/  /  /  /  / Fiat Auto Poland już 20 lat na gospodarczej mapie Polski
Fiat 500

Fiat 500

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Cena40 900 zł - 63 900 zł (aktualizacja: 2016-10-01)
Emisja CO290 g/km - 115 g/km
Żużycie paliwa3,8 L/100km - 4,9 L/100km
 

Fiat Auto Poland już 20 lat na gospodarczej mapie Polski

FAP|
null
© FAP
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Z wielu przełomowych dat w ponad 90-letniej historii Fiata w Polsce bez wahania można wskazać dwie, chyba najważniejsze. Pierwsza to rok 1921, kiedy w Warszawie położono kamień węgielny pod budowę pierwszej poza granicami Włoch fabryki Fiata, jak zapisano w dokumentach "na chwałę i pożytek przemysłu polskiego".

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Od tego momentu datuje się obecność włoskiej marki w Polsce. Druga z nich nastąpiła 71 lat później.

Był 28 maja 1992 roku, kiedy to w obecności prezesa Grupy Fiat, Giovanni Agnelli, oraz premiera RP, Jana Olszewskiego zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A. o zawiązaniu na bazie przejętego kompleksu przemysłowego FSM trzech włosko-polskich spółek akcyjnych: Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland, działających w sektorach: samochodowym, odlewniczym i komponentów samochodowych.

Umowę definitywną podpisali: wicepremier i minister finansów RP, Andrzej Olechowski i dyrektor generalny Fiata, Paolo Cantarella.

Ruszają zagraniczne inwestycje w Polsce
Tak rozpoczęła się jedna z największych w Polsce inwestycji z udziałem kapitału zagranicznego. Był to przełomowy moment, który otworzył przed polskim przemysłem samochodowym nowe możliwości rozwoju. Polska natomiast zyskała dostęp do zagranicznych rynków, na których działał Fiat.

Powstanie Fiat Auto Poland S.A. było przyczynkiem do boomu przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Spowodowało napływ wykwalifikowanego „kapitału ludzkiego", najnowocześniejszych technologii, uznane firmy lokalne i światowe, „podążając za Fiatem" właśnie w Bielsku-Białej i Tychach zaczęły umieszczać i rozwijać swoją działalność.

Warto zaznaczyć, że już w 1998 roku około 75% wszystkich kooperantów Fiat Auto Poland stanowiły firmy polskie.

Od chwili utworzenia spółka Fiat Auto Poland kontynuowała rozpoczętą jeszcze w 1973 r. w bielskim FSM produkcję modelu Fiat 126p, dokonując w latach dziewięćdziesiątych restylingu auta. Równolegle w tyskim zakładzie produkowano także Cinquecento. Ostatni, żółty Fiat 126p „Maluch Happy End" o numerze seryjnym 3.318.674 opuścił linię produkcyjną bielskiej fabryki 22 września 2000 roku.

Fiat w Bielsku-Białej i Tychach znacznie rozszerzył gamę pojazdów wytwarzanych w swoich fabrykach, uruchamiając produkcję samochodów Uno oraz należących do rodziny World Car modeli Siena i Palio Weekend. Na początku 1998 roku zadebiutował następca Cinquecento, Fiat Seicento, produkowany tylko w Polsce i eksportowany na rynki europejskie.

Mocne wejście Fiata Pandy II
We wrześniu 2003 roku spółka wprowadziła na rynek Fiata Pandę, który otrzymał prestiżowy tytuł Car of the Year 2004 jako pierwszy samochód z segmentu A w historii tego konkursu. W 2007 roku następuje kolejna nowa inwestycja Fiata w Polsce: uruchomienie produkcji nowego Fiata 500, który jako drugi samochód produkowany przez Fiata Auto Poland zdobył tytuł Car of the Year 2008.

W 2008 roku na tyskich liniach produkcyjnych pojawił się Abarth 500, także w wersji cabrio. Rok 2008 przynosi także ważne wydarzenie w europejskiej motoryzacji: w tyskim zakładzie Ford lokuje na wyłączność produkcję nowego Ka.

Lata 2003-2008 to okres najważniejszych inwestycji Fiata w Tychach: zakład otrzymuje super nowoczesne, najwyższej światowej klasy wyposażenie linii produkcyjnych. Powstaje nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów oraz rozbudowuje się potencjał produkcyjny spawalni.

W maju 2011 roku z linii produkcyjnych Fiat Auto Poland zaczynają zjeżdżać nowe Lancie Ypsilon. To czwarty nowy model, którego seryjna produkcja została uruchomiona przez firmę w ciągu ostatnich pięciu lat, ale zarazem pierwszy z segmentu B, a właściwie B-premium, który po długim okresie produkcji skierowanej wyłącznie na segment A produkowany jest w zakładzie w Tychach.

Obecnie Fiat Auto Poland to największa ze spółek Grupy Fiat w Polsce. Jest tu największym producentem samochodów i czołowym polskim eksporterem (około 98% produkcji trafia na rynki prawie 70 krajów świata).

Fabryka Fiat Auto Poland w Tychach to trzecia najważniejsza po Włoszech i Brazylii fabryka Fiata na świecie i jeden z największych i zakładów produkcyjnych w Europie. W roku 2011 wyprodukowano łącznie 467 760 samochodów. To oznacza, że co 44 sekundy z taśmy produkcyjnej fabryki zjeżdża gotowe auto, a dziennie zjeżdża ich około 1 800.

W swojej 20-letniej działalności firma Fiat Auto Poland wyprodukowała około 6,5 mln samochodów. Z powyższego wyeksportowano około 4,8 mln, co niewątpliwie stanowi bogaty dorobek przemysłowy.

Najwyższe standardy produkcji i jakości
20-letnią współpracę stawia się też za przykład udanej prywatyzacji dużego, państwowego przedsiębiorstwa w Europie Środkowej. Sukces, jaki Fiat Auto Poland może zapisać na kartach swojej historii, dotyczy zarówno funkcjonowania nowoczesnego przedsiębiorstwa, jak również tworzenia nowej, przemysłowej wspólnoty. Dzięki przejęciu i dostosowaniu systemu pracy Fiata do polskich uwarunkowań gospodarczych zagwarantowano także w kraju nad Wisłą najwyższe standardy produkcyjne, jakościowe i organizacyjne wspólne dla wszystkich zakładów koncernu Fiat i cenione na arenie międzynarodowej, m.in. Polska Nagroda Jakości (2004 rok), Certyfikat ISO 9001, zaszczytne tytuły EFQM-European Foundation Quality Management i WCM: Silver Level World Class Manufacturing.

Dzisiaj Fiat Auto Poland to przedsiębiorstwo zaliczające się do najlepszych zakładów światowego przemysłu samochodowego i jednego z największych w Europie pod względem wielkości produkcji. O jakości produkcji najlepiej świadczą liczne nagrody i wyróżnienia zarówno dla samej fabryki, jak i produkowanych tutaj samochodów.

W ciągu 20 lat swojej działalności Fiat Auto Poland zainwestował w Polsce blisko 10 mld złotych. Poza inwestycjami związanymi z konkretnymi modelami samochodów (Cinquecento, Uno, Siena, Palio Weekend, Seicento, Panda, Fiat 500, Abarth 500, Lancia Ypsilon), dużą część funduszy przeznaczano na pokrycie prac badawczo-rozwojowych, poprawę warunków pracy, ochronę środowiska, realizację programów szkoleniowych oraz dostosowanie produkcji i działalności firmy do światowych standardów.

Pracownicy Fiat Auto Poland są profesjonalistami i to dzięki także ich umiejętnościom i zaangażowaniu w proces produkcyjny fabryka w Tychach osiągnęła tak wysoki poziom doskonałości.

Nie tylko motoryzacja
W swej pozaprodukcyjnej działalności Fiat Auto Poland wspiera inicjatywy kulturalne, sportowe i charytatywne. Istotnym kryterium jest znaczenie i prestiż inicjatyw, które Fiat decyduje się wspierać. Sponsorowanie ważnych i związanych z tradycją imprez służy kształtowaniu pozytywnego wizerunku firmy, budowaniu zaufania i kreowaniu wiarygodności.

Fiat Auto Poland angażuje się w szczególne wydarzenia sportowe jak wyścig kolarski Tour de Pologne, Międzynarodowe Biegi Uliczne czy Rodzinne Rajdy Rowerowe. Pomaga także ważnym lokalnym klubom sportowym jak siatkarkom z BKS Aluprof czy hokeistom z GKS Tychy. Teatr Polski w Bielsku-Białej, podobnie jak Bielskie Centrum Kultury i Miejskie Centrum Kultury w Tychach znajdują się w stałej sponsoringowej ofercie.

Prestiżowe wydarzenia kulturalne, w które angażuje się Fiat, mają znakomitą markę. Bez Fiata nie miałby szans zaistnienia Festiwal Kompozytorów Polskich, któremu patronował Henryk Mikołaj Górecki, Jazzowa Jesień (jeden z największych festiwali tego typu w Polsce), Śląska Jesień Gitarowa czy organizowane w Bielsku-Białej koncerty Sacrum in Musica.

Sport i kultura są od lat sferą szczególnie bliską firmie Fiat Auto Poland i to również spaja ogniwa koncernu.

Z trzema największymi uczelniami technicznymi w kraju Fiat Auto Poland ma podpisane umowy o współpracy (Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Akademia Techniczno-Humanistyczna). Co roku najlepsze prace magisterskie i doktoranckie nagradzane są wysokimi nagrodami ufundowanymi przez Grupę Fiata w Polsce.

Łącznie na ten cel dotychczas w 15 edycjach Grupa Fiat w Polsce przeznaczyła bez mała 1 300 000 zł, z czego ze strony Fiat Auto Poland prawie 580 000 zł.

Ponadto, spółka, jak i inne polskie spółki Grupy Fiat, doceniając wielki kapitał, jaki posiada w swoich pracownikach, nieprzerwanie od 1996 roku nagradza ich dzieci za dobre wyniki osiągnięte w nauce.

W dotychczasowych 16 edycjach konkursu przyznano w Fiat Auto Poland łącznie 1 264 nagrody na łączną wartość bez mała 4 500 000 zł.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama