/  /  /  /  / Lekkie żywice Noryl GTX to korzyści środowiskowe i ekonomiczne
Citroen C4 Picasso

Citroen C4 Picasso

Zmień
SegmentVany / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Lekkie żywice Noryl GTX to korzyści środowiskowe i ekonomiczne

GE Plastics|
null
© Citroen
null

Firma GE Plastics przedstawiła listę najnowszych produktów, które zostały włączone do asortymentu GE ecomagination, zapewniających korzyści środowiskowe i ekonomiczne poprzez zastąpienie tradycyjnej stali żywicami Noryl GTX w konstrukcjach poszyć nadwozi samochodów.

Jako uzupełnienie niedawno wprowadzonych produktów ecomagination, obejmujących żywice Xenoy iQ i Valox iQ, żywice Noryl GTX nie tylko zmniejszają masę, przyczyniając się do ograniczenia zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla, lecz także nadają się potencjalnie do recyklingu. Oprócz tego, dają konstruktorom większą swobodę twórczą.

Poprzez rozszerzenie możliwości uwzględnienia wszystkich faz cyklu żywotności produktu, dzięki wprowadzeniu nowych elementów do asortymentu ecomagination, firma GE Plastics zwiększa swe zaangażowanie, pomagając producentom samochodów projektować atrakcyjne samochody z uwzględnieniem aspektów ekologicznych.

Użycie lekkich i uniwersalnych żywic Noryl GTX zamiast stali do konstrukcji lakierowanych na linii poszyć nadwozi może zmniejszyć masę nawet o 50 procent. Lżejsza masa sprzyja mniejszemu zużyciu paliwa, pomagając ograniczyć zarówno wydatki konsumenta jak i emisje gazów wywołujących efekt cieplarniany. Gdyby rzeczywiście każdy samochód jeżdżący dzisiaj po europejskich drogach był wyposażony w zderzaki wykonane z żywic Noryl GTX, roczne oszczędności wyniosłyby 530 mln litrów paliwa, czyli około 650 mln EUR (według średnich cen paliwa w 2006 roku) i nastąpiłoby zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (CO2) o około 1,3 miliona ton. Taki sam poziom oszczędności można by osiągnąć przez usunięcie z dróg 500 tys. pojazdów (czyli na przykład tyle, ile jeździło w Belgii w roku 2004).

Od 2001 roku wyprodukowano już ponad 10 mln samochodów ze zderzakami formowanymi w żywicy Noryl GTX. Mając na uwadze te informacje, jeśli można by skonstruować samochód o 100 kg lżejszy, zużyłby on 0,8 litra paliwa mniej na 100 km, a kierowcy takich pojazdów uniknęliby tankowania 155 mln litrów paliwa, zaoszczędzając przy tym około 195 mln EUR na kosztach paliwa oraz unikając emisji 370 tys. ton CO2. Ten sam efekt mógłby zostać osiągnięty poprzez usunięcie z dróg 140 tys. pojazdów (czyli na przykład tyle, ile jeździło w Słowenii w 2004 roku).

Jednocześnie, firma GE Plastics oferuję opcje recyklingu żywic, umożliwiając ponowne użycie materiału. WIPAG, czołowa firma utylizująca samochodowe odpady z kompozytów z tworzyw sztucznych, takich jak dwu- lub trzywarstwowe części wewnętrzne oraz lakierowane części zewnętrzne, może być pomocna w zamknięciu obiegu cyklu żywotności żywic Noryl poprzez przetworzenie produktu wykonanego z żywicy Noryl (jak np. przedni zderzak), polegające na usunięciu koloru z danej części za pomocą własnej technologii oraz ponownym granulowaniu.

Wykrojki złomowe z produkcji paneli zestawów wskaźników są rozdzielane w firmie WIPAG przy użyciu technologii rozdziału kompozytów. Wysokojakościowe recyklaty z żywic Noryl są wprowadzane do cyklu żywotności produktu dla stworzenia nowego produktu (w oryginalnym zastosowaniu). Firmy WIPAG i GE współpracują, stosując ten proces do ograniczenia wpływu na środowisko przez cały okres żywotności żywicy Noryl.

Ponadto, żywice te dają większą swobodę projektową niż metal i umożliwiają producentom samochodów tworzenie śmiałych kształtów i konfiguracji dla zwrócenia uwagi konsumenta. „Nasze żywice stanowią odpowiedź na najpilniejsze kwestie nurtujące nabywców samochodów - jak ograniczyć rachunki za paliwo oraz jak znaleźć nowy, pełen nowinek technicznych samochód o doskonałej sylwetce - powiedział Derek Buckmaster, Global Market Director Exterior Body Panels & Glazing w firmie GE Plastics.

Kolejna korzyść dla konsumentów to potencjał w zakresie redukcji składek ubezpieczeniowych dzięki zastosowaniu zderzaków z tworzyw sztucznych. Odpowiednio zaprojektowane zderzaki mogą posłużyć do obniżenia kategorii ubezpieczenia dla europejskich właścicieli samochodów z uwagi na ich niższą podatność na uszkodzenia w testach ubezpieczeniowych przy niskich prędkościach. Może to oznaczać oszczędności kosztów dla właściciela samochodu. Poza tym, poszycia nadwozi formowane z żywic Noryl GTX są odporne na korozję i niewielkie wgniecenia, przez co umożliwiają redukcję kosztów utrzymania po przekroczeniu okresu żywotności samochodu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama