Citroen C1

Citroen C1

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Citroen C1 2012
© Citroen
Citroen C1 2012Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1
Citroen C1 to najmniejsze auto francuskiego producenta i dlatego też zaliczane jest do klasy mini (segment A). Po raz pierwszy zostało zaprezentowane w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Model ten powstał w ramach projektu B-Zero zrealizowanego przy współpracy koncernu PSA (do którego należą marki Citroen i Peugeot) oraz Toyoty. Rezultatem tego projektu były trzy bliźniacze samochody – właśnie Citroen C1, Peugeot 107 oraz Toyota Aygo. Różnice pomiędzy nimi są delikatne i można je dostrzec w wykończeniu wnętrza. Wszystkie trzy samochody z tego projektu produkowane są w czeskiej fabryce TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile) w miejscowości Kolin. Długość C1 to zaledwie 3 metry i 43 cm, a szerokość 1.63 metra. Jeszcze bardziej imponująco prezentuje się masa modelu, wynosząca tylko 790 kg. Model ten został nominowany do nagrody „Samochód roku 2006”, gdzie zajął prestiżowe drugie miejsce.

  Stylistyka nie odgrywa najważniejszej roli w autach należących do najniższej klasy samochodów. Potencjalni klienci poszukują raczej niewielkich gabarytów, niskiej ceny oraz małego spalania. Choć w Citroenie C1m który w 2008 roku przeszedł drobny facelifting, stylistyka jest nowoczesna. Nawiązuje do swojego większego brata C2, a większość elementów karoserii prezentuje się bardzo oryginalnie, w szczególności pokrywa bagażnika wykonana w całości ze szkła. Wersje nadwozia są dwie. Obie są typu hatchback, a różnią się ilością drzwi. Jedna jest 3-drzwiowa, z kolei druga 5-drzwiowa. Co ciekawe w gamie modelu dostępny jest tylko jeden silnik i to pomimo kilku wersji wyposażenia auta. Tą jednostką jest 1-litrowy silnik napędzany benzyną. Rozwija on moc 68 KM oraz maksymalny moment obrotowy 93 Nm. Jednak żeby móc skorzystać z maksymalnej mocy jednostka napędowa musi pracować na poziomie 6000 obrotów na minutę. Auto wyposażone może być w 5-biegową manualną skrzynię biegów lub też 5-biegową automatyczną.

W 2012 roku Citroen C1 zdecydował się na odświeżenie swojego najmniejszego modelu. Zmiany jakie zaszły dotyczyły głównie przedniej części nadwozia, gdzie samochód otrzymał, nową krótszą maskę, zderzak oraz diodowe lampy do jazdy dziennej.

  Wyposażenie w elementy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym jest adekwatne do klasy, w której znajduje się model C1. Standardowo oferowane są dwie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. W najuboższej wersji znajduje się również system zabezpieczający przed poślizgiem w trakcie hamowania ABS, system rozdziału siły hamowania EBD, a także pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach z napinaczami i z jednostopniowym systemem ograniczania siły naprężenia. W lepiej wyposażonych wersjach dostępne są również boczne poduszki powietrzne montowane w przednich siedzeniach. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację EuroNCAP Citroen C1 otrzymał cztery z pięciu możliwych gwiazdek. Zwrócono uwagę tylko na zagrożenie urazu kolan ze strony  elementów poniżej deski rozdzielczej oraz zagrożenie urazu stóp ze strony pedału hamulca.

  Konkurencją dla Citroena C1 są bliźniacze Toyota Aygo, Peugeot 107 oraz Ford Ka.
 

C1 najczęściej porównywany z

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso
Fiat 500
Fiat 500
Ford Ka
Ford Ka
Kia Picanto
Kia Picanto
Kia Rio
Kia Rio
SEAT Mii
SEAT Mii
Skoda Citigo
Skoda Citigo
Reklama