/  /  /  /  / Fiat Freemont na LPG
Fiat Freemont

Fiat Freemont

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Fiat Freemont na LPG

Piotr Złoty/gazeo.pl |
null
© FAP
null

Fiat testuje kolejny samochód, który być może już niedługo rozszerzy gamę pojazdów włoskiej marki zasilanych gazem płynnym. Fiat Freemont z silnikiem benzynowym V6 3.6, bo nim mowa, wyposażony w instalację Tartarini, jechał w obsłudze wyścigu Tour de Pologne.

Widlasta szóstka jest jedyną benzynową jednostką napędową Freemonta i reprezentuje chryslerowską rodzinę silników Pentastar (pamiętajmy, że Fiat Freemont bazuje na modelu Dodge Journey).

Inne silniki stosowane w Freemoncie są produktami FPT.

Silniki Pentastar są widlastymi 6-cylindrowymi jednostkami napędowymi z dwoma wałkami rozrządu na każdej z głowic, które napędzają w sumie 24 zawory. Zastosowany w Freemoncie silnik, którego pojemność skokowa wynosi 3604 cm3, osiąga moc 280 KM przy 6350 o/m oraz maksymalną wartość momentu obrotowego 342 Nm przy 4350 o/m.

Adaptacji tego potężnego silnika na zasilanie gazowe dokonano z wykorzystaniem podzespołów firmy Tartarini. Zastosowano sterownik elektroniczny Evo01 dedykowany do silników 5-, 6- i 8-cylindrowych, współpracujący z układem OBD silnika. Wykorzystując sygnały wtryskiwaczy benzynowych uruchamia on w odpowiednim momencie i na odpowiedni czas dwie potrójne listwy wtryskowe Tartarini Evo08G, a kontrolowanie w czasie rzeczywistym korekt OBD pozwala na bardzo precyzyjny dobór czasów wtrysku gazu tak, aby silnik pracował tak jak przy zasilaniu benzyną.

Fiat Freemont gama modelowa z cennikiem

Gaz odparowuje w dwustopniowym reduktorze Tartarini RP05/G, którego wydajność pozwala na zasilanie silników o mocach do 350 KM. Na drodze z reduktora do listew wtryskowych znajduje się filtr fazy gazowej FGM03, także produkcji firmy Tartarini.

Cała instalacja jest zasilana ze zbiornika zamontowanego pod samochodem w miejscu, gdzie znajduje się dostępne za dopłatą koło zapasowe (standardowo samochód ma zestaw do naprawy ogumienia). Zastosowano toroidalny zbiornik LPG (średnica 600 mm; wysokość 190 mm) o pojemności geometrycznej w zależności od zastosowanej wersji 39 lub 44 litrów.

Liczymy, że samochód pomyślnie przejdzie fazę testów i niebawem pojawi się w ofercie salonów Fiat. Biorąc pod uwagę to, że średnie zużycie paliwa benzynowego Freemonta podawane przez producenta wynosi 11,3 l/100 km, a zużycie w mieście to blisko 16 l/100 km, zastosowanie alternatywnego układu zasilania gazem jest jak najbardziej wskazane.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Fiat Freemont