/  /  /  /  / PREZENTACJA | BMW 650i xDrive Gran Coupe (450 KM)
BMW 6

BMW 6

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa LuksusoweSportowo Rekreacyjne / Klasa Luksusowe
Cena397 000 zł - 645 000 zł (aktualizacja: 2016-07-01)386 800 zł - 650 000 zł (aktualizacja: 2016-07-01)
Emisja CO2143 g/km - 231 g/km139 g/km - 239 g/km
Żużycie paliwa5,4 L/100km - 9,9 L/100km5,2 L/100km - 10,3 L/100km
 

PREZENTACJA | BMW 650i xDrive Gran Coupe (450 KM)

IBRM Samar|
null
© BMW
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Bawarski producent długo kazał czekać na rywala dla Audi A7, Mercedesa CLS i Porsche Panamera, ale cierpliwość opłaciła się. BMW 6 Gran Coupe zachwyca pod wieloma względami i szybko zdobyło polski rynek. Oczywiście w statystykach sprzedaży pozycja Skody Octavia nie jest zagrożona, to jednak luksusowo-sportowe BMW jest w Polsce „numerem 1” w swoim segmencie.

Seria 6 jest w gamie niemieckiego producenta od 1976 roku. „Szóstka” obecnej generacji w wersjach Coupe i Cabrio (typoszeregu F12 i F13) miała swój debiut w 2011 roku na salonach w Nowym Jorku i we Frankfurcie. Z kolei BMW 6 Gran Coupe (oznaczenie fabryczne F06) pokazano po raz pierwszy w Genewie w 2012 roku.

Do tej pory niemiecka marka premium często zaskakiwała świat motoryzacyjny modelami niszowymi, których nie miała dotąd konkurencja. Tak było na przykład z luksusowymi SUV-ami. Jednak tym razem sprawa potoczyła się inaczej, modę na tego typu samochody w 2004 roku zapoczątkował Mercedes modelem CLS. Do luksusowo-sportowego auta z nadwoziem fastback dołączyły zbliżone auta: Audi A7 i Porsche Panamera. BMW przyglądało się konkurencji i dopiero z kilkuletnim opóźnieniem wypuściło podobny pojazd.
Podobnie jak Audi A7 bazuje na A6, a Mercedes CLS na klasie E,  tak prezentowana „szóstka” Gran Coupe spokrewniona jest z serią 5 i pozostałymi modelami serii 6. Z wymienionych modeli wykorzystuje wiele podzespołów i jednostki napędowe.  

Gdzie jest produkowany?
Samochód produkowany jest w zakładach w Dingolfing w Niemczech.

Segment i konkurenci
Prezentowane BMW należy do segmentu F, a jego bezpośrednimi rywalami są Audi A7, Mercedes CLS i Porsche Panamera. Oczywiście segment F nie ogranicza się tylko do tych trzech aut, ale takie limuzyny jak BMW serii 7, Mercedes klasy S czy Lexus LS mają trochę odmienny charakter.

Kto kupuje prezentowany model?
BMW 6 Gran Coupe to najlepiej sprzedający się model w Polsce w swoim segmencie. Luksusowe auto upodobały sobie firmy i instytucje, do których trafia 89% wolumenu sprzedaży.

Podstawowe informacje
Seria 6 początkowo występowała jedynie jako coupe i cabriolet. Niedawno dołączyła do nich wersja 6 Gran Coupe z nadwoziem typu fastback.
Nadwozia fastback wymyślono wiele lat temu po to, by nadać autom lepszą aerodynamikę i więcej sportowego charakteru.
„Szóstka” Gran Coupe oferowana jest w trzech wersjach silnikowych (dwóch benzynowych i jednej wysokoprężnej), wszystkie mają po dwie turbiny. Wysokowydajne silniki sprzęgnięto z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów Steptronic.
W aucie zastosowano wiele nowatorskich rozwiązań technicznych, które prezentujemy w dalszej części artykułu. Wysokiej jakości wnętrze BMW serii 6 Gran Coupe i jego funkcjonalność robią wrażenie, podobnie jak lista wyposażenia standardowego i opcjonalnego.

Wymiary, masy i objętości
Luksusowe auto mierzy 5.007 mm na długość i 2.081 mm na szerokość (z lusterkami). Rozstaw osi wynosi 2.968 mm (dla porównania Audi A7 – 2.914; Mercedes CLS – 2.874; Porsche Panamera – 2.920).
Samochód zapewnia dużą przestrzeń z przodu, jak i z tyłu. W kabinie zastosowano układ foteli 4+1. Dla czterech dorosłych pasażerów przewidziano wygodne, obszerne miejsca siedzące, natomiast środkowe miejsce z tyłu traktowane jest jako awaryjne. To nie pierwsze, duże luksusowe auto przewidziane tylko dla czterech osób. Podobnie zaaranżowano wnętrze w konkurencyjnym Porsche Panamera.
W opisywanej najdroższej wersji pojazd waży blisko dwie tony (dokładnie 1.940 kg) i zapewnia ładowność równą 610 kg.
Bagażnik oferuje 460 litrów pojemności. System załadunkowy z opcjonalnym rękawem na narty umożliwia składanie tylnych siedzeń w proporcjach 60:40 i przesuwanie podłokietników. Pojemność bagażnika można zwiększyć do 1265 litrów, co pozwala wygodnie zapakować większy bagaż.

Bezpieczeństwo
Samochód jest już standardowo bardzo dobrze wyposażony. Elektroniczne systemy, jak DSC, DTC oraz osiem poduszek powietrznych (w tym kurtyny) są dostępne w najtańszym wariancie. W aucie zastosowano opony typu Runflat, umożliwiające jazdę po ich przebiciu (z ograniczoną prędkością). Odpowiedni układ monitoruje ciśnienie w oponach i sygnalizuje ewentualne przebicie którejś z opon. W samochodzie zastosowano duże, wydajne hamulce, dostosowane do masy auta i mocy silników. W siedzeniach z przodu zastosowano aktywne zagłówki. Gdy dojdzie do wypadku, to czujnik kolizji ułatwia wydostanie się z rozbitego auta lub udzielenie pomocy z zewnątrz.

Układ DSC. Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) należy do wyposażenia podstawowego. Integruje on kilka elektronicznych systemów bezpieczeństwa, stale nadzorując zachowanie układu jezdnego i kół. Gdy zachodzi ryzyko poślizgu, DSC koryguje moc silnika, a na poszczególne koła oddziałuje odpowiednio dobrana siła hamowania. Układ zapobiega poślizgowi kół i w ułamkach sekundy stabilizuje pojazd. Za pomocą jednego przycisku można również uruchomić układ dynamicznej kontroli trakcji, co zapewni pewniejszą jazdę na nawierzchniach o niskiej przyczepności.

Euro NCAP nie przebadał jeszcze prezentowanego modelu BMW.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Ponieważ liczba nowatorskich rozwiązań technicznych w 6 Gran Coupe jest wyjątkowo duża, ograniczyliśmy się do przedstawienia ważniejszych i ciekawszych innowacji.
Aktywny układ kierowniczy ze skrętnymi kołami osi tylnej zapewnia lepszą zwrotność i zwinność na drodze. W BMW serii 6 Gran Coupe zastosowano tylne koła skrętne (maksymalnie o 3 stopnie), co ułatwia jazdę i poprawia zwrotność, zwinność i zapewnia wyższy komfort jazdy.

Przy prędkości do 60 km/h koła przednie i tylne skręcają w przeciwnych kierunkach. Zmniejsza to średnicę zawracania i pozwala precyzyjnie pokonać zakręty. Od prędkości 60 km/h koła tylne i przednie skręcają w tym samym kierunku. Szybka zmiana pasa na autostradzie odbywa się płynnie i komfortowo.
Opcjonalny układ Dynamic Drive minimalizuje przechyły karoserii, a układ Dynamic Damper Control umożliwia indywidualne nastawy amortyzatorów. Oznacza to odczuwalnie wyższą dynamikę jazdy i bardziej zrównoważone prowadzenie.

Napęd xDrive. Napęd na cztery koła zapewnia autu stabilny tor jazdy i optymalną trakcję niemal w każdych warunkach drogowych. W przeciwieństwie do innych układów napędu na cztery koła xDrive zapewnia dobre trzymanie drogi również na śliskiej lub grząskiej nawierzchni, nie tracąc przy tym specyficznego wrażenia jazdy z tylnym napędem. W normalnej sytuacji siła napędowa rozdzielana jest na oś przednią i tylną w stosunku 40:60. Gdy czujniki systemu  stwierdzą istotną utratę trakcji, to siła napędowa zostanie elastycznie przeniesiona na koła o najwyższej trakcji.

Przełącznik właściwości jezdnych umożliwia dostosowanie ustawień do indywidualnych preferencji. Tryb ECO PRO pozwala na bardziej oszczędne obchodzenie się z paliwem. Tryb ten  wspiera zrelaksowany i oszczędny styl jazdy na niskich obrotach silnika. W zależności od stylu jazdy, zużycie paliwa można obniżyć nawet o 20 procent.

W trybie SPORT silnik szybciej reaguje na pedał gazu, a 8-stopniowa sportowa skrzynia automatyczna włącza wyższy bieg szybko i przy większych obrotach. Jednocześnie następuje usztywnienie układu kierowniczego. W trybie SPORT+ układ dynamicznej kontroli stabilności dopuszcza kontrolowany dryft. Z dynamiczną kontrolą amortyzatorów dostępny jest dodatkowo tryb COMFORT+. Zapewnia on jeszcze lepszą kompensację nierówności nawierzchni.

BMW EfficientDynamics. Pakiet składa się z kilku rozwiązań istotnie zmniejszających zużycie paliwa i emisję spalin, a jednocześnie zwiększających osiągi. Naczelną zasadą tej strategii jest unikanie strat i maksymalne wykorzystanie energii – na przykład poprzez odzysk energii hamowania. Dzięki temu część energii generowanej podczas hamowania jest odzyskiwana i magazynowana w akumulatorze. BMW EfficientDynamics to również elektryczne wspomaganie kierownicy, specjalna aerodynamika, funkcja Auto Start Stop oraz wydajne silniki BMW TwinPower Turbo.

Elektryczne wspomaganie kierownicy. Działa tylko wtedy, gdy jest to konieczne czyli podczas obracania kierownicą. Potrzebny do tego prąd został pozyskany z układu odzysku energii hamowania. Układ kierowniczy nie jest wspomagany hydraulicznie, ale przez silnik elektryczny. Podczas gdy konwencjonalne systemy hydrauliczne stale zużywają część mocy silnika, a tym samym paliwo, elektryczne wspomaganie kierownicy potrzebuje energii tylko podczas obracania kierownicą. Podczas jazdy na wprost lub utrzymywania stałego skrętu kierownicy na zakręcie, silnik elektryczny nie pracuje i tym samym nie zużywa energii.

Aktywny regulator prędkości. Aktywny tempomat z funkcją Stop & Go oraz funkcją ostrzegania przed najechaniem reguluje prędkość jazdy zależnie od sytuacji na drodze i ustawionej prędkości. Automatycznie dostosowuje odstęp od poprzedzającego pojazdu i utrzymuje go na stałym poziomie.

Czujnik radarowy o zasięgu 200 m mierzy przy tym stale odstęp od poprzedzającego pojazdu i potrafi odróżnić, czy pojazd ten znajduje się na tym samym, czy innym pasie.

W korku ulicznym system jest w stanie – jeśli to konieczne – wyhamować pojazd do zatrzymania. Jeżeli po krótkim postoju nastąpi wznowienie ruchu, to auto automatycznie ruszy z miejsca. W przypadku dłuższego postoju wystarczy naciśnięcie przycisku na kierownicy lub pedału gazu; pojazd przyspiesza wtedy do ustawionej prędkości.

Systemy pięciu kamer. Aż pięć kamer (zwykle w samochodach montuje się jedną lub dwie) daje w BMW serii 6 Gran Coupe spojrzenie z zupełnie innej perspektywy. W przednim zderzaku dwie kamery obserwują lewą i prawą stronę. Obrazy z obu kamer  wyświetlane są jednocześnie na ekranie komputera pokładowego. Dzięki temu podczas wyjazdu z garażu żadna przeszkoda nie zostanie niedostrzeżona. Na podstawie danych z kamer systemu Top View oraz z kamery cofania funkcja Top View generuje obraz przedstawiający samochód i jego otoczenie z lotu ptaka. W ten sposób łatwiej „przecisnąć” się tym dużym autem na zatłoczonym parkingu.

Asystent parkowania korzystający z czujników ultradźwiękowych  w „skrzelach” bocznych szuka przy prędkości do 35 km/h miejsca do parkowania. Niebieskie strzałki na monitorze pokładowym wskazują, że po prawej lub lewej stronie jest odpowiednie miejsce. Asystent parkowania przejmuje kierowanie pojazdem, a kierowca musi jedynie włączyć bieg i naciskać gaz oraz hamulec. Odpowiednie wskazówki wyświetlane są na monitorze pokładowym, podobnie jak wskazania Park Distance Control i obraz z kamery cofania.

System CBS (Condition Based Service) kontroluje na bieżąco stan ważniejszych podzespołów i płynów eksploatacyjnych – i informuje kierowcę o ewentualnych brakach lub konieczności udania się do serwisu na wyświetlaczu informacyjnym w desce rozdzielczej. Jeżeli układ CBS stwierdzi potrzebę wizyty w serwisie, np. w celu wymiany oleju silnikowego, to na życzenie BMW Teleservice prześle automatycznie wszystkie istotne dane do odpowiedniego serwisu.

Wyświetlacz Head Up. Pełnokolorowy ekran wyświetla aktualną prędkość na przedniej szybie w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, bez odrywania wzroku od drogi. Na życzenie układ może wyświetlać także obowiązujące ograniczenia prędkości i stan pracy aktywnego tempomatu. Urządzenie może wskazywać też ostrzeżenia systemów wspomagających kierowcę takich jak ostrzeganie przed zjechaniem z pasa ruchu czy rozpoznawanie osób na drodze z pomocą systemu Night Vision.

Night Vision z rozpoznawaniem osób. System ten „widzi” w ciemności i ostrzega przed zagrożeniami znajdującymi się poza zasięgiem świateł. Kamera na podczerwień umieszczona w atrapie chłodnicy nadzoruje obszar w zasięgu 300 m. Rozpoznaje pieszych i rowerzystów i wyświetla ich na monitorze pokładowym. Trzy procesory stale analizują ruch osób i trasę przejazdu auta. W przypadku ryzyka kolizji wyświetlane jest ostrzeżenie: na monitorze pokładowym lub na wyświetlaczu Head Up pojawia się symbol wskazujący, że na jezdni lub poboczu znajduje się człowiek.

Napęd
Klient może wybierać spośród czterech wariantów napędu (640i, 650i, 650i xDrive oraz 640d). Pod maską „szóstki” znajdziemy jeden z trzech silników: dwa benzynowe i jeden turbodiesel. Napęd przenoszony jest na tylną oś, a w najdroższej wersji 650i xDrive na obie. Standardowo, we wszystkich wariantach napędu, montowana jest 8-biegowa skrzynia automatyczna Steptronic.

Trzylitrowe silniki mają po sześć cylindrów w rzędzie, zaś 4,4-litrowa ośmiocylindrowa jednostka – układ widlasty. Wszystkie jednostki mają podwójne turbodoładowanie (BMW TwinPower Turbo). Silnik wysokoprężny łączy wtrysk bezpośredni common-rail i wielostopniowe turbodoładowanie ze zmienną geometrią turbiny. W jednostkach benzynowych wykorzystano układy Valvetronic i Double Vanos oraz wtrysk High Precision Injection.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
3.0 o mocy 235 kW/ 320 KM. Już podstawowa, rzędowa jednostka benzynowa zapewnia dobre osiągi. Z tym silnikiem BMW 640i Gran Coupe przyspiesza do „setki” w 5,4 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Pojazd z tym silnikiem zużywa w cyklu mieszanym 7,6 litra benzyny na 100 km i emituje 179 g/km CO2.

4.4 o mocy 330 kW/ 450 KM. Widlasta „ósemka” zapewnia ważącemu blisko dwie tonu autu znakomite osiągi. BMW 650i Gran Coupe rozpędza się do „setki” w czasie 4,6 sekundy, z napędem xDrive sprint ten zabiera 4,5 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. W wersji z napędem na tył, samochód zużywa średnio 8,6 l/100 km benzyny (emisja CO2 to 199 g/km). W wersji xDrive auto spala średnio 9,2 litra, emitując 215 g/km CO2.

Silnik wysokoprężny – zestawienie podstawowych informacji:
3.0 o mocy 230 kW/ 313 KM. Jedyny w ofercie turbodiesel ma sześć cylindrów w rzędzie, tak jak benzynowiec napędzający odmianę 640i. Turbodiesel zaskakuje doskonałymi osiągami i jak przystało na wysokoprężną jednostkę odznacza się niewielkim apetytem na olej napędowy. W wersji 640d auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna – jak w innych wersjach – jest ograniczona do 250 km/h. W parze ze znakomitymi osiągami idzie niskie zużycie paliwa, auto spala 5,5 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 146 g/km).

Grupa emisyjna
Najmocniejszy wariant 650i xDrive Gran Coupe emituje 215 g/km CO2 co powoduje, że auto należy do grupy emisyjnej F. Samochód spala w cyklu mieszanym 9,2 litra benzyny na 100 km. W mieście 13, a na trasie 7.

Koszty
Podstawowy model 640i Gran Coupe to wydatek równy co najmniej 368.900 zł. Przyjemność jazdy topowym modelem wyceniono na 450.900 zł (bez dodatkowych opcji, których w cenniku jest bardzo dużo). Koszty zakupu wydają się być wysokie, ale poziom cen podyktowany jest wyrafinowaną techniką, jakością wykonania, wydajnymi silnikami i prestiżem marki.

Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama