/  /  /  /  / Chevrolet Cruze kombi dla rodziny i do firmy
Chevrolet Malibu

Chevrolet Malibu

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Chevrolet Cruze kombi dla rodziny i do firmy

null
nullnullnullnullnullnullnull

Chevrolet Cruze w wersji kombi wkrótce trafi do polskich salonów. Stanowić będzie interesującą konkurencję dla Opla Astry IV.

Louis Joseph Chevrolet przybył do USA ze Szwajcarii w roku 1900 i został przez Wiliama Crapo Duranta -założyciela koncernu General Motors- zatrudniony jako kierowca wyścigowy. Ponieważ oprócz umiejętności prowadzenia samochodu miał także zdolności konstruktorskie, w roku 1911 -dzięki pomocy Duranta- zbudował pierwszy samochód.

Tak rozpoczęła się światowa kariera nazwy handlowej Chevrolet, marki która w roku 1918 została włączona do General Motors, stając się największym oddziałem koncernu. W Europie odmienne wymagania klientów i budowanie mniejszych samochodów sprawiły, że Chevy prawie nie istniał. Sytuacja zmieniła się dopiero wraz z wprowadzeniem do sprzedaży modelu Cruze. Samochody okazały się trwałe, bezawaryjne, z dobrymi walorami jezdnymi.  

Widząc duże zainteresowanie Cruzem, w roku 2011 rozwinięto gamę modelową o pięciodrzwiowego hatchbacka. W ten sposób pojazd stal się bezpośrednim konkurentem Astry IV, która zbudowana jest w ramach koncernu General Motors na tej samej płycie podłogowej. Do połowy roku 2012 model Cruze znalazł 1,3 mln nabywców. Idąc za ciosem firma Chevrolet zaprezentowała samochód kombi, który wkrótce trafi do salonów.

Gdy porównamy go z siostrzanym Oplem Astra IV kombi, można zauważyć, że Astra ma długość nadwozia – 4 419 mm, a w przypadku Cruze kombi, wynosi ona 4 675 mm. Bagażnik Opla ma pojemność od 370 litrów do 1 235 litrów, a Chevrolet ma kufer od 500 do 1 500 litrów. Nieco mniej efektowana jest za to bryła nadwozia. O ile w przypadku Astry jest to klasyczny SportsTourer, w którym główną cechą jest efektowny styl, to bryła kombi Chevroleta jest zaprojektowana bardziej jako auto rodzinne. Ma ono sprawdzić się zarówno w mieście, jak i podczas podróży z przyczepą kempingową, krótkich wycieczek rekreacyjnych lub długich wakacyjnych wyjazdów. Przekonują o tym także: osłona bagażnika chowana do specjalnej kasety, płaski schowek z trzema przegrodami, mniejszy schowek podpodłogowy, gdzie umieszczono standardowy zestaw naprawczy przebitej opony, dodatkowe schowki za nadkolami. Nie znaczy to jednak, iż model jest prostym pudełkiem z dużym bagażnikiem. Stabilną sylwetkę nadwozia podkreśla szeroki rozstaw kół, wyrazista, wklęsła linia boczna oraz płynny zarys dachu, który obniża się w kierunku słupka D. Relingi dachowe (oferowane są już w wersji podstawowej) stanowią zaś element stylistycznie równoważący linię nadwozia.

Prekursor liftingu
Kombi to także wyznacznik zmian, jakie będą miały wszystkie wersje Cruze począwszy od roku modelowego 2013. Stąd też dwuczęściowa osłona chłodnicy ze złotym logo marki po środku została nieznacznie zmieniona, a sportowy wygląd auta podkreśla nowy zderzak z lampami przeciwmgłowymi osadzonymi w nowych obudowach. We wnętrzu znalazł się podwójny kokpit, tak typowy dla modeli marki Chevrolet, z charakterystyczną deską rozdzielczą, której płynne linie łagodnie łączą się z przednimi drzwiami.

Jednak w tym modelu jest pewna innowacja: oferowany opcjonalnie multimedialny system MyLink. Wyświetla on na siedmiocalowym, kolorowym wyświetlaczu dotykowym o wysokiej rozdzielczości zawartość smartfona. System łączy się z telefonem lub innymi urządzeniami do przechowywania danych (odtwarzacze MP3, iPod, iPad, itd.) przez port USB lub za pomocą technologii bezprzewodowej Bluetooth. Umożliwia on m.in.: wybór danego numeru z zapisanej listy kontaktów i realizację opcji głośnomówiącej, dostęp do osobistych list odtwarzania, galerii zdjęć, książek telefonicznych oraz innego rodzaju zapisanych danych, odtwarzanie filmów wideo oraz spersonalizowanych pokazów zdjęć podczas postoju.

Chevrolet Cruze Kombi jest oferowany z nowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l oraz jednostką wysokoprężną 1,7 l (silniki te trafią również do sedana i wersji pięciodrzwiowej). Oprócz tego, w gamie nadal będą dostępne silniki benzynowe 1,6 l i 1,8 l oraz diesel 2,0 l. Szczególnie interesująca jest jednostka wysokoprężna o pojemności 1,7 l. Została wyposażona w turbosprężarkę z intercoolerem i osiąga maksymalną moc 130 KM oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm w przedziale od 2 000 do 2 500 obr./min, co pozwala rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy i osiągać prędkość do 200 km/h.

Co ważniejsze, silnik wysokoprężny 1,7 l jest najbardziej oszczędną jednostką jaka kiedykolwiek trafiła pod maskę Chevroleta Cruze. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,5 litra na 100 kilometrów. Wersja ta jest o tyle interesująca, że do tej pory Chevrolet miał tylko silniki diesla 2,0 i 2,2. Fakt, iż samochody z tymi silnikami były tańsze niż odpowiedniki Opla z jednostkami 1,7 były wprawdzie pewną zachętą, ale wielu klientów szukało małego silnika. Obecnie gama Chevroleta w taką jednostkę już się wzbogaciła, co z pewnością usatysfakcjonuje wielu klientów.

A walory jezdne?
Chevrolet Cruze Kombi powstał na tej samej płycie podłogowej, co wersje sedan i hatchback, ale mając na uwadze większą karoserię i inne rozmieszczenie mas przekonstruowano zawieszenie. Elementy zawieszenia (kolumny McPhersona z przodu oraz belka skrętna z tyłu) zostały zestrojone z uwzględnieniem specyfiki wersji kombi, dzięki czemu uzyskano niski środek ciężkości pojazdu oraz zapewniono komfortowe właściwości jezdne i pewne prowadzenie. Podczas  szybszej jazdy i gwałtownych manewrów kierownicą, nie ma zjawiska nadsterowności, czy kłopotliwego „bujania” i przechylania nadwozia.

Dla kogo?
Kombi Cruze to oferta dla szukających samochodu rodzinnego. Jest to także oferta dla firm, poszukujących pojazdów flotowych. W tym wypadku rozpatrywana jest bowiem nie tylko wielkość przestrzeni, ale także gwarancja (Chevrolet oferuje gwarancję 3-letnią lub na przebieg 100 tys. km) i cena, która zaczyna się od 51 990 zł. Tym samym Chevrolet ma szanse znacznie wzmocnić swą pozycję na rynku, gdyż dotychczas nie miał modeli flotowych.

Bogusław Korzeniowski
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama