/  /  /  /  / Premiera europejska: Fiat 500e na wystawie Genewa 2013
Fiat 500

Fiat 500

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Cena40 900 zł - 63 900 zł (aktualizacja: 2016-10-01)
Emisja CO290 g/km - 115 g/km
Żużycie paliwa3,8 L/100km - 4,9 L/100km
 

Premiera europejska: Fiat 500e na wystawie Genewa 2013

FIAT|
null
© FIAT
nullnullnullnullnull

Goście tegorocznego salonu w Genewie są świadkami europejskiego debiutu samochodu o napędzie elektrycznym - Fiat 500e, który zaprezentowany został ostatnio na Los Angeles Motor Show. Fiat 500e wejdzie do sprzedaży tylko w USA począwszy od drugiego kwartału 2013.

Nowa zeroemisyjna wersja Fiata 500e doskonale wpisuje się w sprawność, z jaką marka potrafi reagować na ograniczenia w emisji CO2 narzucane przez wymagania rynkowe lub względy polityki rządowej.

Jak zapewnia producent, uzyskanie 13-procentowej poprawy charakterystyki aerodynamicznej w przypadku 500e wymagało ośmiu zmian nadwoziowych oraz ponad 140 godzin prób i „szlifowania" w tunelu aerodynamicznym.

Wnętrze Fiata 500e łączy futurystyczny "retro-design" z prostotą wystroju samochodu EV (o napędzie elektrycznym). W zestawie wskaźników dominuje 7-calowy wyświetlacz TFT pokazujący wszystkie funkcje pojazdu, łącznie ze stanem naładowania akumulatorów i zasięgiem jazdy. System nawigacji TomTom pozwala śledzić bieżący proces rozładowywania się baterii i przepływy energetyczne, a nawet znaleźć w czasie rzeczywistym najbliższe stacje elektrycznego "tankowania".

Sterowanie elektroniczną skrzynią przekładniową odbywa się przyciskami EPRND na konsoli centralnej, zajmowanej dotychczas przez drążek zmiany biegów.

Dodatkowym stylowym smaczkiem jest czarny lub biały wystrój wnętrza z pomarańczowymi akcentami "elettrico" dla podkreślenia wyjątkowego charakteru Fiata 500e.

Najlepsze w klasie osiągi
Zaprojektowany jako prawdziwy EV (pojazd elektryczny) Fiat 500e wykorzystuje renomę miejskiego Fiata 500 wzbogaconą o 111-konny silnik elektryczny zasilany z baterii akumulatorów, których ładowanie za pośrednictwem pokładowego prostownika prądu 240V Level-2 (OBCM) trwa poniżej 4 godzin.

Według klasyfikacji EPA, amerykańskiej agencji ds. ochrony środowiska naturalnego, wydajność Fiata 500e w cyklu pozamiejskim wynosi 108 MPGe, przewyższając osiągi innych pojazdów o napędzie elektrycznym dostępnych na rynku USA.

MPGe jest stosowaną przez EPA jednostką pomiarową dla określenia liczby mil, które może przejechać pojazd o napędzie elektrycznym z energii generowanej przez baterię akumulatorów, ekwiwalentnej jednemu galonowi benzyny (3,78 l).

Przeprowadzone przez EPA testy wykazały, że na akumulatorach naładowanych w pełni zasięg Fiata 500e wynosi około 140 km i jest największy wśród innych pojazdów elektrycznych oferowanych w USA przez najważniejszych producentów światowych.

EPA ocenia, że roczny koszt ładowania baterii 500e mieści się w granicach 500 dolarów, biorąc pod uwagę przewidywany koszt energii elektrycznej dla przebiegu 24 000 km rocznie przy jej zużyciu w cyklu mieszanym (miejskim i pozamiejskim).

Fiat 500e pochwalić się może indeksem wydajności 116 MPGe w cyklu mieszanym oraz 122 MPGe w cyklu miejskim. Testowe zużycie energii wg EPA wynosi zaledwie 29 kWh na 100 mil (160 km).

Informacje dotyczące "kondycji" Fiata 500e, a więc poziomów i zużycia zasobów energetycznych baterii, lokalizacji samochodu wobec najbliższych stacji ładowania, planowania i modyfikacji tras podróży dostępne są za pośrednictwem aplikacji iPhone'a i Androida na kompatybilne smartfony.

Aby zapewnić optymalną zwrotność i skuteczność hamowania samochodu napędzanego silnikiem elektrycznym, 500e otrzymał szereg nowych rozwiązań zawieszenia i zespołów podwozia, pozwalających utrzymać typowo europejski model dynamiki jazdy.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama