/  /  / Jumper
Citroen Jumper

Citroen Jumper

Zmień
SegmentŚrednie dostawcze / VanŚrednie dostawcze / Podwozie
Emisja CO2--
Żużycie paliwa--
 
null
© Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
Citroen Jumper to największy dostępny pojazd w całej gamie aut francuskiego koncernu. Podobnie jak w przypadku swojego mniejszego brata, modelu Jumpy, powstał w ramach współpracy grupy PSA (właściciela marek Peugeot i Citroen) oraz grupy Fiat i zaliczany jest ze swoimi braćmi (Fiatem Ducato i Peugeotem Boxerem) do grupy średnich aut dostawczych. Samochody te dzielą jedną płytę podłogową oraz praktycznie wszystkie elementy mechaniczne. Po raz pierwszy został zaprezentowany, jako następca Citroen C25/35, w 1994 roku podczas salonu samochodów użytkowych w Genewie i już rok później został uznany „Samochodem dostawczym roku 1995”. Nowa, druga już generacja auta, która jest dostępna do dziś została zaprezentowana w 2006 roku podczas salonu samochodowego w Madrycie. W porównaniu do poprzednika, nowy Jumper wydłużył się w zależności od wersji od 20 do 50 cm, a jego minimalna ładowność zwiększyła się do 1090 kg. Wynik wspólnej pracy PSA oraz Fiata powstaje w fabryce Sevel Sud w miejscowości Val di Sangro we Włoszech.

   Nadwozie Citroena Jumpera jest typowe dla samochodów dostawczych i można je określić jako prostokątna bryła, której celem jest pomieszczenie jak największej ilości ładunków. Od swoich braci spod znaku Peugeota i Fiata odróżnia się tak naprawdę tylko lekko zmienionym przodem, a w szczególności wloty powietrza oraz umieszczonym na środku dużym logo Citroena. Nowy Jumper dostępny jest jako 4-drzwiowy furgon lub też jako 2- albo 4-drzwiowe podwozie do zabudowy według kryteriów i zapotrzebowania klienta. Gama jednostek z kolei obejmuje 3 silniki wysokoprężne. Dwa o pojemności 2.2 litra, jednak w zależności od wersji osiągające moc 100 lub też 120 KM. Maksymalny moment obrotowy jaki osiągają to odpowiednio 250 i 320 Nm. Najmocniejsza jednostka wysokoprężna o pojemności 3 litrów została zapożyczona od firmy Iveco i rozwija moc 157 KM oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm dostępny od 1750 obrotów na minutę. Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin Euro 4 oraz mogą współpracować z 5- lub 6-biegową manualną skrzynią biegów.

   W zakresie bezpieczeństwa Citroen Jumper stał się takim samochodem dostawczym jakim przystaje być w XXI wieku, czyli wyposażonym podobnie jak samochody osobowe. W wersji podstawowej standardowo wyposażony jest w poduszkę powietrzną kierowcy, a za dodatkową opłatą również w poduszkę pasażera. Z elektronicznych systemów wspomagających kierowcę w seryjnie montowany jest system przeciwdziałający blokadzie kół podczas hamowania ABS z systemem rozdziału siły hamowania EBD oraz system wspomagający nagłe hamowanie BAS. W wersjach lepiej wyposażonych dostępny jest dodatkowo system stabilizujący to jazdy ESP oraz system zapobiegający ślizganiu się kół przy ruszaniu i jeździe po śliskiej nawierzchni ASR. Dotychczas Jumper nie został poddany testom zderzeniowym przeprowadzanym przez EuroNCAP.

   Liczba konkurentów, z którymi zmierzyć się musi Citroen Jumper jest naprawdę spora. Wśród nich wymienić należy m.in. Fiata Ducato, Iveco Daily, Forda Transita, Mercedesa Sprintera, Nissana Cabstara, Peugeota Boxera, Renault Mastera, Opla Movano, a także Volkswagena Craftera.
 

Jumper najczęściej porównywany z

Citroen Jumper
Citroen Jumper
Fiat Scudo
Fiat Scudo
Fiat Ducato
Fiat Ducato
Mercedes Sprinter
Mercedes Sprinter
Opel Movano
Opel Movano
Renault Master
Renault Master
Volkswagen Crafter GP
Volkswagen Crafter
Reklama