/  /  /  /  / PREZENTACJA | Audi TT 2.0 TSI (211 KM) Quattro S tronic
Audi TT

Audi TT

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Audi TT 2.0 TSI (211 KM) Quattro S tronic

IBRM Samar|
Audi TT 2013
© IBRM Samar
Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013Audi TT 2013

Audi TT wyróżnia się stylizacją nie tylko w gamie aut niemieckiego producenta, ale też na tle konkurencji. Obie jego generacje uważane są za ikony designu. Stylowe auta, wyposażone w stosunkowo mocne i oszczędne silniki, są świetnie wykonane i dostarczają dużo frajdy z jazdy. Prezentujemy optymalny wariant tego nietuzinkowego samochodu sportowego z napędem 4x4 i automatyczną przekładnią dwusprzęgłową.

W 1995 roku koncepcyjne Audi TT zrobiło furorę na salonie we Frankfurcie. Kto pamięta auta z połowy lat 90-tych ten wie, że trudno byłoby znaleźć w tamtych czasach drugie równie oryginalne i stylowe auto sportowe wśród samochodów produkowanych przez wielkoseryjnych producentów. Do salonów pierwsze Audi TT trafiły w 1998 roku, model ten szokował odważną stylizacją jeszcze przez kilka dobrych lat i zachował świeżość do końca produkcji (czyli przez osiem lat). Pierwsze wcielenie „tetetki” oznaczone kodem fabrycznym 8N występowało jako coupe i kabriolet (z przydomkiem Roadster, choć ten wyłamywał się – i nadal to czyni - z definicji klasycznego roadstera). Kompaktowej wielkości sportowe auta były oferowane tylko z dwoma silnikami benzynowymi. Nabywcy najczęściej wybierali jednostkę 1.8T z 20-zaworową głowicą. Na rynek TT 1.8T trafiło w dwóch wariantach mocy (180 i 225 KM), jednak przez kilka lat silnik ten występował dodatkowo w innych odmianach (150, 163, 190 oraz 240 KM). Drugi motor to 3,2-litrowe V6 o mocy 250 KM, jednostka ta standardowo oferowana z napędem quattro była chętnie kupowana w krajach, gdzie paliwa są znacznie tańsze niż w Europie. Pierwsza generacja TT, na samym początku produkcji, mogła sprawiać mniej doświadczonym kierowcom pewne problemy przy dużych prędkościach. Jednak producent natychmiast zareagował (dodano spojler, system ESP trafił do wyposażenia standardowego, zmieniono nastawy zawieszenia) i kłopotliwe zachowanie się na drodze przeszło do historii.
Produkcja obecnej, drugiej generacji TT (oznaczonej jako 8J) ruszyła 6 kwietnia 2006 roku. Nowy model to więcej dynamiki przy zachowaniu charakteru poprzednika. Niemiecki producent w drugiej generacji postawił na lekkie materiały. Silnik 1.8T został zastąpiony jednostką 2.0 TFSI (na początku o mocy 200 KM), wnętrze wykończono materiałami wyższej jakości. Obecne TT doczekało się wybitnie sportowych wersji TTS oraz TT RS, a także słabszej 160-konnej odmiany 1.8 TFSI. Model rocznikowy 2010 przyniósł lifting (wzbogacenie wyposażenia, w ofercie pojawił się diesel, zniknął silnik sześciocylindrowy).
Pierwszą generację TT oparto na płycie podłogowej z Audi A3. Model 8J bazuje na platformie Audi A3 II generacji (również wspólnej dla kilku modeli największego europejskiego koncernu).
Designerzy, którzy zaprojektowali niepowtarzalne nadwozie TT, mieli bez wątpienia olbrzymi wkład w odniesienie rynkowego sukcesu przez to sportowe auto. Pierwsza generacja wyszła z pod ołówka Thomasa Freemana i Petera Schreyera, natomiast obecne wcielenie to efekt pracy Waltera de’Silva.
W 2002 roku producent świętował wyprodukowanie stutysięcznego Audi TT. Do dziś obie generacje sportowego modelu znalazły ponad pół miliona klientów.
Obecna generacja, tak jak poprzednia, otrzymała wiele wyróżnień i nagród w mediach branżowych. Top Gear przyznał TT tytuł „Coupe of 2006”, Autobild nagrodził design w plebiscycie „Most Beautiful Car”, a Fifth Gear przekazał producentowi statuetkę „Car of The Year 2006”. Do projektantów powędrowała również nagroda konkursu “World Design Car of the Year 2007”.

Gdzie jest produkowany?
Druga generacja, tak jak poprzednia, wyjeżdża z miejscowości Gyor (Audi Hungaria). Do węgierskich zakładów przyjeżdżają gotowe nadwozia i wiele podzespołów z niemieckiej fabryki w Ingolstadt, by po zmontowaniu trafić do salonów na prawie całym świecie.

Segment i konkurenci
Audi TT należy do klasy aut sportowych. Kompaktowej wielkości coupe i kabriolet na polskim rynku konkurują z BMW Z4, Infiniti G Cabrio, Infiniti G Coupe, Mercedesem SLK, Porsche Boxster i Porsche Cayman. Ciekawą konkurencję dla TT stanowią także samochody brytyjskiej egzotycznej marki Lotus (obecnej w Polsce od dwóch lat). Wciąż pod znakiem zapytania jest pojawienie się Audi R4, które stanowiłoby wewnętrzną konkurencję dla rodziny TT.

Kto kupuje prezentowany model?
Audi po raz kolejny w tym roku może pochwalić się lepszymi wynikami sprzedaży niemal na całym świecie. W październiku niemiecki producent uzyskał 6,7-procentowy wzrost w stosunku do roku 2012. Od początku tego roku Niemcy dostarczyli klientom ponad 1,31 mln sztuk Audi (co stanowi 7,5-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu z 2012 roku). Tym samym firma z Ingolstadt pod względem sprzedaży należy – obok BMW i Mercedesa – do czołówki luksusowych marek.
Audi TT pomyślane jest przede wszystkim o młodych kierowcach. W Polsce – jak nietrudno się domyśleć - samochód ten nie znajduje wielu klientów („tetetki” widywane na polskich drogach to głównie co najmniej kilkuletnie pojazdy pochodzące z prywatnego importu). Wynika to oczywiście z poziomu cen, który przerasta możliwości nabywcze docelowej grupy.
W zeszłym roku Polacy zakupili w salonach Audi tylko 30 TT-ek (23 trafiły do firm, 7 do nabywców indywidualnych). W tym roku do końca września sprzedano zaledwie 22 pojazdy (21 kupiły firmy, jedną sztukę osoba prywatna).  

Podstawowe informacje
Audi TT to sportowe, dwudrzwiowe auto występujące w dwóch wersjach nadwoziowych. Tym razem skupiamy się na odmianie coupe. TT Coupe to pojazd z konfiguracją foteli 2+2.
W czasie liftingu TT zyskała lekko odświeżony wygląd, więcej zmian dotyczy jednak techniki. W zmienionej TT uwagę zwraca przede wszystkim masywny zderzak. W nim znajdują się powiększone wloty powietrza z plastycznymi, mocno rozciągniętymi krawędziami. Reflektory przeciwmgielne otoczono chromowanymi pierścieniami. Nową formę otrzymała także kratownica błyszczącej osłony chłodnicy Singleframe oraz opcjonalne reflektory ksenonowe „plus”. Przy ich dolnej krawędzi umieszczono w prostej linii dwanaście białych diod LED tworzących światła do jazdy dziennej. Z tyłu reflektory w kształcie tuby, sprawiające wrażenie zawieszonych w powietrzu, nadają tylnym światłom wizualnej głębi. Duże końcówki rur wydechowych – podwójne w 2.0 TFSI – oraz powiększony, matowo-czarny dyfuzor tworzą kolejne ciekawe akcenty.
Głównym czynnikiem wpływającym na wysoką efektywność i dobrą dynamikę jazdy jest nowoczesna konstrukcja nadwozia. W TT producent sięgnął po swoją specjalność: Audi Space Frame (ASF). Wykorzystano hybrydową konstrukcję łącząc lekkie metale z powszechnie używaną stalą. W przedniej części aż do słupka B zastosowano aluminium, w części tylnej blachy stalowe. Takie zestawienie pozwoliło na uzyskanie idealnego rozkładu masy na obie osie oraz utrzymanie w ryzach całkowitej masy. Przykładowo, TT 1.8 TFSI waży zaledwie 1.240 kg czyli około 100 kg mniej niż najbliżsi konkurenci.
Nadwozie ASF w Audi TT jest nie tylko lekkie, lecz charakteryzuje się także  wysoką wytrzymałością i sztywnością.  Stanowi to podstawę do precyzyjnego zachowania na drodze, dobrej akustyki i wysokiego bezpieczeństwa.
Wszystkie trzy silniki odświeżonego TT (1.8 i 2.0 TFSI oraz 2.0 TDI) mają system rekuperacji, który odzyskuje energię podczas hamowania i toczenia. W efekcie zużycie paliwa obniżono nawet o 14 procent. Zmodyfikowana jednostka 2.0 TFSI dostarcza teraz 211 KM zamiast 200. Z silnika 3.2 FSI zrezygnowano.
W Audi TT zachwyca nie tylko design nadwozia, ale także  atrakcyjne, urządzone z dużym smakiem wnętrze. Jakość materiałów wykończeniowych jest najwyższej próby. Również precyzja montażu prezentuje wyjątkowo wysoki poziom. Wnętrze wykonane jest z dbałością o najmniejsze szczegóły, TT może pod tym względem stanowić wzór dla wielu, często znacznie droższych aut. Seryjne sportowe fotele są montowane nisko i gwarantują solidne trzymanie boczne. Wieniec skórzanej kierownicy sportowej jest spłaszczony u dołu (podobnie jak w samochodach Lamborghini). Pięć okrągłych wylotów nawiewu i wysoka kopuła nad okrągłymi zegarami emanują charakterystycznym dla TT duchem. Po włączeniu zapłonu wskazówki prędkościomierza i obrotomierza wykonują obrót do punktu granicznego i wracają do pozycji zerowej. W odnowionej TT na kierownicy, konsoli środkowej i w poszyciu drzwi znalazły miejsce nowe aluminiowe aplikacje, z którymi kontrastują błyszczące czarne pierścienie, ramy i listwy. Aluminiowa listwa nad pokrywą schowka jest teraz szczotkowana. Przy prędkości 120 km/h wysuwa się spojler, który zmniejsza siły unoszenia tylnej osi dociskając samochód do asfaltu. Zawieszenie auta naturalnie dostosowano do wyższych prędkości, jednak w opcji można zamówić bardziej sportowo zestrojony układ jezdny.
Audi TT jest oferowane w jednej wersji wyposażeniowej a pod jego maską znajdziemy jeden z trzech silników (o mocy od 160 do 211 KM; nie licząc specjalnych odmian TTS i TT RS). W cenniku znajdziemy wiele pozycji opcjonalnych, do czego przyzwyczaiły nas już marki premium. Dla TT przewidziano kilkanaście pakietów wyposażenia grupujących opcje, dzięki czemu można zaoszczędzić trochę pieniędzy (kupione oddzielnie kosztowałyby więcej).

Wymiary, masy i objętości
Przy okazji liftingu TT Coupe obecnej generacji wydłużyło się o 20 mm do 4.187. Szerokość równa 1.842 mm i wysokość 1.352 mm pozostały bez zmian. Rozstaw osi oczywiście nadal wynosi 2.468 mm. Choć coupe ma cztery miejsca siedzące, to jednak tylne trzeba potraktować jako „awaryjne” (przestrzeń nad głową jest niewielka z racji szybko opadającego dachu, a miejsca na nogi jest tu bardzo mało). Tak więc wygodnie autem mogą podróżować dwie dorosłe osoby o wzroście do ok. 190 cm.
W opisywanej wersji samochód waży 1.360 kg (masę własną auta nieco podnosi napęd na cztery koła), a dopuszczalna ładowność wynosi 400 kg.
Oparcie tylnej kanapy jest dzielone i składane, przez co standardowa pojemność bagażnika (292 litry) może wzrosnąć do 700 litrów.

Bezpieczeństwo
Standardowo w TT znajdziemy najważniejsze systemy elektroniczne, te bardziej wyrafinowane dostępne są w droższych wersjach silnikowych lub za dopłatą. W standardzie od bazowej wersji 1.8 TFSI klient otrzymuje układy ABS, EDS i ESP oraz sześć poduszek powietrznych.
Druga generacja Audi TT nie została poddana crashtestom przez organizację Euro NCAP.
 
Napęd
W Audi TT oferowane są trzy czterocylindrowe silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (dwa benzynowe i jeden diesel, nie licząc silników z odmian specjalnych). 160 koni generuje bazowy silnik benzynowy 1.8 TFSI, większość klientów wybiera jednak jednostkę 211-konną 2.0 TFSI lub odmianę z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 170 KM. W najtańszych wersjach napęd wędruje do przedniej osi. Do wyboru są skrzynie manualne i „automat” S tronic (dwusprzęgłowa przekładnia preselekcyjna).
Audi valvelift system (AVS) montowany w silniku 2.0 TFSI zwiększa moc, moment obrotowy i efektywność. W cyklu mieszanym coupe z manualną przekładnią zużywa tylko 6,6 litra paliwa na 100 km, a emisja CO2 wynosi 154 g/km. W porównaniu z poprzednikiem zmodyfikowany silnik spala średnio o 1,1 litra paliwa mniej na 100 km. Zresztą 2.0 TFSI jest bezkonkurencyjny w wielu dziedzinach, pięć razy z rzędu międzynarodowe jury dziennikarzy nadało mu prestiżowy tytuł „Engine of the Year“. Jego rozwiązania techniczne umożliwiają uzyskanie dużej mocy i imponującej siły ciągu, od 1.600 do 4.200 obr./min. do dyspozycji jest stały moment obrotowy 350 Nm.
Turbodiesel 2.0 TDI w standardzie, a benzynowa odmiana 2.0 TFSI w opcji otrzymują napęd na cztery koła. System quattro opiera się jak w znacznie droższym Audi R8 na sprzęgle Haldex. Pozwoliło to połączyć dobrą trakcję i lepsze osiągi z niższym zużyciem paliwa. Hydrauliczne sprzęgło montowane ze względu na rozdział obciążeń na tylnej osi, jest sterowane elektronicznie. W normalnym trybie pracy siła napędowa zostaje przenoszona przede wszystkim na przednie koła, a w razie potrzeby może być błyskawicznie skierowana – nawet w 100 procentach - na oś tylną.
Na bazie „zwykłej” TT powstają specjalne warianty TTS oraz TT RS z mocnymi silnikami i napędem quattro. Choć technicznie różnią się znacznie od słabszych wersji, warto krótko o nich wspomnieć. TTS posiada 272-konny silnik 2.0 TFSI. Najciekawszy jednak jest supersportowy wariant TT RS z 5-cylindrowym silnikiem o mocy 340 KM, opracowany przez quattro GmbH, dział przygotowujący sportowe auta. Jednostka w TT RS zachwyca brzmieniem, kulturą pracy i oczywiście zapewnia doskonałe osiągi. Trzeba dodać, iż Audi TT RS zwłaszcza pod względem elastyczności wypada korzystniej od wielu bardzo drogich sportowych samochodów. Jeśli chodzi o przyspieszenie od 80 do 120 km/h TT RS zostawia „w tyle” - wg. testów Auto Motor und Sport - nie tylko Nissana GT-R, ale nawet wiele aut drogich egzotycznych marek.
Optymalnym wyborem z rodziny TT wydaje się właśnie prezentowany wariant z silnikiem 2.0 TFSI, napędem quattro i przekładnią S tronic. Samochód w tej wersji przyspiesza w 5,6 sekundy do setki, czyli tylko nieznacznie wolniej od sporo droższej TTS.
W poniższym zestawieniu danych technicznych prezentujemy wersje z napędem na oś przednią i manualną skrzynią (wyjątkiem jest odmiana 2.0 TDI).

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.8 o mocy 118 kW/ 160 KM i momencie równym 250 Nm. Coupe z najmniejszym silnikiem można rozpędzić do 226 km/h, a sprint do setki zabiera 7,2 sekundy. TT potrzebuje 6,7 litra benzyny na przejechanie 100 km (emisja CO2 wynosi 155 g/km).
2.0 o mocy 155 kW/ 211 KM i momencie równym 350 Nm. Sportowe auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,1 s (maksymalna prędkość równa jest 245 km/h). Audi TT potrzebuje 6,6 litra benzyny na przejechanie 100 km (emisja CO2 wynosi 154 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Audi TT prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 125 kW/ 170 KM i momencie równym 350 Nm. Dwulitrowy silnik wysokoprężny oferuje dobre osiągi i zapewnia niskie zużycie paliwa. Ta jednostka spala tylko 5,3 l/100 km ON i emituje 139 g/km CO2. TT Coupe 2.0 TDI można rozpędzić do 226 km/h, a sprint do setki zabiera 7,5 sekundy.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Audi TT prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowane Audi TT Coupe 2.0 TFSI Quattro S tronic zużywa w cyklu mieszanym tylko 7,2 litra benzyny na 100 km, co w relacji do osiągów jest wartością niewygórowaną. W mieście TT „konsumuje” 9,9 litra, a na trasie 5,7. Emisja CO2 w wysokości 169 g/km stawia pojazd w klasie emisji E.

Koszty
Za najtańsze TT Coupe z silnikiem 1.8 TFSI trzeba zapłacić 131.700 zł. Wersja z silnikiem wysokoprężnym kosztuje co najmniej 155.400 zł. Prezentowana odmiana 2.0 TFSI Quattro S tronic to wydatek 169.700 zł. Ceny konkurencyjnych aut są z reguły jeszcze wyższe.
Od przedstawianej wersji droższe w gamie TT są tylko specjalne warianty (o których wspominaliśmy w prezentacji): TTS (od 196.300 zł) i TT RS (od 250.700 zł).


Robert Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Audi TT