/  /  /  /  / W razie czego sam zacznie hamować
BMW 5

BMW 5

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Wyższa
Cena184 200 zł - 506 200 zł (aktualizacja: 2015-07-01)
Emisja CO2109 g/km - 232 g/km
Żużycie paliwa4,1 L/100km - 9,9 L/100km
 

W razie czego sam zacznie hamować

BMW|
null
© BMW
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Nowe BMW serii 5 Touring wyposażone jest standardowo w tempomat z funkcją hamowania. System wpływa na sterowanie silnikiem, wybór biegu i hamowanie, przez co utrzymuje określoną przez kierowcę prędkość jazdy. W zestawieniu z tempomatem aktywnym pojazd dostępny jest z ostrzeganiem przed najechaniem oraz aktywacją hamulców.

Na podstawie stale rejestrowanego przyspieszenia poprzecznego i wzdłużnego tempomat rozpoznaje możliwość ograniczenia bezpieczeństwa lub komfortu jazdy podczas pokonywania zakrętów i przeciwdziała temu, redukując prędkość jazdy. Ponadto tempomat z automatyczną funkcją hamowania w kontrolowany sposób wspomaga kierowcę podczas zjazdów z wzniesień, nawet w przypadku holowania przyczepy, wyhamowując pojazd w razie potrzeby.

Jeszcze większym ułatwieniem w prowadzeniu pojazdu jest tempomat aktywny z funkcją Stop & Go. Ten zaawansowany układ zawiera funkcję automatycznej regulacji odstępu umożliwiającą zrelaksowaną jazdę w płynnym ruchu autostradowym lub pozamiejskim oraz podczas jazdy w korkach z minimalną prędkością. W przypadku zmniejszenia odstępu od poprzedzającego pojazdu poniżej ustawionej wartości tempomat aktywny dostosowuje prędkość jazdy do warunków ruchu poprzez ingerencję w pracę napędu i zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym. W razie potrzeby funkcja ta wyhamowuje pojazd i utrzymuje go w miejscu podczas postoju.

Maksymalne opóźnienie, jakie można uzyskać za pomocą tempomatu aktywnego z funkcją Stop & Go, to 4 m/s2, ograniczane przy większych prędkościach do 2,5 m/s2. Jeżeli konieczna jest ingerencja kierowcy, na przykład gdy poprzedzający pojazd hamuje nagle z dużą siłą, nadawany jest wzrokowy i dźwiękowy sygnał ostrzegawczy. Następuje również obniżenie progu zadziałania asystenta hamowania i aktywowany jest układ DSC.

Kierowca odzyskuje kontrolę nad pojazdem, wymaganą po zatrzymaniu trwającym ponad trzy sekundy, poprzez krótkie naciśnięcie pedału gazu lub przycisku „Resume” (Powrót) na kierownicy wielofunkcyjnej. Innymi słowy – kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem po naciśnięciu pedału gazu lub hamulca.

Tempomat aktywny z funkcją Stop & Go dostępną przy prędkości 30 – 180 km/h wykorzystuje czujniki radarowe najnowszej generacji. Innowacyjny czujnik wbudowany w przedni błotnik nie wymaga regulacji i jest odporny na zanieczyszczenia z zewnątrz. Promień pomiaru na krótkich odległościach jest wystarczająco szeroki (do ok. 50 metrów), co pozwala na łatwe rozpoznanie pojazdów znajdujących się w danej odległości od pojazdu na sąsiednich pasach ruchu. Jeżeli na tym samym pasie ruchu pojawi się inny pojazd, tempomat aktywny z funkcją Stop & Go płynnie dostosowuje do niego prędkość nowego BMW serii 5 Touring.

W zestawieniu z tempomatem aktywnym nowe BMW serii 5 Touring dostępne jest po raz pierwszy z ostrzeganiem przed najechaniem oraz aktywacją hamulców. Oba systemy, zharmonizowane ze sobą i dopasowane pod względem funkcji, można aktywować w niezależny sposób.

Ostrzeganie przed najechaniem z funkcją aktywacji hamulców uruchamia alarm dwustopniowo. Pierwszym ostrzeżeniem jest komunikat optyczny przedstawiony w formie czerwonego symbolu pojazdu na zestawie wskaźników lub, opcjonalnie, na wyświetlaczu Head-Up, sugerujący zwiększenie odległości od poprzedzającego samochodu. Po pojawieniu się tego symbolu następuje obniżenie progu zadziałania asystenta hamowania i aktywowana jest funkcja gotowości hamulców układu DSC. Dzięki temu podczas nagłego hamowania awaryjnego skraca się okres potrzebny do wytworzenia ciśnienia hamowania, a tym samym droga hamowania, co zmniejsza ryzyko kolizji. Funkcja ta nie działa w przypadku stosowania tempomatu aktywnego z funkcją Stop & Go, gdyż zaawansowany system tempomatu automatycznie utrzymuje i dostosowuje odpowiedni dystans do innych pojazdów.

Drugi etap procesu ostrzegania przed kolizją następuje w razie nieuchronnego zderzenia (= większe ryzyko), niezależnie od używania tempomatu aktywnego. Gdy wymagana jest szybka interwencja kierowcy, system wysyła precyzyjne ostrzeżenie optyczne i dźwiękowe. Dochodzi również do zadziałania hamulców i wyhamowania samochodu z maksymalnym opóźnieniem 3 m/s2 przez 1,2 s. Wraz z sygnałem migającym na zestawie wskaźników lub – odpowiednio – na wyświetlaczu Head-Up oraz ostrzeżeniem dźwiękowym pozwala to na natychmiastową reakcję. W przypadku konieczności awaryjnego użycia hamulców w gotowości stają również inne funkcje zapobiegające kolizji lub – w najgorszym przypadku – łagodzące jej skutki.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - BMW 5