/  /  /  /  / PREZENTACJA | Citroen DS3 1.2 VTI (82 KM) Chic
Citroen DS3

Citroen DS3

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Citroen DS3 1.2 VTI (82 KM) Chic

IBRM Samar|
Citroen DS3
© IBRM Samar
Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3Citroen DS3

Citroen DS3 ma 60% części wspólnych z C3, ale z zewnątrz identyczne są tylko trzy elementy. Miejski samochód prezentuje się dynamicznie i nieźle jeździ, jednak dopiero w wersji z silnikiem 1.6 THP potrafi pokazać, na co go tak naprawdę stać.

Legendarny Citroen DS, produkowany w latach 1955-75, wyprzedził swoją epokę w dziedzinie designu i technicznych innowacji. Współczesna linia Citroenów DS dziedziczy po tym fenomenalnym aucie tylko nazwę. Francuski producent rozwija inicjały DS jako Different Spirit, a styl nowych modeli określa jako „antyretro”.
Pierwszym modelem z nowej linii jest DS3. Koncepcyjny Citroen DS Inside został pokazany w Genewie w 2009 roku i w tym samym roku ruszyła seryjna produkcja bazującego na nim modelu DS3 (debiut we Frankfurcie). Do europejskich salonów pojazd trafił w marcu 2010 roku.
DS3 oparty na drugiej generacji Citroena C3 ma od strony technicznej wiele wspólnego także z Peugeotem 208. W modelach DS3 i 208 koncern PSA wyraźnie podniósł poziom jakościowy i w najdroższych wariantach oferuje doskonałe silniki będące efektem współpracy z koncernem BMW.
Wcześniej podobne lifestylowe auta zaprezentowały Alfa Romeo (model MiTo) oraz Fiat („500-ka”, która plasuje się o segment niżej). Obecnie rodzina Citroenów DS rozszerzyła się o kolejne modele, ale konkurencja też nie śpi, np. Opel przedstawił model Adam (należący do segmentu A) o podobnym charakterze.
Francuski producent oferuje możliwość obejrzenia i odbioru „deesa” jedynie w wybranych salonach sprzedaży w Polsce (zamówienie można złożyć u dowolnego dilera).
DS3 jest najlepiej sprzedającym się modelem z linii DS. Samochód dla indywidualistów znalazł do końca 2012 roku ponad 200 tys. nabywców. Nie jest to dużo w porównaniu z czołówką segmentu B, ale też nie mało, jak na ten poziom cen. Od zeszłego roku pojazd jest skutecznie promowany na trasach rajdowych przez Roberta Kubicę. Nasz rodak zdobywa „oesy” wyczynową wersją DS3 RRC (RRC zastąpiło dawną grupę S2000).
Za design auta odpowiedzialny jest Mark Lloyd.

Gdzie jest produkowany?
Citroen DS3 wyjeżdża z zakładów w Poissy we Francji.

Segment i konkurenci
Francuskie auto należy do segmentu B, czyli klasy aut małych. Do bezpośrednich konkurentów subkompaktowego Citroena należą: Alfa Romeo MiTo, Ford Fiesta, Mazda 2, Opel Corsa, Peugeot 208, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift oraz Volkswagen Polo.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku do nabywców w Polsce trafiło 217 Citroenów (170 samochodów zakupiły firmy, natomiast 47 osoby prywatne). W tym roku   (do końca czerwca) krajowe firmy nabyły 57 aut, klienci indywidualni 24 (łącznie sprzedano 81 sztuk).

Podstawowe informacje
Citroen DS3 występuje jako 3-drzwiowy hatchback oraz 2-drzwiowy kabriolet. Nas zainteresowała ta pierwsza wersja nadwoziowa.
Nadwozie nietuzinkowej „cytryny” wygląda atrakcyjnie. DS3 ma inne proporcje nadwozia w stosunku do C3. Ponadto kilka drobnych zabiegów stylizacyjnych, jak szeroki słupek B przypominający płetwę rekina czy większe koła nadały nadwoziu więcej dynamiki. Obok świateł przeciwmgielnych w przednim zderzaku zastosowano pionowy pasek diod LED. Obszerny wlot powietrza o strukturze plastra miodu wykończony został chromowaną listwą.
Wnętrze również jest oryginalne. Tablica rozdzielcza „deesa” umieszczona jest wyżej niż w większości małych aut. Jakość materiałów jest lepsza niż przeciętna w tym segmencie, a wiele opcjonalnych dodatków może dodatkowo uatrakcyjnić miejsce pracy kierowcy. Zegary schowano pod nowocześnie zaprojektowanym daszkiem. Centralnie przed oczami kierowcy umieszczony został duży i czytelny prędkościomierz. W sąsiedztwie zegarów znajdziemy znany użytkownikom aut francuskiego producenta „gadżet” do rozpylania w kabinie zapachów.
DS3 nie tylko prezentuje się dużo ciekawiej od modelu na którym bazuje, ale też zapewnia lepsze osiągi i prowadzenie w stosunku do C3. Pod maską atrakcyjnego malucha znajdziemy mocniejsze jednostki napędowe, najlepsze są te opracowane z BMW, światowym ekspertem w dziedzinie projektowania i produkcji silników. DS3 wyposażony w silnik 1.6 THP staje się dziarskim hothatchem, który ma szanse odebrać część klientów dotąd zapatrzonych w Fordy Fiesta ST, Ople Corsa OPC, Seaty Ibiza Cupra czy Volkswageny Polo GTI.
W testach branżowych wielu specjalistów jest pod wrażeniem znaczącej poprawy właściwości jezdnych w modelach z rodziny DS, w stosunku do „zwykłych” Citroenów różnica jest duża. Pod względem precyzji prowadzenia i trzymania się zakrętów, DS3 prezentuje poziom niespotykany dotychczas w samochodach tego producenta.
Mocną stroną DS3 są wyjątkowo duże możliwości personalizacji pojazdu. Dziś samochody wielu marek stają się coraz bardziej podobne do siebie (dotyczy to szczególnie azjatyckich producentów) a przez to strasznie nudne. W Europie od wielu lat trwa boom na tuning polegający nie tylko na podnoszeniu mocy silników, ale też nadawaniu autom oryginalnego wyglądu. Wielu kierowców nie chce mieć tak samo wyglądającego samochodu jak auto …sąsiada. Dlatego coraz więcej firm oferuje – dla nabywców znudzonych monotonią – tzw. tuning fabryczny, w postaci pakietów stylizacyjnych i dodatków nadających pojazdom niepowtarzalny design.
Właśnie dla klientów ceniących sobie styl pomyślana została linia Citroenów DS. Obecnie oferowane są cztery modele: DS3, DS3 Cabrio, DS4 i DS5, a w planach są kolejne. Wszystkie bazują technicznie na tańszych Citroenach i za te większe pieniądze oferują atrakcyjniejszą stylizację, lepsze wyposażenie i więcej dynamiki. Linia DS powstała głównie po to, by przyciągnąć nowych, przede wszystkim młodszych klientów, ale też by podnieść prestiż francuskiej marki. W odróżnieniu od wielu innych producentów masowych Citroen sprzedaje sporo samochodów z mocnymi silnikami i bogato wyposażonych, czyli droższych niż przeciętna cena samochodów w danym segmencie. To był dodatkowy powód, który przekonał zarząd firmy do wypuszczenia serii DS, aut o podwyższonym standardzie jakościowym, lepszym wyposażeniu i większych możliwościach doposażenia.
Wprawdzie rywale, jak Ford czy Volkswagen, od dawna posiadają opcjonalne programy – odpowiednio Individual i R-Line – dość znacznie odmieniające ich auta, to Citroen jako pierwszy wśród masowych marek umożliwił w linii DS tak szerokie możliwości personalizacji. Obok wersji wyposażeniowych i 11 kolorów nadwozia nabywca Citroena DS3 ma do wyboru jeden z czterech kolorów dachu (w tym cztery motywy stylizacyjne) a także jeden z dwunastu wzorów felg (dopasowanych do koloru nadwozia lub dachu). We wnętrzu możemy odmienić deskę rozdzielczą wybierając panel w jednym z ośmiu kolorów. Do wyboru są też dźwignie zmiany biegów (7 odmian stylizacyjnych) oraz fotele (8 typów tapicerki; 3 skórzane).
Citroen DS3 oferowany jest w do wyboru z sześcioma silnikami (trzy benzynowe i trzy diesle) oraz w czterech wersjach wyposażeniowych (Chic, So Chic, Sport Chic i Ultra Prestige). Spektrum mocy silników wynosi od 70 do 156 KM. Dla entuzjastów szybkich aut Citroen zaproponował wariant – w limitowanej serii – DS3 Racing z silnikiem o mocy ponad 200 koni. W lipcu na Festiwalu Prędkości w Goodwood zaprezentowano koncepcyjną odkrytą wersję nadwoziową topowego wariantu, kabriolet będzie miał niebawem debiut we Frankfurcie.

Wymiary, masy i objętości
DS3 ma bardziej sportowe proporcje nadwozia w stosunku do „zwykłej” C3 (pomyślanej raczej o kobietach), od której jest nieco dłuższy i wyraźnie niższy przy zachowaniu tej samej szerokości (1.994 mm). DS3 w wersji hatchback mierzy 3.948 mm na długość (C3 – 3.941 mm) oraz 1.483 mm na szerokość (C3 – 1.524 mm). Rozstaw osi wynosi 2.464 mm.
Samochód w opisywanej bazowej wersji ma masę równą 1.165 kg, a ładowność wynosi tylko 367 kg.
Pojemność bagażnika DS3 to 285 litrów, które dzięki składanemu asymetrycznie dzielonemu oparciu tylnej kanapy możemy powiększyć do 980 litrów. Dodatkowo do dyspozycji jest kilka praktycznych schowków z których największy umieszczony przed pasażerem ma pojemność równą 13 litrów.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Citroenie DS3 wypada nieźle.
Bez dopłaty klient otrzyma cztery poduszki i nadokienne kurtyny powietrzne. ABS z EBD, EBA oraz ESP również należą do wyposażenia standardowego.
Organizacja Euro NCAP przyznała DS3 najwyższą notę w crash testach – pięć gwiazdek. W kategorii „ochrona dorosłych pasażerów” „Cytrynie” przyznano ocenę 87%, natomiast bezpieczeństwo aktywne oceniono na 83%.


Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Największym wyróżnikiem Citroena DS3 są – przedstawione wcześniej – szerokie możliwości personalizacji. Ten miejski Citroen jest pierwszym autem w grupie marek masowych, który pozwala na tak szerokie możliwości indywidualizacji. Poza tym auto nie ma więcej cech wyróżniających je na tle konkurentów, trudno też doszukać się jakichś innowacji technicznych.

Napęd
Popularny model Citroena oferowany jest do wyboru z sześcioma silnikami i czterema przekładniami. W cenniku znajdziemy trzy silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem ręcznych skrzyń biegów (o 5 lub 6 przełożeniach) lub automatycznych (4- lub 6-stopniowych).
O podstawowych silnikach można powiedzieć, że są oszczędne, ale nie ma co ukrywać, że do charakteru auta najbardziej pasują najmocniejsze jednostki benzynowe 1.6. Powstały one we współpracy z BMW i można śmiało powiedzieć, że są najmocniejszą stroną oferty DS3. Najmocniejszy 156-konny, 4-cylindrowy silnik 1.6 THP z turbo doładowaniem i zmiennymi fazami rozrządu czyni z DS3 atrakcyjne auto usportowione.
W poniższym zestawieniu danych technicznych przedstawiamy wersje z manualnymi skrzyniami biegów.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.2 o mocy 60 kW/ 82 KM i momencie równym 118 Nm. Najmniejszy, trzycylindorwy silnik 1.2 VTI benzynowy zapewnia przeciętne osiągi. Subkompaktowe auto osiąga maksymalnie 173 km/h, a setkę uzyskuje w 12,5 s. Pojazd z tą jednostką zużywa 4,9 l/100 km (emisja CO2 równa jest 112 g/km).
1.6 o mocy 88 kW/ 120 KM i momencie równym 160 Nm. Z jednostką 1.6 VTI, DS3 spala w cyklu mieszanym 5,9 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 136 g/km). „Setkę” pojazd uzyskuje w 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna równa jest 190km/h.
1.6 o mocy 115 kW/ 156 KM i momencie równym 240 Nm. Z topową  jednostką auto spala w cyklu mieszanym 6,9 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 155 g/km). „Setkę” pojazd uzyskuje w 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna równa jest 214 km/h.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Citroena DS3 prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.4 o mocy 51 kW/ 70 KM i momencie równym 160 Nm. Podstawowy turbodiesel 1.4 HDi zapewnia autu słabe osiągi, ale jest dość oszczędny. Zużywa w cyklu mieszanym 4,1 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 105 g/km). Hatchback osiąga maksymalnie 163 km/h, a setkę uzyskuje w 13,5 s.
1.6 o mocy 68 kW/ 92 KM i momencie równym 230 Nm. Silnik wysokoprężny 1.6 e-HDi zapewnia niskie spalanie (4 litry ON na 100 km oraz emisja CO2 równa 104 g/km). Subkompaktowy pojazd osiąga maksymalnie 182 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,3 s.
1.6 o mocy 82 kW/ 112 KM i momencie równym 270 Nm. Silnik wysokoprężny 1.6 HDi pozwala osiągnąć maksymalnie 190 km/h, a od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 9,8 s. DS3 z najmocniejszym dieslem zużywa średnio 4,4 l/100 km i emituje 115 g/km CO2.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Citroena DS3 prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowany Citroen DS3 1.2 VTI zużywa w cyklu mieszanym 4,9 litra benzyny na 100 km. W mieście „konsumuje” 5,8 litra, na trasie 4,3. Emisja CO2 w wysokości 112 g/km stawia go w grupie emisyjnej B.

Koszty
Za prezentowanego, najtańszego Citroena DS3 1.2 VTI Chic trzeba zapłacić co najmniej 59.950 zł. Ceny topowego wariantu z nadwoziem hatchback i silnikiem 1.6 THP w wersji wyposażeniowej Ultra Prestige zaczynają się od 101.100 zł.
Ceny Citroenów DS3 należą więc do wyższych w grupie subkompaktów popularnych (masowych) marek, ale też trzeba przyznać, że usprawiedliwiają je ciekawy design, lepsze wyposażenie i wyjątkowo szerokie możliwości personalizacji. Niektórzy klienci są skłonni dopłacić niemałe pieniądze, by wejść w posiadanie niepowtarzalnego  samochodu. W przypadku malucha z „odmienną duszą” dopłacić trzeba ok. 30 % w porównaniu z C3 (oba auta z silnikiem 1.2 VTI/ 82 KM).


Robert Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Citroen DS3