/  /  /  / Audi Sport quattro concept
Audi

Audi

Zmień
Audi to niemiecka marka wchodząca w skład koncernu Volkswagen, która ma swoją siedzibę w Ingolstadt. Jest to obecnie jeden z głównych producentów samochodów z segmentu premium. Nazwa firmy została zaczerpnięta od przetłumaczonego na łacinę nazwiska założyciela Augusta Horch (w tłumaczeniu na język polski jest to wyraz "słuchaj").
Dowiedz się więcej o marce
 

Audi Sport quattro concept

Audi|
null
© Audi
nullnullnullnullnullnull

Quattro znaczy Audi, a Audi znaczy quattro. Z okazji trzydziestej rocznicy powstania modelu Sport quattro na międzynarodowej wystawie IAA 2013 we Frankfurcie Audi zaprezentuje jego następcę.

Pojazd koncepcyjny Audi Sport quattro concept ze swoją niezwykłą stylistyką coupe i napędem hybrydowym typu plug-in o mocy systemowej 700 KM, to prawowity kontynuator tradycji quattro - podkreśla koncern z Ingolstadt.

Quattro to coś więcej niż rozwiązanie techniczne. To filozofia. Pojęcie to jest symbolem bezpiecznej i sportowej jazdy, wysokich kompetencji technicznych i dynamicznego stylu życia. Od debiutu tzw. pre-quattro w roku 1980 Audi sprzedało ponad pięć milionów samochodów z napędem na cztery koła, czyli więcej niż jakikolwiek inny producent aut klasy premium.

Zalety koncepcji napędu quattro i jego sukcesy w sporcie motorowym znane są od ponad 30 lat.

Legendarnym Audi, w którym zastosowano taki rodzaj napędu, było Audi Sport quattro, debiutujące na IAA w 1983 roku. Pierwotnie stworzono je jako model homologacyjny do udziałów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Dzięki mocy 306 KM i wielu nowinkom technicznym w owych czasach model ten uznawany był za supersportowy.

Krótki rozstaw osi ułatwiający manewrowanie, podkreślał charakterystyczny wygląd Audi Sport quattro. Pojazd, z założenia stworzony do zmagań sportowych, na trwałe zapisał się historii sportu motorowego. Walter Rohrl, z dużą przewagą wygrał w nim wyścig na szczyt Pikes Peak w Kolorado (rok 1987).

Więcej o osiągach Audi Sport quattro
Dzięki napędowi hybrydowemu nowe Audi Sport quattro ma moc systemową 700 KM, a moment obrotowy to 800 Nm. Za pomocą zmodyfikowanej ośmiostopniowej przekładni automatycznej tiptronic moc jest przekazywana do układu napędowego quattro, którego sportowy mechanizm różnicowy zamontowano przy tylnej osi.

Samochód demonstracyjny według odpowiedniej normy średnio zadowala się według producenta około 2,5 l paliwa na 100 km i emituje zaledwie 59 g CO2 na kilometr.

Funkcję silnika spalinowego spełnia tu czterolitrowa jednostka V8 z podwójnym doładowaniem biturbo. Generuje ona moc 560 KM i moment obrotowy 700 Nm. System zarządzania cylindrami cylinder on demand (COD), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery cylindry, a także system Start-Stop sprawiają, że ten ośmiocylindrowy silnik o głębokim brzmieniu jest niezwykle efektywny.

Pomiędzy silnikiem benzynowym TFSI a skrzynią biegów zamontowano tarczowy silnik elektryczny o mocy 110 kW i momencie obrotowym 400 Nm. Potrzebną do funkcjonowania energię pobiera z chłodzonego cieczą akumulatora litowo-jonowego, mogącego zmagazynować 14,1 kWh.

Ładowanie odbywa się za pomocą skonstruowanego przez Audi urządzenia (Wallbox), które dzięki swojemu inteligentnemu zarządzaniu ładowaniem zapewnia optymalny dopływ energii do akumulatora. W trybie jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym Audi Sport quattro concept może pokonać odcinek długości do 50 km.

Inteligentne zarządzanie reguluje współpracę obu silników zależnie od potrzeb. Kierowca może wybrać jeden z kilku trybów napędu.

W zależności od trybu napędu i strategii jazdy Audi Sport quattro concept oferuje wedle życzenia użytkownika różne właściwości. Łącznie ma do dyspozycji trzy tryby napędu. Tryb EV oznacza jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym, tryb Hybrid to maksymalną efektywność, a tryb Sport to maksymalne osiągi.

W trybie EV pracuje wyłącznie silnik elektryczny. Maksymalna moc jednostki (110 kW i maksymalny moment obrotowy 400 Nm) sprawiają, że jazda w trybie elektrycznym jest możliwa zarówno w mieście, jak i poza terenem zabudowanym. Za pomocą aktywnego pedału przyspieszenia kierowca informowany jest o przejściu z trybu jazdy elektrycznej do trybu jazdy hybrydowej, dzięki czemu może świadomie sterować tym procesem.

W trybie hybrydowym dane o otoczeniu i o pokonywanym odcinku drogi wykorzystywane są do optymalizacji pracy silnika elektrycznego i benzynowego, a co za tym idzie do jak najmniejszego zużycia paliwa. Przy aktywnym nawigowaniu do celu cała pokonywana droga optymalizowana jest pod względem efektywności.

Tryb ten pozwala również na indywidualizację strategii jazdy. Jeśli kierowca chce zachować pewną ilość energii lub chce określone odcinki pokonać na napędzie elektrycznym, może za pomocą funkcji Hold (magazynowanie) lub Charge (ładowanie) precyzyjnie dopasować stan ładowania akumulatora, nawet bez konieczności podłączenia się do sieci elektrycznej.

W trybie jazdy sportowej Sport strategia jazdy orientuje napęd na maksymalne osiągi i moc. Funkcja dynamicznego przyspieszenia napędu elektrycznego wspiera tu silnik spalinowy. System zarządzanie energią dba przy tym, aby akumulator był zawsze odpowiednio naładowany.

Kiedy silnik benzynowy V8 i silnik elektryczny pracują razem, ze startu zatrzymanego do 100 km/h Audi Sport quattro concept przyspiesza w 3,7 sekundy. Jego maksymalna prędkość wynosi 305 km/h.

Duża w tym zasługa lekkiej konstrukcji. W przedziale pasażerskim zastosowano najwyższej twardości blachy stalowe i elementy odlewane z aluminium. Drzwi i błotniki wykonano z aluminium, a dach, maskę silnika i pokrywę bagażnika z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym.

Dzięki temu ciężar własny pojazdu wraz z zestawem akumulatorów wynosi jedynie 1850 kg.

Podwozie pojazdu koncepcyjnego sprzyja prowadzeniu. Manewrowanie Audi Sport quattro concept jest równie dynamiczne co stabilne. Na przedniej osi znajdziemy aż pięć wahaczy na jedno koło. Oś tylną skonstruowano zgodnie z koncepcją wahaczy trapezowych, dostosowujących się do toru jazdy.

Sztywno wyregulowane sprężyny i amortyzatory ściśle wiążą Audi quattro concept z nawierzchnią drogi. Dynamiczny układ kierowniczy ma zmienne przełożenie, dostosowujące siłę wspomagania do prędkości w danym momencie.

Charakterystyczne szczęki hamulcowe obejmują duże ceramiczne tarcze wzmocnione włóknem węglowym. Opony mają rozmiar 285/30 R 21.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama