/  /  /  /  / PREZENTACJA | BMW 135i Coupe
BMW 1

BMW 1

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | BMW 135i Coupe

IBRM Samar|
BMW 1 Coupe
© BMW
BMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 CoupeBMW 1 Coupe

BMW serii 1 Coupe „zamienia paliwo na adrenalinę” - tak twierdzi producent. Choć głoszone przez specjalistów od marketingu hasła często nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością, to w tym przypadku trudno nie przyznać im racji. Już same osiągi auta powodują u kierowcy przyspieszone wydzielanie hormonu 3F.

BMW serii 1 debiutowało w 2004 roku zastępując „trójkę” z przydomkiem „compact” czyli najtańszy model w gamie niemieckiego producenta. Początkowo oferowane było wyłącznie jako hatchback, na odmiany bardziej sportowe trzeba było poczekać do 2007 roku. Wersje coupe (typoszereg E82) oraz kabriolet (E88) z miękkim dachem bazują na tej samej płycie podłogowej co hatchback, ale otrzymały sporo nowinek technicznych oraz trochę lepsze wyposażenie. „Jedynka” ma 60% rozwiązań technicznych zaczerpniętych z poprzedniej generacji BMW serii 3 (typoszeregu E90). Elementy nadwozia, podwozia, napędu i duża część elektroniki pochodzą z większego i droższego modelu.

Opisywana seria 1 Coupe to pojazd zaprojektowany wg. klasycznej szkoły BMW - nie sposób nie dostrzec tu podobieństw z legendarnym modelem 2002 tii z początku lat 70-tych. Proporcje nadwozia oraz wiele innych cech jakby zaczerpnięto z klasyka sprzed 40 lat. Tylny napęd oraz wykorzystanie lekkich materiałów pozwoliło zapewnić korzystne rozłożenie masy. Hamulce i nastawy zawieszenia coupe dostosowano do mocnych silników.

Jako ciekawostkę warto dodać, iż opisywany pojazd doczekał się także wersji elektrycznej ActiveE, produkowanej w limitowanej serii (około tysiąca sztuk), będącej „poligonem doświadczalnym” dla przyszłych seryjnych aut elektrycznych koncernu BMW.

Gdzie jest produkowany?

Najniższe modele w gamie producenta wyjeżdżają z jednej z dwóch fabryk w Niemczech (Leipzig i Regensbur).

Segment i konkurenci

BMW serii 1 to auto klasy średniej niższej. W segmencie marek premium podobne samochody oferują: Audi (model A3), Lexus (CT), Mercedes (A klasa) oraz Volvo (C30). Co ciekawe, konkurenta dla wymienionych aut według informacji z zagranicznych portali internetowych przygotowuje inna, luksusowa marka, Porsche.

Kto kupuje prezentowany model?

Trzy czwarte aut trafia do klientów „biznesowych”. Prezentowany pojazd zajmuje 26. miejsce w segmencie pod względem sprzedaży na polskim rynku.

Podstawowe informacje

Seria 1 występuje jako hatchback, kabriolet i coupe. W prezentacji skupiamy się na tej ostatniej wersji nadwoziowej. Coupe oferowane jest w sześciu wersjach silnikowych (trzech benzynowych i trzech wysokoprężnych).

Wydłużona maska, cofnięta trapezoidalna kabina oraz krótkie zwisy powodują, że BMW serii 1 Coupe prezentuje się dynamicznie. Pod względem stylizacji, ale i charakteru „jedynka” coupe nawiązuje do legendarnego BMW 2002, modelu który odniósł sporo sukcesów w sporcie. Podobnie jak pierwowzór, kompaktowe coupe ma idealne – jak dla auta sportowego - proporcje nadwozia oraz masę rozłożoną w stosunku 50:50. To, w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości, sportowym zawieszeniem i mocnymi silnikami jest gwarancją wysokiej dynamiki.

Zaawansowane silniki, dopracowana aerodynamika i innowacyjna lekka konstrukcja auta umożliwiły bardziej optymalne wykorzystanie energii. Sumą tych wszystkich środków jest strategia nazwana przez producenta programem EfficientDynamics.

Wymiary, masy i objętości

Sportowe coupe mierzy 4.360 mm na długość i 1.748 mm na szerokość (licząc bez lusterek). Auto ma 1.423 mm wysokości. Rozstaw osi jest duży, 2.660 mm to jedna z większych wartości w segmencie C. Samochód zapewnia sporo przestrzeni z przodu, z tyłu ilość miejsca, szczególnie na nogi, nie jest duża, ale to cecha wielu aut kompaktowych. Na przednich siedzeniach każdy, niezależnie od wzrostu, szybko znajdzie wygodną pozycję.  Biorąc pod uwagę, że jest to samochód typu 2+2, ilość miejsca na tylnej kanapie jest przyzwoita, jednak osoby oczekujące wyższej praktyczności i komfortu powinny pomyśleć o odmianie hatchback. Wykonana z materiałów wysokiej jakości deska rozdzielcza nie różni się niczym od tej z hatchbacka, na którym bazuje. Najdroższa odmiana 135i wyposażona jest standardowo w M-Pakiet, w skład którego wchodzą m.in. wygodne, mocniej wyprofilowane sportowe fotele.

W opisywanej topowej wersji pojazd waży 1.485 kg i zapewnia ładowność równą 440 kg. Bagażnik ma 370 litrów pojemności, co jest przeciętną wielkością na tle aut kompaktowych, ale trzeba pamiętać, że to nie jest typowe auto rodzinne, ale opracowane z myślą o kierowcach preferujących dynamiczną jazdę.

Bezpieczeństwo

Samochód jest już standardowo dobrze wyposażony. Systemy ABS, DSC, DTC oraz sześć poduszek powietrznych (w tym kurtyny) są dostępne od najtańszej wersji. W aucie zastosowano opony typu Runflat, umożliwiające po ich przebiciu kontynuowanie jazdy. Ciekawym rozwiązaniem jest czujnik zderzenia, automatycznie odryglowujący drzwi w celu ułatwienia ewakuacji z pojazdu lub zapewnienia dostępu pomocy z zewnątrz.

Układ DSC. Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) należy do wyposażenia podstawowego w BMW serii 1 Coupe. Integruje on  kilka elektronicznych systemów bezpieczeństwa, stale nadzoruje zachowania układu jezdnego i kół. Gdy DSC rozpozna ryzyko zajścia poślizgu, korygowana jest moc silnika, a na poszczególne koła oddziałuje odpowiednio dobrana siła hamowania. Układ zapobiega poślizgowi kół i w ułamku sekundy stabilizuje pojazd. Za pomocą jednego przycisku można również uruchomić układ dynamicznej kontroli trakcji, co zapewni pewniejszą jazdę na nawierzchniach o niskiej przyczepności.
Coupe wyposażono w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego która działa nawet wtedy, gdy kierowca całkowicie wyłączy system DSC.

Szybki samochód musi mieć wydajne hamulce. Standardowo w coupe montowane są 16-calowe tarcze hamulcowe (z przodu wentylowane), w topowej odmianie tarcze 17-calowe.

W crashtestach niezależnej organizacji Euro NCAP nie poddano badaniom wersji coupe, natomiast wersja hatchback otrzymała najwyższą notę – pięć gwiazdek.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd

Od wielu lat BMW jest znane z produkcji zaawansowanych technicznie samochodów, a „jedynka” coupe nie jest tu wyjątkiem. Ponieważ liczba nowatorskich rozwiązań technicznych a tym aucie jest duża, skupiliśmy się tylko na tych ciekawszych.

Dwulitrowe, czterocylindrowe Diesle wyposażono w Variable Twin Turbo. Dwie turbosprężarki o różnej wielkości aktywowane są kolejno, co pozwala silnikowi rozwijać większą moc w szerokim zakresie obrotów. Przy niskich prędkościach obrotowych działa wyłącznie mała turbosprężarka, a więc o niskiej bezwładności, zapewniając niemal natychmiastowe reakcje przepustnicy. Przy większych prędkościach obrotowych, kiedy możliwości mniejszej turbiny się kończą „do akcji” wchodzi większe turbo. Dzięki temu rozwiązaniu zmniejsza się znacząco efekt turbodziury (czas w którym turbina jeszcze nie przynosi efektów) oraz ogranicza się turbo lag (zwłoka w reakcji na dodanie „gazu”).
Opcjonalna 6-biegowa skrzynia automatyczna Steptronic łączy zalety przekładni manualnej i automatycznej. Zapewnia duży komfort i mniejsze zużycie paliwa, poza tym pozwala również na ręczną zmianę biegów.

Aktywny układ kierowniczy. W coupe dostępny jest na życzenie układ kierowniczy dostosowujący przełożenie do aktualnej prędkości jazdy.  W efekcie zapewniony jest wyższy  komfort jazdy, a samochód jest bardziej zwinny. Przy niskich prędkościach do całkowitego skrętu kół od lewej do prawej wystarczą niespełna dwa obroty kierownicy. Przy większych prędkościach przełożenie układu kierowniczego zwiększa się. Ponadto, aktywny układ kierowniczy automatycznie kontruje zbyt mocny skręt kół w przypadku zagrożenia buksowaniem podczas skręcania lub hamowania.

Silnik w topowym modelu 135i swoją wysoką wydajność zawdzięcza głównie systemowi BMW Twin Turbo. Dwie małe turbosprężarki pompują sprężone powietrze do komór spalania, zapewniając prawie natychmiastowy dopływ ciśnienia do komory silnika w celu uzyskania płynnego przebiegu mocy. Tutaj zjawisko turbodziury prawie nie istnieje. Znacząco też ograniczono turbo lag (zwłokę w akceleracji). Według brytyjskiego magazynu Top Gear, w modelu 135i coupe czas od dodania „gazu” do osiągnięcia efektu przyspieszania jest krótszy niż w Porsche 911 Turbo (również wykorzystującym dwie turbosprężarki).

Nie bez znaczenia było tu zastosowanie również takich rozwiązań jak Double Vanos, układ Valvetronic (system sterowania zmiennym skokiem zaworu ssącego w rozrządzie) czy bezpośredni wtrysk benzyny.

Strategia EfficientDynamics. Tak w BMW nazywają program mający na celu zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji CO2 przy jednoczesnym zwiększeniu dynamiki i mocy silników. W BMW serii 1 Coupe zastosowano kilka innowacyjnych rozwiązań technicznych opracowanych po to, aby zwiększyć wydajność. I tak na przykład funkcja Auto Start Stop zapobiega niepotrzebnej pracy silnika na biegu jałowym, pozwalając oszczędzać paliwo podczas postoju na czerwonym świetle, a odzysk energii hamowania umożliwia podczas hamowania silnikiem lub hamulcami ładowanie akumulatora energią, która wcześniej przyspieszyła samochód.

Lekkie materiały. Przykładowo, aluminiowa konstrukcja bloku silnika wysokoprężnego pozwoliła na zredukowanie jego masy o 20 kg. Lekki, aluminiowy układ jezdny BMW serii 1 Coupe pozwolił z kolei zapewnić lepszą stabilność auta. Znaczne obniżenie masy pozwoliło obniżyć zużycie paliwa i poprawić dynamikę jazdy. Aluminiowa oś przednia zmniejsza masę w decydującym miejscu, umożliwiając uzyskanie idealnego rozkładu masy na osie. Redukcja masy i właśnie jej idealny rozkład (50:50) pozwoliły uzyskać lepsze właściwości jezdne. Efektem tego jest wyższe bezpieczeństwo i lepsza zwinność pojazdu.

Pakiet Connectivity. Na ten system składają się nawigacja sieciowa (oparta na usługach Google), BMW assist i kilka innych rozwiązań (np. audio streaming za pośrednictwem bezprzewodowej łączności Bluetooth). Jednak najciekawszym jest bez wątpienia dostęp do internetu mobilnego, pozwalający przeglądać zasoby Sieci na centralnym wyświetlaczu umieszczonym w desce rozdzielczej. Dodatkowe aplikacje (do ściągnięcia z Internetu) pozwalają rozszerzyć funkcjonalność pakietu Connectvity.

Napęd
Klient może wybierać spośród sześciu jednostek napędowych: trzech benzynowych i trzech turbodiesli. W benzynowej wersji 120i pracuje dwulitrowy silnik czterocylindrowy. Odmiany 125i i 135i korzystają z trzylitrowych, sześciocylindrowych jednostek benzynowych (różniących się osprzętem i nieznacznie pojemnością skokową). Z kolei wszystkie wersje Diesla (118d, 120d, 123d) wykorzystują dwulitrowy, czterocylindrowy silnik oferowany w trzech wariantach mocy.

Silniki BMW są dumą niemieckiego producenta, firma otrzymała za nie wiele wyróżnień w niezależnych testach (np. w prestiżowym „Engine of The Year”). Ich siłą są wyrafinowane rozwiązania techniczne, a co za tym idzie dobre parametry. Przykładowo, w silnikach Diesla z układem wtryskowym common-rail trzeciej generacji wrażenie robi osiągany stosunek mocy (143 - 204 KM) do zużycia paliwa (4,5 - 5,6 l / 100 km).
Wszystkie silniki mają rzędowy układ cylindrów. Wzorem droższych, sportowych aut napęd wędruje na tylną oś, za pośrednictwem manualnych 6-biegowych przekładni (automatyczna skrzynia Steptronic oferowana jest za dopłatą). „Jedynka” jest jedynym autem tej klasy oferującym tylny napęd. Główną jego zaletą jest korzystniejsze przeniesienie dużej mocy i momentu  na asfalt, a tym samym zapewnienie większej precyzji układu kierowniczego.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji

2.0 o mocy 125 kW/ 170 KM. Już podstawowy, czterocylindrowy silnik oferuje dobre osiągi. Pierwsza „setka” pokazuje się na prędkościomierzu po 8,4 sekundy, gdy przytrzymamy wciśnięty przyspiesznik nieco dłużej to wskazówka może dojść do 220 km/h. Coupe spala średnio 6,6 litra benzyny na 100 km i emituje 158 g/km CO2.

3.0 o mocy 160 kW/ 218 KM. Mniejszy, wolnossący sześciocylindrowy silnik rozpędza pojazd do 245 km/h. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,4 sekundy. W parze ze świetnymi osiągami idzie niskie zużycie benzyny, samochód spala średnio 7,9 l / 100 km (emisja CO2 – 190 g/km).

3.0 o mocy 225 kW/ 306 KM. Sześciocylindrowy, podwójnie turbodoładowany silnik benzynowy zapewnia najlepsze osiągi. W najmocniejszej wersji „setkę” osiągniemy już po 5,3 sekundy. Prędkość maksymalną – wzorem aut kilku innych marek premium – ograniczono do 250 km/h. Wydajny silnik zużywa w cyklu mieszanym „tylko” 9,2 l / 100 km (emisja C02 wynosi 220 g/km). W relacji do osiągów zużycie paliwa także w tej najmocniejszej wersji nie jest wysokie.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji

2.0 o mocy 105 kW/ 143 KM. Podstawowy turbodiesel rozpędza „jedynkę” maksymalnie do prędkości 208 km/h, a pierwsza „setka” osiągana jest w 9,5 sekundy. Zużycie ON w cyklu mieszanym wynosi 4,9 l / 100 km (emisja CO2 to 129 g/km).

2.0 o mocy 130 kW/ 177 KM. Turbodiesel ze środka oferty wydaje się być optymalny. „Setkę” załatwia w zaledwie 7,6 sekundy i potrafi rozpędzić pojazd do 228 km/h. Przy tym jest wyjątkowo oszczędny, spalając średnio tylko 4,8 l / 100 km jest wzorem efektywności dla wielu podobnych jednostek napędowych konkurencji. Silnik emituje 129 g/km CO2.

2.0 o mocy 150 kW/ 204 KM. Do niedawna był to najmocniejszy dwulitrowy turbodiesel na rynku. Ponad 100 KM z litra pojemności w silniku wg. pomysłu Rudolfa Diesla jest niezłym osiągnięciem. 204-konny turbodiesel pozwala rozpędzić auto do 238 km/h, a „setkę” osiągniemy po czasie 7 sekund. Mimo wyżyłowanych parametrów, jednostka ta zadowala się w cyklu mieszanym zaledwie 5,2 l / 100 km (emisja CO2 – 138 g/km).

Grupa emisyjna
Prezentowany pojazd z największym silnikiem emituje 220 g/km CO2, co sprawia, że zaliczany jest do grupy emisyjnej F. Samochód spala w cyklu mieszanym 9,2 litra benzyny na 100 km. W mieście auto „konsumuje” 13 litrów, na trasie 7.

Koszty
Za najtańszą wersję kompaktowego coupe (118d) klient zapłaci 122.500 zł. Prezentowana najdroższa odmiana 135i wymaga wyłożenia 191.900 zł. Biorąc pod uwagę zaawansowanie techniczne, jakość wykonania, osiągi i prestiż marki nie są to ceny wysokie. Konkurenci kosztują podobnie.

Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - BMW 1