/  /  /  /  / Nowy Citroen C4 nie przybrał na wadze
Citroen C4

Citroen C4

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena59 990 zł - 82 690 zł (aktualizacja: 2016-04-02)
Emisja CO295 g/km - 113 g/km
Żużycie paliwa3,6 L/100km - 4,9 L/100km
 

Nowy Citroen C4 nie przybrał na wadze

Producent|
null
© Citroen
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Mimo zwiększenia wymiarów i wyraźnego udoskonalenia w zakresie komfortu i funkcjonalności wnętrza, Citroen C4 nowej generacji nie przybrał na wadze.

Osiągnięcie to jest efektem długotrwałej pracy nad ograniczeniem masy samochodu, w czasie której projektanci wykorzystali wszystkie możliwości odciążenia auta. Zadbano o to już w początkowej fazie projektu, od tworzenia stylu, aż do momentu produkcji.

To innowacyjne podejście, w połączeniu ze skrupulatną pracą nad każdą częścią pozwoliło na kumulację kilogramów zaoszczędzonych na każdym etapie projektowania (przykład: kierownica z ruchomą piastą, zysk 3,5 kg). Ponadto, permanentne stosowanie pomiarów cyfrowych i testowanie części (testy sztywności, akustyczne, wytrzymałości na zderzenia) pozwoliło na udoskonalenie każdego elementu składowego nie tylko pod względem masy, ale także jakości technicznej. Poza tym, przy produkcji nowego C4 zastosowano nowe technologie, np. laserowe spawanie dachu i drzwi (zysk 2 kg).
 
Dzięki temu ograniczeniu masy, nowy C4 gwarantuje znakomitą zwrotność oraz szybkie i pewne reakcje, a także wykazuje niższy poziom zużycia paliwa i emisji CO2.

Wykorzystanie 15% ekologicznych materiałów
Nowy Citroen C4 w 70% zbudowany jest ze zrecyklowanych już metali, 5% to inne materiały (np. szkło), kolejne 5% to płyny, a pozostała część to tworzywa plastikowe (polimery).
 
Grupa PSA Peugeot Citroen postawiła sobie ambitny cel dotyczący ekoprojektu: osiągnąć do roku 2011 udział ekologicznych materiałów w polimerach tworzących samochód na poziomie do 20%. Ekologiczne materiały to włókna pochodzenia naturalnego (len, konopie), niemetaliczne tworzywa pochodzące z recyklingu i biomateriały (materiały nie pochodzące z petrochemii, ale ze źródeł odnawialnych). Ich wykorzystanie pozwala ograniczyć ilość plastików produkowanych na bazie materiałów kopalnych, faworyzując tym samym surowce pochodzące ze źródeł odnawialnych, zmniejszyć ciężar niektórych części, ograniczyć poziom emisji CO2 przez linię produkującą elementy plastikowe i wspierać recykling tworzyw plastikowych.
 
15% z 200 kg obecnych w konstrukcji nowego C4 polimerów to materiały ekologiczne, co stanowi najlepszy jak dotychczas wynik grupy PSA Peugeot Citroen. Te ekologiczne tworzywa to w 40% materiały naturalne (np. okładzina dachu, korek zbiornika odgazowania i filtry z włókna celulozowego, mieszek dźwigni zmiany biegów z włókna tekstylnego), a pozostałe 60% to materiały wtórnego użytku (np. kołpaki z recyklowanego poliamidu, osłona kratki nawiewów z recyklowanego polipropylenu, izolacja osłony pod zespołem napędowym pochodząca z kruszenia zużytego szkła). Ekologiczne materiały spotkać można w około 30 częściach lub elementach nowego C4.

Sprawdzone silniki
Nowy Citroen C4 korzysta z ekologicznych i oszczędnych w eksploatacji silników spełniających normę Euro V: cztery silników HDi (HDi 90 FAP, HDi 110 FAP, e-HDi 110 FAP i HDi 150 FAP) oraz trzy benzynowych (VTi 95, VTi 120 i THP 155).

Silniki THP 155 i e-HDi 110 FAP montowane są z manualną elektronicznie sterowaną 6-przełożeniową skrzynią biegów. Jednostki HDi 110 FAP i HDi 150 FAP współpracują natomiast z 6-przełożeniową przekładnią manualną. Silnik VTi 120 proponowany jest w wersji z 5-przełożeniową manualną skrzynią biegów lub z 4-przełożeniową skrzynią automatyczną.
 
Poziom emisji CO2 nowego C4 w cyklu mieszanym plasuje się poniżej 130 g CO2 /km w przypadku silników Diesla i waha się od 140 g do 162 g CO2/km w wersjach z silnikami benzynowymi.
 
Jednocześnie, w odpowiedzi na rosnącą troskę użytkowników samochodów o ekologiczną i oszczędną jazdę nowy C4 wyposażony został standardowo w urządzenie pomagające kierowcy ograniczyć zużycie paliwa, tj. wskaźnik zmiany przełożenia (ICR), który sygnalizuje kierowcy optymalny moment do zmiany biegu na wyższy, podając odpowiednią informację na wyświetlaczu zestawu wskaźników.

Nowa generacja zespołów napędowych typu mikro hybryda e-HDi
Citroen C4 może być wyposażony w technologię e-HDi, czyli nowej generacji system Stop&Start, łączący alternator zespolony z rozrusznikiem z silnikiem Diesla. Pozwala ona na przerwanie pracy silnika i natychmiastowy ponowny jego rozruch przy każdorazowym zatrzymaniu samochodu lub w fazie hamowania od prędkości 8km/h, (czerwone światło, korki) w wersji z manualną elektronicznie sterowaną 6-przełożeniową skrzynią biegów. W fazie czuwania silnika, główne funkcje z zakresu komfortu (klimatyzacja, radio) i wspomagania prowadzenia (wspomaganie układu kierowniczego, ESP) pozostają aktywne. Ten innowacyjny system redukuje zużycie paliwa i emisji CO2 w silnikach HDi nawet o 15%.
 
Oryginalność systemu e-HDi wynika z połączenia wielu technologii:
- silnika HDi, jednego z najbardziej wydajnych na rynku,
- systemu Stop&Start drugiej generacji z alternatorem zespolonym z rozrusznikiem,
- systemu e-booster, który umożliwia natychmiastowe ponowne uruchomienie silnika (0,4 s),
- systemu elektronicznego sterowania alternatorem pozwalającym na odzyskiwanie energii w fazie hamowania,
- skrzyni biegów o optymalnie dobranych przełożeniach.
 
„Jestem przekonany, że nasza technologia e-HDi szybko stanie się standardem na rynku, podobnie jak kiedyś silnik HDi, i będzie głównym atutem handlowym grupy. Nasze silniki e-HDi wykazują najlepsze parametry w zakresie zużycia paliwa i emisji CO2, a także oferują dużą przyjemność jazdy dzięki natychmiastowemu ponownemu uruchomieniu silnika, bez wibracji i hałasu, niezauważalnego dla klienta - uważa Jean-Marc Gales, dyrektor obu marek PSA Peugeot Citroen.
 
Nowy C4, wyposażony w silnik e-HDi 110 FAP, manualną elektronicznie sterowaną 6-przełożeniową skrzynię biegów oraz opony znacznie obniżające poziom zużycia paliwa, dostępny będzie już w momencie wprowadzenia na rynek w wersji o emisji 110 g CO2 /km.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama