/  /  /  / BMW i3 - auto dla eko-centryków
BMW
BMW to jedna z trzech głównych niemieckich marek należących do segmentu premium, które swoją pozycję i renomę z rynku niemieckiego przeniosły niemal na cały świat. Mający swą siedzibę w Monachium koncern oprócz samochodów osobowych specjalizuje się również w produkcji motorów i skuterów.
Dowiedz się więcej o marce
 

PREZENTACJA | BMW i3 - auto dla eko-centryków

IBRM Samar|
BMW i3 - 2014
© IBRM Samar
BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014BMW i3 - 2014

Odpowiedzią BMW na coraz większe zainteresowanie pojazdami elektrycznymi jest model BMW i3 - pierwszy w historii monachijskiego koncernu miejski, elektryczny samochód segmentu B. Ekologiczny napęd to zresztą niejedyna cecha, wyróżniająca go spośród innych aut spod znaku biało-niebieskiej szachownicy.


 Przez lata stosunek większości miłośników motoryzacji do aut elektrycznych przypominał ten, jakim obdarzamy ekscentrycznych znajomych: uważamy ich za zabawnych, tolerujemy uciążliwe dziwactwa, czasem z nimi przebywamy (pod warunkiem, że niezbyt często i nie za długo), ale myśl o zamieszkaniu z nimi pod jednym dachem wzbudza w nas panikę. Podobnie było – jeszcze do niedawana - z autami napędzanymi prądem. Chętnie o nich czytano w fachowej prasie, oglądano je na wystawach, doceniano fakt, że nie kopcą podczas jazdy, ale zarzucano, że nie oferują kierowcy i pasażerom tego samego, co są w stanie zapewnić auta o konwencjonalnym napędzie. Jednak wraz z rozwojem technologii producenci zaczęli intensywnie pracować nad redukowaniem wad „elektryków” i konsekwentnie zbliżają eko-samochody poziomem komfortu jazdy, wyposażenia oraz – co najważniejsze – zasięgiem jazdy do tradycyjnych pojazdów. Ewidentnie podobną drogą poszło BMW i zadbało, by pierwszy elektryczny model koncernu oferował właścicielowi nie tylko satysfakcję z bycia w ekologicznej awangardzie, ale również sprawiał przyjemności, znane użytkownikom aut BMW z innych modeli. Twórcy auta dopilnowali również, by BMW i3 wyróżniało się innowacyjnością i oryginalnością.

Auto inne niż wszystkie
Bryła BMW i3 prezentuje się nowocześnie i nie przypomina żadnego innego samochodu dostępnego obecnie na rynku. Brak załamań, niecodzienna stylistyka nadwozia, czy tylne światła wykonane w technologii LED przyciągają wzrok przechodniów. Auto sprawia wrażenie znacznie mniejszego niż jest w rzeczywistości.

Nadwozie BMW i3 zbudowane jest z dwóch części: kabiny pasażerskiej wykonanej z wysokowytrzymałego i niezwykle lekkiego karbonu (moduł Life), którą połączono z aluminiowym podwoziem (modułem Drive) przy użyciu nowatorskiej technologii klejenia. Ta rewolucyjna architektura pojazdu umożliwiła eliminację środkowego tunelu i słupków B.

Dolny moduł Drive zawiera napęd elektryczny BMW eDrive i akumulator litowo-jonowy. Ogniwa akumulatorowe są całkowicie zintegrowane z podłogą i wypełniają całą środkową strefę modułu Drive, co korzystnie wpływa na dynamikę jazdy. Zapewnia to również optymalny rozkład masy na osie oraz niski środek ciężkości. Dzięki temu rozwiązaniu zwiększyła się ilość miejsca w kabinie. Użycie w konstrukcji nadwozia super lekkich materiałów pozwoliło również zbalansować nieco ciężar baterii silnika. Masa pojazdu bez spalinowego „Range Extendera” wynosi około 1 200 kg. System BMW eDrive jest znacznie bardziej zwarty niż porównywalny silnik spalinowy, więc silnik elektryczny, przekładnię i elektronikę sterującą napędem upakowano na bardzo niewielkiej przestrzeni nad napędzaną tylną osią.

Opisywany egzemplarz został wyposażony w 19 calowe koła, co może nieco dziwić w kontekście samochodu elektrycznego, gdzie opory toczenia przekładające się na zużycie energii są tak istotne. Jednak ich szerokość jest na tyle mała (155/70), że niweluje straty spowodowane dużą średnicą. Opcjonalnie dostępne są 20 calowe koła za dopłatą prawie 6 tys zł.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

BWM i3
Nissan Leaf  
Cena bazowej wersji [PLN] 140 900  126 080
Długość [mm] 3 999 4 445
Szerokość [mm] 2 039 1 967
Wysokość [mm] 1 578 1 550
Rozstaw osi [mm] 2 570 2 7007
Bagażnik min/max [litry] 260/1100 (zestaw naprawczy) 370/720 (zestaw naprawczy)
Masa własna/DMC [kg] 1195/1620 1474/1945
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 155/75/R18 205/55/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe


Ekologiczny nie znaczy tandetny
Wysoka pozycja za kierownicą oraz spora przednia szyba umożliwiają kierującemu bardzo dobry ogląd tego, co się dzieje na ulicy. Wnętrze oferuje sporo przestrzeni, lecz osoby o wyższym wzroście mogą narzekać na ilość miejsca z tyłu na nogi. Dostęp do drugiego rzędu siedzeń ułatwiają otwierające się „do tyłu” drzwiczki, rozwiązanie znane choćby ze sportowej Mazdy RX-8. By zająć miejsce na tylnej kanapie musimy wpierw otworzyć przednie drzwi, by móc uchylić tylne. Ciekawym, a zaraz prostym elementem ułatwiającym wysiadanie z tyłu jest umiejscowienie uchwytu do składania przednich foteli w zintegrowanych zagłówkach. Jednak i tak cała operacja wsiadania i wysiadania na tylne siedzenia jest o tyle skomplikowana, że drzwi zamykają się na „zakładkę”.
Ekologiczny charakter samochodu został podkreślony przez zastosowanie materiałów wykończeniowych pochodzących z recyklingu. Nie oznacza to jednak, że w środku znajdziemy twarde plastiki, a wręcz przeciwnie. Wnętrze zostało wykonane ze starannością znaną z innych modeli BMW, a w jego skład wchodzi  m.in. skórzana, brązowa tapicerka oraz elementy deski rozdzielczej wykonane z drewna eukaliptusowego. Centralnym punktem wnętrza jest 8,3-calowy wyświetlacz LCD, na którym wyświetlane są parametry podróży i wskazówki nawigacji satelitarnej, a obsługa odbywa się za pomocą systemu iDrive. Kupujący ma możliwość wybrania jednej z czterech dostępnych wersji wnętrza: Atelier, Loft, Lodge oraz Suit.

Sportowy „elektryk”
Pojazd został stworzony od podstaw pod kątem zastosowania w nim ekologicznego napędu. Uruchomienie jednostki napędowej odbywa się tak jak w innych modelach BMW- poprzez naciśnięcie przycisku START/STOP. Jednak po zaświeceniu się licznych kontrolek i uruchomieniu ekranu pokładowego nic więcej się nie dzieje. Silnika nie słyszymy. Nie oznacza to jednak, że się zepsuł. Wbrew pozorom auto jest gotowe do jazdy. Wciskamy gaz i bezszelestnie ruszamy z miejsca.

Moc maksymalna wynosząca 170KM oraz moment obrotowy równy 250Nm są w stanie rozpędzić auto do setki w zaledwie 7.2 s, zaś prędkość maksymalna auta wynosi 150km/h i jest ograniczona elektronicznie. Suche dane techniczne nie oddają jednak w pełni charakterystyki silnika, który swoją elastycznością i reakcją na gaz pozytywnie zaskakuje. Wsiadając do samochodu elektrycznego ostatnią rzeczą jaką możemy się spodziewać, to sportowe doznania płynące z jazdy, lecz BMW i3 nie jest przykładem dychawicznego pojazdu miejskiego. Przeciwnie,  bardzo ochoczo startuje spod świateł. Dzieje się tak za sprawą sporej wartości momentu obrotowego dostępnego już od 1 000 obr/min oraz braku skrzyni biegów!. Elastyczność silnika jest fenomenalna, a przyspieszenie od 80-120 km/h trwa jedynie 4,9 s i jest to mniej niż w przypadku poprzedniej generacji BMW M3 ( pomiar na 4 biegu). Przyspieszenie i opisana charakterystyka silnika, powoduje, że wyprzedzanie czy włączanie się do ruchu odbywa się szybko i sprawnie, a wszystko to dzieje się jedynie przy akompaniamencie szumu opon. Do jazdy BMW i3 trzeba się jednak przyzwyczaić, bo każde zdjęcie nogi z gazu powoduje automatyczne hamowanie. Umiejętnie operowanie gazem eliminuje potrzebę korzystania z hamulca.

 
DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

BMW i3
Nissan Leaf  
Budowa silnika/paliwo Elektryczny Elekryczny
Moc [KM/obr./min] 170 109
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 250 254
Napęd tył przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,2 11,5
Prędkość maksymalna [km/h] 150 144

130 km na „pełnym baku”
Zasięg maksymalny pojazdu wyposażonego jedynie w silnik elektryczny wynosi nawet 200 km, jednak jako realny dystans możliwy do pokonania na jednym ładowaniu producent podaje ok. 130km. Zależne jest to również nie tylko od stylu jazdy oraz pogody ( pamiętać należy, że latem zasięg ten zwiększy się), ale również od tryby pracy układu napędowego, który może działać w funkcji Comfort, EcoPro oraz EcoPro+. Wybranie tej ostatniej powoduje zwiększenie zasięgu o ok 30 km, kosztem prędkości maksymalnej (zostaje elektronicznie ograniczona do 90km/h) oraz uniemożliwia włączenie podgrzewania siedzeń i klimatyzacji.

Dla tych, którzy obawiają się, że któregoś dnia w akumulatorach BMW i3 może zabraknąć energii na dojechanie do źródła prądu, przewidziano wersję z silnikiem spalinowym, który napędza generator prądu. Dwucylindrowa jednostka benzynowa o pojemności niespełna 650 cm3 zużywa na wyprodukowanie energii potrzebnej na pokonanie 100km około 4.5 litra paliwa. Ładowanie samochodu za pomocą tradycyjnego gniazdka trwa około 6-8 godzin. Okres ten można skrócić do 30 min, poprzez zastosowanie stacji szybkiego ładowania prądem stałym.

Napęd na tył, wąskie opony oraz spora wartość momentu obrotowego może rodzić pytanie o stabilność samochodu, lecz nie ma mowy o niekontrolowanym uślizgu tylnej osi w normalnej eksploatacji drogowej. Samochód prowadzi się pewnie, układ elektryczny kierownicy skalibrowany został tak, by jazda po mieście była łatwa, a manewrowanie na parkingu odbywało się bez użycia zbędnej siły. Ponadto nad sprawnym i bezpiecznym parkowaniem czuwa system czujników oraz kamera cofania.
Niezaprzeczalną wadą jest fakt, który płynie z samej idei powstania tego samochodu. Silniki elektryczne nadal mają dość ograniczony zasięg, który powoduje, że pojazdy te mogą być rozpatrywane tylko i wyłącznie w kategorii samochodów miejskich (choć trzeba przyznać, że z tej roli BMW i3 wywiązuję się znakomicie). Istnieje co prawda możliwość podładowania samochodu na „mieście”, lecz jak pokazują polskie realia, takich punktów jest zdecydowanie za mało. Zdani jesteśmy na ładowanie w firmie lub w domu. Niestety, bez montażu odpowiedniej przygotowanej instalacji elektrycznej, proces ładowania może być kłopotliwy i długotrwały.
Patrząc na zalety z perspektywy europejskiego rynku, pamiętać należy, że niektóre państwa wprowadzają ulgi dla właścicieli samochodów z elektrycznym napędem. W Polsce właściciele samochodów elektrycznych mogą liczyć na zniżki w opłatach za parkowanie w centrach takich polskich miast jak: Katowice, Szczecin, Kraków i Tarnów. Mniej zapłacimy również wykupując polisę OC. Zastosowanie silnika elektrycznego oraz specyfika napędu powoduje, że wiele elementów znanych w konwencjonalnych jednostkach napędowych, pod „maską” BMW i3 nie znajdziemy. Nie musimy się zatem martwić o wymianę oleju, rozrządu, a na wymianę klocków i tarcz hamulcowych będziemy umawiając się rzadziej (każde zdjęcie nogi z gazu powoduje, że samochód automatycznie hamuje silnikiem, odzyskując tym samym energię ).

W przypadku najmniejszego BMW trudno mówić o naturalnej konkurencji. Z jednej strony biorąc pod uwagę rodzaj napędu rywalizować może z autami elektrycznymi takimi jak Opel Ampera, czy Nissan Leaf z drugiej jednak strony różni się od nich rozmiarami, które pozycjonują je pośród takich aut jak Citroen C3 Picasso, czy Ford B-Max. Cenowo, oprócz aut elektrycznych, dorównują „i-trójce” również droższe wersje Mini, jak choćby Clubman John Cooper Works.



Czy BMW i3 zrewolucjonizuje rynek?
Na pewno nie, choć pokazuje kierunek w jakim mogą podążać samochody elektryczne w przyszłości. Cena podstawowej wersji tego modelu zaczyna się od 140 900 tys. zł, a koszt zakupu prezentowanej wersji, to wydatek 201 tys. zł. Na pewno nie jest to mała kwota za samochód plasujący się w segmencie B, lecz pamiętać trzeba, że ocena kosztów zakupu powinna odbyć się przez pryzmat innych pojazdów elektrycznych. Porównywalny gabarytowo Nissan Leaf kosztuje w podstawowej wersji 125 080zł, a oferuje znacznie gorsze osiągi, przy uboższym wyposażeniu.

Dla kogo zatem BMW i3 jest atrakcyjną propozycją? Samochód swoją stylistyką oraz innowacyjnością przyciągnie do salonów te osoby, dla których cena zakupu nie jest tak istotna, a doceniają fakt posiadania nietuzinkowego samochodu elektrycznego, który przyciąga wzrok przechodniów.

Zalety


-Dynamiczny silnik
-Ciekawa i niebanalna stylistyka
-Wysokiej jakość materiały wnętrza

Wady

-Wysoka cena zakupu
-Ograniczony zasięg

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - BMW

Reklama