/  /  /  /  / Rejestracje 2013| Reeksport napędza sprzedaż aut osobowych
Dacia Logan

Dacia Logan

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Cena33 750 zł - 40 750 zł (aktualizacja: 2016-09-06)
Emisja CO2109 g/km - 130 g/km
Żużycie paliwa4,9 L/100km - 5,8 L/100km
 

Rejestracje 2013| Reeksport napędza sprzedaż aut osobowych

CEP|
null
nullnullnull

Według danych CEP, w lipcu 2013 roku zarejestrowano w Polsce 24 835 samochodów osobowych, o 19,23% (+4 005 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 1,46% mniej (369 sztuk) niż w czerwcu.

Wzrosła również sprzedaż po siedmiu miesiącach. Według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 172 325 samochodów osobowych, o 1,65% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Czy zatem obserwowany wzrost liczby rejestracji oznacza, że polski rynek wkroczył na ścieżkę wzrostu i pozostanie na niej już dłużej? Niestety, nic na to nie wskazuje. Na optymizm jest jeszcze za wcześnie, gdyż cieniem na tych optymistycznych danych kładą się dwa czynniki: zjawisko rejestrowania przez dealerów aut „na siebie” oraz przybierający na sile reeksport samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę.

Statystyka lepsza niż rzeczywistość
Reeksportowi sprzyja słaby złoty. IBRM Samar szacuje, że skala tego zjawiska w tym roku może przekraczać poziom 10%. Reeksport co prawda poprawia statystyki sprzedaży poszczególnych marek, ale nie wpływa, szczególnie w dłuższym okresie, na ożywienie polskiego rynku. Przeciwnie stwarza złudne wrażenie, że rynek ten się rozwija, podczas gdy w rzeczywistości panuje na nim w najlepszym razie stagnacja.
Po uwzględnieniu szacowanego reeksportu (w lipcu ok. 3 tys. sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych okazuje się mniej optymistyczna. Liczba zarejestrowanych w lipcu aut, które pozostały w kraju nie sięgnęła 22 tys., a w ciągu siedmiu miesięcy wyniosła ok. 153 tys. pojazdów (w tym czasie 18 895 samochodów zostało reeksportowanych).

Firmy mocne reeksportem
W lipcu udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 60%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 14 889 aut. Należy jednak wziąć pod uwagę, że część z tych samochodów (ok. 3 tys. sztuk) to auta zarejestrowane w Polsce przez firmy, a następnie wywiezione do sprzedaży za granicą. W 2013 r. (do końca lipca) udział firm w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł ponad 56% (ponad 96,6 tys szt.; +6,18% r/r; także w tym przypadku liczba zarejestrowanych aut powinna zostać pomniejszona o prawie 19 tys. aut re eksportowanych, a wówczas porównanie z ubiegłorocznym wynikiem wskazuje na niemal 2% spadek rejestracji w tej grupie klientów).

Na czele rankingu bez zmian
Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 21 427 aut tej marki, o 0,06% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 12,43%. Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 16 060 sztuk, o 18,52% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,32%. Na trzecim miejscu jest Toyota. W 2013 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 13 455 samochodów, o 8,00% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,81%.
Na czwartej pozycji znajduje się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 11 691 sztuk, o 9,64% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,78%. Na piątej pozycji jest Kia. W ciągu siedmiu miesięcy 2013 roku zarejestrowano 11 243 auta tej marki, o 21,78% więcej niż w tym samym okresie 2012 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,52%.

Najczęściej kupowanym modelem samochodu w okresie styczeń-lipiec 2013 roku była Skoda Fabia (6 819 szt.; +10,95% r/r), za którą uplasował się drugi model czeskiego producenta – Skoda Octavia (6 374 szt.; -41,63% r/r), następnie VW Golf (4 882 szt.; +44,82% r/r) oraz Opel Astra (4 796 szt. -10,82%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Focus (4 746 szt.; +11,36% r/r).

Na czele marek premium w 2013 roku znalazło  się BMW (3 448 szt.; +12,02% r/r; udział w rynku 23,96%), przed firmą Mercedes (3 252 szt.; +13,23%; udział 22,60%), Audi (3 065 szt.; + 4,89%; udział 21,30%), Volvo (3 030 szt.; +10,06%; udział 21,05%) oraz Mini (406 szt.; -16,46%; udział 2,82%).
Udział marek premium w całym rynku wyniósł 8,40%.

Prognoza 2013 w górę
Obserwowany wzrost liczby rejestracji samochodów osobowych na polskim rynku sprawia, że IBRM SAMAR koryguje swą prognozę całoroczną. Przewidujemy, iż sprzedaż samochodów osobowych w całym roku osiągnie poziom około 280 tys. aut (korekta o +7,7% w porównaniu do dotychczasowej prognozy). Liczba ta może jednak ulec zmianie, gdyż wciąż nie wiadomo, jaki ostatecznie wariant przepisów dotyczących odliczenia podatku VAT przy zakupie aut firmowych zostanie wdrożony przez Ministerstwo Finansów i kiedy przepisy te wejdą w życie.  
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama