/  /  / C-ZERO
Citroen C-ZERO

Citroen C-ZERO

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Citroen C-ZERO
© Citroen
Citroen C-ZEROCitroen C-ZERO
Citroen C-Zero jest pierwszym samochodem tego producenta napędzanym jedynie przez silnik elektryczny. Ekologiczny samochód powstał przy współpracy z Mitsubishi i został zaprojektowany  na bazie modelu koncepcyjnego  Mitsubishi “i” z 2003 roku. Silnik został umieszczony centralnie, a jego moc jest przenoszona na tylne koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów. Ze względu na zastosowane źródło napędu oraz wynikający z tego faktu zasięg, wynoszący maksymalnie ok 150km,  C-Zero może być traktowany jedynie jako mały miejski samochód. Występujący tylko w wersji 4 drzwiowej  C-Zero, ma 3,475m długości, 1,47m szerokości oraz rozstaw osi wynoszący 2,55m. Przestrzeń bagażowa wynosi 227l, a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do poziomu 860l. Citroen C-Zero zasilany jest 88 akumulatorami litowo-jonowymi, które zostały umieszczone pod podłogą, co pozwoliło na obniżenie środka ciężkości. Silnik Citroena C-Zero wytwarza 66 KM, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 189Nm dostępny jest przy niskich obrotach. Zaletą zastosowania elektrycznego źródła napędu poza aspektami ekologicznymi jest kultura pracy. Silnik pracuje cicho i nie wytwarza dużych wibracji. Dodatkowo C-Zero w wersji europejskiej może pracować w dwóch trybach. W pierwszym  został zwiększony odzysk energii przy hamowaniu silnikiem, natomiast w drugim odzysk energii przy hamowaniu został zredukowany, co pozwala pełniej wykorzystać możliwości silnika. Ładowanie samochodu przy wykorzystaniu tradycyjnego gniazda 230V trwa ok 6 godzin. Czas ten można skrócić do ok 40 min, w przypadku zastosowania terminalu szybkiego ładowania. W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, a uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach pojazdu. Wnętrze pojazdu zostało wyposażone w wyświetlacz informujący kierowcę o aktualnym stanie baterii, który graficznie prezentuje moc aktualnie pobieraną z akumulatorów oraz status systemu odzysku energii. Citroen C-Zero posiada automatyczną skrzynię biegów, która może pracować w paru trybach:  P (Parking), R (Reverse – bieg wsteczny), N (Neutral – bieg jałowy) oraz D (Drive – jazda do przodu). Przednie zawieszenie zostało wyposażone w kolumny McPhersona oraz stabilizator przechyłów, natomiast tylne zawieszenie korzysta z osi De Dion prowadzonej przez 3 drążki. Układ hamulcowy składa się z 14 calowych tarcz wentylowanych montowanych na przód oraz 8 calowych hamulców bębnowych z tyłu.

Standardowo samochód został wyposażony w 6 poduszek bezpieczeństwa (czołowa kierowcy + czołowa pasażera + 2 x poduszki boczne +2 x kurtyny) oraz w systemy kontroli stabilności jazdy (ASC), kontroli trakcji, ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, asystenta hamowania awaryjnego, a także mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX. W testach zderzeniowych organizacji EuroNCAP Citroen C-ZERO otrzymał 4 gwiazdki.

Konkurencje dla samochodu stanowi jedynie Mitsubishi i-MiEV.

 

C-ZERO najczęściej porównywany z

Abarth 500
Abarth 500
BMW i3
BMW i3
Citroen C3
Citroen C3
Fiat 500
Fiat 500
Kia Picanto
Kia Picanto
Skoda Citigo
Skoda Citigo
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Reklama