/  /  /  / Nowe Audi A3 może być też ekonomiczne i ekologiczne
Audi

Audi

Zmień
Audi to niemiecka marka wchodząca w skład koncernu Volkswagen, która ma swoją siedzibę w Ingolstadt. Jest to obecnie jeden z głównych producentów samochodów z segmentu premium. Nazwa firmy została zaczerpnięta od przetłumaczonego na łacinę nazwiska założyciela Augusta Horch (w tłumaczeniu na język polski jest to wyraz "słuchaj").
Dowiedz się więcej o marce
 

Nowe Audi A3 może być też ekonomiczne i ekologiczne

Audi|
null
© Audi
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Model A3 Sportback TCNG to dla Audi wielki krok w kierunku zrównoważonej mobilności. Ten pięciodrzwiowy samochód, który zadebiutuje w przyszłym roku, będzie napędzany wytwarzanym przez Audi e-gazem – paliwem, w wyniku spalania którego nie powstaje CO2.

Wszystkie szczegóły budowy Audi A3 Sportback TCNG, z bakami paliwa na czele, są przykładem zastosowania najnowszych rozwiązań w dziedzinie technologii napędu na gaz. Zbiorniki ciśnieniowe umiejscowiono pod podłogą bagażnika i mogą pomieścić około 8 kg gazu ziemnego.

Zgodnie ze stosowaną przez Audi zasadą ultralekkiej konstrukcji zbiorniki wykonane są z kompozytów tworzyw sztucznych. Pozwalają na zatankowanie gazu pod ciśnieniem do dwustu barów, a ważą około 70% mniej niż tradycyjne. Każdy z nich jest o około 27 kg lżejszy. Ich obudowa składa się z nowatorskiego połączenia kilku warstw. Wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczające gazu tworzywo poliamidowe.

Druga warstwa, wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP), zapewnia możliwie najwyższą wytrzymałość. Trzecia warstwa z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP) skutecznie chroni bak przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Jako środek wiążący włókna CRP i GRP użyto żywicy epoksydowej o dużej wytrzymałości.

Kolejnym wiodącym rozwiązaniem technologicznym zastosowanym w Audi A3 Sportback TCNG jest elektroniczny regulator ciśnienia gazu. Ten nieduży i lekki element obniża o dwa stopnie, do wartości od około pięciu do dziewięciu barów wysokie ciśnienie, z jakim gaz wypływa z butli. Dzięki temu w listwie wtryskowej panuje zawsze odpowiednie ciśnienie: niskie podczas ekonomicznej jazdy przy niskiej liczbie obrotów, a wysokie, jeśli kierowca zwiększy moc i liczbę obrotów.

Gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie poniżej dziesięciu barów, układ sterujący pracą silnika sprawia, że jednostka samoczynnie przełącza się na pobór benzyny. A3 Sportback TCNG jest samochodem z podwójnym układem zasilania (gazowo-benzynowym). To oznacza, że mimo dostosowania do napędu gazem ziemnym silnik pracując w tradycyjnym, benzynowym trybie spalinowym, osiąga taką samą moc i taki sam moment obrotowy.  

W trybie napędu gazowego samochód może przejechać ponad 400 km, a w razie potrzeby przejedzie dalsze 780 km napędzany benzyną. Łącznie pokona zatem taki sam dystans jak Audi A3 TDI. Dwa wskaźniki na desce rozdzielczej informują kierowcę o poziomie napełnienia zbiorników. Wlew paliwa/benzyny, jak i zawór gazu znajdują się w tym samym miejscu.

Bazą dla budowy silnika TCNG jest nowo skonstruowana jednostka napędowa 1.4 TFSI. Znaczącym zmianom poddano w niej głowicę i turbodoładowanie. Również układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 110 KM i momentowi obrotowemu 200 Nm Audi A3 Sportback TCNG osiąga prędkość maksymalną ponad 190 km/h.

Wysoce efektywne Audi A3 Sportback TCNG zużywa na 100 km według danych producenta jedynie 3,6 kg gazu ziemnego lub e-gazu Audi, czyli paliwa nad wytwarzaniem którego prowadzone są prace w ramach projektu Audi e-gas project.

W przypadku obu rodzajów gazu zawartość CO2 w spalinach wynosi poniżej 100 g/km. Jeszcze lepiej wypada jego wartość GWP (potencjału tworzenia efektu cieplarnianego), rozpatrywana z perspektywy wskaźnika cyklu well-to-wheel, czyli „od źródła energii do energii napędzającej koło”.

Wskaźnik ten uwzględnia wszystkie czynniki, począwszy od wytworzenia paliwa, aż do wykorzystania go w pojeździe. Gdy A3 Sportback TCNG jedzie na e-gazie Audi, dwutlenek węgla nie jest emitowany, ponieważ gaz ten jest elementem reakcji chemicznej zachodzącej w procesie spalania tego paliwa. Mamy tu do czynienia z obiegiem zamkniętym.

Jeśli dokonamy całościowego bilansu nakładu energii wykorzystanej do produkcji instalacji gazowej Audi oraz turbin wiatrowych wytwarzających konieczną w procesie energię, okaże się, że emisja CO2 wynosi poniżej 30 g/km.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - Audi

Reklama