/  /  / X5
BMW X5

BMW X5

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Wyższa
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
null
© BMW
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
BMW X5 to pierwszy terenowy samochód w historii niemieckiej marki. Jest również jej największym pojazdem z prawie pięciometrową długością oraz blisko 2200 kg wagi. Model ten zadebiutował w 1999 roku i od razu zyskał uznanie klientów. Produkcja pierwszej generacji trwała do 2006 roku kiedy to pojazdu zastąpiono ją nowszym. Pomiędzy obiema generacjami nie występują znaczące różnice, poza odświeżonym, a przez to bardziej nowoczesnym wyglądem oraz wydłużeniem auta o 19 cm. Samochód należący do wyższej klasy (segment E), grupy aut sportowo-rekreacyjnych przez producenta zaliczany jest nie do SUV-ów (sport utility vehicle) a do klasy SAV – czyli sport activity vehicle. Mimo, że X5 posiada dobre właściwości do jazdy terenowej i na pewno poradziłby sobie również po zjechaniu na drogę leśną, to jednak jego głównym przeznaczeniem są drogi asfaltowe. . Ponieważ głównym odbiorcą tego auta jest rynek amerykański miejscem produkcji jest fabryka w Spartanburgu w Południowej Karolinie w USA.

Model X5 oferowany jest tylko w wersji 5-drzwiowej, jednak od roku 2008 dostępna jest specjalna, jeszcze bardziej sportowa odmiana noszącą znaczek M. Stylistyka samochodu wyraźnie nawiązuje do wcześniejszych modeli producenta. Z przodu zamontowana jest charakterystyczna atrapa chłodnicy, która określana jest jako „nerki” bądź też „skrzela rekina”. Pomimo swoich rozmiarów nadwozie wciąż ma sportowy charakter. Wszystkie wersje wyposażone są w napęd na obie osi xDrive ze zmiennym rozkładem momentu obrotowego. W ofercie silnikowej znaleźć można pięć jednostek, z których każda współpracuje z automatyczną, 6-biegową skrzynią biegów. Najsłabsza spośród nich to diesel o pojemności 3 litrów, która pozwala osiągnąć moc 235 KM. Inny silnik wysokoprężny, również o pojemności 3 litrów, charakteryzuje się mocą 286 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 580 Nm. Pozostałe jednostki napędzane są paliwem. 3-litrowy R6 osiąga moc 272 KM, a silnik o pojemności 4.8 litra pozwala osiągnąć 355 KM. Najmocniejsza wersja M wyposażona jest w V8 o pojemności 4.4 litra o mocy 555 KM. Posiada on również olbrzymi moment obrotowy wynoszący 680 Nm dostępny w zakresie już od 1500 do 5650 obrotów na minutę.

Jak przystało na samochód z klasy wyższej BMW X5 jest bogato wyposażony w elementy zapewniające bezpieczeństwo zarówno pasażerów jak i kierowcy. Seryjnie montowane są poduszki powietrzne kierowcy i pasażera (wraz z systemem rozpoznania obecności osoby lub fotelika dziecięcego), poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. Standardowo wyposażony jest również w system dynamicznej kontroli trakcji DTC, system dynamicznej kontroli stabilności DSC z ABS, układ zapobiegający zarzucaniu tyłu pojazdu podczas hamowania na zakrętach CBC. Za dodatkową opłatą dostępny jest aktywny tempomat z systemem utrzymywania odległości od samochodu poprzedzającego. Dotychczas na drugiej generacji modelu X5 nie przeprowadzono testów zderzeniowych organizacji EuroNCAP.

Konkurentami w tej klasie SUV dla BMW X5 jest Mercedes klasy M, Volvo XC90, Audi Q7 oraz Lexus RX.

 

X5 najczęściej porównywany z

BMW 5
BMW 5
BMW X3
BMW X3
Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
Mercedes G
Mercedes G
Porsche Cayenne
Porsche Cayenne
Reklama