/  /  /  /  / PREZENTACJA | Chevrolet Spark 1.2 (82 KM)
Chevrolet Spark

Chevrolet Spark

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Chevrolet Spark 1.2 (82 KM)

IBRM Samar|
Chevrolet Spark 2013
© IBRM Samar
Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013Chevrolet Spark 2013

Chevrolet Spark II generacji ostatecznie wyzbył się cech poprzednika, czyli Matiza. Najmniejsze auto w gamie amerykańskiego producenta sprzedaje się w Polsce całkiem dobrze. Ma niewygórowaną cenę i oryginalny design.

Spark I generacji (oznaczenie fabryczne M200) produkowany był w latach 2005-2009. Bazował na modelu Daewoo Matiz (typoszereg M100), miejskim aucie dobrze u nas znanym. Przejęcie przez General Motors upadającego giganta, koreańskiej firmy Daewoo wraz z jej kilkoma modelami pozwoliło Amerykanom rozszerzyć nie tylko gamę modeli o tanie auta, ale też zwiększyć sprzedaż w Azji i w krajach rozwijających się. Nadwozie Matiza projektował sam mistrz Giorgetto Giugiaro. Mały, miejski pojazd prezentował się atrakcyjnie i dzięki przystępnym cenom znalazł w Polsce spore grono nabywców. Maluch firmy Daewoo był jednym z tych samochodów, które przetarły Koreańczykom szlaki na nowe europejskie rynki. Chevrolet Spark I generacji w dużej mierze bazował na Matizie, różnice między Matizem a pierwszym Sparkiem nie były znaczące (lekko zmodernizowano silniki, poddano liftingowi nadwozie, zmieniono kokpit). Dopiero Spark II generacji – oznaczony symbolem M300 – jest modelem zbudowanym niemal od podstaw przez koncern GM. Produkowany od 2009 roku i oferowany w salonach od początku 2010 roku, Spark II wzmocnił pozycję amerykańskiego producenta na europejskim rynku gdzie małe, ekonomiczne samochody, cieszą się dużym zainteresowaniem.

Choć obecny Spark nadal produkowany jest w Azji to jednak ze starym Matizem ma niewiele wspólnego. Jako ciekawostkę można dodać, iż na rynkach azjatyckich obecna generacja oferowana jest jako Daewoo Matiz M300, w USA występuje jako Chevrolet Beat, natomiast w Australii sprzedawana jest jako Holden Barina Spark. Matiz i Spark dotychczas oferowane były łącznie pod kilkunastoma nazwami. Za projekt nadwozia drugiej generacji Sparka odpowiedzialny jest Taewan Kim.

Gdzie jest produkowany?
Najmniejsze w gamie auto Chevroleta opuszcza zakłady należące do General Motors w Korei Południowej.

Segment i konkurenci
Prezentowane miejskie auto należy do najniższego segmentu A. Na polskim rynku rywalizuje głównie z Citroenem C1, Fiatem Panda, Hyundaiem i10, Kią Picanto, Peugeotem 107, Renault Twingo, Skodą Citigo i Suzuki Alto.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku Spark znalazł 1.811 nabywców (firmy zakupiły 438 aut, klienci indywidualni 1.373). W bieżącym roku mały Chevrolet trafił do 291 osób prywatnych, firmy zakupiły 46 sztuk.

Podstawowe informacje
Chevrolet Spark występuje wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. Mocną jego stroną jest ciekawa stylizacja, wzorowana większymi i droższymi modelami amerykańskiej firmy. Kanciaste nadwozie Sparka II posiada wiele przetłoczeń, a atrapa chłodnicy i reflektory upodabniają go do nowszych modeli amerykańskiego producenta.

Czym jeszcze wyróżnia się mały Chevrolet? Spark posiada lepsze wyposażenie w stosunku do poprzednika, szczególnie z zakresu bezpieczeństwa (m.in. 6 poduszek powietrznych w standardzie) oraz sprzedawany jest za umiarkowane pieniądze. Dotyczy to bazowej wersji, która należy do tańszych samochodów na rynku i tym samym ma – szczególnie w Polsce – największe szanse na znalezienie nabywców.
Spark dostępny jest w pięciu wersjach wyposażenia: LS, LS+, LT, LT+ i LTZ. W ofercie dla miejskiego samochodu znalazły się zaledwie dwie jednostki napędowe. Możliwości doposażenia auta są bardzo skromne nawet jak na tę klasę auta. Dla polskich klientów atrakcyjnym rozwiązaniem z pewnością jest opcjonalna fabryczna instalacja LPG.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary nadwozia Sparka (3.595 x 1.597 x 1.522 mm) sprawiają, że jego bryła przypomina małe pojazdy typu van, Spark jest wąski, wysoki i stosunkowo długi. Rozstaw osi równy jest 2.375 mm.
Samochód rejestrowany jest na pięć osób, ale oferuje przestrzeń w kabinie raczej tylko dla czterech. Dla dorosłych pasażerów miejsca jest wystarczająco dużo tylko z przodu, na tylnej kanapie powinny raczej podróżować tylko dzieci.
W opisywanej tutaj wersji samochód waży 864 kg. Dopuszczalna ładowność jest duża na tle konkurentów i wynosi 500 kg.
Objętość bagażnika wynosi 170 litrów i może być zwiększona do 568 przez złożenie tylnej kanapy.

Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa wypada korzystnie w relacji do ceny i klasy auta. Najmniejsze samochody, stosunkowo rzadko wyposaża się w 6 poduszek powietrznych, a jeśli nawet, to wymaga to zwykle dopłaty. Nabywcy Chevroleta Spark otrzymają 4 poduszki powietrzne i kurtyny dla obu rzędów bez dopłaty i to począwszy od bazowej wersji. O bezpieczeństwo pasażerów dbają również systemy: ABS, BAS i EBD. Układ stabilizacji toru jazdy (ESC) wymaga dopłaty.
W crashtestach Euro NCAP Spark zakończył badania wynikiem czterech gwiazdek. Euro NCAP stosunkowo wysoko ocenił Sparka w kategorii „bezpieczeństwo dorosłych” (81%), w kategorii „safety assist” przyznano mu 43%.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W małym „Chevy” trudno doszukać się innowacji technicznych, ale to raczej typowe dla tanich aut z najniższego segmentu.

Napęd
W przypadku Chevroleta Spark nabywca ma do wyboru jeden z dwóch silników. W ofercie znajdziemy dwie czterocylindrowe, 16-zaworowe, wolnossące jednostki benzynowe (1.0/ 68 KM oraz 1.2/ 81 KM). Napęd niezależnie od wersji silnikowej przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem manualnej 5-biegowej przekładni.
Kierowców wykonujących autem większe przebiegi powinna zainteresować opcjonalna fabryczna instalacja gazowa lub pakiet przystosowujący silnik do jej montażu (w tym przypadku klient może zamontować instalację LPG we własnym zakresie).

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.0 o mocy 50 kW/ 68 KM. Podstawowa jednostka zapewnia przeciętne osiągi. Litrowy silnik pozwala na rozpędzenie się do 154 km/h, a „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 15,5 sekundy. W cyklu mieszanym auto zużywa 5,1 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 119 g/km).
1.2 o mocy 60 kW/ 82 KM. Większy i mocniejszy silnik pozwala rozpędzić Sparka do 164 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 12,1 sekundy. To przyzwoity wynik. Pojazd zużywa średnio 5,1 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 to 119 g/km), a więc tyle samo co w przypadku jednostki bazowej.

Grupa emisyjna
Chevrolet Spark w mocniejszej wersji 1.2 zużywa w cyklu mieszanym 5,1 litra benzyny na 100 km. W mieście konsumuje 6,6 litra, na trasie 4,2. Emisja CO2 na poziomie 119 g/km stawia Sparka w grupie emisyjnej B.

Koszty
Za najtańszego Chevroleta Spark 1.0 LS nabywca zapłaci 28.990 zł. Opisywana, najdroższa odmiana 1.2 LTZ to wydatek równy 39.990 zł. Klienci w Polsce rzadko kiedy skłonni są zapłacić  40 tysięcy złotych za auto tej klasy dlatego wydaje się, iż największe szanse na znalezienie nabywców mają najtańsze wersje Sparka.

Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama