/  /  /  /  / Dacia Duster i nowy silnik 1.2 TCe 125 KM
Dacia Duster

Dacia Duster

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Cena39 900 zł - 75 200 zł (aktualizacja: 2016-10-05)
Emisja CO2123 g/km - 155 g/km
Żużycie paliwa4,7 L/100km - 6,8 L/100km
 

Dacia Duster i nowy silnik 1.2 TCe 125 KM

Dacia|
null
© Dacia
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

W zmodernizowanym modelu Dacia Duster po raz pierwszy pojawi się silnik TCe w wersji o mocy 125 KM. Ten 4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim jest owocem strategii downsizingu, realizowanej przez Grupę Renault.

W efekcie ta jednostka o pojemności zaledwie 1,2 litra zapewnia według producenta przyjemność jazdy typową dla silnika wolnossącego o pojemności około 1,8 l, ale przy zdecydowanie mniejszym spalaniu.

Pomimo wysokich osiągów jest oszczędny i może się poszczycić niskimi kosztami eksploatacji: według danych podawanych przez producenta omawiana jednostka benzynowa spala jedynie około 6,3 l/100 km i jest wyposażona w bezobsługowy łańcuch rozrządu.

Nowy silnik benzynowy TCe 125 współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach i jest dostępny w wersji z napędem 4x2. Emisja CO2 w tym silniku wynosi 145 g/km.

Ta jednostka z aluminiowym blokiem o pojemności 1 198 cm3 rozwija moc 125 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 205 Nm, w 90% dostępny już od 1500 obr./min, a w pełnej wartości w zakresie od 2000 do 4000 obr./min.

Dzięki dużej elastyczności pracy i błyskawicznym reakcjom silnik ten sprawdza się na górskich trasach, wymagających dużego zapasu mocy na podjazdach. Jest dynamiczny i szybko reaguje, rozpędzając samochód od 0 do 100 km/h w 9,6 s.

Nowa Dacia Duster z polskimi cenami

Dustera z silnikiem TCe 125 można już zamawiać w polskich salonach dealerskich. Dostawy pierwszych egzemplarzy spodziewane są około lutego przyszłego roku. Omawiany motor benzynowy aktualnie przewidziano dla specyfikacji dwóch najwyższych poziomów wyposażenia Laureate oraz Prestige. Ceny katalogowe wynoszą odpowiednio 57 500 oraz 61 500 złotych.

Silnik 1.6 16V 105 LPG
Dacia kontynuuje promowanie LPG jako ekonomicznego źródła napędu, alternatywnego względem silników wysokoprężnych. W niektórych krajach silnik 1.6 16V 105 jest dostępny w wersji dwu-paliwowej (benzyna/LPG), o niższych kosztach użytkowania i niższej emisji CO2: jego spalanie w cyklu mieszanym wynosi według danych producenta około 7,2 l/100 km w wersji benzynowej oraz 9 l/100 km w wersji LPG. Emisja CO2 wynosi odpowiednio 165 g/km i 145 g/km.

Podobnie jak w przypadku wszystkich modeli LPG Dacii, kierowca ma wybór między zasilaniem benzyną lub gazem, a przełączenie z jednego paliwa na drugie jest bardzo proste.

Silnik ten współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów o 5 przełożeniach, dostępną w wersji 4x2.

Jeszcze lepszy silnik wysokoprężny
Jeśli chodzi o ofertę silników wysokoprężnych, koncentruje się ona na silniku 1.5 dCi, dostępnym w wersji o mocy 90 lub 110 KM.

Silnik 1.5 dCi, jako bestseller Grupy Renault, został dodatkowo zoptymalizowany. Większa przyjemność prowadzenia wynika zwłaszcza z płynniejszych i bardziej dynamicznych przyspieszeń, które po części zawdzięcza 6-biegowej skrzyni.

Silnik 1.5 dCi 90 jest dostępny w wersjach z napędem 4x2. Zapewnia wówczas spalanie około 4,7 l/100 km w cyklu mieszanym i emisję CO2 na poziomie 123 g/km. Natomiast silnik 1.5 dCi 110 emituje w cyklu mieszanym 127 g CO2/km w wersji 4x2 i 135 g/km w wersji 4x4. Jego spalanie w cyklu mieszanym wynosi około 4,8 l /100 km w wersjach 4x2 i 5,1 l/100 km w wersji 4x4.

Wspomniany wyżej silnik TCe 125 oraz wysokoprężne dCi 90 i dCi 110 są oferowane z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Skrzynia ta dodatkowo zwiększa zdolności off-roadowe nowego Dustera. Krótki pierwszy bieg umożliwia:
- płynną jazdę z niską prędkością w trudnym terenie
- sprawne ruszanie pod górę
- utrzymywanie dużego obciążenia na zjazdach

Obniżanie zużycia paliwa dzięki trybowi ECO i wskaźnikowi zmiany biegów GSI
Tryb ECO (dostępny zależnie od silnika) umożliwia kierowcy zmniejszenie zużycia paliwa. Po włączeniu tryb ten zmienia pewne parametry pracy silnika, ograniczając jego osiągi i zmniejszając poziom komfortu cieplnego w stopniu akceptowalnym przez kierowcę i pasażerów. Umożliwia uzyskanie korzyści w postaci obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2, które w zależności od warunków drogowych i stylu prowadzenia auta mogą sięgać nawet 10%.

Wskaźnik zmiany biegów GSI informuje za pomocą piktogramu, przy jakiej prędkości obrotowej należy zmienić przełożenie skrzyni biegów w celu obniżenia zużycia paliwa.

Zdecydowanie większy komfort akustyczny
Nowy Duster jest również zdecydowanie cichszy: łączna emisja hałasu jest dwukrotnie niższa. Ulepszenia były możliwe dzięki pracy nad trzema rodzajami hałasu:
- hałasem z układu jezdnego
- hałasem pracy silnika
- hałasem aerodynamicznym

Również 6-biegowa skrzynia dostępna z niektórymi silnikami zapewnia cichszą pracę przy wysokich prędkościach. Przy 130 km/h odczuwany poziom hałasu odpowiada poziomowi przy prędkości 90 km/h w poprzedniej wersji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama