/  /  /  /  / PREZENTACJA | BMW 318d Gran Turismo (143 KM)
BMW 3

BMW 3

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Średnia
Cena126 200 zł - 390 476 zł (aktualizacja: 2016-07-01)
Emisja CO249 g/km - 204 g/km
Żużycie paliwa2,1 L/100km - 8,8 L/100km
 

PREZENTACJA | BMW 318d Gran Turismo (143 KM)

IBRM Samar|
BMW 3GT 2013
© IBRM Samar
BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013BMW 3GT 2013

Po BMW 5 GT to drugi model pomyślany o klientach oczekujących bardzo wysokiego komfortu podróżowania i dobrych możliwości transportowych. Opisywane BMW serii 3 Gran Turismo to idealny samochód na długie podróże z rodziną lub dalekie wyjazdy biznesowe.

Wśród marek premium pierwsze auto tego typu – R klasę - wprowadził Mercedes. Cel był jeden: zapewnić dużo przestrzeni i wyjątkowo wysoki komfort podróżowania. Wślad za Mercedesem ruszyło BMW wypuszczając mniejszy od R klasy model 5 GT, nazywany przez bawarskiego producenta autem typu PAS (Progressive Activity Sedan). Wczesnym latem 2013 roku do salonów wjechał nowy model: 3 GT (auto koncepcyjne pokazano we Frankfurcie w 2009 roku).
Najnowsze BMW 3 Gran Turismo jest mniejszym, bardziej sportowym odpowiednikiem 5 GT. Niemcy nazwali je samochodem typu PAC (Progressive Activity Coupe), który łączy cechy limuzyny, coupe i minivana. BMW 3 GT jest obszerniejsze od najbliższych konkurentów i zabiera od nich więcej bagażu.
BMW serii 3 to najlepiej sprzedający się na świecie samochód segmentu D licząc wśród marek premium. Co roku do klientów trafia ok. 400-500 tys. sztuk tego auta. Najnowsze 3 GT to kolejny wariant nadwoziowy niemieckiego bestsellera, który celuje w nabywców szukających w aucie bardziej przestrzeni i wygody aniżeli sportowego charakteru.
Nowość od BMW wykorzystuje płytę podłogową V3 z obecnej  „trójki” (typoszereg F30/F31). Mimo zastosowania tej samej platformy co w limuzynie i kombi, nie przejęto z nich nawet jednego elementu nadwozia. Wykorzystano natomiast silniki, przekładnie i wiele innych podzespołów.
Za design tego auta odpowiedzialny jest Page Beermann.

Gdzie jest produkowany?
BMW 3 Gran Turismo trafiające do polskich salonów wyjeżdża z zakładów produkcyjnych w Niemczech.

Segment i konkurenci
Gabaryty plasują prezentowane auto w segmencie D. Ze względu na nietypowe nadwozie trudno doszukać się bezpośrednich konkurentów dla tego samochodu. Wiele magazynów i portali motoryzacyjnych wskazuje Audi A5 Sportback jako najbliższego rywala dla BMW 3 Gran Turismo.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku BMW sprzedało w Polsce 923 auta serii 3 (wszystkie wersje nadwoziowe), z czego 798 trafiło do firm, a 125 do nabywców indywidualnych. Od początku tego roku do klientów biznesowych trafiło 440 aut, a do osób prywatnych 46 samochodów. Łącznie w br. nabywców znalazło 486 „trójek”.

Podstawowe informacje
BMW 3 GT to kolejny wariant nadwoziowy nowej „trójki”. BMW serii 3 dostępne jest jako sedan i kombi (Touring), a niedawno dołączyło do nich prezentowane GT, czyli hatchback. Są oczywiście jeszcze wersje coupe i cabrio, ale te – zgodnie z nowym nazewnictwem firmy – od nowej generacji należą do serii 4. „Czwórek” też będzie więcej, Niemcy już opracowują wariant Gran Coupe.
BMW 3 GT jest znacznie dłuższe, nieco szersze i wyraźnie wyższe od „zwykłej trójki”. Ma kilka elementów designerskich nie spotykanych dotąd w autach tej serii. Wysoko poprowadzona linia dachu czyni z niego niemal vana, chociaż BMW unika nazywania tego modelu pojazdem MPV. W samochodzie siedzi się też sporo wyżej niż w tradycyjnych wariantach serii 3, z racji tego kierowca może się tu poczuć jak w mniejszym aucie sportowo-rekreacyjnym.
Samochody typu Gran Turismo kojarzą się fanom motoryzacji z dużymi, mocnymi sportowymi autami z nadwoziem coupe. Tymczasem modele 3 GT i 5 GT pomyślane zostały o nabywcach oczekujących nie tyle sportowego charakteru, co podkręconego do maksimum komfortu podróżowania.
Pierwsze BMW z przydomkiem Gran Turismo nie zostało najlepiej przyjęte przez dziennikarzy motoryzacyjnych. Modelowi 5 GT przypięto etykietę „auta dla emeryta”. Niezbyt udany – szczególnie jak na standardy BMW – design był często krytykowany. Producent przyjął to do serca i w nowym 3 GT postarano się o ciekawszą stylizację. Patrząc z przodu auto nie odbiega znacząco od „zwykłej trójki”, a z tyłu przypomina X6. Jedynie jego linia boczna nie prezentuje się już tak atrakcyjnie. Ponieważ samochód łączy cechy limuzyny, coupe i minivana otrzymanie atrakcyjnego nadwozia było wielkim wyzwaniem dla designerów. Ostatecznie pogodzenie ze sobą cech aut różnego typu wypadło dobrze, ale też trudno nazwać 3 GT samochodem wybitnie ładnym. Pod tym względem, na tle innych aut niemieckiego producenta, modele Gran Turismo wypadają tylko przeciętnie.
„Piątka” GT nie stała się rynkowym hitem, pozostając zdecydowanie w cieniu – znacznie atrakcyjniejszych designersko wariantów – limuzyny i kombi. Czy najnowsza 3 GT poprawi wyniki sprzedaży modeli „Gran Turismo”? Ze względu na ciekawszą – w stosunku do starszego modelu – stylizację, niszowy charakter i wyraźnie niższą cenę ma szanse zwiększyć zainteresowanie klientów wariantami GT. Ten wariant jest droższy od limuzyny tylko o 10% i od kombi o 4% (porównując odmiany 318d). Wydaje się, że powodem mniejszego zainteresowania modelami GT jest fakt, iż klienci aut luksuowych marek często nie lubią samochodów zbytnio wyróżniających się pod względem designerskim. Modele z udziwnioną, krzykliwą, zbyt nowatorską czy wyprzedzającą swoją „epokę” stylizacją są gorzej przyjmowane przez rynek.
Dzięki przestronnym kabinom, doskonałym fotelom i luksusowemu wykończeniu wnętrza słowo „komfort” nabiera tu nowego znaczenia. Oba pojazdy GT zostały pomyślane o osobach często podróżujących – prywatnie lub w interesach – na dłuższych dystansach.
Mimo wielu zalet trzeba pamiętać, że wyżej położony środek ciężkości oraz wyższa masa sprawiają, że wersja GT nie prowadzi się równie dobrze jak limuzyna czy kombi.
Inżynierowie BMW sporo uwagi poświęcili wyciszeniu kabiny oraz zestrojeniu zawieszenia tak, by nawet najdłuższe podróże nie były uciążliwe dla pasażerów.
BMW 3 GT oferowane jest w dziesięciu wariantach napędu (spektrum mocy silników: od 143 do 306 KM). Pojazd dostępny jest do wyboru z napędem na tył lub 4x4 (xDrive), a także oferowany z dwoma skrzyniami biegów (ręczne 6-biegowe i automatyczne 8-stopniowe). Jak w przypadku większości aut marek premium, „trójka” GT nie posiada kilku wersji wyposażeniowych. Jest tylko jeden pakiet wyposażenia, za to z szerokimi możliwościami rozszerzenia go o płatne opcje tak, by bardziej wymagający klienci znaleźli to, czego oczekują.

Wymiary, masy i objętości
„Trójka” GT to - w stosunku do wariantów z tradycyjnymi nadwoziami – więcej przestrzeni, bardziej praktyczne wnętrze oraz przede wszystkim więcej komfortu. Wymiary BMW 3 GT (4.824 x 2.047 x 1.508) pozwoliły wygospodarować dużo miejsca w kabinie dla pięciu dorosłych pasażerów. Wystarczy dodać, że odległość między przednią a tylną osią wynosi aż 2.920 mm, to zaledwie o 13 mm mniej niż w dużych SUV-ach firmy (X5 i X6). Większy o 110 mm rozstaw osi w stosunku do podstawowych wariantów BMW serii 3 pozwolił wygospodarować znacznie więcej miejsca na nogi. Z kolei dach poprowadzony o 79 mm wyżej pozwolił zapewnić dużo przestrzeni nad głowami pasażerów.
Masa własna bazowej wersji 318d GT wynosi 1.540 kg, a ładowność 570 kg.
Bagażnik oferuje 520 litrów pojemności (dla porównania: Audi A5 Sportback – 480 litrów).

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w BMW 3 GT wypada korzystnie, wersja ta oferuje z grubsza biorąc to samo, co pozostałe warianty serii 3.
W standardzie znajdziemy poduszki powietrzne czołowe i boczne z przodu oraz poduszki nadokienne dla obu rzędów siedzeń (w opcji są boczne poduszki dla osób siedzących z tyłu). Bez dopłaty klient otrzymuje czujnik kolizji, ABS, DTC oraz DSC o rozszerzonym zakresie działania. Dwa ostatnie systemy łaczą w sobie działanie kilku układów elektronicznych.
Za dopłatą otrzymamy więcej systemów bezpieczeństwa jak układ wzywania pomocy ratunkowej, ogranicznik prędkości z funkcją przypominania o zakazie wyprzedzania (dostosowujący nastawy dzięki rozpoznawaniu znaków drogowych), wyświetlacz Head-Up, układ pomagający w utrzymaniu pasa ruchu czy biksenonowe reflektory adaptacyjne z asystentem świateł drogowych. Ciekawym rozwiązaniem jest układ  Active Protection czyli ochrony prewencyjnej (odpowiednik  systemu PreCrash wymyślonego przez Mercedesa). Przygotowuje on samochód i pasażerów gdy już wiadomo, że wypadek jest nieunikniony.
Wysokowytrzymałe struktury nośne oraz zastosowanie stali wielofazowych o zwiększonej wytrzymałości daje przy mniejszej masie wysoką sztywność kabiny pasażerskiej. Energia zderzenia przenoszona jest przez inne strefy karoserii wokół kabiny: płytę podłogową, ramy boczne, grodź czołową oraz dach i pochłaniana przez strefy zgniotu w przedniej i tylnej części auta.
Euro NCAP nie poddał testom odmiany Gran Turismo, ale limuzyna serii 3 na której bazuje otrzymała wysokie noty od tej organizacji.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Niemiecki samochód wyposażony jest po dach nowoczesną elektroniką. Z ciekawszych systemów warto wymienić: ConnectedDrive (system teleinformatyczny), usługi Online oraz dostęp do Internetu, nawigację satelitarną z usługą Concierge sugerującą najatrakcyjniejszą trasę przejazdu (przydatne w czasie zagranicznych wojaży) czy Real Time Traffic informujący o sytuacji drogowej na planowanej trasie przejazdu.
Z innych rzadko stosowanych systemów warto wymienić: aktywny spojler tylny (wysuwa się automatycznie powyżej 110 km/h i chowa poniżej 70 km/h), bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika, adaptacyjny sportowy układ kierowniczy. W cenniku znajdziemy też m.in. dwa opcjonalne sportowe zawieszenia oraz większe, bardziej skuteczne hamulce „M”.
Dla audiofilów, przewidziano wysokiej klasy system audio Harman Kardon Surround Sound. High-endowy zestaw – korzystający ze wzmacniacza o mocy 600W i 16 głośników – powienien pozwolić na słuchanie muzyki w wyjątkowej jakości.
Producent z Monachium zastosował opcjonalne trzy pakiety stylizacyjne (Sport, Luxury i Modern) mogące nadać autu więcej indywidualności. Do tego dochodzi – już tradycyjnie – pakiet M upodabniający samochód do topowych modeli firmy.

Napęd
BMW oferuje 3 Gran Turismo do wyboru z trzema silnikami w łącznie sześciu wariantach mocy. Dwulitrowa jednostka benzynowa napędza wersje 320i (184 KM) oraz 328i (245 KM). Trzylitrowy, sześciocylindrowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy w wersji 335i dostarcza 306 KM mocy. Z kolei dwulitrowy turbodiesel dostępny jest w trzech wariantach mocy (318d/ 143 KM, 320d/ 184 KM oraz 325d/ 218 KM). We wszystkich turbodieslach zastosowano wtrysk common-rail oraz filtr cząstek stałych. Jednostki napędowe mają po cztery cylindry w rzędzie (z wyjątkiem wersji 335i gdzie pracuje sześć cylindrów, również w rzędzie).
Napęd standardowo trafia na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowych skrzyń manualnych. Opcjonalnie można dla wszystkich wersji benzynowych oraz z dieslem 320d zamówić napęd na cztery koła xDrive. W odmianach 328i xDrive oraz 335i xDrive klient otrzymuje bez dopłaty 8-stopniowe przekładnie automatyczne.
W poniższym zestawieniu znajdują się wersje z manualnymi skrzyniami biegów i napędem na tylną oś.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 135 kW/ 184 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Podstawowy silnik benzynowy zużywa w cyklu mieszanym 6,6 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 153 g/km). Wariant 320i GT osiąga maksymalnie 230 km/h, a setkę w 7,9 s.
2.0 o mocy 180 kW/ 245 KM i momencie obrotowym 350 Nm . Mocniejszy wariant silnika 2.0 napędza odmianę 328i GT. Pojazd zużywa w cyklu mieszanym 6,7 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 156 g/km). BMW osiąga maksymalnie 250 km/h (elektronicznie ograniczona), a setkę uzyskuje w 6,1 s.
3.0 o mocy 225 kW/ 306 KM i momencie obrotowym 400 Nm . Z jednostką 3.0 R6, BMW 335i GT spala w cyklu mieszanym 8,1 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 188 g/km). „Setkę” pojazd uzyskuje w 5,7 sekundy, a prędkość maksymalna równa jest 250 km/h (elektronicznie ograniczona).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu BMW 3 GT prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 105 kW/ 143 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Podstawowy turbodiesel napędza prezentowaną odmianę 318d GT. Silnik zapewnia autu dobre osiągi i jest wyjątkowo oszczędny. Zużywa w cyklu mieszanym 4,5 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 119 g/km). BMW  może się rozpędzić maksymalnie do 210 km/h, a setkę uzyskuje w 9,7 s.
2.0 o mocy 135 kW/ 184 KM i momencie obrotowym 380 Nm. Silnik wysokoprężny 2.0 zapewnia niskie spalanie (4,9 litra ON na 100 km oraz emisja CO2 równa 129 g/km). Wersja 320d GT osiąga maksymalnie 230 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8 s.
2.0 o mocy 160 kW/ 218 KM i momencie obrotowym 450 Nm. Silnik wysokoprężny 2.0 zapewnia niskie spalanie (5,1 litra ON na 100 km oraz emisja CO2 równa 134 g/km). Odmiana 325d GT osiąga maksymalnie 240 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,1 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu BMW 3 GT prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowana bazowa wersja wysokoprężna 318d zużywa w cyklu mieszanym tylko 4,5 litra ON na 100 km. W mieście „konsumuje” 5,5 litra, na trasie 4 litry. Emisja CO2 w wysokości 119 g/km stawia auto w grupie emisyjnej B.

Koszty
Za najtańsze 318d GT producent życzy sobie 150.900 zł, natomiast topowy wariant 335i GT xDrive to wydatek równy 245.700 zł. Tak więc bazowy model 318d GT kosztuje prawie tyle samo (różnica 300 zł) co podobne Audi A5 Sportback 2.0 TDI/ 150 KM.
Bez dopłaty klient otrzymuje pakiet serwisowy na 5 lat (lub 100 tys. km). BMW Service Inclusive pokrywa koszty serwisowania samochodu oraz przeglądy (wliczając w to oryginalne części oraz robociznę).


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama