/  /  /  / Samochód na piłkarskiej koszulce
Chevrolet

Chevrolet

Zmień
Chevrolet jest największą globalna marką należącą do General Motors, z roczną sprzedażą na poziomie 3,5 miliona pojazdów w ponad 130 krajach. Jest to jednocześnie czwarta co do wielkości światowa marka pod względem sprzedaży.
Dowiedz się więcej o marce
 

Samochód na piłkarskiej koszulce

null
null

Sport od zawsze gromadził na stadionach i przed telewizorami ogromne rzesze ludzi. Nic dziwnego, że reklamodawcy postanowili z tego skorzystać. Jedną z dyscyplin, gdzie w grę wchodzą naprawdę duże kwoty, jest piłka nożna. Tylko w jednym miesiącu ubiegłego roku ekwiwalent reklamowy wiadomości o stosunkowo małym klubie jakim jest Cracovia z Krakowa wynosił ponad 26 milionów złotych.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Długa historia
Współpraca koncernów motoryzacyjnych z klubami piłkarskimi liczy sobie już kilkadziesiąt lat. W 1923 roku turyński Juventus został nabyty przez grupę przemysłową rodziny Agnelli, właścicieli Fiata, co zaowocowało pierwszą we Włoszech współpracą przemysłu z futbolem. Volkswagen natomiast stworzył w 1938 roku pierwszy niemiecki klub powiązany ściśle z przemysłem motoryzacyjnym - BSG Volkswagenwerk Stadt des KdF-Wagen. Po II wojnie spadkobiercą tradycji klubu  jest Vfl Wolfsburg, którego właścicielem nadal jest Volkswagen.

Początki moto-sponsoringu w lidze angielskiej to reklamy DAF Trucks na bandach wokół boisk w połowie lat 70. DAF był pierwszą firmą w tego rodzaju reklamie, dopiero wchodził na rynek brytyjski i to było dość odważne posunięcie, które Holendrom na dłuższą metę bardzo się opłaciło.

Pierwszym producentem samochodów, który zawarł porozumienie, w wyniku którego na koszulkach piłkarskich miała pojawić się nazwa marki, był Saab. W 1978 roku podpisał umowę z angielskim klubem Derby County, ale nie weszła ona nigdy w życie z powodu obowiązujących wówczas przepisów.

W latach 90. Opel sponsorował między innymi klub Bayern Monachium, a także piłkarzy reprezentacji Irlandii. Był także partnerem UEFA, przez co jego logo pojawiało się podczas meczów Ligi Mistrzów i Pucharu UEFA. Logo niemieckiego producenta można było dostrzec także na koszulkach piłkarzy AC Milan oraz Paris Saint-Germain.

Obecnie, po 10 latach przerwy, Opel powraca do piłki nożnej: podpisał umowy z czterema klubami Bundesligi: Bayerem Leverkusen, SC Freiburg, FSV Mainz oraz beniaminkiem Fortuną Dusseldorf. Wartość żadnej z umów nie została ujawniona. Wiadomo jednak, że Bayer będzie sponsorowany przez dwa lata, z klubem z Mainz Opel zwiąże się na rok dłużej. W przypadku pozostałych klubów współpraca została określona terminem “kilka lat”. Opel będzie odpowiedzialny za dostarczanie samochodów dla zespołów, a na niektóre kluby wyłoży całkiem pokaźne kwoty. W zamian przygotowywana jest obecnie kampania reklamowa z wymienionymi klubami w rolach głównych.

Na sponsora motoryzacyjnego decydują się także ci, którzy niechętnie oddają reklamodawcom miejsce na koszulkach. Tak stało się w przypadku Manchesteru United, który podpisał umowę z Chevroletem. Firma motoryzacyjna jest zaledwie piątym sponsorem obecnym na koszulkach piłkarzy. Kwota umowy pozostała nieujawniona. Co ciekawe, w kilka miesięcy po podpisaniu umowy z Manchesterem United Chevrolet zawarł podobną umowę sponsorską z innym klubem grającym w angielskiej Premiership – Liverpool FC.

Jeśli jesteśmy już w Wielkiej Brytanii, kolebce futbolu, warto zauważyć, iż Vauxhall – lokalna brytyjska marka samochodowa, należąca, podobnie jak Chevrolet i Opel, do stajni GM - sponsoruje drużyny narodowe Anglii, Szkocji, Walii oraz Północnej Irlandii.

Samochody za 3 miliony
Także Fiat podpisał w ubiegłym roku umowę z klubem Serie A Juventusem Turyn. Umowa obowiązuje przez trzy sezony. Fiat zyskał wyłączne prawo do umieszczania swojego logo na koszulkach zawodników klubu we wszystkich rozgrywanych meczach. Honorarium dla klubu opiewało na 35 milionów euro, przewidywało także udostępnienie mu floty samochodów. W zamian na koszulkach piłkarzy pojawia się logo Jeep. Porozumienie przewiduje także możliwość wykorzystania przez Fiata elementów wizerunkowych Juventusu oraz nawiązanie współpracy na innych płaszczyznach.

Skoro już mowa o udostępnianej flocie samochodów, to warto wspomnieć o współpracy Audi z Realem Madryt. Oprócz honorarium dla klubu Audi zapewnia piłkarzom flotę samochodów i to nie byle jakich. Cristiano Ronaldo jeździ na przykład wartym ponad 800 tysięcy złotych Audi R8 Spyder. W sumie wartość samych aut dla piłkarzy wyniosła ponad 3 miliony złotych. Audi jest związane z Realem Madryt od ponad 10 lat.

Polski akcent
Najbardziej znanym przypadkiem współpracy polskiego klubu z przemysłem motoryzacyjnym jest umowa sponsorska zawarta w 1997 roku pomiędzy warszawską Legią a koncernem Daewoo, wskutek której zmieniono nawet na czas jej trwania nazwę klubu na CWKS „Legia-Daewoo” Warszawa. Warto wspomnieć, że nie był to pierwszy epizod współpracy Legii z producentem samochodów. Już w 1993 roku jednym z głównych sponsorów klubu było FSO.

Umowy podpisywane są nie tylko na najwyższym szczeblu. Często dealerzy nawiązują współpracę z lokalnymi klubami. Także w tym przypadku korzyści są obopólne. Partnerem warszawskiej Legii jest obecnie Seat, zaopatrujący piłkarzy w samochody w zamian za reklamę na banerach reklamowych. Wcześniej Legia współpracowała w tym zakresie z Suzuki. Z kolei inny warszawski klub, Polonia Warszawa, nawiązał współpracę z Ursyn Car. W jej rezultacie do drużyny trafiło 11 samochodów, którymi jeżdżą czołowi zawodnicy, a także działacze, w tym najbardziej rozpoznawalny Radosław Majdan, trenerzy i selekcjoner. Wybór padł na Polonię, ponieważ - jak mówi Magdalena Figiel z Ursyn Car - to najstarszy warszawski klub. Poza tym jest z Warszawy, podobnie jak Ursyn Car. - Dzięki tej umowie Ursyn Car stał się bardziej rozpoznawalny, zwłaszcza wśród kibiców Polonii. Trudno mówić o korzyściach i stratach, ponieważ rynek motoryzacyjny różni się od rynku dóbr szybkozbywalnych i trudniej o natychmiastowe zauważenie rezultatów. Współpraca sportowa to ważny element marketingu - podkreśla Magdalena Figiel z Ursyn Car.

W Wielkopolsce doszło do porozumienia między Lechem a Oplem Bońkowski. Dzięki tej umowie na stadionie Lecha pojawiły się materiały reklamowe Opla, a Opel Bońkowski miał możliwość prezentowania nowych modeli na terenie obiektu. Logo nie trafiło jednak na koszulki piłkarzy. Wielkopolski klub podpisał też umowę z firmą Bemo Motors. Od sezonu 2010/2011 Bemo Motors zostało sponsorem Premium - w efekcie do kasy klubu wpływa więcej pieniędzy, ale też korzyści dla Bemo Motors są większe. Ławki rezerwowych zostały wyposażone w skórzane fotele z logo dealera. Na współpracy zyskują także kibice, którzy mają szansę wygrania samochodów Forda.
 
- Piłkarze to niesamowite medium reklamowe - jest o nich głośno wyjątkowo często, pokazują się też na imprezach. To są po prostu gwiazdy - przekonuje Renata Ropska, specjalistka do spraw reklamy z SWPS w Warszawie.

Joanna Kowalik
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - Chevrolet

Reklama