/  /  /  /  / Rodzinny van z elementami SUV
Chevrolet Orlando

Chevrolet Orlando

Zmień
SegmentVany / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Rodzinny van z elementami SUV

Producent|
null
© Chevrolet
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Wystarczy rzut oka na nowego Chevroleta Orlando, aby zrozumieć, że ten model stara się przełamać tradycyjną formę rodzinnego vana i stworzyć własną stylistykę oraz wyznaczyć kierunek dla projektowania rodzinnych samochodów w przyszłości.

Poprzednio obowiązkowe elementy rodzinnych vanów, czyli konieczność pomieszczenia siedmiu pasażerów, ogromny bagażnik czy możliwość stosowania różnej aranżacji siedzeń, były najczęściej powodem ich kanciastych konstrukcji. Chevrolet chce to zmienić modelem Orlando i wprowadzić na rynek coś świeżego i innowacyjnego. Jednak pracując nad osiągnięciem tego celu, zespół konstruktorów firmy chciał również, aby ich pierwszy europejski van był od razu rozpoznawalny jako jeden z przedstawicieli nowej generacji chevroletów, nie tracąc jednocześnie niczego z praktyczności wnętrza i przyjaznego dla użytkownika charakteru.

„Inspiracją dla Orlando były bardziej tradycyjne projekty wielu samochodów klasy MPV w Europie - mówi Taewan Kim, wiceprezes ds. designu w GM DAT. „Wiele z nich to konstrukcje jednobryłowe, które wyglądają na bardzo funkcjonalne. Orlando to pojazd dwubryłowy, częściowo MPV, a częściowo SUV. Przekracza on granice istniejących kategorii, adaptując jednocześnie charakterystyczną sylwetkę samochodu typu crossover”.

„Sądzimy, że w Europie istnieje ogromny rynek klientów, którym potrzebny jest samochód rodzinny, ale którzy szukają czegoś innego i bardziej nowoczesnego. Jestem przekonany, że Chevrolet może wskazać drogę rozwoju dla tego typu konstrukcji”.

Z przodu pojazdu zespół konstruktorów stworzył charakterystyczną „twarz” Orlando, śmiałą i w oczywisty sposób wskazującą, że jest to nowy chevrolet, na którą składa się dwuczęściowy potężny grill, przedzielony listwą w kolorze nadwozia i dużym logo marki, umieszczonym w samym środku. „Przód modelu Orlando to cecha kluczowa, będąca częścią ewolucji globalnej tożsamości marki i nadająca pojazdowi rozpoznawalny wygląd - mówi Taewan Kim.

Wyraziście zarysowana maska z centralnie biegnącym przełamaniem przechodzi w przednie błotniki, które są równie silnie zarysowane dzięki znacznie poszerzonym nadkolom, podkreślającym filozofię designu Chevroleta: cofnięte nadwozie i uwydatnione koła. Orlando jest mocno zabudowany w dolnej części. Pod przednim zderzakiem umieszczono spoiler, w który wbudowane są światła przeciwmgielne. Wzmacnia to wytrzymałość samochodu oraz podkreśla stylistykę typu SUV. Gdy spojrzymy na Orlando od przodu i pod kątem, jako całość prezentuje on pewną siebie i przemyślaną sylwetkę.

Atrakcyjny z profilu
Profil boczny charakteryzuje się delikatnie unoszącą się dolną linią okien, która rozpoczyna się przy górnej części nadkoli przednich kół i biegnie wzdłuż całego samochodu, aż po tylne lampy. Łączy się ona z linią dachu opadającą ku tyłowi, tworząc charakterystyczną sylwetkę modelu Orlando. Efektem jest dodatkowy sportowy akcent stylistyki widoczny podczas jazdy. Funkcjonalne, niedzielone szyby boczne oznaczają maksymalną widoczność dla pasażerów wszystkich rzędów siedzeń.

Z tyłu Orlando oferuje kilka rozwiązań, które są przykładem elementów najnowszej stylistyki Chevroleta. To, między innymi, tylne lampy zespolone, będące ewolucyjnym krokiem jako następstwo lamp dzielonych. Centralnie zamontowane światło przeciwmgielne, umieszczone w zderzaku, to unikalna cecha Orlando.

Patrząc od tyłu można zauważyć, że konstruktorzy pozostali wierni początkowemu założeniu, że nadwozie Orlando powinno mieć „maksymalnie regularne wzornictwo” – innymi słowy, powinno tworzyć wrażenie solidności i mocy pojazdu SUV.

Wewnątrz silnie zarysowanych nadkoli mieszczą się koła w rozmiarze 16, 17 lub 18 cali, zależnie od wersji wyposażenia i wybranych opcji. Wersja podstawowa to 16-calowe koła z atrakcyjnym, sześcioramiennym kołpakiem, podobnym do felgi z lekkiego stopu. Wszystkie inne warianty wyposażone są w felgi z lekkich stopów, standardowo w rozmiarze 16 lub 17 cali z oponami 215/60R (16 cali) lub profilowymi 225/50R. Najbardziej zaawansowany model LTZ może być zamawiany z opcjonalnie dostępnymi, pięcioramiennymi felgami 18-calowymi z oponami 235/45R Bridgestone Potenza.

Jednym z celów prac nad modelem Orlando było, aby kierowca i pasażerowie czuli się w nim podczas jazdy jak w zwykłym sedanie pod względem komfortu i aby łączył on w tym wszechstronność modelu MPV. W konsekwencji otoczenie kierowcy, pod względem wyglądu i odczuć, przypomina pojazd typu sedan i, co więcej, posiada niektóre elementy z modelu Cruze.

Po zajęciu miejsca w samochodzie można od razu rozpoznać kilka charakterystycznych elementów, np. opadającą konsolę środkową i podzieloną na dwie części deskę rozdzielczą, co jest podkreślone podwójnym panelem bocznym, biegnącym pomiędzy drzwiami pod zestawem wskaźników, przez konsolę środkową i przez całą szerokość kabiny. Styl, w jakim panel instrumentów płynnie przechodzi elementami wykończenia na drzwi, jest teraz stałym komponentem stylistyki wnętrza Chevroleta.

Wskaźniki zostały cofnięte, a dzięki górnym osłonom mają teraz mocny, sportowy charakter, zaś umieszczona na panelu instrumentów dźwignia zmiany biegów doskonale harmonizuje z wyglądem centralnego zestawu wskaźników i konsoli. Orlando to najnowszy model marki Chevrolet, w którym wykorzystano motyw litery V wewnątrz kierownicy z przyciskami systemu audio-informacyjno we wszystkich wersjach oprócz podstawowej.

Jednym z przyciągających wzrok elementów w kabinie jest delikatne, niebieskie podświetlenie konsoli środkowej, dostępne w bardziej zaawansowanych wersjach wyposażenia. Jak mówi Taewan Kim: „Taki rodzaj oświetlenia sprawia, że kabina wydaje się bardzo nowoczesna i technologicznie zaawansowana – a to był jeden z najważniejszych celów zespołu konstruktorów – nie tracić nic z emocji, jakich dostarcza stylistyka nadwozia typu crossover”.

„Bardzo odpowiada nam również kilka kombinacji kolorystyki wnętrza, które będą dostępne w ofercie. Sądzimy, że spodobają się one głównym odbiorcom, do których kierowany jest model Orlando, czyli młodym rodzinom”.

Aby podkreślić różne poziomy wyposażenia wykorzystano kilka różnic w kolorystyce i wykończeniu wnętrza. Modele bazowe, oznaczone symbolem LS, charakteryzują się wykończonymi w kolorze srebrnym środkowym skrzydłem panelu instrumentów oraz drzwiami, systemem audio i konsolą środkową w kolorze czarnym oraz tkaninami z płaskim ściegiem na fotelach. Bardziej zaawansowana wersja LT zyskuje połysk (lub czarny lakier fortepianowy) na skrzydle panelu instrumentów, obleczoną skórą kierownicę (z przełącznikami systemu audio) i siatkową tapicerkę siedzeń. Modele w najbogatszej wersji LTZ wyposażone są dodatkowo w srebrną konsolę drzwi oraz więcej wykończeń z czarnym lakierem fortepianowym dookoła systemu audio i przełączników ogrzewania i klimatyzacji, większy ekran systemu audio-informacyjnego i opcjonalnie dostępną skórzaną tapicerkę.

W chwili premiery dostępnych będzie siedem kolorów lakieru nadwozia: biały Olympic White, srebrny Switchblade Silver, czarny Carbon Flash, beżowy Daydream Beige, szary Pewter Grey, czerwony Velvet Red i szary Smoky Grey.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama