/  /  /  /  / 5 gwiazdek Euro NCAP dla Fiata 500L
Fiat 500L

Fiat 500L

Zmień
SegmentVany / Klasa Małe
Cena49 400 zł - 80 900 zł (aktualizacja: 2016-07-16)
Emisja CO2111 g/km - 157 g/km
Żużycie paliwa4,2 L/100km - 6,7 L/100km
 

5 gwiazdek Euro NCAP dla Fiata 500L

FIAT|
null
© FIAT
null

Fiat 500L uzyskał prestiżową notę 5-gwiazdkową Euro NCAP z ogólną punktacją 83/100 w podziale: 94% za bezpieczeństwo dorosłych, 78% za bezpieczeństwo przewożonych dzieci, 65% za ochronę pieszych oraz 71% za systemy bezpieczeństwa.

Wynik ten nabiera jeszcze większego znaczenia zważywszy na fakt, że od roku 2012 organizacja Euro NCAP stosuje zaostrzone progi klasyfikacji 5-gwiazdkowej w odniesieniu do stopnia bezpieczeństwa osób dorosłych, dzieci oraz ochrony pieszych. Jest to więc kolejny dowód na ogromne zaangażowanie firmy Fiat w zapewnienie maksimum bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Aby zapewnić skuteczną ochronę swoich pasażerów, ale także innych osób na drodze, Fiat 500L zaprojektowany został pod kątem spełnienia wszelkich międzynarodowych standardów zapewniających najwyższy stopień bezpieczeństwa, jaki zagwarantować może nowoczesny samochód osobowy.

Tysiące godzin wirtualnych symulacji złożyły się na powstanie debiutującej w 500L nowej konstrukcji Small Wide oraz nowego samochodu, bez konieczności budowy floty prototypów. Wartość i jakość wirtualnych symulacji została następnie potwierdzona na samochodach przedprodukcyjnych poddanych 200 praktycznym testom komponentów i podzespołów, ponad 100 próbom wypadkowym oraz ponad 100 testom zderzeniowym we wszystkich możliwych konfiguracjach: kolizja czołowa i boczna, wywrócenie się pojazdu, najechanie kilku pojazdów na siebie oraz zderzenie z pieszym. Pod uwagę brano nie tylko rozpiętość prędkości kolizyjnych, ale także różnorodność przeszkód oraz cech fizycznych pasażerów samochodu.

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP

Efektem finalnym jest struktura karoserii w postaci klatki bezpieczeństwa wraz z bliźniaczymi słupkami przednimi, odpowiadająca obecnym wymogom obowiązującym w USA pod względem odporności kolizyjnej oraz specyfikacjom wymiarowo-materiałowym. Zastosowanie trzeciej ścieżki rozproszenia energii w konstrukcji przedniej części Fiata 500L zapewnia jednorodność struktury, a więc i wytrzymałość w razie kolizji czołowej bez względu na rodzaj przeszkody lub uderzonego pojazdu.

Jest to rozwiązanie przełomowe w tzw. partnerstwie ochrony, ponieważ 500L wykazuje mniejszą „agresywność" w przypadku kolizji czołowej lub bocznej z innym pojazdem i lepiej „sam się chroni" , ponieważ zjawisko jednorodnej deformacji kolizyjnej podnosi efektywność całego systemu bezpieczeństwa niezależnie od rodzaju kolizji.

Kompleksową ochronę pasażerów Fiata 500L zapewniają seryjne poduszki powietrzne czołowe, przednie boczne i kurtynowe (poduszka kolanowa występuję jako opcja wyposażenia) wraz z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa ze wstępnymi napinaczami i ogranicznikami napięcia.

Ważnym elementem bezpieczeństwa jest także konstrukcja nadwozia, maski silnika, drzwi oraz wspornika przegrody czołowej oraz foteli. W przypadku kolizji kolumna kierownicy ulega złożeniu, aby zapobiec gwałtownemu przemieszczeniu i chroni w ten sposób kierowcę przed obrażeniami, szczególnie podczas kolizji czołowej o sile wykraczającej poza standardy przyjęte przez Euro NCAP.

Istotny element bezpieczeństwa prewencyjnego stanowią reflektory ze standardową funkcją świateł do jazdy dziennej (DRL) oraz światła przeciwmgielne z funkcją samoczynnego doświetlania zakrętów.

Do wyposażenia standardowego 500L należą systemy bezpieczeństwa czynnego: przeciwblokowania kół ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS oraz zaawansowany system stabilizacji toru jazdy ESP, wkraczający do akcji w sytuacjach krytycznych, pomagając kierowcy w odzyskaniu panowania nad samochodem.

Fiat 500L posiada także szereg użytecznych systemów wspomagających kierowcę, m.in.:
- ASR (Anti Slip Regulation) - optymalizujący trakcję w całym zakresie prędkości jazdy przy pomocy hamulców i modulacji mocy silnika, aby ułatwić pokonywanie zakrętów w warunkach niskiej przyczepności,
- Hill Holder - system wspomagający ruszanie na wzniesieniu bez użycia hamulca pomocniczego (ręcznego), utrzymujący ciśnienie w układzie hamulcowym przez około 2 sekundy, zanim kierowca przeniesie stopę na pedał przyspieszenia,
- MSR (Motor Schleppmoment Regelung) - system działający podczas zmiany biegu w warunkach niskiej przyczepności, aby zapobiec blokadzie i poślizgowi napędzanych kół,
- DST (Driving Steering Torque) - system aktywnego wspomagania elektrycznego kierownicy dokonuje automatycznie korekt toru jazdy, reagując także na zjawisko nadsterowności na podłożu o niskiej przyczepności w różnych warunkach drogowych,
- ERM (Electronic Rollover Mitigation) - system zapobiegający dachowaniu, działający w momencie oderwania się koła od nawierzchni. W sytuacjach nadmiernie dynamicznych ERM pomaga odzyskać stabilność ruchu i kontrolę nad pojazdem.

Na bliższą uwagę zasługuje również zupełnie nowy system City Brake Control, który zdolny jest rozpoznawać przeszkody przed samochodem i w przypadku braku reakcji kierowcy automatycznie uruchamiać hamulce, unikając nieuchronnej, zdawałoby się, kolizji. Zależnie od pewnych parametrów (nawierzchnia, dynamika i kierunek ruchu pojazdu, pozycja przeszkody, stan opon, itp.) interwencja tego systemu może zapobiec kolizji całkowicie lub przynajmniej zminimalizować jej skutki.

System City Brake Control nowego 500L koordynuje działanie trzech układów: automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), Prefill i wspomagającego hamowanie awaryjne (BAS). Pozostawiając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem, układ AEB reaguje na lokalizację i prędkość przeszkody, prędkość prowadzonego pojazdu (poniżej 30 km/h), przeciążenie poprzeczne, kąt skrętu kierownicy oraz zmienny nacisk na pedał przyspieszenia.

Funkcja Prefill z kolei błyskawicznie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, przyspieszając jego działanie zarówno na sygnał AEB, jak i w wyniku rozpoczęcia hamowania przez kierowcę. Działanie układu BAS polega na rozpoznaniu sytuacji awaryjnego hamowania i maksymalnym zwiększeniu ciśnienia w układzie hamulcowym, aby maksymalnie zwiększyć skuteczność jego działania.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama