/  /  /  / Audi TT ultra quattro concept na Worthersee Tour 2013
Audi

Audi

Zmień
Audi to niemiecka marka wchodząca w skład koncernu Volkswagen, która ma swoją siedzibę w Ingolstadt. Jest to obecnie jeden z głównych producentów samochodów z segmentu premium. Nazwa firmy została zaczerpnięta od przetłumaczonego na łacinę nazwiska założyciela Augusta Horch (w tłumaczeniu na język polski jest to wyraz "słuchaj").
Dowiedz się więcej o marce
 

Audi TT ultra quattro concept na Worthersee Tour 2013

Audi|
null
© Audi
null

Podczas festiwalu Worthersee 2013 w pierwszych dniach maja Audi zaprezentuje model TT ultra quattro concept. To pojazd koncepcyjny o małym ciężarze i o bardzo sportowych osiągach.

Audi TT ultra quattro concept łączy zaledwie 1111 kg wagi z 228 kW (310 KM) mocy silnika 2.0 TFSI, który dzięki wysokiej mocy i momentowi obrotowemu 400 Nm, dynamicznie napędza sportowe coupe. Standardowy sprint do 100 km/h zajmuje kierowcy zaledwie 4,2 sekundy. Stosunek mocy do masy wynosi 3,6 kg/KM, co plasuje auto w gronie rasowych superszybkich samochodów sportowych.

Produkowane seryjnie TT z karoserią ważącą tylko 206 kg, plus 98 kg dodatkowych elementów, jest dowodem ogromnych kompetencji Audi w zakresie lekkiej konstrukcji. Na potrzeby auta demonstracyjnego prezentowanego na Worthersee Tour 2013 inżynierowie z Ingolstadt i Neckarsulm ulepszyli koncepcję Audi Space Frame (ASF) stosowaną w obecnej generacji pojazdów TT i odchudzili strukturę karoserii o kolejne 43 kg.

Uwzględniając zoptymalizowane elementy dodatkowe, ciężar zmniejszono o 100 kg.

Zgodnie z zasadą "odpowiedni materiał na właściwym miejscu w niezbędnej ilości", Audi stawia na inteligentne kompozycje materiałowe. W Audi TT ultra quattro concept w tylnej części pojazdu, w tunelu środkowym, w słupkach B i w dachu zastosowano tworzywo wzmocnione włóknem węglowym (CRP). Do redukcji ciężaru przyczyniły się również elementy konstrukcyjne z magnezu, wykorzystane w podłodze i jako wzmocnienie zawiasów.

Połączenie lekkości i sportowego ducha to naczelna cecha wyglądu pojazdu. W porównaniu z modelem seryjnym auto koncepcyjne ma jeszcze bardziej muskularną sylwetkę. Zwłaszcza duże spojlery jednoznacznie wskazują, że w Audi TT ultra quattro concept płynie krew prawdziwego sportowca. Podstawę spojlera tylnego, element nośny, wykonano z aluminium, a skrzydło jako element funkcjonalny z karbonu.

Auto polakierowano na kolor biały Kristall. Ozdobne akcenty maski, dachu, boków i pokrywy bagażnika wykonano z tworzywa CRP. Materiał ten znajdziemy również we wnętrzu samochodu: w obudowie drzwi, konsoli środkowej i krzyżowym wzmocnieniu konstrukcji, zastępującym tylne siedzenie. Z Audi R8 GT projektanci zapożyczyli siedzenia kubełkowe, które wraz z szynami z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (FRP) ważą o 22 kg mniej niż dotychczas.

Na pokładzie TT ultra quattro znajduje się klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby i elektromechaniczny hamulec postojowy. W koncepcyjnym TT zastosowano też techniczną nowinkę. Lusterka boczne zastąpiono niewielkimi kamerami, które przekazują obraz bezpośrednio na ekran we wnętrzu pojazdu.

Koncepcję ultralekkiej konstrukcji Audi stosuje we wszystkich elementach samochodu. Jest to niejako odwrócenie dominującej na rynku tendencji polegającej na zwiększaniu ciężaru pojazdów. Projektanci zoptymalizowali każdą część.
Hamulce przednie składają się z tarczy ceramicznych i aluminiowych zacisków, a tytanowy układ wydechowy kończy się jedną umieszczoną centralnie rurą wydechową.

Do redukcji ciężaru o 20 kg przyczyniają się też felgi. Ich ramiona, z bardzo twardego aluminium, połączono śrubami z wykonanymi z CRP obręczami.

Ważna jest redukcja każdego grama, przede wszystkim w podwoziu. Zmniejszono masę nieresorowaną, poprawiając tym samym komfort i prowadzenie auta. Sprężyny zawieszenia Audi TT ultra quattro concept wykonano nie ze stali, ale z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (FRP).

Ich rdzeniem są długie, splecione ze sobą włókna szklane, pokryte żywicą epoksydową. Wzdłuż jednego pasma włókien o kilkumilimetrowej średnicy na zmianę, pod kątem plus 45 i minus 45 stopni, owinięto kolejne włókna. Dzięki temu warstwy naciągu i nacisku oddziałują na siebie nawzajem.

Wykorzystanie FRP pozwoliło na redukcję ciężaru o 40%, tj. o sześć kilogramów w skali całego pojazdu, oraz na zachowanie doskonałych właściwości amortyzacji.

By zdynamizować prowadzenie koncepcyjnego TT, konstruktorzy przenieśli ciężar ze skrajnych stref pojazdu do jego środkowej części. Dla przykładu, mniejszy niż ołowiowy, ważący niespełna cztery kilogramy akumulator litowo/jonowy umieszczono we wnętrzu pojazdu, pod siedzeniem kierowcy.

Dzięki wszystkim zabiegom z zakresu lekkiej konstrukcji ciężar pojazdu studyjnego w porównaniu do modelu seryjnego zredukowano o 300 kilogramów.

W ten sposób zmniejszono masę inercyjną, którą podczas przyśpieszania musi pokonać dwulitrowy silnik TFSI o mocy 310 KM. Zmodyfikowana czterocylindrowa jednostka w zakresie od 1900 do 5000 obr./min oferuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm, osiągając w ten sposób moc silnika V8.

Możliwe jest to dzięki innowacjom zastosowanym w skrzyni korbowej, wałkach równoważących, kole zamachowym, misce olejowej i niektórych podzespołach. Rozwiązania te obniżyły ciężar pojazdu o około 25 kg.

Podobnie jak poprzednika, quattro z 1980 roku i ponad pięć milionów dotąd wyprodukowanych, seryjnych samochodów Audi, koncepcyjne TT wyposażono w stały napęd na wszystkie koła quattro.

Takie rozwiązanie zapewnia doskonałą przyczepność kół nawet przy dużych prędkościach. Dzięki sześciobiegowej skrzyni TT ultra quattro concept przyspiesza od zera do 100 km/h o 1,3 sekundy szybciej niż model seryjny. Maksymalna prędkość wynosi 280 km/h.

Na przykładzie projektu Audi TT ultra quattro concept niemiecka firma pokazuje, co można osiągnąć przez stosowanie inteligentnych kombinacji materiałowych. Dzięki nim możliwa jest także znaczna redukcja ciężaru obecnie wytwarzanego seryjnego Audi TT, a zaprezentowane rozwiązania można w przyszłości stosować także w krótkich seriach produkcyjnych.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama