/  /  /  /  / Ile kosztuje moc? Szukamy najtańszych koni mechanicznych na rynku
Chevrolet Spark

Chevrolet Spark

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Cena25 990 zł - 36 990 zł (aktualizacja: 2013-12-07)
Emisja CO2119 g/km
Żużycie paliwa5,1 L/100km
 

Ile kosztuje moc? Szukamy najtańszych koni mechanicznych na rynku

Hyundai Genesis Coupe
© Hyundai
Hyundai Genesis CoupeDacia Duster 2011Chevrolet Camaro 2013Range Rover Sport 2013nullnullnullnullnullnull

Ile kosztują konie mechaniczne? Sprawdzamy jak w ciągu roku zmieniły się ceny samochodów w konkretnych przedziałach mocy, zaczynając od 100 KM, a kończąc na 600 KM. Jak się okazuje, w czterech z dziesięciu kategorii, nadal królują te same modele jak przed rokiem. Jest kilka nowości i parę ciekawostek. Zapraszamy do lektury!

1. Najtańsze 100 KM (39 900 PLN)
Dacia Duster 1.6 105 KM - rumuński SUV dość niespodziewanie jest najtańszym samochodem z silnikiem o mocy co najmniej 100 KM na polskim rynku. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 11,8 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 165 km/h. Co ponadto oferuje w tej cenie? ABS, 2 poduszki powietrzne i wspomaganie kierownicy - to właściwie wszystko. Pomimo napędu na przednią oś, wysoki prześwit (20,5 mm) zapewnia mu dobrą zdolność w terenie. W ubiegłym roku na jego miejscu znajdowało się Renault Thalia 1.6 105 KM, które kosztowało wówczas 39 700 PLN. Obecnie model ten powoli zostaje wycofywany z rynku.

Ile kosztuje moc czyli ranking najtańszych koni mechanicznych w poszczególnych zakresach mocy (2012)

2. Najtańsze 150 KM (60 300 PLN)
Peugeot 208 1.6 THP 156 KM - nowy maluch z Francji dzięki rabatowi 10%, jest najtańszym samochodem w tym przedziale mocy. Dzięki turbodoładowaniu, mały silnik ma do dyspozycji 260 Nm, co przy masie własnej 1080 kg, daje naprawdę fajne osiągi. Samochód rozpędza się do setki w 7,3 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 215 km/h. W ubiegłym roku na tej pozycji znajdował się SEAT Ibiza FR 1.4 TSI 150 KM, który wyceniany był na 65 250 PLN.

Polska: Ile kosztuje moc - ranking najtańszych modeli (2009)

3. Najtańsze 200 KM (82 800 PLN)
Peugeot 208 GTI 1.6 THP 200 KM – również w tym przypadku niekwestionowanym liderem jest mały Peugeot. Wprowadzona niedawno na rynek wersja GTi, wyceniona została na 82 800 PLN. Wydajniejszy silnik dysponuje momentem 275 Nm, które zapewniają przyspieszenie do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy. Prędkość maksymalna - 230 km/h. Chromowane detale i 17-calowe felgi aluminiowe Carbon Storm z niskoprofilowymi oponami 205/45 R17 to znak rozpoznawczy auta. Rok temu najtańsze 200 KM oferował Citroen DS4 Sport Chic za 90 675 PLN.

4. Najtańsze 250 KM (96 550 PLN)
Renault Megane R.S. 2.0 265 KM - 6 sekund od 0 do 100 km/h i 255 km/h prędkość maksymalna -  tak w skrócie można scharakteryzować kompaktowego tego super hatchbacka. Samochód "normalnie" kosztuje 105 550 PLN, ale importer dorzuca 9 000 PLN rabatu. To na prawdę najlepsza oferta na rynku w tym segmencie. Dla ambitnych, producent przewidział możliwość zamówienia zawieszenia CUP z samoblokującym mechanizmem różnicowym (5 500 PLN), skórzane kubełki RECARO (8 500 PLN) czy 19" felgi aluminiowe (5 200 PLN). Zaciski BREMBO to kolejny mocny argument RS-a. W 2012 roku na tym miejscu znajdował się SEAT Leon Cupra 2.0 TSI 265 KM za 104 740 PLN.

5. Najtańsze 300 KM (159 900 PLN)
Hyundai Genesis Coupe 3.8 V6 347 KM - stary znajomy z ubiegłorocznego zestawienia. Co się zmieniło w ciągu roku? Samochód podrożał o 5 000 PLN, poddany został liftingowi, ale przede wszystkim, stał się dużo mocniejszy i dużo szybszy. Moc wzrosła o 44 KM, a maksymalny moment obrotowy - okrągłe 400 Nm  - o 39 Nm. Oczywiście takie zmiany miały wpływ na poprawienie osiągów auta - obecnie to 6,1 sek. do 100 km/h i Vmax 260 km/h (wcześniej, odpowiednio: 6,4 sek. i 240 km/h). Jedną z nowości, jest możliwość zamówienia 8-stopniowego automatu (koszt 8 000 PLN).

6. Najtańsze 350 KM (184 200 PLN)
Mercedes A 45 AMG 2.0 360 KM - kompaktowy hatchback ze stajni Mercedesa zaskoczył swoimi możliwościami. Czterocylindrowy silnik z bardzo mocnym turbo, 450 Nm, napęd 4x4 i siedmiobiegowa automatyczna przekładnia DCT. Tak wyposażony Mercedes przyspiesza do 100 km/h w czasie zaledwie 4,6 sekundy i ma (niestety) ograniczoną elektronicznie prędkość do 250 km/h. Jak widać powyżej, producenci aut "nie Premium" nie mają problemu z blokadami. Wcześniej liderem tego segmentu mocy był hybrydowy Infiniti M35h za 259 650 PLN. Alternatywa na dziś? Mitsubishi Lancer Evolution GT 360 KM za 194 990 PLN.

7. Najtańsze 400 KM (219 900 PLN)
Chevrolet Camaro Coupe 6.2 V8 432 KM - również w tym przypadku model nie znalazł pogromcy w ciągu roku. Amerykański Muscle Car jest niekwestionowanym liderem w tym przedziale mocy. 5,2 sekundy do setki i 250 km/h to nie jedyne zalety tego pojazdu. Bulgot widlastej ósemki i bardzo atrakcyjne wizualnie nadwozie, to elementy najczęściej chwalone w tym modelu i nawet 21 litrów jakie spala w mieście nie przeszkadza nabywcom tego auta. Tym samochodem po prostu każdy przynajmniej raz w życiu powinien się przejechać. Warto podkreślić, że w ciągu roku samochód podrożał o 20 000 PLN.

8. Najtańsze 450 KM (317 700 PLN)
Jeep Grand Cherokee SRT 6.4 V8 468 KM - kolejny reprezentant z Ameryki potwierdzający regułę, że dużą moc za niską cenę można łatwo osiągnąć dzięki… jeszcze większej pojemności. Legendarny Hemi zapewnia Jeep’owi osiągi na poziomie samochodów sportowych - 4,9 sekundy do pierwszej setki i 255 km/h prędkości maksymalnej. W mieście spala 20 litrów, ale w tym przypadku nie ma to chyba dużego znaczenia. Maksymalny moment obrotowy o wartości 624 Nm daje poczucie nieograniczonej siły ciągu na w każdych warunkach. Za jej przeniesienie odpowiada 5-stopniowy automat. W ubiegłym roku ta kategoria mocy nie była uwzględniania w zestawieniu.

9. Najtańsze 500 KM (472 900 PLN)
Land Rover Range Rover Sport V8 510 KM - brytyjski arystokrata kolejny rok z rzędu oferuje najtańsze 500 KM na rynku. Obecnie w sprzedaży jest druga generacja auta, jeszcze bardziej luksusowa, prestiżowa, lepiej wyposażona i mająca większe możliwości terenowe, m.in. może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 85 cm, o 15 cm głębsze niż wcześniej. Większa też jest jej cena - nowy model jest droższy od poprzednika o 24 900 PLN. Wykorzystując przełomowe zawieszenie ze stopów lekkich oraz innowacyjną strukturę nośną samochodu, Range Rover Sport z tym silnikiem jest lżejszy o ok. 300 kg. Co to daje? 5,3 sekundy do 100 km/h zamiast wcześniejszych 6,2 sekundy. Prędkość maksymalna 225 km/h ma elektroniczny ogranicznik, ale po dokupieniu pakietu "Dynamic Pack" limiter zostaje przesunięty na 250 km/h.

10. Najtańsze 600 KM (1 093 000 PLN)
Mercedes CL 65 AMG 6.0 V12 630 KM - najdroższa i najbardziej prestiżowa kategoria i ten sam lider. Topowa konfiguracja pojazdu "bez dodatków" kosztuje 1 093 000 PLN i jest o 500 PLN tańsza od przedłużanego modelu S z tą jednostką. Mówimy oczywiście o starej "esce". Nowa, która właśnie debiutuje na rynku, nie jest jeszcze oferowana w najmocniejszej odmianie 65 AMG. W ciągu roku, cena CL nie uległa zmianie. O wyposażeniu tych aut i osiągach można mówić tylko w samych superlatywach. 1 000 Nm zapewnia mu przyspieszenie do 100 km/h w czasie 4,4 sekundy, ale prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Co ciekawe, pierwszy raz w historii polskiej motoryzacji, na rynku pojawił się model z silnikiem o mocy powyżej 700 KM. Jest nim Ferrari F12berlinetta z silnikiem 6.3 V12 o mocy 740 KM. Jego cena to minimum 328 500 EUR. Czekamy na rywala do rankingu i stworzenie nowej kategorii 700+.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama