/  /  /  /  / PREZENTACJA | BMW Z4 sDrive28i (245 KM)
BMW Z4

BMW Z4

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Cena160 100 zł - 274 100 zł (aktualizacja: 2016-07-01)
Emisja CO2159 g/km - 219 g/km
Żużycie paliwa6,8 L/100km - 9,4 L/100km
 

PREZENTACJA | BMW Z4 sDrive28i (245 KM)

IBRM Samar|
BMW Z4 2009
© BMW
BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009nullBMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009BMW Z4 2009

BMW Z4 zapewnia świetne osiągi i doskonałe prowadzenie. Mimo, że wszystko w nim podporządkowane jest sportowi, to jednak wnętrze nosi znamiona luksusu. Wiele w nim dodatków uprzyjemniających podróżowanie, zapożyczonych z droższych limuzyn firmy.

Bawarska luksusowa marka ma bogate tradycje w produkcji roadsterów, ten typ samochodów zawsze wychodził firmie doskonale (warto wspomnieć o modelach 328, 507 czy bardziej współczesnych jak Z1 czy Z8). Marka ze sportowym DNA potrafi, jako rzadko który producent, projektować rasowe roadstery  według starej, dobrej szkoły. Zaczynając od stylizacji i proporcji nadwozia przez przeniesienie napędu, a kończąc na rozłożeniu masy koncepcja Z4 zbliżona jest do tej w autach, którymi ścigano się już w pierwszej połowie ubiegłego wieku.
Pierwsza generacja BMW Z4 debiutowała w 2002 roku. Oferowana jako roadster (oznaczenie E85) i coupe (E86) zastąpiła znacznie mniejszy model Z3, także oferowany w tych samych wersjach nadwoziowych.
Druga generacja Z4 (typoszereg E89) została zaprezentowana w 2009 roku na salonie w Detroit. Oferowane w jednej wersji nadwoziowej ostatnie wcielenie Z4 jest większe, bardziej luksusowo wykończone i otrzymało wydajniejsze silniki.
W 2013 roku BMW Z4 przeszło drobny lifting.

Gdzie jest produkowane?
Obecna generacja BMW Z4 opuszcza zakłady w Niemczech (Ratyzbona). Poprzednik był produkowany w USA w Spartanburg w Kalifornii.

Segment i konkurenci
Prezentowany pojazd należy do segmentu aut sportowych i wymiarami nadwozia odpowiada samochodom klasy niższej średniej. BMW Z4 rywalizuje na polskim rynku z Audi TT Coupe i Audi TT Roadster, Mercedesem SLK oraz Porsche Boxster i Porsche Cayman.

Kto kupuje prezentowany model?
Mimo, że jest to samochód kupowany przede wszystkim dla przyjemności z jazdy, w Polsce decydują się na niego głównie firmy. Do klientów biznesowych w 2012 roku trafiło 71 aut, a tylko 6 do nabywców indywidualnych. W tym roku (do końca czerwca) firmy zakupiły 31 roadstery, a osoby prywatne zaledwie 3.

Podstawowe informacje
BMW Z4 to roadster ze składanym sztywnym dachem. Z4 można nazwać kabrioletem całorocznym (metalowy dach zapewnia dobrą izolację akustyczno-termiczną). Poprzednia generacja była oferowana jako roadster z soft-topem oraz tradycyjne coupe. Obecna, dzięki hard-topowi składanemu w 22 sekundy, łączy cechy obu wariantów (podobnie jak konkurencyjne SLK).
W tym roku Z4 poddano modernizacji. Zmiany w stylizacji nadwozia są kosmetyczne, większych dokonano w wyposażeniu auta, dodano też słabszy i tańszy wariant sDrive18i.
Roadstery to podgrupa kabrioletów. Choć jest kilka definicji  tego typu samochodów, to BMW Z4 doskonale wpisuje się w każdą z nich. Powszechnie do roadsterów zalicza się dwudrzwiowe, dwumiejscowe auta z niestałym (składanym lub zdejmowanym) dachem i klasycznym napędem.  
BMW Z4 z wyjątkowo długą maską i krótkimi zwisami nie tylko wygląda jak klasyczny roadster, ale ma też niemal idealnie równo rozłożoną masę, konwencjonalny napęd, wydajne hamulce oraz mocne silniki. Czyli wszystko to, czego oczekuje się od prawdziwych sportowych aut.
Roadster BMW nie wozi zbędnych kilogramów. Elementy zawieszenia wykonano ze stopów lekkich metali. Dwuczęściowy, aluminiowy dach pozwolił obniżyć środek ciężkości, a akumulator powędrował do bagażnika, by masa pojazdu była rozłożona w proporcjach bliskich idealnym. W środku miejsca nie ma za wiele, przestrzeń ma wystarczyć tylko dla dwóch dorosłych pasażerów. Podobnie bagażnik oferuje niewielką pojemność która ma pozwolić na zabranie najważniejszych rzeczy. Przewiezienie tym autem mebli z IKEI nie wchodzi w rachubę.
W roadsterze siedzi się nisko i dość blisko tylnej osi. Dach można otworzyć lub zamknąć w czasie jazdy z prędkością do 40 km/h.
Projekt BMW Z4 jest dopracowany w najmniejszych detalach. Auto wykończone jest z dużą dbałością o szczegóły. W estetycznie zaprojektowanym wnętrzu użyto bardzo dobrych materiałów wykończeniowych.
Kompaktowy roadster oferowany jest w 5 wariantach napędu, spektrum mocy silników wynosi od 156 do 340 KM. BMW Z4 sprzedawane  jest z czterema typami zawieszenia, czterema kierownicami i trzema skrzyniami biegów (do wyboru). Samochód dostępny jest w jednej wersji wyposażeniowej (jak w przypadku większości aut luksusowych marek), ale za to możliwości doposażenia są niemal nieograniczone. Wraz z tegorocznym liftingiem do cennika trafiły dodatkowe pakiety Design Pure Traction i Design Pure Balance nadające roadsterowi więcej  indywidualnego stylu. Oba pakiety można połączyć z pakietem sportowym M (standard w sDrive35is).

Wymiary, masy i objętości
BMW Z4 drugiej generacji urosło w stosunku do poprzednika. Auto jest nieco dłuższe niż przeciętny samochód jeżdżący po drogach Europy (średnia długość samochodów na Starym Kontynencie to 4,1 metra). Rozstaw osi wynosi 2.496 mm. Mierzący na długość 4.239 mm roadster jest sporym, jak na tę klasę, pojazdem. Szerokie na 1.951 mm i wysokie na 1.291 mm nadwozie mieści dwie osoby i niewielki bagaż. Pojemność kufra to 180 lub 310 litrów w zależności od tego, czy dach jest złożony czy otwarty.
Prezentowane Z4 sDrive28i ma masę równą 1.475 kg, a ładowność wynosi 255 kg.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w BMW Z4  wypada dobrze.
W standardzie znajdziemy czołowe i boczne poduszki powietrzne oraz systemy ABS, DTC (kontrola trakcji) i DSC (kontrola stabilności) o rozszerzonym działaniu. Za siedzeniami znajduje się system antykapotażowy.
Organizacja Euro NCAP nie poddała crashtestom obecnej generacji Z4.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Niemiecka marka premium zastosowała w Z4 sporo nowoczesnej techniki i interesujących rozwiązań rzadko stosowanych w konkurencyjnych autach. Wymieniamy ciekawsze z nich.
Nawigacja sieciowa oparta na usługach Google dostarcza przeglądu dostępnych hoteli i restauracji w okolicy (w miejscu w którym aktualnie znajduje się samochód). Możliwe jest korzystanie z usług Google jak Panoramio, Street View czy Maps.
Realtime Traffic Information wyświetla na mapie systemu nawigacyjnego informacje o utrudnieniach drogowych ( np. korki na drodze).
Usługi Concierge. Konsultant infolinii BMW służy pomocą przy  planowaniu trasy przejazdu, potrzebne dane automatycznie trafiają do systemu nawigacji.
W Z4 oferowany jest szeroki wachlarz rozwiązań służących rozrywce i dostarczaniu informacji. Możliwa jest instalacja tunera TV, tunera DAB, dostępu do Internetu wraz z usługami BMW Online. Na liście opcji znajdziemy radio internetowe oraz usługę zdalnego sterowania wybranymi urządzeniami pokładowymi za pomocą tabletu czy smartfonu.

Napęd
Pojazd może być napędzany jednym z dwóch silników benzynowych. Jednostki występują łącznie w pięciu wariantach mocy. BMW nie oferuje jak Audi i Mercedes silnika wysokoprężnego. Z drugiej strony, czy ktoś w rasowym sportowym samochodzie z odkrywanym dachem potrzebuje klekoczącego diesla?
Pod maską Z4 może znaleźć się dwulitrowy, czterocylindrowy silnik dostępny w trzech wariantach mocy (156, 184 i 245 KM). Z kolei trzylitrowa jednostka sześciocylindrowa oferuje 306 lub 340 KM. Rewelacyjne wolnossące jednostki R6 z poprzedniego Z4 odeszły niestety na „emeryturę”. Zastąpiły je silniki o większej mocy i mniejszym apetycie na paliwo, ale już pozbawione typowej dla starych silników kultury pracy i przyjemnego dla ucha dźwięku.
Obecnie wszystkie silniki są turbodoładowane (korzystają z BMW TwinPower Turbo) i tradycyjnie mają rzędowy układ cylindrów. Już podstawowy wariant sprawnie przyspiesza i mimo „zaledwie” 156 KM mocy nigdy nie jest zawalidrogą. Oczywiście mocniejsze wersje potrafią więcej, optymalnym wyborem wśród nich wydaje się być prezentowany sDrive28i, a więc odmiana ze środka oferty. 245-konny silnik z dwustopniową turbiną TwinScroll i układem Double VANOS zapewnia znakomite osiągi, niewiele gorsze od tych w topowych wersjach, a cena zakupu i koszty eksploatacji jego są jeszcze umiarkowane. Odmiany z trzylitrowymi jednostkami (wyposażonymi we wtrysk bezpośredni i dwie turbosprężarki) można polecić kierowcom lubiącym „wypady” na tor wyścigowy czy wymagającym klientom szukającym najmocniejszych i najlepiej wyposażonych aut.  
Siła napędowa jak przystało na sportowca trafia na tylną oś. W Z4 standardowo montowana jest 6-biegowa skrzynia ręczna, w opcji jest zbierający świetne recenzje w licznych testach 8-biegowy „automat” (produkowany przez ZF). Odmiana dla koneserów, sDrive35is dostępna jest wyłącznie z 7-stopniową, dwusprzęgłową przekładnią 7-DCG (opcja dla sDrive35i).
Samochód posiada kilka rozwiązań służących obniżeniu zużycia paliwa (układ start/stop, system rekuperacji, elektryczne wspomaganie kierownicy). Również 8-stopniowy „automat”  przyczynia się do niewielkich oszczędności (nierzadko też urywa dziesiętne części sekundy z czasu przyspieszania od 0 do 100 km/h).
W poniższym zestawieniu występują wersje ze standardową dla danego wariantu skrzynią biegów.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 115 kW/ 156 KM i momencie równym 240 Nm. Podstawowy silnik benzynowy (wariant sDrive18i) zapewnia dobre osiągi. Kompaktowy roadster można maksymalnie rozpędzić do 221 km/h, a setkę uzyskuje w 7,9 s. Z tą jednostką auto zużywa średnio 6,8 l/100 km benzyny (emisja CO2 równa jest 159 g/km).
2.0 o mocy 135 kW/ 184 KM i momencie równym 270 Nm. BMW Z4 sDrive20i spala w cyklu mieszanym 6,8 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 159 g/km). Setkę kabriolet uzyskuje w 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna równa jest 235 km/h.
2.0 o mocy 180 kW/ 245 KM i momencie równym 350 Nm. Roadster z tym silnikiem (oznaczenie sDrive28i) konsumuje w cyklu mieszanym tylko 6,8 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 159 g/km). Setkę prezentowana wersja uzyskuje w 5,7 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.
3.0 o mocy 225 kW/ 306 KM i momencie równym 400 Nm. Trzylitrowa rzędowa „szóstka” zapewnia Z4 sDrive35i znakomite osiągi i jest relatywnie oszczędna. Zużywa w cyklu mieszanym 9,4 litra na 100 km (emisja CO2 wynosi 219 g/km). Pojazd  osiąga maksymalnie 250 km/h (ograniczone elektronicznie), a setkę uzyskuje w 5,2 s.
3.0 o mocy 250 kW/ 340 KM i momencie równym 450 Nm. Topowy wariant sDrive35is równie dobrze mógłby nazywać się Z4 M. Doskonałe osiągi idą w parze ze stosunkowo niedużym spalaniem. Dzięki funkcji Boost chwilowo moment może tu osiągnąć wartość 500 Nm. Najdroższy wariant zużywa w cyklu mieszanym 9 l/100 km (emisja CO2 wynosi 210 g/km). Tu także ograniczono prędkość maksymalną do 250 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera zaledwie 4,8 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu BMW Z4 prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowane BMW Z4 sDrive28i zużywa w cyklu mieszanym 6,8 litra benzyny na 100 km, w mieście 9,1, na trasie 5,5. Emisja CO2 w wysokości 159 g/km stawia pojazd w grupie emisyjnej D.

Koszty
Na najtańsze BMW Z4 sDrive18i trzeba przygotować 151.900 zł. Prezentowana wersja sDrive28i kosztuje 184.000 zł, zaś topowy wariant sDrive35is to wydatek 267.000 zł. Porównując ceny bazowego wariantu z konkurencją Z4 jest droższe od Audi, nieco tańsze od Mercedesa i znacznie tańsze od Porsche. W przypadku najdroższej, 340-konnej wersji BMW ma zbliżoną cenę do Audi TT RS S-Tronic i nadal jest znacznie tańsze od pozostałych rywali (Mercedesa SLK 55 AMG oraz obu Porsche: Boxster S PDK i Cayman S PDK).
W cenie BMW Z4 zawarty jest pakiet serwisowy na 5 lat lub 100 tys. km. (pokrycie kosztów przeglądów: robocizny i części).


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama