/  /  /  / Audi uruchamia zakład przetwarzający prąd elektryczny w e-gaz
Audi

Audi

Zmień
Audi to niemiecka marka wchodząca w skład koncernu Volkswagen, która ma swoją siedzibę w Ingolstadt. Jest to obecnie jeden z głównych producentów samochodów z segmentu premium. Nazwa firmy została zaczerpnięta od przetłumaczonego na łacinę nazwiska założyciela Augusta Horch (w tłumaczeniu na język polski jest to wyraz "słuchaj").
Dowiedz się więcej o marce
 

Audi uruchamia zakład przetwarzający prąd elektryczny w e-gaz

Audi|
null
© Audi
null

Audi uruchomiło wytwórnię e-gazu w niemieckim Werlte. Jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej koncern tworzy w ten sposób łańcuch zrównoważonych nośników energii.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Na jego początku znajdują się: ekologicznie pozyskiwana energia elektryczna, woda oraz dwutlenek węgla. Produktami końcowymi łańcucha są wodór i syntetyczny metan, czyli e-gaz Audi.

"Audi uczyniło wielki krok w kierunku zrównoważonej mobilności przyszłości - powiedział w mowie towarzyszącej otwarciu zakładu Heinz Hollerweger, kierownik działu pojazdów kompletnych. "Audi jest jedynym producentem mającym do zaoferowania tak innowacyjne rozwiązanie techniczne. Badania paliw syntetycznych przyjaznych środowisku są jednym z głównych założeń naszej strategii rozwoju e-paliw".

Reiner Mangold, kierownik działu zrównoważonego rozwoju produktu, dodał: "Wytwórnia w Werlte, w której prąd elektryczny przetwarzany będzie w gaz, ma szansę stać się sztandarowym projektem totalnego przełomu energetycznego sięgającego daleko poza nasz koncern".

Peter Altmaier, niemiecki minister środowiska, ochrony przyrody i bezpieczeństwa reaktorów atomowych, w swoim przemówieniu również poparł środowiskowe zaangażowanie Audi.

Wytwarzanie e-gazu opiera się o dwa etapy procesu chemicznego: elektrolizę oraz metanizację. W pierwszym etapie wytwórnia wykorzystuje ekologiczną, "zieloną" energię elektryczną produkowaną w dużych ilościach, by w trzech elektrolizatorach rozłożyć wodę na tlen i wodór. W przyszłości pozyskany w ten sposób wodór można będzie stosować jako materiał napędowy w samochodach wyposażonych w ogniwa paliwowe. Obecnie jednak brak odpowiednio rozbudowanej, służącej temu infrastruktury.

W związku z tym bezpośrednio po pierwszym następuje drugi etap procesu: metanizacja. W wyniku reakcji tlenu z dwutlenkiem węgla powstaje syntetyczny metan: e-gaz Audi. Jest on niemalże identyczny pod względem struktury chemicznej z kopalnym gazem ziemnym. Do odpowiednich stacji CNG dostarczany będzie przez istniejącą już infrastrukturę niemieckiej sieci gazu ziemnego.

Początek dystrybucji e-gazu Audi do sieci zaplanowano na jesień tego roku.

Rocznie wytwórnia wyprodukuje około 1 000 ton e-gazu, przetwarzając około 2 800 ton CO2. To mniej więcej taka ilość dwutlenku węgla, jaką las bukowy składający się z ponad 220 000 drzew wchłania na przestrzeni jednego roku. Produktami ubocznymi procesu są tylko woda i tlen.

Wytwórnia e-gazu powstała przy współpracy Audi z przedsiębiorstwem zajmującym się budową instalacji technicznych ETOGAS GmbH (dawniej SolarFuel) oraz partnerem projektu MT-BioMethan GmbH. Całość wybudowano na działce o wielkości 4100 m2, należącej do spółki EWE AG.

Kamień węgielny pod budowę położono we wrześniu 2012 ubiegłego roku, a ukończono ją w grudniu.

Najwyższym priorytetem całego procesu produkcyjnego jest efektywne wykorzystanie przepływu energii. Ciepło oddawane podczas metanizacji wykorzystuje się jako energię procesową do zasilania położonej nieopodal biogazowni.

W biogazowni z kolei powstaje wysoko stężony dwutlenek węgla będący podstawowym składnikiem e-gazu. CO2 służy zatem jako surowiec i nie jest wydalany do atmosfery.

Zakłada się, że dzięki e-gazowi z Werlte rocznie 1 500 egzemplarzy nowego Audi A3 Sportback g-tron będzie mogło przejechać około 15 000 kilometrów w sposób neutralny pod względem emisji CO2.

Jednostka napędowa tego pięciodrzwiowego samochodu (silnik 1.4 TFSI) spala zarówno gaz ziemny, jak i biometan oraz e-gaz Audi. Silnik może być napędzany również benzyną, ponieważ skonstruowano go jako jednostkę zasilaną z dwóch źródeł.

Dzięki temu jego zasięg wynosi około 1 300 km.

Przy zakupie samochodu klient może od razu zamówić dostawę określonej ilości e-gazu. Decydując się na taki krok, wpisuje się w proces mający na celu wprowadzenie do sieci gazowniczej takiej ilości e-gazu, jaka została zadeklarowana. Ma przy tym pewność, że tankowany gaz pochodzi tylko i wyłącznie z wytwórni e-gazu Audi.

Płatności i rozliczenia realizowane są w oparciu o specjalną kartę paliwową.

Średnie zużycie paliwa w Audi A3 Sportback g-tron, którego sprzedaż rozpocznie się pod koniec roku, to mniej niż 3,5 kg e-gazu na 100 km. Według testów NEDC, emisja CO2 w tym samochodzie wynosi poniżej 95 g na km.

Napędzanie pojazdów e-gazem ma neutralny wpływ na klimat. Emitowany przez auto podczas jazdy dwutlenek węgla jest tym samym, który wcześniej związano w procesie wytwarzania e-gazu.

Nawet w obszernym bilansie Well-to-Wheel, biorącym pod uwagę energię oraz nakłady poczynione w celu budowy i eksploatacji wytwórni e-gazu oraz turbin wiatrowych, emisja dwutlenku węgla pozostaje na niskim poziomie, rzędu 20 gramów na kilometr.

Ten pionierski bilans środowiskowy uzyskał ostatnio certyfikację TUV Nord.

Projekt e-gaz koncernu Audi wykracza daleko poza horyzonty branży motoryzacyjnej. Wskazuje jak efektywnie w dowolnym miejscu przechowywać duże ilości zielonej energii, a później przekształcić ją w metan i umieścić w największym magazynie energii w Niemczech, w sieci gazu ziemnego.

Dzięki projektowi e-gaz koncern Audi jest częścią oraz siłą napędową rewolucji energetycznej. Również duże niemieckie zakłady energetyczne podjęły temat technologii łączenia prądu i gazu (Power-to-Gas) i podążają za Audi z pierwszymi własnymi badaniami.

Projekt e-gazu jest częścią kompleksowej strategii Audi dotyczącej e-paliw. Równolegle do wytwórni e-gazu w Werlte Audi we współpracy z firmą Joule w Hobbs w amerykańskim stanie Nowy Meksyk prowadzi ośrodek badań nad produkcją e-etanolu oraz e-oleju napędowego.

W tamtejszej instalacji mikroorganizmy z wykorzystaniem wody (słonawej, słonej lub ścieków), światła słonecznego i dwutlenku węgla wytwarzają paliwa o wysokim stopniu czystości. Strategicznym celem tych projektów jest wykorzystanie CO2 jako surowca do produkcji paliw i znaczna poprawa całkowitego bilansu energetycznego.

Strategia e-paliw to ważny filar inicjatywy zrównoważonego rozwoju Audi.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama