/  /  /  /  / Zmodernizowany Citroen C.Crosser
Citroen C-Crosser

Citroen C-Crosser

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Zmodernizowany Citroen C.Crosser

Citroen|
null
© Citroen
null

Dzięki zastosowaniu nowej skrzyni biegów DCS i stylistycznym zmianom wnętrza, Citroen C.Crosser oferuje teraz swoim użytkownikom jeszcze większą przyjemność jazdy i komfort na pokładzie.

Dzięki zastosowaniu nowej skrzyni biegów DCS (Dual Clutch System) i stylistycznym zmianom wnętrza, Citroen C.Crosser oferuje teraz swoim użytkownikom jeszcze większą przyjemność jazdy i komfort na pokładzie.

Nowa skrzynia biegów DCS, czyli mechaniczna elektronicznie sterowana dwusprzęgłowa skrzynia biegów zapewnia wyjątkową przyjemność i komfort użytkowania we wszystkich trybach pracy. Proponowana jest jako oferta alternatywna dla klasycznej, mechanicznej skrzyni biegów w wersjach z silnikiem HDi 160 KM FAP.

Zmiany stylistyczne wnętrza obejmujące nowe materiały wykończeniowe oraz przeprojektowany centralny zestaw wskaźników, w wyraźny sposób wpłynęły na zwiększenie postrzegalnej jakości, czyniąc auto jeszcze bardziej wyrafinowanym i atrakcyjnym dla użytkowników.

Nowa skrzynia biegów proponowana w modelu C.Crosser po raz pierwszy pojawia się w gamie Citroena. Jest to zrobotyzowana dwusprzęgłowa przekładnia mechaniczna DCS, czyli Dual Clutch System. Przyjemność jazdy porównywalna jest do wrażeń oferowanych przez skrzynię automatyczną dzięki praktycznie niewyczuwalnym zmianom biegów już od pierwszego przełożenia. Podobnie jak w przypadku tradycyjnej skrzyni automatycznej, samochód toczy się od momentu zdjęcia nogi z hamulca. Ta skrzynia biegów współpracuje z systemem wspomagania ruszania na wzniesieniu. W wyraźny sposób ułatwia ruszanie i manewry na pochyłościach o kącie równym lub większym niż 5°.

W cyklu mieszanym poziom zużycia paliwa wynosi 7,3 l/100 km, a emisja CO2 to 192 g/km.

Sterowanie skrzynią DCS
Citroen C.Crosser dysponuje dźwignią zmiany biegów tradycyjnie umieszczoną na środkowym tunelu (tryb „D” zapewnia automatyczną zmianę przełożeń). Przełącznik usytuowany za dźwignią umożliwia wybór jednego z dwóch trybów zmiany przełożeń: trybu Normal, automatycznie wybieranego przy uruchomieniu silnika, lub trybu Sport, który gwarantuje bardziej dynamiczną zmianę przełożeń. Tryb manualny pozostawia kierowcy wybór momentu zmiany przełożenia. Zmiana dokonywana jest poprzez poziome ruchy dźwigni zmiany biegów z pozycji „D”. Dodatkowo, pod kierownicą zlokalizowane są ergonomiczne dźwignie sterujące zmianą przełożenia, na wyższe po prawej, a na niższe po lewej stronie kierownicy. Umożliwiają one:
•  zmianę przełożeń w trybie manualnym,
•  jednostopniową zmianę przełożenia w czasie jazdy na trybie automatycznym,
• powrót do pełnego trybu automatycznego poprzez wciśnięcie i przytrzymanie dźwigni «+».

Sposób funkcjonowania skrzyni biegów DCS
6-przełożeniowa skrzynia DCS obejmuje dwie tradycyjne pół-skrzynie, z których każda dysponuje własnym sprzęgłem. Pierwsza pół-skrzynia obsługuje przełożenia nieparzyste: 1, 3 i 5 oraz bieg wsteczny. Druga natomiast biegi parzyste: 2, 4 i6. Oryginalność jej funkcjonowania polega na tym, iż w większości faz pracy skrzyni włączone są jednocześnie dwa przełożenia (po jednym w każdej z pół-skrzyń).

Podczas pracy jednego z przełożeń sterownik dokonuje wyboru kolejnego biegu i włącza go. W odpowiednim momencie następuje otwarcie jednego ze sprzęgieł i równoczesne zamkniecie drugiego, dzięki czemu cała operacja zmiany przełożenia przebiega praktycznie natychmiastowo i bez szarpnięć, gdyż nie dochodzi do spadku momentu obrotowego. Zmiana przełożenia jest nieodczuwalna przez kierowcę i pasażerów.

Komfort użytkowania porównywalny jest do wrażeń oferowanych przez skrzynię automatyczną, tym bardziej, że skrzynia DCS zapewnia przy zmianie przełożenia na wyższe lub niższe biegi tzw. toczenie się, ułatwiające manewry przy niskich prędkościach.

Aby zapewnić możliwość montażu skrzyni w dotychczasowej jej lokalizacji i zachować podobną masę, obydwie pół-skrzynie zainstalowane zostały na wspólnej osi. Oba sprzęgła pracują również w kąpieli olejowej  po to, aby zagwarantować efektywne przekazywanie wysokiego momentu obrotowego uzyskiwanego przez silnik HDi 160 KM FAP.

Sprzęgła i zmiana przełożeń sterowane są przez system hydrauliczny. Systemem tym zarządza z kolei sterownik odpowiadający za pracę sprzęgieł w momencie zmiany biegów.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama