/  /  / Panda
Fiat Panda

Fiat Panda

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Cena34 600 zł - 78 900 zł (aktualizacja: 2015-11-26)
Emisja CO294 g/km - 125 g/km
Żużycie paliwa3,6 L/100km - 5,2 L/100km
 
null
nullnullnullFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat Panda
Fiat Panda to kolejny po Fiacie 500 i 600 (Seicento) przedstawiciel włoskiego producenta w segmencie A, wśród małych aut miejskich. Pierwsza Panda wyjechała na drogi w 1980 roku i była produkowana w fabryce w Termini Imerese we Włoszech przez 23 lata.

Poprzednia generacja, która początkowo miała nazywać się Gingo, jednak po protestach firmy Renault, która uważała, że jest to nazwa zbyt podobna do produkowanego przez nią modelu Twingo, nazwana została Panda. Druga generacja tego modelu została wprowadzona na rynek w 2003 roku i od razu została doceniona zarówno przez dziennikarzy motoryzacyjnych, jak i klientów. Świadczyły o tym nagrody takie jak między innymi tytuł „Samochód roku 2004”, „Auto Europa 2004” oraz „Autobest 2004”. Auto zostało trzykrotnie uznane również za lidera w kategorii samochodów miejskich przez brytyjski tygodnik „Auto Express”. Panda drugiej generacji dzieliła płytę podłogową z modelem 500.

W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli włoskiego producenta z segmentu A, Fiat Panda posiadał 5-drzwiowe nadwozie typu kombi-van. Prostokątne reflektory łączyły się z linią osłony chłodnicy, na której znajdowało się logo firmy. Producent podobnie jak w modelu 500 do wyboru pozostawił dwa silniki benzynowe oraz jeden wysokoprężny. Z tą różnicą, że posiadały one niższą moc. Diesel o pojemności 1.3 rozwija moc 70 KM oraz maksymalny moment obrotowy 180 Nm przy zaledwie 1750 obrotów na minutę. Spełniał on także normę emisji spalin Euro 4 i to bez zastosowania skomplikowanych dodatków, które stosują inni producenci. Potencjalny klient wybierać mógł również spośród silników benzynowych o pojemności 1.1 bądź 1.2 litra. Pierwszy z nich osiąga moc 54 KM, a drugi mocniejszy był o 6 KM. Standardowo jednostki napędowe współpracowały z 5-biegową manualną skrzynią biegów.  Druga generacja tego modelu sprzedała się w łącznej liczbie oscylującej wokół 6,4 mln egzemplarzy. Panda II otrzymała prestiżowy tytuł „Car of The Year 2004”,

Panda trzeciej generacji na polskim rynku zadebiutowała na początku 2012 roku. W porównaniu do poprzednika, samochód urósł pod każdym względem. Nowy model wydłużył się o 11 cm, poszerzył o 5 cm oraz urósł o 1 centymetr. Projektanci zachowując bryłę poprzedniczki obniżyli współczynnik oporu powietrza do wartości Cx 0,32. Pojemność bagażnika wynosząca 225 litrów może zostać powiększona do 879 litrów, po złożeniu tylnych siedzeń. Produkcja obecnej generacji Pandy została ulokowana w Neapolu.

Gamę jednostek napędowych otwiera benzynowy silnik o pojemności 1.2l i mocy 69KM. Nowością w tym modelu jest dwucylindrowa jednostka  TwinAir Turbo o pojemności jedynie 0,9l i mocy 85 koni. Silnik ten został doceniony w roku 2011 zdobywając tytuł najlepszego silnika roku 2011 w swojej kategorii. Jedyną jednostką wysokoprężną w ofercie jest 1,3-litrowy turbodiesel MultiJet II o mocy 75 KM wyposażony standardowo w system Start&Stop.

Standardowo najtańsza wersja wyposażona jest w cztery poduszki powietrzne (czołowe i chroniące głowę poduszki kurtynowe). Seryjnie montowany jest także system zapobiegający blokadzie kół podczas hamowania z systemem wspomagania hamowania awaryjnego BAS. W lepiej wyposażonych wersjach, lub też po dopłacie otrzymać system stabilizacji toru jazdy ESP. Fiat Panda w teście Euro NCAP uzyskał 4 gwiazdki.


Wśród konkurencji Fiata Pandy wymienić należy przede wszystkim Opla Agilę, Volkswagena up!. Skodę Citigo, Seata Mii oraz Kię Picanto, Hyundaia i10


 

Panda najczęściej porównywana z

Fiat Punto
Fiat Punto
Ford Ka
Ford Ka
Hyundai i10
Hyundai i10
Kia Picanto
Kia Picanto
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Skoda Citigo
Skoda Citigo
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Reklama