/  /  /  /  / PSA wprowadza nowoczesne silniki 3-cylindrowe
Citroen C3

Citroen C3

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Cena39 990 zł - 59 490 zł (aktualizacja: 2016-03-01)
Emisja CO299 g/km - 107 g/km
Żużycie paliwa4,3 L/100km - 4,6 L/100km
 

PSA wprowadza nowoczesne silniki 3-cylindrowe

PSA|
null
© Peugeot
nullnull

Nowa generacja 3-cylindrowych jednostek benzynowych Grupy PSA Peugeot-Citroen zapewnia wysoką wydajność paliwową i ekologiczną, jednocześnie oferując kierowcy osiągi oraz przyjemność z jazdy. Dostępne są dwa warianty o pojemności 1,0 oraz 1,2 litra.

Oznaczone kodem EB silniki, które zostały w całości zaprojektowane i skonstruowane przez inżynierów Grupy PSA, odznaczają się osiągami, niską emisją CO2, zredukowanym zużyciem paliwa, kompaktowymi wymiarami i zoptymalizowaną wagą. Wyróżniają się również mocą jednostkową na poziomie 50 kW z jednego litra pojemności skokowej, co przekłada się na odpowiednią dynamikę w czasie jazdy.

3-cylindrowa jednostka 1.2 VTi waży o 21 kilogramów mniej niż jednostka 4-cylindrowa o porównywalnej mocy, a jednocześnie zużycie paliwa i emisja CO2 są w jej przypadku niższe o 25%.

Takie osiągi to efekt intensywnych prac badawczo-rozwojowych obejmujących aż 52 patenty wdrożonych procesów przemysłowych i technologicznych. Spośród nich 23 dotyczą architektury silnika i jego podzespołów, 20 przypada na system sterujący pracą jednostki napędowej, natomiast 9 patentów obejmuje procedury i narzędzia produkcyjne.

Nowe silniki znalazły już zastosowanie w samochodach wytwarzanych przez francuski koncern. Po wprowadzeniu do gamy modelu 208 pojawią się także w nowym Peugeot 301 (na zdjęciu).

Model Peugeot 301 kosztuje w Polsce od 39 900 złotych

W przypadku tego ostatniego będą się wyróżniać specjalnie opracowanymi tłokami pozwalającymi na zasilanie paliwem o zróżnicowanej jakości (już od 87 RON). Uzupełnianiem będzie też nowy układ wydechowy.

Wydajna technologia
Straty spowodowane tarciem wewnętrznym stanowią około 1/5 mocy pochłanianej przez silnik, dlatego inżynierowie prowadzą prace mające na celu ich zredukowanie. W silnikach EB straty ograniczono o 30% poprzez zastosowanie takich technologii jak:
- powłoka diamentopodobna DLC (Diamond Like Carbon) na sworzniach tłokowych, pierścieniach tłokowych oraz popychaczach zaworów,
- pasek napędu rozrządu pracujący w kąpieli olejowej i umieszczony w obudowie, co przyczynia się do wyciszenia odgłosów pracy,
- specjalnie dostosowana średnica cylindra.

Wydajność spalania została zoptymalizowana dzięki poprawie przepływu gazu (szczeliny wlotowe, denko tłoka) oraz zastosowaniu zapłonu w cyklu pracy przy wysokim poziomie pozostałościowych gazów wydechowych.

Głowica cylindrów, wykonana ze stopu aluminium, ma cztery zawory na każdy cylinder, wielopunktowy wtrysk pośredni oraz system zmiennych faz rozrządu (VVT) zarówno po stronie zaworów dolotowych, jak i wydechowych.

Powstaje ona w procesie odlewania w technice pełnej formy, stosowanej w fabryce Charleville we Francji, która jako jedna z nielicznych na świecie opanowała tę metodę.

Wykorzystanie takiego procesu pozwala na zredukowanie liczby elementów składowych oraz rozmiarów całego zespołu, w związku z czym w silnikach EB kolektor wydechowy, moduł odpływu chłodziwa oraz elementy podtrzymujące silnik zostały z nią zintegrowane.

3-cylindrowe jednostki napędowe wykorzystują też pompę olejową o regulowanym wydatku, która zawsze pracuje przy optymalnym ciśnieniu.

W celu przyspieszenia nagrzewania silnika, co w rezultacie prowadzi do obniżenia emisji CO2, zastosowano układ chłodzenia typu Split Cooling. Podczas rozruchu głowica i blok cylindrów pracują przy wykorzystaniu różnych obwodów, przyspieszając w ten sposób nagrzewanie się jednostki napędowej.

Silnik 1.2 VTi został wyposażony w przeciwbieżny wałek wyrównoważający, który przyczynia się do obniżenia hałasu pracy i wibracji.

Podstawową źródłem napędu nowej generacji stosowanym w modelu 208 jest silnik 1.0 VTi o mocy 68 KM, charakteryzujący się emisją CO2 na poziomie 99 g/km oraz średnim zużyciem paliwa wynoszącym według danych fabrycznych około 4,3 l/100 km. To aż o 46 g CO2/km i 2 litry benzyny mniej niż w podstawowej wersji modelu 207.

Gamę uzupełnia silnik 1.2 VTi o mocy 82 KM, emitujący do atmosfery 104 g CO2/km.

W modelu 301 listę dostępnych silników benzynowych otwiera z kolei jednostka 1.2 VTi o mocy 72 KM, emitująca 119 g CO2/km i zadowalająca się średnio 5,2 litra paliwa na 100 km.

W roku przyszłym w gamie jednostek EB pojawi się silnik 1,2 l VTi z systemem Stop&Start, współpracujący z elektronicznie sterowaną skrzynią biegów. Model 208 wyposażony w tę jednostkę ma wyróżniać się emisją CO2 obniżoną do poziomu 95 g/km.

Kolejne technologie jak turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa zadebiutują w późniejszym terminie, co jest podyktowane faktem, że od samego początku jednostki te były projektowane z uwzględnieniem przyszłych standardów czystości spalin, a w szczególności normy Euro VI.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama