/  /  /  /  / PREZENTACJA | Citroen Berlingo Multispace 1.6 VTi (95 KM) Attraction
Citroen Berlingo

Citroen Berlingo

Zmień
SegmentKombi Van
Cena56 690 zł - 68 690 zł (aktualizacja: 2016-03-01)
Emisja CO2115 g/km - 151 g/km
Żużycie paliwa4,4 L/100km - 6,5 L/100km
 

PREZENTACJA | Citroen Berlingo Multispace 1.6 VTi (95 KM) Attraction

IBRM Samar|
Citroen Berlingo 2013
© IBRM Samar
Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013Citroen Berlingo 2013

Choć przybyli mu groźni konkurenci, Citroen Berlingo zdaje się tym nie przejmować. Prekursor kombivanów, dzięki atrakcyjnie skalkulowanym cenom, od kilku lat jest jednym z liderów rynku. Model drugiej generacji debiutował przed pięcioma laty, w zeszłym roku otrzymał niewielki lifting.

Pierwszej generacji Citroen Berlingo debiutował wraz z bliźniaczym Peugeotem Partner w 1996 roku. Był to pierwszy samochód tego typu zbudowany od podstaw, a nie opierający się  jak wcześniejsze konstrukcje konkurencji (np. użytkowe Fordy oparte na Fieście i Escorcie czy Volkswagen Caddy bazujący na Polo) na innych modelach. Ponadto, para Berlingo i Partner uważana jest za prekursorów aut typu kombivan, a więc pojazdów użytkowo-osobowych. Podobne samochody  takie jak Renault Kangoo czy Fiat Doblo wyszły już nieco później.
Pierwsza generacja Berlingo korzystała z podzespołów osobowych modeli Citroena (m.in. zawieszenie z modeli ZX i Xantia Break). Obecna, druga generacja również wykorzystuje mechanizmy i systemy głównie z kompaktowych modeli koncernu PSA. Auto bazuje na platformie „PF2” (tej samej, którą wykorzystano w m.in. Citroenie C4 czy Peugeocie 308).
Citroen Berlingo drugiej generacji znajduje się w sprzedaży od 2008 roku  (pierwsza generacja była jeszcze przez pewien czas oferowana). W 2012 roku Berlingo II zostało poddane drobnej modernizacji.
Nadwozie Berlingo zostało zaprojektowane przez Gilles'a Vidala.

Gdzie jest produkowany?
Główne miejsca produkcji Citroena Berlingo II to: Hiszpania, Vigo (Citroen Espana S.A) oraz Portugalia, Mangualde (Citroen Lusitania S.A.). Poza Starym Kontynentem  auto produkowane jest w Palomar w Argentynie w zakładach Peugeot-Citroen Argentina S.A. oraz jest montowane w Casablance w Maroku.

Segment i konkurenci
Ten ciekawy pojazd użytkowo-osobowy należy do segmentu H. Wśród konkurentów francuskiego kombivana znajdziemy m.in. Dacię Dokker, Fiata Doblo, Forda Tourneo Connect, Mercedesa Citan Kombi, Peugeota Partner, Renault Kangoo oraz Volkswagena Caddy Kombi.

Kto kupuje prezentowany model?
Citroen Berlingo należy od lat do najchętniej kupowanych pojazdów tej klasy w Polsce. W zeszłym roku firmy zakupiły 1096 sztuk Berlingo, a do klientów indywidualnych trafiło 393 (razem sprzedano 1489). W tym roku (do końca maja) nabywców znalazło 557 Citroenów Berlingo (432 trafiły do firm, do osób prywatnych 125).

Podstawowe informacje
Citroen Berlingo występuje jako 3-, 4- lub 5-drzwiowy furgon oraz 4- lub 5-drzwiowy kombivan. Nas zainteresowała ta druga wersja. Prezentujemy Berlingo Multispace w bazowej wersji (4-drzwiowy kombivan, podstawowy silnik 1.6 VTi/ 95 KM oraz wersja wyposażenia Attraction). Kombivan występuje w wersji 5- i 7-osobowej.
Chociaż w tej grupie aut liczą się głównie cechy użytkowe, a stylizacja jest sprawą drugorzędną, to jednak w dziedzinie designu nie można mieć powodów do narzekań. Berlingo prezentuje się, jak poprzednik, doprawdy korzystnie. Nowy model, który nieznacznie urósł zyskał wyraźnie bardziej nowoczesne nadwozie, które dziś, pięć lat od debiutu nadal może się podobać. Przednia część karoserii przypomina tę z minivanów, tylna podporządkowana funkcjonalności i możliwościom transportowym jest „pudełkowata”, by zapewnić możliwie dużą i łatwą do wykorzystania przestrzeń. Charakterystyczna dla marki Citroen jest atrapa chłodnicy, w której wkomponowano sporych rozmiarów logo firmy.  Samochód w zeszłym roku przeszedł niewielki face lifting. Podczas modernizacji zmieniono kształt grilla, nieznacznie przeprojektowano reflektory, zaś w przedni zderzak wkomponowano światła do jazdy dziennej w technice LED. Zmiany objęły również lusterka boczne, które są teraz nieco mniejsze.
We wnętrzu zmiany są niewielkie. Auto ma praktyczne półki i schowki zamontowane przy podsufitce, pod fotelem kierowcy, nad daszkami przeciwsłonecznymi, za deską rozdzielczą, a także pod dachem w tylnej części auta.
Zajęcie miejsca w kabinie nie powinno stanowić problemu za sprawą  rozsuwanych – jak w minivanach – tylnych bocznych drzwi (za dopłatą z dwóch stron). Takie rozwiązanie docenią zwłaszcza osoby korzystające z nich na  zatłoczonych parkingach. W wersji Selection standardowo montowane są z obu stron przesuwne, tylne boczne drzwi.
W tej klasie nie jest już tak luźno jak w 1996 roku, od tamtego czasu Citroenowi i Peugeotowi przybyło sporo konkurentów. Niezawodny Ford Tourneo Connect czy świetnie wykończony Volkswagen Caddy stanowią groźną konkurencję. Mimo tego, pojazdy użytkowe grupy PSA cieszą się wysokim zainteresowaniem na rynku. Co sprawia, że te modele tak chętnie są wybierane przez firmy i klientów indywidualnych? Wydaje się, że wynika to z niskiego poziomu cen, Berlingo i bliźniaczy Partner należą do tańszych aut w klasie, a gdy uwzględni się okresowe promocje czy rabaty pojazdy te można kupić za relatywnie nieduże pieniądze.
Citroen Berlingo oferowany jest w pięciu wariantach napędu (dwa silniki: benzynowy 1.6 VTi i diesel 1.6 HDi) oraz w pięciu wersjach wyposażenia (Attraction, Seduction, XTR, Selection, Exclusive).

Wymiary, masy i objętości
W porównaniu do pierwszej generacji auto urosło o blisko 3 cm na długość, o niecałe 0,5 cm na szerokość, a prawie centymetr zyskało na wysokość. Druga generacja mierzy (4.380 x 2.212 x 1.803 mm) i ma rozstaw os równy 2.728 mm.
Masa własna prezentowanego kombivana to 1.397 kg,  ładowność wynosi 628 kg.
Dzięki "pudełkowatym" kształtom tylnej części nadwozia w Berlingo udało się wygospodarować sporą przestrzeń. Auto oferuje od 505 litrów do aż trzech m3 przestrzeni (przy wykorzystaniu tylko przednich foteli).

Bezpieczeństwo
Citroen Berlingo nowej generacji został trochę lepiej niż poprzednik wyposażony w elementy zwiększające bezpieczeństwo, nadal jednak trochę brakuje mu w tej dziedzinie do liderów tej klasy.
W standardzie znajdziemy dwie czołowe poduszki powietrzne. Z systemów elektronicznych oprócz układu zapobiegającemu blokowaniu kół podczas hamowania z elektronicznym systemem rozdziału sił hamowania (ABS+EBD), montowany jest także system wspomagający nagłe hamowanie (BAS).
Układ hamulcowy we wszystkich wersjach Berlingo Multispace jest identyczny.  Użyto tarczowe hamulce przy wszystkich kołach (z przodu wentylowane).
W kombivanie zastosowano światła do jazdy dziennej wykorzystujące diody elektroluminescencyjne. Z rzadko stosowanych w tej klasie aut systemów jest opcjonalny układ Grip Control (system kontroli trakcji zapobiegający poślizgom, z funkcją wyboru trybu pracy: błoto, śnieg, piasek). To najważniejsza innowacja w tym modelu.
Euro NCAP przyznał Berlingo cztery (na pięć możliwych) gwiazdki w crashtestach oceniających bezpieczeństwo bierne. Specjaliści zwrócili uwagę na elementy deski rozdzielczej, które mogą stwarzać w razie wypadku zagrożenie dla ud i kolan osób siedzących z przodu.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Citroen Berlingo w zasadzie pozbawiony jest nowatorskich rozwiązań technicznych. Z rzadziej stosowanych w tej klasie aut układów można wymienić system Grip Control wcześniej omówiony w dziale „bezpieczeństwo”.
W tej klasie poza Volkswagenem Caddy, właściwie większość aut nie błyszczy pod względem stosowania technicznych innowacji. Samochody użytkowe mają być przede wszystkim funkcjonalne i zapewniać dobre możliwości transportowe i w tej dziedzinie użytkowo-osobowa „cytryna” spełnia dobrze te wymagania.

Napęd
Francuzi do Berlingo proponują jeden z pięciu wariantów napędu. W ofercie znajdziemy silnik benzynowy 1.6 VTi (o mocy 95 lub 120 KM) oraz turbodiesla 1.6 HDi (o mocy 75, 92 lub 110 KM). Spektrum mocy jednostek wynosi więc od 75 do 120 KM. Silniki stosowane w Berlingo mają po cztery cylindry w rzędzie. Niezależnie od wybranego silnika napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 69 kW/ 95 KM. Podstawowy silnik  benzynowy 1.6 VTi zużywa w cyklu mieszanym 8,2 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 195 g/km). Kombivan osiąga maksymalnie 160 km/h, a setkę uzyskuje w 15,3 s.
1.6 o mocy 88 kW/ 120 KM. Z mocniejszą jednostką auto spala średnio  również 8,2 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 195 g/km). „Setkę” pojazd uzyskuje w 13,5 s, a prędkość maksymalna równa jest 170 km/h.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Citroena Berlingo prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:

1.6 o mocy 55 kW/ 75 KM. Podstawowy wariant turbodiesla 1.6 HDi zapewnia słabe osiągi, ale jest oszczędny. Kombivan zużywa w cyklu mieszanym 5,7 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 150 g/km). Berlingo osiąga maksymalnie 150 km/h, a setka na prędkościomierzu pokazuje się po  17,1 sekundy.
1.6 o mocy 68 kW/ 92 KM. Turbodiesel ten zapewnia już nieco lepsze przyspieszenie. „Cytryna” zużywa w cyklu mieszanym 5,7 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 150 g/km). Użytkowo-osobowy pojazd osiąga maksymalnie 160 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 14,3 s.
1.6 o mocy 81 kW/ 110 KM. Berlingo  z najmocniejszym wariantem silnika 1.6 HDi zużywa w cyklu mieszanym 5,6 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 147 g/km). Francuski pojazd osiąga maksymalnie 173 km/h, a setkę uzyskuje w 12,5 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Citroena Berlingo prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna

Prezentowana „cytryna”  zużywa w cyklu mieszanym 8,2 litra benzyny na 100 km. W mieście „konsumuje” 10,8 litrów, na trasie 6,8. Emisja CO2 w wysokości 195 g/km stawia auto w grupie emisyjnej E.

Koszty
Prezentowany, najtańszy Citroen Berlingo 1.6 VTi/ 95 KM w podstawowej wersji wyposażeniowej Attraction kosztuje 58.400  zł. Najdroższą odmianę 1.6 HDi/ 110 KM Exclusive wyceniono na 88.450 zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Citroen Berlingo