/  /  / Nitro
Dodge Nitro

Dodge Nitro

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Dodge Nitro - 01.jpg
© Dodge
Dodge Nitro - 01.jpgDodge Nitro - 02.jpgDodge Nitro - 03.jpgDodge Nitro - 04.jpgDodge Nitro - 05.jpgDodge Nitro - 06.jpgDodge Nitro - 07.jpgDodge Nitro - 08.jpgDodge Nitro - 09.jpgDodge Nitro - 10.jpgDodge Nitro - 11.jpgDodge Nitro - 12.jpgDodge Nitro - 13.jpgDodge Nitro - 14.jpgDodge Nitro - 15.jpgDodge Nitro - 16.jpgDodge Nitro - 17.jpgDodge Nitro - 18.jpgDodge Nitro - 19.jpgDodge Nitro - 20.jpgDodge Nitro - 21.jpgDodge Nitro - 22.jpgDodge Nitro - 23.jpgDodge Nitro - 24.jpgDodge Nitro - 25.jpgDodge Nitro - 26.jpgDodge Nitro - 27.jpgDodge Nitro - 28.jpgDodge Nitro - 29.jpgDodge Nitro - 30.jpgDodge Nitro - 31.jpgDodge Nitro - 32.jpgDodge Nitro - 33.jpgDodge Nitro - 34.jpgDodge Nitro - 35.jpgDodge Nitro - 36.jpgDodge Nitro - 37.jpgDodge Nitro - 38.jpgDodge Nitro - 39.jpgDodge Nitro - 40.jpgDodge Nitro - 41.jpgDodge Nitro - 42.jpgDodge Nitro - 43.jpgDodge Nitro - 44.jpgDodge Nitro - 45.jpg
Dodge Nitro to drugi model amerykańskiej marki, zaraz po Dodge Caliber, który trafił na europejski rynek. Jako samochód koncepcyjny pojawił się w 2002 roku, pod nazwą M80. Pod obowiązującą dzisiaj nazwą Nitro został zaprezentowany najpierw w lutym w Chicago, a w marcu 2005 roku w Genewie. W sprzedaży zaś dostępny był dwa lata później. Auto zostało zakwalifikowane do klasy niższej średniej (segment C) w grupie aut terenowo-rekreacyjnych. Jego płyta podłogowa pochodzi z Jeepa Cherokee (znanego również jako Liberty), co pozwoliło na osiągnięcie bardzo podobnych wymiarów. Długość Nitro to nieco ponad 4,54, szerokość 1,85, zaś wysokość 1,70 metra i jest to największy model Dodge’a oferowany w Polsce. Nowością jaką zastosowano w aucie jest system „Load ‘N Go”, czyli przesuwana podłoga o nośności 180 kg, którą można wysunąć na długość 45,5 cm, co ułatwia załadunek bagażu. Podobny system stosowany był już w Saabie 9-5 SW.  Produkcja Dodge’a Nitro odbywa się w fabryce Jeepa znajdującej się w miejscowości Toledo, w stanie Ohio, w Stanach Zjednoczonych.

Dodge Nitro jak przystało na amerykańskiego SUV-a jest bardzo masywny. Przód wygląda wręcz jak wzięta prosto z ciężarówki. Jednak wpisuje się to w koncepcję stylistyczną aut producenta. Do tego dochodzi jeszcze dużo połączeń blach pod kątem niemal 90 stopni, co jeszcze bardziej potęguje kanciastość bryły samochodu. Tył został zaś „ścięty” niemal pionowo. Nitro dostępne jest wersji 5-drzwiowego SUV-a, który może zostać wyposażony w jeden z tylko dwóch silników. Podstawową jednostką jest 2.8 litrowy silnik diesla osiągający moc 177 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 410 Nm i jest dostępny od 2000 obrotów na minutę. Dla bardziej wymagających producent proponuje 4 litrową jednostkę benzynową V6 o mocy 260 KM. Posiada ona maksymalny moment obrotowy na poziomie 360 Nm. Standardowo pojazd ten napędzany jest na tylną oś, jednak gdy tylko sytuacja na drodze tego wymaga, mogą być napędzane wszystkie osie. Niestety napęd na 4 koła może być stosowany tylko do prędkości 80 km/h. Za przenoszenie mocy na osie odpowiada 5-biegowa skrzynia automatyczna, bądź też 6-biegowa manualna skrzynia biegów.

Podobnie jak w modelu Journey wyposażenie zapewniające odpowiedni poziom bezpieczeństwa jest bardzo bogate. W standardzie znajduje się 6 poduszek powietrznych, obejmujące poduszkę dla kierowcy, pasażera, poduszki boczne na przednich siedzeniach oraz poduszki kurtynowe. Ponadto montowane są następujące systemy elektroniczne wspomagające kierowanie: system antypoślizgowy ABS, system awaryjnego wspomagania hamowania BAS, system kontroli trakcji dla całego zakresu prędkości ASTC, system stabilizacji toru jazdy ESP oraz system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu ERM. Dodge Nitro nie został dotychczas poddany testom zderzeniowym przeprowadzanym przez organizację EuroNCAP.

Główna konkurencja pochodzi głównie ze strony również amerykańskiego Jeepa i jego modeli Wrangler, Compass oraz Patriot. Następna w kolejności jest Toyota RAV4.

 
Reklama