/  /  / Spark
Chevrolet Spark

Chevrolet Spark

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Chevrolet Spark
© IBRM Samar, Rafał Żaglewski
Chevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet Sparknullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
Spark to najmniejszy przedstawiciel Chevroleta, który w Polsce kontynuuje tradycje południowo-koreańskiego Daewoo. Zaliczany jest on za sprawą niewielkich wymiarów do klasy mini (segment A). Pierwsza generacja auta, znanego jeszcze jako Daewoo Matiz, zadebiutowała w roku 1997 i szybko okazała się prawdziwym bestsellerem, na co z zazdrością patrzył włoski Fiat, dla którego początkowo miał być przeznaczony ten projekt. W skutek zmian własnościowych model trafił pod skrzydła koncernu General Motors, dlatego też trzecia już generacja Sparka znacznie odbiegała od poprzedników. Jej debiut nastąpił podczas salonu samochodowego w Genewie na początku 2009 roku, a do salonów trafiła już krótko po tym fakcie. Największą zaletą tego małego pojazdu jest, wbrew pozorom, przestronność. Dzięki ciekawie zaprojektowanej konstrukcji pozwala on na pomieszczenie nawet pięciu pasażerów, choć jego długość wynosi zaledwie 3,64 metra, a szerokość niecałe 1,60 metra. Większość producentów przy takich wymiarach samochodu rezygnuje nawet z nadwozia 5-drzwiowego. Każdy egzemplarz jest również seryjnie wyposażony w systemy zapewniające optymalną wydajność zużycia paliwa, a co za tym idzie również niską emisję CO2. Głównym rynkiem docelowym dla auta jest Europa, choć sama produkcja została ulokowana w Korei Południowej.

Chevrolet Spark występuje tylko jako 5-drzwiowy hatchback, a jego stylistyka jest bardzo agresywna. Dzięki temu będzie to wyróżniający się pojazd na ulicach, bowiem dotychczasowe auta z klasy mini miały spełniać przede wszystkim jedno zadanie – mało kosztować. Wygląd w ich przypadku nie miał tak dużego znaczenia. Nowe ostre kształty zrywają z typową formą miejskiego samochodu. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem są przednie reflektory, które rozciągają się niemal na całej długości maski. Pomiędzy nimi umieszczony został grill podzielony na dwie części, nawiązujący do większych typowo amerykańskich modeli, takich jak Silverado. Całość optycznie powiększa samochód, sprawiając wrażenie samochodu większego niż jest w rzeczywistości.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zarówno czynnego jak i biernego, jest na wystarczającym poziomie jak na tą klasę auta. W skład systemów zapewniających bezpieczeństwo bierne wchodzi zestaw poduszek powietrznych obejmujący poduszki przednie i boczne kierowcy oraz pasażera, a także poduszki kurtynowe. Do tego dochodzą również pasy 3-punktowe pasy bezpieczeństwa oraz zagłówki. Z kolei z zakresu bezpieczeństwa czynnego występuje system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS, a za dopłatą dostępny jest również system stabilizacji toru jazdy ESC. W testach zderzeniowych organizacji EuroNCAP Chevrolet Spark otrzymał 4 gwiazdki. Ochrona dorosłych oceniona została na 81%, dzieci na 78%, zaś pieszego na 43%.

Konkurencję dla Chevroleta Spark stanowi Citroen C1, Suzuki Splash, Hyundai i10, Toyota Aygo oraz Peugeot 107.

 

Spark najczęściej porównywany z

Fiat 500
Fiat 500
Fiat Panda
Fiat Panda
Ford Ka
Ford Ka
Kia Picanto
Kia Picanto
Nissan Micra
Nissan Micra
Skoda Citigo
Skoda Citigo
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Reklama