/  /  /  /  / Fiat 500 napędzany 2-cylindrowym silnikiem TwinAir 85 KM
Fiat 500C

Fiat 500C

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Mini
Cena55 900 zł - 73 900 zł (aktualizacja: 2016-10-01)
Emisja CO299 g/km - 119 g/km
Żużycie paliwa3,5 L/100km - 5,1 L/100km
 

Fiat 500 napędzany 2-cylindrowym silnikiem TwinAir 85 KM

Producent|

500 jest pierwszym modelem Fiata wyposażonym w nowatorski system napędowy: dwucylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy TwinAir o mocy 85 KM (900 cm3) o najniższym poziomie emisji CO2 na świecie. Producent liczy, że wspomniana konstrukcja może stać się prawdziwym przebojem rynkowym.

4 lipca 2007 roku dokładnie w 50-tą rocznicę debiutu małego miejskiego auta, które zmotoryzowało przede wszystkim włoski rynek, światową premierę miała nowa generacja Fiata 500. Druga generacja modelu, będącego kwintesencją włoskiego stylu, szybko zdobyła serca klientów. Na każde kolejne urodziny sympatycznego malucha Fiat postanowił przygotowywać huczną fetę za każdym razem połączoną z jakimś specjalnym wydarzeniem. I tak 4 lipca 2008 roku w wielu europejskich miastach odbyły się pikniki, podczas których prezentowano najmocniejszą odmianę Fiata 500 - Abartha. Przed rokiem podczas urodzin zaprezentowano wersję z odkrytym dachem 500C, na którą jeszcze przed oficjalną premierą złożono 34,000 zamówień. W tym roku nadeszła pora na nowy silnik: dwucylindrowy 85 konny TwinAir, który może stać się prawdziwym przebojem rynkowym.

500 jest pierwszym modelem Fiata wyposażonym w ten nowatorski system napędowy: dwucylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 85 KM (900 cm3) o najniższym poziomie emisji CO2 na świecie (92 g / km ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic i 95 g / km z ręczną skrzynią biegów). Wszystko to uzyskano bez szkody dla wydajności i przyjemności z jazdy. Efekt ten osiągnięto dzięki zastosowaniu małej turbiny, co w połączeniu ze specjalną strategią zarządzania wtryskiem minimalizuje czas reakcji, a jednocześnie utrzymuje stały, wysoki poziom mocy. W ten sposób, pomimo swoich niewielkich rozmiarów, silnik zapewnia doskonałe osiągi i znaczne obniżenie zużycia paliwa: w porównaniu z silnikiem 1.2 8v, 85 konny TwinAir notuje wzrost mocy o 25% i jednocześnie redukcję spalania o 15%. Wydajność dwucylindrowej jednostki jest porównywalna z osiągami silnika 1.4 16v, przy 30% redukcji zużycia paliwa.

Fiat 500 napędzany silnikiem TwinAir może osiągnąć prędkość 173 kilometrów na godzinę i przyspieszenie od 0 do 100 kilometrów na godzinę w zaledwie 11 sekund. Przy tak niezwykłej dynamice osiągnięto znaczący spadek zużycia paliwa. Wg danych producenta Fiat 500 TwinAir 85 HP spalać będzie średnio 4,0 l/100 km. W wersji z automatyczną przekładnią Dualogic spalanie to będzie wynosić około 4,1 l/100 km. Fiat 500 z 85 konną jednostką napędową TwinAir jest również wyposażony w przycisk ECO, umieszczony na desce rozdzielczej, aby jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa podczas jazdy w warunkach miejskich. Dzięki dwóm trybom pracy (Normal i Eco) kierowca będzie mógł maksymalnie wykorzystać możliwości nowej jednostki.

W pierwszym trybie, funkcja ECO jest wyłączona, a silnik zapewnia maksymalny moment obrotowy (145 Nm), co gwarantuje wysoką dynamikę i szybką reakcję jednostki napędowej. Układ kierowniczy jest skalibrowany specjalnie dla tego trybu pracy. Taka konfiguracja pozwala maksymalnie wykorzystać zakres dostępnego momentu obrotowego i w pełni rozkoszować się dynamicznym stylem jazdy.

Po włączeniu trybu Eco (za pomocą przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej) moment obrotowy zostaje automatycznie ograniczony do 100 Nm (od 2000 obr/min). Tryb Eco preferuje bardziej delikatny styl jazdy, korzystny zwłaszcza w ruchu miejskim, dzięki czemu można zaoszczędzić dodatkowo na paliwie. W trybie tym automatycznie aktywuje się także wspomaganie kierownicy City, a w wersji z przekładnią Dualogic odpowiednio dopasowuje się także zmiana przełożeń.

Nowa gama dwucylindrowych silników TwinAir Fiata dzięki swojej kompaktowej budowie jest o 10% lżejsza i 23% krótsza od porównywalnych osiągami silników z 4 cylindrami w rzędzie, co otwiera drogę do dalszego rozwoju, czyli na przykład wprowadzenia układu zasilania metanem lub zastosowania technologii hybrydowej. Już wkrótce dostępna ma być wersja przystosowana do zasilania metanem, co zaowocuje dalszym zmniejszeniem emisji CO2 dzięki zastosowaniu dodatkowych specjalnych wtryskiwaczy w kolektorze dolotowym. Coraz to większy nacisk na ograniczenie zużycia paliwa w silnikach benzynowych wymusi dalszy rozwój alternatywnych technologii napędu. W tym kontekście połączenie tradycyjnych silników i silników elektrycznych wydaje się szczególnie obiecujące. Z uwagi na małe wymiary silnik TwinAir szczególnie nadaje się do połączenia z silnikiem elektrycznym lub z każdym innym systemem służącym do odzyskiwania i przechowywania energii, która jest zwykle tracona w czasie hamowania.

85 konna jednostka TwinAir jest standardowo wyposażona w system Start & Stop. System ten czasowo wyłącza silnik pojazdu podczas zatrzymania (np. na czerwonym świetle) i uruchamia go automatycznie po naciśnięciu pedału sprzęgła, zapewniając w ten sposób zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczając poziom hałasu w kabinie. W połączeniu z systemem Start & Stop działa wskaźnik zmiany biegów (GSI). Dyskretnie sugeruje kierowcy optymalny moment zmiany biegu, co skutkuje jeszcze bardziej efektywnym wykorzystaniem momentu obrotowego silnika, a co za tym idzie jeszcze większą oszczędnością energii.

Rodzina silników TwinAir, wykorzystuje znaną już technologię MultiAir opracowaną przez Fiat Powertrain Technologies i stosowaną już w silnikach typu Fire. Sercem silnika typu MultiAir jest nowy elektro-hydrauliczny system zarządzania zaworami, który zmniejsza zużycie paliwa poprzez kontrolę ilości powietrza przepływającego bezpośrednio przez zawory dolotowe (z ominięciem przepustnicy). MultiAir ogranicza emisję zanieczyszczeń (dzięki kontroli spalania) oraz znacząco poprawia wydajność i wykorzystanie mocy w stosunku do tradycyjnych silników benzynowych o podobnym układzie.

Korzyści z zastosowania techniki Multiair w silnikach benzynowych można podsumować następująco:
- maksymalna moc większa o 10 proc. dzięki zastosowaniu bardziej energooszczędnego rozrządu
- moment obrotowy przy niskich obrotach jest większy o 15 proc. dzięki wcześniejszemu przymykaniu zaworów ssących, które maksymalizują ilość powietrza uwięzionego w cylindrach
- eliminacja strat na bezużyteczne pompowanie powietrza oznacza zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o 10 proc.
- optymalne sterowanie zaworów podczas rozgrzewania się silnika i wewnętrzna recyrkulacja spalin, powoduje zmniejszenie poziomu emisji spalin.
- stałe, atmosferyczne ciśnienie powietrza dolotowego oraz bardzo szybkie sterowanie przepływem mas powietrza wpływają na znakomitą elastyczność silnika.

Nowe silniki TwinAir są klasycznym przykładem downsizingu. Połączenie niewielkich rozmiarów silnika z turbosprężarką nowej generacji przyniosło efekt w postaci osiągów porównywalnych lub nawet lepszych niż silniki benzynowe o większej pojemności przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu zużycia paliwa i emisji substancji szkodliwych. Zastosowanie turbosprężarki znacznie zwiększa maksymalny moment obrotowy, dzięki czemu jest on dostępny już od bardzo niskich obrotów, co poprawia elastyczność i minimalizuje czas reakcji w porównaniu z konwencjonalnymi jednostkami. Wszystko to zostało uzyskane przy stosunkowo prostej budowie, co wiąże się z korzyścią dla wytrzymałości i niezawodności.

Nowy silnik jest niezwykle starannie dopracowany i zoptymalizowany. Udało się znacząco obniżyć współczynnik tarcia części wewnętrznych, co plasuje silnik TwinAir w czołówce światowej pod względem poziomu tarcia. Ponadto wykorzystano specjalistyczne symulacje do określenia optymalnej efektywności termodynamicznej jednostki i najlepszej konfiguracji systemu MultiAir. Wreszcie, szczególną uwagę poświęcono badaniu czynnika NVH (poziom hałasu i wibracji) po to, by zmniejszyć poziom drgań i uzyskać charakterystyczny dźwięk. W tym celu zastosowano specjalny wał wyważający dla utrzymania optymalnego poziomu wibracji we wszystkich warunkach pracy silnika, czyli od biegu jałowego do poziomu maksymalnej mocy.

Istotne jest to, że nowy dwucylindrowy silnik TwinAir będzie uzupełnieniem wielu rozwiązań technologicznych zastosowanych przez Fiata w modelu 500 w celu ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin. Świadczy o tym niedawne rozszerzenie gamy silników o jednostkę 1.3 Multijet drugiej generacji o mocy 95 KM. 8 wtrysków w jednym cyklu poprawia moment obrotowy nawet o 38% oraz obniża emisję CO2 o 6%. Kolejny czynnik zmniejszający emisję CO2 nawet o 12% to system Start &Stop zastosowany standardowo w obu modelach pięćsetki. Fiat 500 oferuje także funkcję eco:Drive (innowacyjne oprogramowanie do analizy zachowania podczas jazdy), które pomaga kierowcy w optymalizacji zużycia paliwa i redukcji emisji za pomocą analizy komputerowej systemu Blue & Me.

Fiat 500 z nowym silnikiem TwinAir zostanie wyposażony w najnowszą generację systemu Blue & Me - TomTom. Jest to w pełni zintegrowany system audio-informacyjny, który pozwala na zarządzanie telefonem, nawigacją i podaje przydatne podczas jazdy informacje. Zastosowanie tego systemu w Fiacie 500 umożliwi również korzystanie z dodatkowych funkcji takich jak obsługa urządzeń multimedialnych przez interfejs ekranu dotykowego. Dotykowy ekran systemu Blue & Me - TomTom, który zainstalowany jest na desce rozdzielczej, łączy w sobie bezpieczeństwo, wygodę i praktyczność zarządzania wszystkimi urządzeniami przenośnymi znajdującymi się w samochodzie. Urządzenie może być również kontrolowane za pomocą ergonomicznych przycisków sterujących umieszczonych na kierownicy.

Urządzenie jest wynikiem współpracy pomiędzy Fiat Group Automobiles i firmą TomTom, europejskim liderem w dziedzinie przenośnych systemów nawigacji. Współpracę z pozostałymi systemami samochodu zapewnia system Blue & Me opracowany we współpracy z Magneti Marelli.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama