/  /  /  /  / PREZENTACJA | Chevrolet Cruze sedan 2.0 VCDi (163 KM) LTZ
Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Chevrolet Cruze sedan 2.0 VCDi (163 KM) LTZ

IBRM Samar|
Chevrolet Cruze 2013
© IBRM Samar
Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013Chevrolet Cruze 2013

Ten kompakt Chevroleta należy do najtańszych w klasie, ale dzięki atrakcyjnej stylizacji i dość bogatemu wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa „zagraża” też droższym rywalom.

Swoją premierę miał w 2008 roku na salonie samochodowym w Paryżu. Rok później trafił do sprzedaży w Europie. Cruze jest modelem globalnym, który na Starym Kontynencie zastępuje Chevroleta Lacetti, a w USA Chevroleta Cobalt. Model Lacetti został dość chłodno przyjęty na rynku europejskim, dopiero jego następca trafił w gusta klientów na tym wymagającym rynku. Cruze debiutował wyłącznie jako sedan i ze skromną liczbą jednostek napędowych, dlatego z początku nie przyciągnął rzeszy klientów do salonów. Sytuacja zmieniła się, gdy rozszerzono ofertę.

Rodzinny pojazd oparto na płycie Delta II, wykorzystywanej przez koncern General Motors w wielu innych projektach. Ta platforma posłużyła za bazę dla Chevroleta Volt/Opla Ampery, Opla Astra, Opla Zafira Tourer i kilku innych.
Chevrolet jest tanią, popularną marką a model Cruze uważany jest – szczególnie na Zachodzie – za budżetowy. Stosunkowo niedrogi samochód jest receptą na trudniejsze, kryzysowe czasy. Gospodarka zwolniła nie tylko w Polsce i okazuje się, że nawet w Zachodniej Europie takie budżetowe auta cieszą się sporym wzięciem. Co więcej, Cruze jest najlepiej sprzedającym się sedanem kompaktowym w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Danii i Szwajcarii. Warto też dodać, iż odnosi on nie tylko sukcesy handlowe, ale jego wyczynowa odmiana sprawiła, że o Chevrolecie jest głośno w motosporcie. W 2012 roku Chevrolet – trzeci rok z rzędu – zdobył tytuł mistrza świata w kategorii konstruktorów World Touring Car Championship (WTCC).

Cruze to najpopularniejszy model Chevroleta na świecie, którego sprzedaż od debiutu rynkowego wyniosła ponad 1,7 mln sztuk. Jest to także drugi najchętniej kupowany model Chevroleta w naszym kraju.

Gdzie jest produkowany?
W zależności od rynku na który trafia globalny model zjeżdża z taśm produkcyjnych w USA, Australii lub Azji (m.in. Chiny, Indie, Korea Południowa, Rosja). Sprzedawane w Polsce Chevrolety Cruze montowane są w Korei Południowej.

Segment i konkurenci
Cruze to typowy samochód kompaktowy (segment C). Do najbliższych jego konkurentów zalicza się: Citroena C-Elysee, Hyundaia Elantra, Mitsubishi Lancer, Peugeota 301, Renault Fluence, Seata Toledo, Skodę Rapid oraz Toyotę Corolla.

Kto kupuje prezentowany model?
Samochód ten cieszy się największym powodzeniem wśród klientów prywatnych, 68% sprzedawanych aut trafia właśnie do tej grupy nabywców. Cruze zajmuje 11. miejsce w segmencie pod względem sprzedaży w Polsce.

Podstawowe informacje
Jeszcze kilkanaście lat temu Chevrolety kojarzyły się głównie z amerykańskimi krążownikami, wyposażonymi w paliwożerne silniki. Czasy zmieniają się i teraz tania amerykańska marka staje się coraz bardziej globalnym producentem oferując przy tym mniejsze i bardziej ekonomiczne pojazdy.

Chevrolet Cruze początkowo oferowany był wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. W 2010 roku w Paryżu debiutował 5-drzwiowy hatchback, a w 2012 roku w Genewie dołączyła odmiana kombi. Rozszerzono też gamę jednostek napędowych, między innymi o nowoczesne turbodoładowane silniki znane z Opli.

Cruze obecnie oferowany jest ze stosunkowo szeroką gamą jednostek napędowych. W zależności od wersji nadwoziowej dostępna gama silników różni się. Auto oferowane jest w pięciu wersjach wyposażeniowych: LS, LS+, LT, LT+ i LTZ.

Prezentowany pojazd jest prekursorem stylizacyjnych zmian w autach tego producenta. Przynajmniej przez najbliższe kilka lat Chevrolety będą posiadać akcenty stylizacyjne zapoczątkowane właśnie w tym modelu. Duży "grill" z większym niż dotychczas logo mają nadać tej marce indywidualny styl, jeszcze bardziej odróżniający je od konkurencji. Na rok modelowy 2013 przewidziano niewielki facelifting. Zmieniono atrapę chłodnicy, przedni zderzak i zastosowano diody LED w światłach do jazdy dziennej.

Cruze na szczęście pozbył się koreańskich naleciałości modelu Lacetti. Nowy model Chevroleta posiada zgrabne, dynamiczne nadwozie o wysokiej sztywności skrętnej oraz dostrajane na europejskich drogach zawieszenie i układ kierowniczy. Lacetti był mocno krytykowany za słabą jakość wykonania i marne zawieszenie, te uwagi Chevrolet wziął sobie do serca. W Cruzie poprawiono niedociągnięcia jego poprzednika i wreszcie lepiej zestrojono układ jezdny.

Wymiary, masy i objętości
Cruze sedan jest jednym z najdłuższych aut w segmencie C, ale to głównie zasługa „doczepionego” bagażnika (porównując te same wersje nadwoziowe Cruze trafia w środek oferty). Mierzący 4.597 mm na długość pojazd zapewnia sporo miejsca w kabinie, szczególnie z przodu. Rozstaw osi wynosi 2.685 mm co jest jedną z najwyższych wartości w segmencie C (rzadko które modele tej klasy mają rozstaw większy niż 2,7 metra). Na szerokość auto mierzy 1.788 mm, natomiast jego wysokość równa jest 1.477 mm.

Sedan w prezentowanej wersji silnikowej waży 1.490 kg. Ładowność tej odmiany to 524 kg, czyli całkiem nieźle. Bagażnik oferuje pojemność równą 450 litrów, co jest przeciętną wielkością wśród kompaktowych sedanów (dla porównania: C-Elysee – 506 litrów; Elantra – 485; Lancer - 400; Fluence – 530; Rapid - 550; Corolla - 450).

Bezpieczeństwo
Najważniejszym z zabezpieczeń jest solidna konstrukcja nadwozia, która została zaprojektowana jako jeden element, ograniczając w ten sposób deformację struktury karoserii w razie kolizji.

Trzeba przyznać, że jak na budżetowe auto poziom wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa jest co najmniej dobry. Cruze jest wyposażony standardowo w ABS połączony ze wspomaganiem nagłego hamowania (BAS) i EBD kontrolującym rozkład siły hamowania na przednią i tylną oś. Bez dopłaty klient otrzymuje też kontrolę trakcji (TCS), układ stabilizacji toru jazdy (ESC) oraz sześć poduszek powietrznych. Uchwyty ISOFIX do mocowania fotelików dziecięcych również są montowane standardowo.

W europejskich crashtestach przeprowadzonych przez Euro NCAP, Cruze zakończył badania maksymalną notą pięciu gwiazdek. W ocenie szczegółowej w kategorii „bezpieczeństwo dorosłych pasażerów” otrzymał wynik równy 96% (jeden z lepszych w klasie). W kategorii „safety assist” oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego Cruze’a oceniono na 71%.

Innowacyjnym i wciąż rzadko stosowanym rozwiązaniem w autach konkurencji są odłączane pedały. W razie kolizji są one  odblokowywane, co zmniejsza ryzyko odniesienia przez kierowcę obrażeń dolnych partii nóg.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W Chevrolecie trudno doszukać się innowacyjnych rozwiązań technicznych (poza przedstawionymi wcześniej dotyczącymi bezpieczeństwa). Producent chwali się natomiast ciekawym systemem MyLink.

Multimedialny system MyLink zapewnia dostęp do niemal wszystkich danych przechowywanych w smartfonie. Po podłączeniu telefonu, niemal cała jego zawartość staje się dostępna na ekranie MyLink. Siedmiocalowy wyświetlacz dotykowy zapewnia dostęp do list odtwarzania i umożliwia wybór ulubionych utworów muzycznych. Na postoju, ten sam, oferujący wysoką rozdzielczość ekran umożliwia przeglądanie zdjęć oraz oglądanie plików video. System łączy się z telefonem lub innymi urządzeniami do przechowywania danych (odtwarzaczami MP3, iPod, iPad, itd.) przez port USB lub za pomocą  bezprzewodowej transmisji Bluetooth. W sedanach i kombi ekran posłużył dodatkowo jako wyświetlacz dla kamery cofania. W późniejszym czasie będzie można pobrać wiele dedykowanych aplikacji, dających możliwość rozszerzenia funkcjonalności systemu MyLink i lepsze dostosowanie go do własnych potrzeb.
Zastosowany w Chevrolecie MyLink jest nowością przewidzianą na ten rok (w modelach po liftingu). Elektroniczny system trafił  standardowo do dwóch najdroższych wersji (LT+ i LTZ).

Napęd
W wersji nadwoziowej sedan Cruze oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi (1.6/ 124 KM i 1.8/ 141 KM) oraz dwoma turbodieslami (1.7/ 130 KM i 2.0/ 163 KM). Wszystkie jednostki sprzęgnięto z manualnymi skrzyniami biegów, jedynie w najmocniejszym Dieslu klient może dokonać wyboru pomiędzy skrzynią manualną i automatyczną. Napęd przenoszony jest na oś przednią. Z silnikiem 1.8 można zażyczyć sobie instalację gazową LPG. Wszystkie silniki mają po cztery cylindry i wykonane są w technice szesnastozaworowej. Turbodiesle korzystają z wtrysku bezpośredniego common-rail.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 91 kW/ 124 KM. Podstawowy silnik benzynowy oferuje przyzwoite osiągi („setka” w 12,8 sekundy oraz prędkość maksymalna równa 190 km/h). W tej wersji sedan spala średnio 6,6 litra na 100 km (emisja CO2 wynosi 155 g/km).

1.8 o mocy 104 kW/ 141 KM. Dodatkowe 17 KM pozwoliło na poprawę przyspieszenia (od 0 do 100 km/h w 11 sekund). Prędkość maksymalna wzrosła do 200 km/h. Auto „konsumuje” w cyklu mieszanym 6,4 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 151 g/km).

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.7 VCDi o mocy 96 kW/ 130 KM. Nowy silnik wysokoprężny w gamie Cruze’a to mówiąc krótko: niezłe osiągi przy niedużym zużyciu oleju napędowego. Mniejszy turbodiesel pozwala na rozpędzenie sedana do 200 km/h, a pierwsze „setka” pojawia się po czasie równym 10 sekund. Auto spala w cyklu mieszanym zaledwie 4,5 litra ON na 100 KM. Pojazd z tym silnikiem emituje 117 g/km CO2.

2.0 VCDi o mocy 120 kW/ 163 KM. Jak na turbodiesla osiągi tej wersji są dobre. Sprint do „setki” zabiera zaledwie 8,5 sekundy z manualną skrzynią (z automatem – 9,1), a prędkość maksymalna równa jest 205 km/h. Prezentowany sedan zużywa średnio 6,2 litra (5,2 z manualną skrzynią), emisja CO2 wynosi tu 164 g/km (z manualną przekładnią - 138).

Grupa emisyjna
Prezentowany Cruze z najmocniejszą jednostką Diesla zużywa średnio 6,2 litra na 100 km. W mieście auto spala 8,7 litra, na trasie 5. Emisja CO2 na poziomie 164 g/km stawia go w grupie emisyjnej E.

Koszty
Kompakt Chevroleta należy do najtańszych aut w klasie. Za bazową wersję Cruze’a (sedan 1.6 LS) zapłacimy „tylko” 50.990  zł. Prezentowaną, topową odmianę (Cruze sedan 2.0 VCDi LTZ z automatyczną przekładnią) wyceniono na 82.390 zł.



Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Chevrolet Cruze