/  /  /  / Tak wygląda Fiat 500L Trekking
Fiat

Fiat

Zmień
Fiat to największy producent samochodów we Włoszech, a także jeden z sześciu największych na świecie. Mająca swoją siedzibę w Turynie firma jest właścicielem wielu innych marek, w tym Alfy Romeo i Abarth, czy też Ferrari. Znana jest jednak przede wszystkim za sprawą swoich niewielkich, popularnych samochodów osobowych oraz samochodów dostawczych.
Dowiedz się więcej o marce
 

Tak wygląda Fiat 500L Trekking

FIAT|
null
© FIAT
nullnullnullnullnull

Adresowany do entuzjastów aktywności plenerowej i sportów na otwartym powietrzu, nowy Fiat 500L Trekking łączy off-roadowy wygląd z inteligentnym napędem przedniej osi za sprawą systemu kontroli trakcji Traction+, który poprawia własności jezdne na podłożu o niskiej przyczepności, szczególnie w momencie ruszania z miejsca.

Dostępny w sprzedaży na rynkach Europy od czerwca, nowy 500L Trekking zacznie na swój sposób wspierać sukces Fiata 500L City Lounge, który tylko w okresie pięciu miesięcy zgromadził ponad 38 000 zamówień, z czego połowę spoza Włoch, gdzie jest zresztą bestsellerem w kategorii samochodów średniej klasy i drugim najlepiej sprzedającym się dieslem na rynku.

Jeszcze przed rozpoczęciem lansowania wersji Trekking 500L był jedynym modelem notującym konsekwentny wzrost sprzedaży w swym segmencie pomimo zwolnienia ekonomicznego ogarniającego Stary Kontynent. Fiat 500L uzyskał ostatnio tytuł Samochodu Roku 2013 w plebiscycie czytelników magazynu motoryzacyjnego Quattroruote, wyprzedzając wyraźnie niemiecką konkurencję.

Aby podkreślić off-roadowy charakter, Fiat 500L Trekking otrzymał nadające mu bardziej agresywnego i dynamicznego wyglądu nowe masywne zderzaki z osłonami oraz podwyższone zawieszenie ułatwiające jazdę w nierównym terenie. Standardowym wyposażeniem są 17-calowe felgi z lekkiego stopu we wzorze dostępnym wyłącznie dla wersji Trekking wraz z ogumieniem błotno-śniegowym M+S, zapewniającym dostateczną trakcję nawet w warunkach słabej przyczepności.

Fiata 500L Trekking wyróżniają ponadto listwy ochronne nadkoli, satynowane klamki drzwi oraz czarno-stalowe listwy boczne nadwozia.

We wnętrzu uwagę zwraca materiałowa tapicerka siedzeń ze wstawkami z eko-skóry, dostępna w dwóch kombinacjach: tkanina Magnesio Grey ze wstawkami eko-skórzanymi dla podkreślenia charakteru off-roadowego albo tkanina czarna ze wstawkami białymi.

Fiat 500L Trekking oferowany w 6 kolorach karoserii: biały, ciemnoszary metalik, beżowy, czerwony, zielony metalik oraz nowy w gamie, żółty (możliwych do połączenia z czarnym lub białym lakierem dachu).

Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia standardowego wersji Trekking Fiata 500L jest innowacyjny system kontroli trakcji Traction+, który wyraźnie poprawia własności jezdne w trudniejszych warunkach drogowych i na podłożu śliskim, a kosztuje znacznie mniej niż konwencjonalny napęd 4x4.

Traction+ oparty jest na strukturze zaawansowanego systemu stabilizacji jazdy, lecz jest czymś więcej niż tylko prostym rozszerzeniem ESP, ponieważ w swym działaniu korzysta ze specjalnych algorytmów zarządzania układem hamulcowym, aby niejako naśladować działanie samoblokującego dyferencjału elektromechanicznego. Optymalizacja oprogramowania oraz wykorzystanie standardowego, hydraulicznego układu hamulcowego jako medium pośredniczące powoduje, iż system ten wykazuje znacznie większą progresywność działania niż pierwowzór konwencjonalny, a jego skuteczność jest całkowicie porównywalna pomimo „odchudzenia" konstrukcji.

System Traction+ aktywowany jest przyciskiem na desce rozdzielczej i działa w zakresie prędkości jazdy do 30 km/h.

System Traction+ wkracza do akcji w momencie wykrycia zerowej lub niskiej przyczepności jednego z napędzanych kół. Moduł sterujący powoduje przyhamowanie ślizgającego się koła, przenosząc moc na koło wykazujące lepszą przyczepność.

Gama silnikowa
Nowy Fiat 500L Trekking będzie dostępny (w zależności od rynku sprzedaży) z dwoma jednostkami benzynowymi (16-zaworową 1.4 o mocy 95 KM i 105-konną 0.9 TwinTurbo) oraz dwoma silnikami Diesla (105-konnym 1.6 MultiJet II oraz 85-konnym 1.3 MultiJet II, także w parze ze skrzynią biegów Dualogic).

Optymalnym wyborem wydaje się 105-konny turbodiesel 1.6 MultiJet II, zapewniający odpowiednią moc i satysfakcję z prowadzenia we wszystkich niemalże warunkach jazdy, miejskich i nie tylko. Do kolejnych zalet należą niskie koszty eksploatacyjne, duży zasięg i wydłużone okresy pomiędzy przeglądami. Napędzany tym silnikiem 500L Trekking osiąga prędkość maksymalną 181 km/h i przyspiesza od 0-100 km/h w czasie 11,3 sekundy, przy obniżonym zużyciu paliwa i poziomie emisji CO2 w cyklu mieszanym (według danych producenta odpowiednio 4,5 l/100 km oraz 117 g/km).

Osiągi zapewnia także zespół napędowy złożony z 85-konnego turbodiesla 1.3 MultiJet i 5-stopniowej zautomatyzowanej skrzyni biegów Dualogic, który w porównaniu z tym samym silnikiem i przekładnią manualną obniża w cyklu mieszanym zużycie paliwa z 4,2 do 4,0 l/100 km, a emisję CO2 z 110 do 105 g/km. Wartości te plasują 500L na szczycie segmentu w kategorii jednostek wysokoprężnych, nie mówiąc już o rekordowym poziomie 112 g/km CO2, jaki w kategorii silników benzynowych osiągnął 105-konny 0.9 TwinAir Turbo.

Wersje wyposażeniowe
Fiat 500L Trekking posiada bogate wyposażenie standardowe, a wyposażenie opcjonalne obejmuje trzy nowe elementy obecnie dostępne w całej gamie 500L: 520-watowy system Hi-Fi Beats Audio, oraz system wspomagający bezpieczeństwo jazdy w mieście City Brake Control.

Fiat 500L jest pierwszym samochodem Fiat Group Automobiles wyposażonym w najwyższej jakości system Hi-Fi Beats Audio o mocy 520 W, opracowany przez dźwiękowców Fiat Group we współpracy z twórcami Beats (legendarnym rapperem i producentem Dr. Dre oraz szefem wytwórni Interscope Geffen A&M Records Jimmy Lavine).

Reprodukcją dźwięku zajmują się dwa midwoofery o mocy 80 W każdy, dwa głośniki wysokotonowe o mocy jednostkowej 40 W, dwa 60-watowe głośniki szerokopasmowe oraz pojedynczy subwoofer o mocy 80W, zasilane przez 8-kanałowy cyfrowy wzmacniacz mocy (DSP), którego sercem jest zaawansowany algorytm korektora graficznego (equalizera), tworzący wyrazistość i czystość reprodukowanego dźwięku na miarę jakości osiąganej w studiu nagraniowym.

System Beats Hi-Fi Audio uważany jest przez profesjonalistów za rewolucyjny pod względem jakości doznań muzycznych w (zasadniczo nieprzyjaznej akustycznie) kabinie samochodu.

Układ City Brake Control
Fiat 500L jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów na rynku, czego potwierdzenie stanowi 5-gwiazdkowa klasyfikacja Euro NCAP z ogólnym wynikiem testowym 83/100. Uzupełnieniem kompleksowej ochrony pasażerów 500L jest system City Brake Control, który wykrywa przeszkody na torze jazdy i automatycznie uruchamia hamulce w sytuacji, gdy kierowca nie reaguje na zagrożenie kolizyjne.

System CBC działa przy prędkości jazdy poniżej 30 km/h i w zależności od pewnych parametrów (prędkości jazdy, kąta skrętu kół, pozycji pedału przyspieszenia i nacisku na pedał hamulca) potrafi zapobiegać sytuacjom kolizyjnym w pełni lub też ograniczać ich skutki do możliwego minimum.

System ten integruje działanie trzech układów: automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), Prefill i wspomagającego hamowanie awaryjne (BAS). Pozostawiając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem, układ AEB reaguje na hamowanie awaryjne w obliczu nieuchronnej kolizji, gdy kierowca pozostaje bierny.

Funkcja Prefill błyskawicznie „dopełnia" ciśnienie w układzie hamulcowym, przyspieszając jego działanie zarówno na sygnał AEB jak i w wyniku rozpoczęcia hamowania przez kierowcę. Działanie układu BAS z kolei polega na rozpoznaniu sytuacji awaryjnego hamowania i maksymalnym podniesieniu ciśnienia, aby maksymalnie zwiększyć skuteczność układu hamulcowego.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama