/  /  /  /  / Fiat Punto i silnik TwinAir 85 KM
Fiat Punto

Fiat Punto

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Cena37 000 zł - 48 500 zł (aktualizacja: 2015-11-25)
Emisja CO298 g/km - 132 g/km
Żużycie paliwa4,2 L/100km - 5,7 L/100km
 

Fiat Punto i silnik TwinAir 85 KM

FIAT|
null
© FIAT
nullnullnullnullnull

Rewolucyjny i nowatorski silnik TwinAir, zdobywca licznych nagród i wyróżnień branżowych, trafił teraz pod maskę modelu Fiat Punto 2012, czyli topowego modelu Fiat Group Automobiles w segmencie B.

Projekt TwinAir łączy stworzoną przez Fiat Powertrain nowoczesną technologię MultiAir z koncepcją downsizingu, a efektem jest niewielki i lekki silnik o pojemności 875 cm3, lecz znakomitych osiągach przy niskim zużyciu paliwa.

Dzięki specjalnym nastawom silnika i współpracy z sześciostopniową skrzynią biegów, Fiat Punto 2012 TwinAir zachowuje idealne proporcje pomiędzy poszanowaniem środowiska (emisja CO2 wynosi 98 g/km), a przyjemnością z jazdy (moc 85 KM przy 5500 obr/min i moment obrotowy 145 Nm przy 2000 obr/min).

Budowa
Pojemność skokowa nowej jednostki dwucylindrowej wynika ze skrupulatnych kalkulacji termodynamicznych, których celem była optymalizacja stosunku powierzchni do objętości komory spalania pod kątem ograniczenia strat wymiany ciepła. Turbodoładowany silnik TwinAir o mocy 85 KM poszczycić się może poziomem emisji CO2 zaliczanym do najniższych wśród wszystkich jednostek benzynowych oferowanych współcześnie.

Europejskie nowości Fiata w pierwszym kwartale 2012

Na wybór wielkości turbosprężarki bezpośredni wpływ miał zamiar uzyskania znacznego momentu obrotowego silnika już od niskich obrotów wału korbowego, aby maksymalnie zwiększyć emocje za kierownicą. Nisko-gabarytowa turbosprężarka oraz dedykowane mapy sterowania rozrządem pozwalają ograniczyć czasy reakcji przejściowych i utrzymać wysoki poziom oddawanej mocy. Tak więc, nawet mimo niewielkiej pojemności skokowej, sprawność silnika TwinAir przewyższa osiągi silnika FIRE 1.2 8v o około 25%.

Technologia MultiAir daje możliwość bezpośredniego sterowania pracą silnika przy pomocy zaworów dolotowych, geometria kolektora ssącego natomiast, zapewnia wysoki stopień zawirowania mieszanki paliwowo-powietrznej przy obciążeniu częściowym. W połączeniu z odpowiednim modelem pracy rozrządu (Multi-lift, LIVO) można więc osiągnąć wysoką stabilność procesu spalania nawet przy minimalnej mocy silnika. Spalanie wtryskiwanego paliwa następuje więc w sposób najbardziej efektywny, sprzyjając obniżeniu emisji szkodliwych spalin.

Przycisk ECO
Włączana przyciskiem na desce rozdzielczej funkcja ECO pozwala ze względu na odpowiednią kalibrację silnika, ograniczyć zużycie paliwa do najbardziej „ekologicznego" poziomu. Kierowca Punto TwinAir może więc wybierać pomiędzy dwoma trybami dynamiki samochodu: Normal - pełnej mocy i najlepszych osiągów oraz Eco - ukierunkowanym na oszczędność paliwa.

W trybie Normal silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 145 Nm, zapewniający przyjemność sportowego prowadzenia, dzięki natychmiastowym i żywiołowym reakcjom silnika. Wciśnięcie przycisku ECO powoduje spadek momentu obrotowego do 110 Nm przy 2500 obr/min tak, aby ograniczyć zużycie paliwa do minimum w ruchu miejskim.

Akustyka i drgania
Silnik TwinAir to prawdziwy klejnot konstrukcyjny, także ze względu na kulturę pracy. Do zadań jego konstruktorów należało także wypracowanie odpowiedniej akustyki silnika dwucylindrowego oraz maksymalne ograniczenie wibracji typowych dla tego typu jednostki napędowej.

Efektem zaawansowanych metod obliczeniowych jest optymalizacja akustyczna poszczególnych elementów silnika (m.in. dwumasowego koła zamachowego) oraz zastosowanie wałka wyrównoważającego celem minimalizacji drgań. Szczególną uwagę zwrócono na wygłuszenie hałasów pracy docierających do kabiny pasażerskiej poprzez odpowiednią izolację akustyczną i elastyczność poduszek zawieszenia silnika.

Wersja specjalna TwinAir
Wersja specjalna TwinAir nawiązuje do innowacyjności i potencjału rewolucyjnego silnika o tej nazwie. Punto TwinAir jest natychmiast rozpoznawalny, dzięki słupkom nadwozia i lusterkom zewnętrznym lakierowanym na czarno. Ekskluzywności dodają sportowe i eleganckie, 15-calowe czarne felgi z lekkiego stopu o wzorze diamentowym. Unikalność Punto TwinAir dopełniają przyciemniane klosze świateł głównych i markowe logo na klapie tylnej.

Wersji specjalnej Punto TwinAir dedykowany został lakier karoserii zielony Lime, który podobnie jak pozostałe 12 barw nadwozia, połączyć można z opcją dachu lakierowanego na czarno. Dominującym akcentem kabiny pasażerskiej są siedzenia pokryte szarą tkaniną Sportex z haftowanym logo "TwinAir" na oparciach przednich foteli oraz miękka w dotyku, czarna wykładzina Diamond tablicy przyrządów.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Fiat Punto