/  /  /  /  / Audi TT RS
Audi TT

Audi TT

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Audi TT RS

Audi|
null
© Audi
null

Audi znów buduje pięciocylindrowy silnik: TT RS jest wyposażone w 2,5-litrową jednostkę napędową z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI, uzyskującą moc 340 KM i moment obrotowy 450Nm. Tak doskonały silnik gwarantuje znakomite osiągi.

Audi znów buduje pięciocylindrowy silnik: TT RS jest wyposażone w 2,5-litrową jednostkę napędową z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI, uzyskującą  moc 250kW (340 KM) i moment obrotowy 450Nm. Tak doskonały silnik gwarantuje znakomite osiągi. W połączeniu ze stałym napędem na wszystkie koła quattro i wyczynowym zawieszeniem czyni on z kompaktowego Audi TT RS (zarówno w wersji coupe jak i roadster) sportowy samochód należący do ekstraklasy.

Audi TT RS jest pierwszym klasycznym samochodem sportowym w rodzinie RS. Podobnie jak RS4 i RS6 zostało zaprojektowane przez quattro GmbH. Jego osiągi są fascynujące: 4,6 sekundy na sprint od zera do 100 km/h (coupe), 15,9 sekundy od zera do 200 km/h i na życzenie prędkość maksymalna 280 km/h - TT RS jest najszybszym seryjnie produkowanym samochodem sportowym w klasie kompaktowej. Jest mocne, lekkie, efektywne, pomyślane i zrealizowane bez żadnych kompromisów.

Pięciocylindrowy silnik TFSI o pojemności 2,5 litra ma dwa oblicza. Przy wstrzemięźliwej jeździe turbo trzyma w pogotowiu 450Nm momentu obrotowego, dostępnego praktycznie w każdej sytuacji - od najniższych do prawie najwyższych prędkości obrotowych, czyli od 1600 do 5300 obr./min. Z tą ogromną siłą ciągu TT RS zalicza manewry wyprzedzania prawie „mimochodem“.  

Gdy kierowca „przyciśnie“ pedał gazu pięciocylindrowy silnik pokaże swoje drugie oblicze – potężną siłę 250kW (340 KM), łatwe zwiększanie prędkości obrotowej do 6.800 obr./min oraz brzmienie, które za każdym razem wywołuje gęsią skórkę; jedyny w swoim rodzaju głęboki dźwięk - klasyczny odgłos pracy pięciocylindrowych silników Audi. Po otwarciu maski ukazuje się silnik, całkowicie odkryty, bez żadnej osłony - najwyższej jakości technika w czystej postaci.

Jazda po krętych drogach lub torze wyścigowym pozwala poczuć na własnej skórze precyzję reakcji auta na polecenia kierowcy. TT RS wchodzi w zakręty spontanicznie i pokonuje je z niewzruszonym opanowaniem, prowadzony precyzyjnie przez czuły układ kierowniczy. Zakres graniczny leży ekstremalnie wysoko, przejawia się w bardzo lekkiej podsterowności – łatwość opanowania samochodu należy do głównych cech charakteru tego kompaktowego sportowca ze stajni Audi.

Silniki benzynowe z turbodoładowaniem są tradycyjną domeną Audi. Również pięciocylindrowy silnik turbo w Audi TT RS jest agregatem o najwyższych możliwościach. Z pojemności 2480 cm3 uzyskuje 250kW (340 KM) mocy od 5400 obr./min do 6500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 450Nm jest dostępny już przy 1.600 obrotów i pozostaje niezmienny do 5300 obr./min.

Pięciocylindrowy silnik Audi już w swojej podstawowej koncepcji jest wyjątkowy. Odstęp zapłonów wynosi 144 stopnie i kolejność zapłonu 1-2-4-5-3 (zapłon następuje na przemian w bezpośrednio sąsiadujących cylindrach i w daleko od siebie oddalonych). W ten sposób powstaje wyjątkowy rytm i muzyczny dźwięk, do którego przyczynia się także geometria układu dolotowego i wydechowego. Specjalnie zaprojektowany tłumik drgań skrętnych na przednim końcu wału korbowego kompensuje swobodne momenty silnika.

2,5-litrowy TFSI jest niezwykle kompaktowy - odległość między cylindrami wynosi 88 milimetrów, zewnętrzne łożyska główne zostały przesunięte do wewnątrz. Z długością tylko 494 milimetry ten silnik o długim skoku tłoka (średnica cylindra x skok tłoka 82,5 x 92,8 milimetrów) nadaje się do poprzecznego montowania w TT RS.

Jego niewielka masa (zaledwie 183 kilogramy) pozwala na utrzymanie niskiej masy całkowitej TTRS i ma bardzo korzystny wpływ na rozdział obciążenia osi a tym samym na kierowalność samochodu.

Kadłub silnika wykonany został z żeliwa wermikularnego - nowoczesnego materiału, znanego z dużych silników TDI, łączącego w sobie najwyższą wytrzymałość z niewielkim ciężarem. Audi jest pierwszym producentem samochodów, który wykorzystał ten materiał w silniku benzynowym. Wzmocnienia przy podporze i pokrywie łożyska głównego zwiększyły dodatkowo wytrzymałość bloku.

Tłoki zostały odlane z aluminium; każdy z nich, wraz z pierścieniami i sworzniem waży tylko 492 gramy. Podobnie jak kute korbowody są one przygotowane do maksymalnych obciążeń; odpowiednie minimalne asymetrie i lekko ukośne ścianki zwiększają ich wytrzymałość. W głowicy cylindrów odlanej ze stopu aluminium odpornego na wysokie temperatury, zastosowano chłodzone sodem zawory wylotowe i hartowane pierścienie gniazd zaworów.

Na polskim rynku cena tego auta wynosi 238 300 PLN w nadwoziu coupe i 244 500 PLN jako roadster.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Audi TT