/  /  /  /  / Kombi dobre do miasta i na wakacje
Chevrolet Malibu

Chevrolet Malibu

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Kombi dobre do miasta i na wakacje

Chevrolet|
null
© Chevrolet
null

W ciągu ostatnich 10 lat zmienił się profil rodziny, a wraz z nim wymagania dotyczące samochodu. Produkty i usługi, które kupują zabiegani rodzice (poczynając od kawy na wynos, a kończąc na smartfonach) w dużym stopniu kształtują ich codzienne życie, a także wpływają na zmianę postrzegania koncepcji auta rodzinnego.

W związku z tym projekt nowego Chevroleta Cruze kombi, który pojawi się w europejskich salonach sprzedaży latem tego roku, uwzględnia te zmieniające się trendy rynkowe.

"Ujednolicenie stylistyki samochodów rodzinnych stworzyło niszę rynkową, w której do tej pory brakowało nowoczesnej interpretacji auta kombi - mówi David Brisbourne, wykładowca na Uniwersytecie Coventry na wydziale wzornictwa motoryzacyjnego i transportu. "Największym wyzwaniem dla projektantów było więc stworzenie aerodynamicznego, funkcjonalnego i ciekawego stylistycznie pojazdu, nawiązującego do kunsztu pierwszych aut kombi".

Odrodzenie legendy
Obecne samochody kombi ewoluowały od specjalistycznych pojazdów wykorzystywanych w USA i Europie do przewozu ludzi i bagaży na stację i ze stacji kolejowej. Pojazdy osobowo-bagażowe tego typu miały jeden lub więcej rzędów siedzeń oraz wydzieloną przestrzeń na bagaż, który mógł być ładowany po otwarciu dużej pokrywy, a nie niewielkiej klapy bagażnika.

Pierwsze pojazdy kombi, początkowo tworzone na bazie niewielkich vanów lub pickupów, były wykonywane ręcznie i służyły do transportu osób. Taki stan rzeczy utrzymał się do 1936 roku, kiedy Chevrolet zaprezentował kultowego Suburbana, którego nazwa funkcjonuje do dzisiaj w Stanach Zjednoczonych.

Chevrolet Cruze kombi z bliska

"Kombi od zawsze było czymś więcej niż tylko samochodem służącym do przewozu dzieci, poczynając od kultowego modelu Chevroleta Nomad, zaprojektowanego przez Harley Earla i zachęcającego kierowców do ‘zwiedzenia USA w Chevrolecie’, a kończąc na modelu Cruze kombi. Co więcej, te stylowe auta są w zasięgu finansowym przeciętnej rodziny - dodaje Brisbourne.

Sprzedaż samochodów kombi w Stanach Zjednoczonych znacząco wzrosła w latach 50-tych z poziomu poniżej 3 procent całkowitej produkcji aut osobowych do blisko 17 procent pod koniec dekady. Trend ten znalazł odzwierciedlenie w Europie w postaci samochodów kombi i z nadwoziem typu shooting brake, które w latach czterdziestych były początkowo projektowane dla armii.

"Modele kombi dały początek nie tylko przystępnym cenowo samochodowym wycieczkom na długich dystansach, ale również motelom, parkom tematycznym oraz sieci legendarnych dróg-matek (ang. Mother Road) takich jak Route 66 - dodał Brisbourne.

Z najnowszych danych opublikowanych przez Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów SMMT wynika, że rodziny rezygnują z aut typu sedan na rzecz kombi i SUV-ów.

W Europie Zachodniej modele kombi stanowiły 11% wszystkich samochodów sprzedanych w 2011 roku (13 111 000 w roku 2011), co oznacza wzrost o 8%. W Polsce już od lat praktyczne kombi cieszą się dużą popularnością. W 2011 roku wersję kombi wybrało 15% osób kupujących nowe samochody, czyli o 3 pp. więcej niż dziesięć lat temu. Liczba ta jest jeszcze większa w przypadku segmentu samochodów kompaktowych. W naszym kraju aż 19% klientów tego segmentu wybrało wersję kombi.

W Polsce, gdzie jeszcze do niedawna rodziny posiadały tylko jeden samochód, jego  własności użytkowe odgrywały tradycyjnie bardzo istotną rolę. Zmiana preferencji zakupowych klientów jest więc bardziej widoczna w Europie Zachodniej.

"Na przestrzeni ostatnich trzech dekad typowa rodzina miała zwykle dwa samochody, z których jeden był dużym sedanem wykorzystywanym w celach służbowych, a drugi niewielkim modelem rekreacyjnym. Teraz auta te zastępuje jeden model kombi, który spełnia obie role - dodaje Brisbourne.

Nowy samochód rodzinny Chevroleta
Samochody kombi są odzwierciedleniem stylu życia właściciela. Wnętrze nowego Cruze kombi oferuje pasażerom maksymalną wszechstronność i przestrzeń, a przemyślany projekt sprawia, że wszystko znajduje się w zasięgu ręki.

Od czasu debiutu rynkowego w 2009 roku, Cruze sprzedał się już w liczbie ponad miliona egzemplarzy, co czyni go najpopularniejszym modelem marki na świecie.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama