA | Fiat Sedici 1.6 4x4 (120 KM) Dynamic
Fiat Sedici

Fiat Sedici

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Fiat Sedici 1.6 4x4 (120 KM) Dynamic

IBRM Samar|
null
© FIAT
nullnullnullnullnullnull

Na rynku jest już siódmy rok, co szczególnie widać po stylizacji wnętrza. Włoski, mały SUV został w tym czasie dopracowany i uchodzi dziś za samochód niezawodny. Jego zalety to niewysoka cena, przyzwoite wyposażenie standardowe oraz zaskakująco dobre własności terenowe.

Fiat Sedici to pierwszy SUV w ofercie włoskiego producenta. Samochód pokazano po raz pierwszy w 2005 roku, do produkcji i salonów trafił rok później. Auto debiutowało w 2006 roku na Geneva Motor Show. Projektantem nadwozia jest Giorgetto Giugiaro z Italdesign. Pojazd był oficjalnym samochodem Zimowych Igrzysk Olimpijskich odbywających się we Włoszech w 2006 roku.
Mały terenowo-rekreacyjny samochód jest efektem współpracy z firmą Suzuki, bliźniaczym modelem jest Suzuki SX4. Japoński producent, tak jak Fiat, specjalizuje się w małych i tanich autach. Współpraca z Japończykami wypadła korzystnie, samochód został nieźle przyjęty na kilku  rynkach europejskich (np. we Włoszech zajął pierwsze miejsce pod względem sprzedaży w swojej klasie).
Wiele podzespołów Sedici pochodzi z innych modeli Fiata, a silnik benzynowy 1.6 zapożyczono od Suzuki.
W tym terenowo-rekreacyjnym samochodzie zastosowano napęd na obie osie (podstawowa wersja ma napęd 4x2). Oznaczenie napędu 4x4 pomogło w znalezieniu nazwy dla małego Fiata. Sedici po włosku oznacza liczbę szesnaście (a więc wynik iloczynu 4x4).

Gdzie jest produkowany?
Mały SUV opuszcza zakłady w Esztergom na Węgrzech.

Segment i konkurenci
Prezentowane auto należy do segmentu B. Na polskim rynku konkuruje z podobnej wielkości SUV-ami popularnych marek: Nissanem Juke, Mitsubishi ASX, Oplem Mokka, Skodą Yeti oraz bliźniaczym dla niego modelem Suzuki SX4. Konkurenta dla nich szykuje Volkswagen (mały SUV, VW Taigun oparty na podzespołach modelu up! zawita w salonach w przyszłym roku).

Kto kupuje prezentowany model?
Fiata Sedici sprzedano w zeszłym roku w liczbie 564 sztuk. Do firm trafiło 180 aut, do klientów indywidualnych 384. W tym roku sprzedano 124 samochody, z czego firmy zamówiły 37, a klienci prywatni 87.

Podstawowe informacje
Fiat Sedici to mały, 5-drzwiowy SUV. Fiat pod względem designerskim niewiele różni się od bliźniaczego Suzuki SX4. Fiat z zewnątrz wygląda przyzwoicie, choć widać, że nie jest to najnowszy model. Gorzej prezentuje się wnętrze przejęte niemal w całości bez zmian z azjatyckiego auta (jest nudne i dominują w nim materiały utrzymane w ciemnej kolorystyce).
Włoskie auto przeszło pierwszy lifting w 2009 roku, kolejny raz odmłodzono je w 2012 roku. Ostatnia modernizacja przyniosła zmodyfikowane lusterka zewnętrzne z wkomponowanymi kierunkowskazami (niezależnie od wersji teraz są w kolorze srebrnym). Wprowadzono też nowy lakier nadwozia Purple Rebel, oprócz tego zastosowano nowe wzory tapicerki i obręczy kół. We wnętrzu znajdziemy 5-calowy, dotykowy ekran nawigacji zintegrowany z odtwarzaczem MP3.
Fiat Sedici jest samochodem dość starym. Obecny w sprzedaży siódmy rok pojazd zostanie zastąpiony niedługo nowym o nazwie 500X, opartym na platformie i podzespołach Fiata 500L.
Prezentowany SUV mimo niedużych wymiarów posiada kąt natarcia wynoszący 20 stopni oraz prześwit równy 190 mm. Krótkie zwisy, nieduży rozstaw osi i duży prześwit oraz napęd na cztery koła sprawiają, że mały SUV jest dobrze przygotowany do jazdy w mniej wymagającym terenie. Opcjonalny napęd na cztery koła oczywiście docenimy także w czasie jazdy po drogach utwardzonych, szczególnie zimą. Prosta konstrukcja zawieszenia pozwoliła obniżyć nieco koszty ewentualnych napraw.
Auto oferowane jest tylko z jednym silnikiem i w trzech wersjach wyposażeniowych: Fresh, Dynamic i Emotion. Możliwości doposażenia auta są niewielkie, zarówno porównując z konkurencją, jak i na tle kilku innych modeli włoskiego producenta.

Wymiary, masy i objętości
Fiatowi Sedici pod względem gabarytów najbliżej do konkurencyjnego Nissana Juke. Włoski SUV mierzy na długość 4.115 mm (dla porównania: Nissan Juke – 4.135; Opel Mokka – 4.278; Skoda Yeti – 4.223 mm). 2,5-metrowy rozstaw osi - decydujący o ilości miejsca na nogi – jest nieco mniejszy niż u rywali (Nissan Juke – 2.530; Opel Mokka – 2.555; Skoda Yeti – 2.578 mm). Sedici gwarantuje wystarczającą przestrzeń dla czterech dorosłych pasażerów, trzeba jednak pamiętać, że niektórzy konkurenci (zwłaszcza Opel Mokka czy Skoda Yeti) przy niewiele większych wymiarach zewnętrznych oferują zdecydowanie obszerniejsze kabiny.
W opisywanej tutaj wersji samochód waży 1.250 kg.
Objętość bagażnika to przyzwoite 270 litrów pojemności, składając kanapę otrzymamy dodatkowe 400 litrów.

Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa wypada tylko przeciętnie. W standardzie znajdują się cztery poduszki powietrzne, seryjnie montowane są ABS z EBD i BAS. Za dodatkową opłatą można otrzymać kurtyny powietrzne oraz system stabilizacji toru jazdy ESP.
Sedici nie został „rozbity o ścianę” przez Euro NCAP, ale  bliźniaczy dla Fiata model, Suzuki SX4 zakończył crashtest  wynikiem czterech gwiazdek (na pięć możliwych).

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W aucie trudno doszukać się innowacji technicznych. Niema też czegoś, co by wyróżniało je na tle konkurencji.

Napęd
W „szesnastce” montowany jest wyłącznie 1,6-litrowy silnik benzynowy. Pochodzi on ze „stajni” Suzuki, natomiast dwulitrowy turbodiesel Fiata został wycofany z oferty (w modelach przewidzianych na 2013 rok). Sedici występuje z napędem na przednią oś lub na cztery koła. W aucie montowana jest 5-biegowa skrzynia manualna.
Kierowca, w wersjach 4x4, ma do wyboru trzy tryby pracy napędu: 2WD (napęd na przód), Auto (elektronicznie dołączana tylna oś) i Lock (stały napęd na cztery koła). Dołączany napęd na tył jest przekazywany przez sprzęgło wielopłytkowe. W przypadku pracy napędu w trybie 4x4 moment obrotowy przekazywany jest na osie w proporcji 50/50. Rzadko spotykana (w mniejszych i tańszych SUV-ach) możliwość wyboru trybu pracy napędu jest dużym atutem Fiata Sedici.

Silnik benzynowy – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 88 kW/ 120 KM. Sedici z napędem na cztery koła przyspiesza do setki w 11,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. Pojazd średnio zużywa 6,5 litra benzyny na 100 km i emituje 149 g/km CO2.

Grupa emisyjna
Fiat Sedici 1.6 4x4 zużywa w cyklu mieszanym 6,5 litra benzyny na 100 km. W mieście konsumuje 8,2 litra, na trasie 5,5. Emisja CO2 na poziomie 149 g/km stawia tę wersję Sedici w grupie emisyjnej D.

Koszty
Włoski SUV jest tańszy od rywali, ale też mniej nowoczesny, szczególnie w porównaniu z Oplem Mokka i Skodą Yeti.
Najtańsza odmiana Fiata Sedici z napędem 4x2 „startuje” od ceny 51.900 zł. Prezentowana wersja Sedici 1.6 4x4 Dynamic kosztuje 60.900 zł. Najdroższa 1.6 4x4 Emotion to wydatek 68.900 zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama