/  /  /  /  / PREZENTACJA | Chevrolet Captiva 2.4 (167 KM) LS
Chevrolet Captiva

Chevrolet Captiva

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Chevrolet Captiva 2.4 (167 KM) LS

IBRM Samar|
Chevrolet Captiva 2013
© IBRM Samar
Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013Chevrolet Captiva 2013

Captiva to „kawałek” samochodu sprzedawany za stosunkowo nieduże pieniądze. Główny rywal Hyundaia SantaFe i Kii Sorento jest solidny, oferuje przestronną kabinę i niezłe wyposażenie oraz przede wszystkim jest dużo tańszy od bezpośrednich konkurentów.

Chevrolet to marka globalna, należąca do amerykańskiego giganta koncernu General Motors. Na rodzimym rynku wiele   modeli Chevroleta określa się jako samochody budżetowe. Przystępne cenowo auta konkurują głównie z samochodami tańszych masowych marek z USA i Azji. Dużą część modeli z logo Chevroleta obecnych w Europie to pojazdy z genami koreańskiego Daewoo. Po upadku azjatyckiego producenta, GM wykupił jego zakłady produkcyjne wraz z licencją na wytwarzane tam modele. Po modernizacji i unowocześnieniu tych pojazdów gama Chevroleta rozszerzyła się o kilka stosunkowo prostych technicznie, ale niedrogich samochodów. Zakup Daewoo był dobrym posunięciem. Obecnie w czasach kryzysu tanie auta cieszą się dużym wzięciem, szczególnie w biedniejszych krajach Europy, jak chociażby Polska.  
Debiutujący w 2006 roku Chevrolet Captiva nie ma bezpośredniego poprzednika, w ofercie zastąpił model Musso, jednak technicznie oba samochody nie mają wiele wspólnego. Prezentowane auto jest pierwszym SUV-em Chevroleta oferowanym na rynku europejskim i pierwszym samochodem tego producenta z Dieslem. Bliźniaczymi modelami dla Captivy są Opel Antara i Chevrolet Vue. Samochód znany jest również jako Daewoo Windstorm (rynki azjatyckie) oraz Holden Captiva (Australia). SUV bazuje na pomysłach designerskich z koncepcyjnego auta S3X z 2004 roku i oparty jest na platformie GM Theta.
Captiva przeszła pierwszy lifting w 2011 roku, w 2013 poddano ją kolejnej, tym razem niewielkiej modernizacji.

Gdzie jest produkowany?
Terenowo-rekreacyjny „Chevy” do Polski trafia z zakładów w Korei Południowej. Jest też wytwarzany (lub tylko montowany) w Rosji, Kazachstanie, Tajlandii, Uzbekistanie, Wietnamie i Chinach.

Segment i konkurenci
Captiva reprezentuje klasę aut terenowo-rekreacyjnych. Średniej wielkości SUV konkuruje m.in. z Hondą CR-V, Hyundaiem SantaFe, Kią Sorento, Mitsubishi Outlander i Subaru Forester.

Kto kupuje prezentowany model?
Captiva trafia głównie do firm. W zeszłym roku 467 aut trafiło do firm i instytucji, a „tylko” 252 do osób prywatnych. W tym roku (do końca września) firmy zakupiły 257 SUV-ów, a klienci indywidualni 156.

Podstawowe informacje
Captiva to pięciodrzwiowy SUV z pięcioma lub siedmioma miejscami. W trzecim rzędzie siedzeń najlepiej czuć będą się dzieci, ewentualnie może on posłużyć do podwiezienia na krótkim dystansie. Gdy fotele te okażą się niepotrzebne, można złożyć je w bagażniku, otrzymując płaską podłogę w kufrze.
W 2011 roku Captiva przeszła gruntowny lifting otrzymując zupełnie nowy pas przedni z dużym, masywnym wlotem powietrza. Zabieg wykonany przed dwoma laty sprawił, że auto prezentuje się nowocześniej i sympatyczniej. W tym roku dostało tylne lampy LED i trapezoidalne końcówki wydechu. Z przodu zmiany ograniczono do przeprojektowania świateł przeciwmgłowych oraz dolnej części zderzaka. Do oferty trafiły 18-calowe obręcze kół o nowym wzorze.
Zasiadając we wnętrzu widać, że Captiva nie jest najnowszym modelem. Kierownica jest niestety wielka, a wstawki na konsoli środkowej próbujące imitować metal wyglądają przeciętnie. Kiepsko też prezentuje się połączenie skóry z tanim plastikiem, co szczególnie razi w najbogatszej wersji za prawie 150 tys. zł. Wnętrze Captivy nieco trąci myszką, z drugiej strony w konkurencyjnym Hyundaiu Santa Fe i Kii Sorento kabina również nie zachwyca. Na szczęście wnętrze Chevroleta zbudowane jest solidnie.
Chevrolet Captiva może być wyposażony w napęd na przednie koła  lub na obie osie, który realizowany jest poprzez sprzęgło wielopłytkowe. Takie rozwiązanie sprawdza się w wielu pojazdach terenowo-rekreacyjnych, które stosunkowo rzadko zjeżdżają z asfaltu. Na nawierzchni o słabszej przyczepności samochód najpierw robi się nieco podsterowny, lecz już po chwili dołączany jest napęd kół tylnych, co skutecznie poprawia stabilność. By sprawniej poruszać się w lekkim terenie, Chevroleta doposażono o asystenta ruszania pod wzniesienia oraz zjazdu. System ESP można wyłączyć. Auto to jednak nie jest stworzone do jazdy w trudnym terenie, nieduży  prześwit i szosowe opony nie pozwolą na wiele.
W testach branżowych specjaliści podkreślają, że zawieszenie zapewnia wysoki komfort resorowania, ale nadwozie zbyt mocno  przechyla się na szybko pokonywanych zakrętach.
Zapotrzebowanie na niedrogie, dostępne dla szerokiego odbiorcy auta jest obecnie coraz większe. Wielu klientów szuka aut tanich, które niekoniecznie muszą być wyrafinowane technicznie. W Polsce nie tylko Chevrolet, ale też inne tańsze popularne marki jak Dacia, Fiat, Hyundai, Kia czy Ssang-yong cieszą się sporym zainteresowaniem. Co więcej, wielu producentów na trudne czasy przygotowało specjalnie budżetowe modele (np. Citroen C-Elysee, Peugeot 301, Skoda Rapid, itp.).
Captiva została pomyślana głównie jako rywal dla średniej wielkości SUV-ów z Azji i od początku jej technika, wyposażenie i wykończenie odpowiadało z grubsza temu z podobnych aut Hyundaia, Kii czy Ssang-Yonga. Również stylizacja (szczególnie kabiny pasażerskiej) prezentuje poziom znany z azjatyckich samochodów.
Mimo kilku niewątpliwych słabszych stron trzeba przyznać, że Captiva oferuje sporo w relacji do ceny. Wystarczy dodać, że bazowa wersja obszernego SUV-a kosztuje mniej więcej tyle, co dobrze wyposażony, ale znacznie mniejszy Chevrolet Trax.
SUV amerykańskiej marki oferowany jest z 5 silnikami i w 5 wersjach wyposażeniowych (LS, LS+, LT, LT+ i LTZ). Spektrum mocy silników wynosi 163 do 258 KM. Dostępne są dwa napędy (FWD i AWD). Możliwości doposażenia samochodu są skromne.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary auta (4.673 x 2.110 x 1.756 mm) pozwoliły wygospodarować sporo miejsca dla 5 czy nawet 7 pasażerów. SUV ma 2,7-metrowy rozstaw osi.
Masa własna auta w opisywanej bazowej wersji równa jest 1.768 kg, a jego ładowność wynosi 461 kg.
Bagażnik ma 477 litrów pojemności.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Chevrolecie można uznać za niezłe. Znajdziemy tu m.in. system ABS, kontrolę trakcji TCS, układ stabilizacji toru jazdy ESC, sześć poduszek powietrznych, system kontroli zjazdu ze wzniesienia DSC i system wspomagający ruszanie pod górę HSA.
Organizacja Euro NCAP przyznała Chevroletowi Captiva pięć gwiazdek w crash-testach. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono wysoko (88%), w kategorii „safety assist” (oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego) przyznano 71%.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Chevrolet nie posiada istotnych innowacji, które wyróżniałyby go na tle konkurencyjnych aut.

Napęd
Do napędu Captivy producent przewidział pięć silników. Nabywcy mogą wybierać spośród trzech jednostek wysokoprężnych i dwóch benzynowych. W zależności od silnika i wersji wyposażeniowej napęd jest przekazywany na przednie lub wszystkie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 6-stopniowej automatycznej.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
2.4 o mocy 123 kW/ 167 KM i momencie równym 230 Nm. Podstawowy silnik benzynowy 2.4 zapewnia przyzwoite osiągi. SUV osiąga maksymalnie 190 km/h, a setkę uzyskuje w 10,5 s. Z tą jednostką zużywa 8,9 l/100 km (emisja CO2 równa jest 210 g/km).
3.0 o mocy 190 kW/ 258 KM i momencie równym 288 Nm. Captiva z trzylitrowym V6 spala w cyklu mieszanym 10,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 244 g/km). Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 198 km/h.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Chevroleta Captivy prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 120 kW/ 163 KM i momencie równym 360 Nm. Turbodiesel ten zapewnia autu przyzwoite osiągi, jednak mógłby być bardziej  oszczędny. Zużywa w cyklu mieszanym 7,7 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 203 g/km). Auto osiąga maksymalnie 187 km/h, a setkę uzyskuje w 11,2 s.
2.2 o mocy 120 kW/ 163 KM i momencie równym 350 Nm. Większy diesel zapewnia autu niezłe osiągi i jest oszczędny. Zużywa w cyklu mieszanym 6,2 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 164 g/km). SUV maksymalnie osiąga 189 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,4 s.
1.6 o mocy 135 kW/ 184 KM i momencie równym 400 Nm. Najmocniejszy diesel to w skrócie: dobre osiągi i niskie spalanie. Pojazd zużywa w cyklu mieszanym 6,4 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 170 g/km). Terenowo-rekreacyjne auto maksymalnie osiąga 200 km/h, a setkę uzyskuje w czasie 9,7 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Chevroleta Captivy prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowana Captiva zużywa w cyklu mieszanym 8,9 litra benzyny na 100 km, w mieście 12,2, a na trasie 7,1. Emisja CO2 w wysokości 210 g/km stawia pojazd w klasie emisji F.

Koszty
Prezentowana najtańsza Captiva 2.4 LS kosztuje 87.990 zł. Za najdroższą wersję terenowo-rekreacyjnego Chevroleta zapłacimy 149.990 zł (3.0 V6 LTZ). Nie jest to mało, ale podobne SUV-y jak Hyundai Santa Fe czy Kia Sorento są znacznie droższe. Tak więc ceny Captivy na tle rywali z Korei wypadają bardzo atrakcyjnie. Otrzymujemy duży, wygodny samochód za jeszcze umiarkowane pieniądze. Z drugiej strony poważną konkurencję – za zbliżone do Chevroleta pieniądze - stanowią Mitsubishi Outlander oraz nieco mniejsze, ale lepiej wykonane i nowocześniejsze Ford Kuga czy Honda CR-V.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama