/  /  /  /  / Audi TT po zmianach
Audi TT

Audi TT

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Audi TT po zmianach

Audi|
null
© Audi
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Dynamiczna stylistyka, doskonałe osiągi i wzorcowa efektywność - Audi TT Coupe i TT Roadster stały się teraz jeszcze atrakcyjniejsze. Stylistyka lekkich, wykonanych w przeważającej części z aluminium karoserii i wnętrze zostały zmodyfikowane z najwyższą pieczołowitością, a nowe technologie obniżają zużycie paliwa.

Nowością w ofercie jest mocny i charakteryzujący się wysoką efektywnością silnik czterocylindrowy 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM), spalający średnio zaledwie 6,6 litra paliwa na 100 km.

Wygląd zewnętrzny
TT Coupe i TT Roadster drugiej generacji stały się stylistycznymi ikonami, podobnie jak poprzednie modele. Wyróżnienia takie jak „World Design Car of the Year 2007“ potwierdzają ten status. Krępa forma, mocne „barki“ i płaska linia dachu - oba kompaktowe samochody sportowe fascynują swoją męską sylwetką. Teraz ich dynamiczny charakter jest jeszcze bardziej wyrazisty.

Z przodu uwagę zwraca przede wszystkim masywny zderzak. W nim znajdują się powiększone wloty powietrza z plastycznymi, mocno rozciągniętymi krawędziami. Reflektory przeciwmgielne otoczono chromowanymi pierścieniami. Nową formę otrzymała także kratownica błyszczącej osłony chłodnicy Singleframe oraz opcjonalne reflektory ksenonowe „plus“. Przy ich dolnej krawędzi umieszczono w prostej linii dwanaście białych diod tworzących światła do jazdy dziennej. Razem ze „skrzydłami“ w korpusie reflektorów pełnią one funkcję klasycznego elementu charakterystycznego dla stylistyki Audi.

Z tyłu reflektory w kształcie tuby, sprawiające wrażenie zawieszonych w powietrzu, nadają tylnym światłom wizualnej głębi. Duże końcówki rur wydechowych (podwójne przy 2.0 TFSI) oraz powiększony, matowo-czarny dyfuzor tworzą kolejne akcenty. Przy prędkości 120 km/h wysuwa się spojler, który poprawia docisk tylnej osi.

W wyniku modyfikacji TT Coupe i TT Roadster wydłużyły się o dwa centymetry do 4187 milimetrów. Szerokość 1842 milimetry i wysokość 1352 milimetry (Coupe) względnie 1357 milimetry (Roadster) pozostała bez zmian. Rozstaw osi wynosi 2468 milimetrów.

Do serii TT wprowadzone zostały cztery nowe metaliczne lakiery: niebieski Scuba, popielaty Oolong, czerwony Vulkan i popielaty Dakota. W przypadku pakietu S line dodatkowo dostępny jest lakier perłowy w kolorze popielatym Daytona.

Nadwozie
Głównym czynnikiem wpływającym na doskonałą efektywność i wysoką dynamikę jazdy TT jest nadwozie. Zbudowano je z wykorzystaniem technologii Audi Space Frame ASF jako konstrukcję hybrydową. W przedniej części aż do słupka B zastosowane zostało lekkie aluminium, w części tylnej blachy stalowe.

Takie zestawienie pozwoliło na uzyskanie idealnego rozkładu obciążenia osi i utrzymania masy całkowitej na ekstremalnie niskim poziomie - jest to najlepszą podstawa do uzyskania maksymalnej dynamiki.

TT 1.8 TFSI waży zaledwie 1240 kilogramów, około 100 kilogramów mniej niż jego najbliżsi konkurenci. Nadbudowa - może karoseria obu coupe waży tylko 206 kilogramów, z czego 140 kilogramów przypada na aluminium (68 procent) i 66 kilogramów na stal (32 procent). W przypadku TT Roadster z jego specyficznymi wzmocnieniami) stalowa przegroda, mocno żebrowane progi, słupek A i rama przedniej szyby) stosunek obu materiałów wynosi 58 do 42 procent.

Nadwozia ASF w Audi TT są nie tylko wyjątkowo lekkie, lecz charakteryzują się również wysoką wytrzymałością i niewielkimi wibracjami. Stanowi to podstawę do sportowo-precyzyjnego zachowania na drodze, dobrej akustyki i wysokiego bezpieczeństwa biernego. Pakiet wzajemnie dostosowanych do siebie systemów zapobiegających skutkom przyspieszenia ujemnego chroni pasażerów w razie wypadku. Klasyczny miękki, rozkładany dach TT Roadster perfekcyjnie uzupełnia filozofię lekkiej konstrukcji Audi. Dach przyczynia się do utrzymania punktu ciężkości pojazdu na niewielkiej wysokości, idealnie wpasowuje się w linię stylistyczną, a złożony zajmuje niewiele miejsca.

Audi oferuje dwa warianty miękkiego składanego dachu. W wersji manualnej do otwierania i zamykania służy centralny zamek. Opcjonalny automatyczny dach ma napęd elektrohydrauliczny i otwiera się w dwanaście sekund, także podczas jazdy z prędkością poniżej 50 km/h. Dodatkowa mata akustyczna poprawia i tak bardzo dobrą izolację akustyczną i termiczną.

Wnętrze
Wnętrze TT zachwyca sportowym charakterem, dynamiczną elegancją i przestronnością. Seryjne sportowe fotele są montowane nisko i gwarantują dobre trzymanie boczne. Wieniec skórzanej kierownicy sportowej jest spłaszczony u dołu. Pięć okrągłych wylotów nawiewu i wysoka kopuła nad okrągłymi zegarami emanują charakterystycznym dla TT duchem. Ergonomia jest doskonała, a wykończenie bezkompromisowo precyzyjne (jak zawsze w Audi). Po włączeniu zapłonu wskazówki prędkościomierza i obrotomierza wykonują obrót do punktu granicznego i wracają do pozycji zerowej.

Styliści dodali wnętrzu jeszcze więcej blasku. Na kierownicy, konsoli środkowej i w poszyciu drzwi znalazły miejsce nowe aluminiowe aplikacje, z którymi kontrastują błyszczące czarne pierścienie, ramy i listwy. Aluminiowa listwa nad pokrywą schowka jest teraz szczotkowana. Do wyboru są trzy nowe kolory wnętrza: brązowy nougat, popielaty titan i czerwony granat. Specjalna impregnacja tapicerki siedzeń redukuje ich nagrzewanie nawet o 20 stopni Celsjusza, gdy TT stoi na słońcu.

Audi TT Coupe i TT Roadster to sportowe samochody bardzo dobrze przystosowane do codziennego użytkowania. W Coupe z układem siedzeń 2+2 oparcie tylnej kanapy jest dzielone i składane, przez co pojemność bagażnika może wzrosnąć z 292 do 700 litrów. Roadster, którego bagażnik zarówno przy otwartym jak i zamkniętym dachu ma pojemność 250 litrów, może posiadać na życzenie otwór w kanapie pozwalający na przewożenie dłuższych przedmiotów.

Napęd
Dla TT Coupe i TT Roadster można wybrać jeden z trzech czterocylindrowych silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Obie jednostki benzynowe TFSI oraz silnik TDI łączą w sobie sportowe osiągi z najwyższą efektywnością: ich spalanie obniżyło się nawet o 14 procent. Wszystkie trzy silniki mają system rekuperacji, który odzyskuje energię podczas hamowania i toczenia.

Nowością w ofercie jest jednostka 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM), która zastąpiła 2.0 TFSI o mocy 147 kW (200 KM) i silnik 3.2. Dwulitrowy silnik przyspiesza Coupe z manualną skrzynią biegów od zera do 100 km/h w 6,1 sekundy i rozpędza do prędkości maksymalnej 245 km/h. Na życzenie Audi oferuje 2.0 TFSI z sześciobiegową S tronic i stałym napędem na wszystkie koła quattro.

W takiej kombinacji na przyspieszenie do 100 km/h potrzeba zaledwie 5,6 sekundy.

Audi valvelift system AVS, montowany w nowym 2.0 TFSI, zwiększa moc, moment obrotowy i efektywność. W cyklu EU TT 2.0 TFSI z manualną przekładnią zużywa zaledwie 6,6 litra paliwa na 100 km. Emisja CO2 wynosi 154 g/km – najlepszy konkurent w tej kategorii emituje 199 g/km. W porównaniu z poprzednikiem silnik ten spala o 1,1 litra /100 kilometrów mniej paliwa.

Silnik 2.0 TFSI jest bezkonkurencyjny w każdej dziedzinie (pięć razy z rzędu międzynarodowe jury dziennikarzy nadało mu tytuł „Engine of the Year“).

Jego rozwiązania techniczne umożliwiają uzyskanie dużej mocy i imponującej siły ciągu: od 1600 do 4200 obr./min. do dyspozycji jest stały moment obrotowy 350 Nm. Ten silnik z długim skokiem, którego dwa wałki wyrównoważające gwarantują spokojną pracę, został z wielką starannością zoptymalizowany pod kątem minimalnego tarcia.

Audi valvelift system przełącza skok zaworów wylotowych na jeden z dwóch stopni, w zależności od potrzeb. Redukuje to straty wynikające z niepełnego spalania w komorze i zapewnia optymalne odprowadzenie spalin do turbosprężarki, co z kolei pozwala na szybki wzrost momentu obrotowego.

Jednocześnie kombinacja turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku obniża temperatury w komorze spalania i wynikającą z nich tendencję do spalania stukowego. A to umożliwia uzyskanie wysokiego sprężania 9,6:1, które poprawia stopień sprawności.

Obok nowego 2.0 TFSI w ofercie TT są dwa silniki czterocylindrowe.

Jednostka 1.8 TFSI, dostępna z sześciobiegową skrzynią i napędem na przednią oś, ma moc 118 kW (160 KM). Moment obrotowy 250 Nm dostępny jest od 1.500 do 4.500 obr./min. Silnik ten rozpędza Coupe do 100 km/h w 7,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 226 km/h. Średnio spala 6,4 litra paliwa na 100 km, emisja CO2 znajduje się na poziomie 149 g/km.

TT 2.0 TDI nadal jest jeszcze jedynym samochodem sportowym z silnikiem wysokoprężnym wśród konkurencji. Jego efektywność może być wzorem dla innych. TT Coupe zużywa tylko 5,3 litra paliwa na 100 km, co odpowiada emisji CO2 139 g/km. Z mocą 125 kW (170 KM) i momentem obrotowym 350 Nm, dostępnym od 1750 do 2500 obr./min, na standardowy sprint wystarcza 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 226 km/h. Dwulitrowy TDI współpracuje z przekładnią manualną i napędem quattro.

Do przenoszenia siły przy wszystkich silnikach służy precyzyjna sześciobiegowa przekładnia manualna. Dla 2.0 TFSI Audi oferuje także przekładnię dwusprzęgłową S tronic, która zmienia biegi praktycznie bez przerywania siły ciągu.

Ta supernowoczesna sześciobiegowa skrzynia jest ekstremalnie szybka i komfortowa: zależnie od życzenia kierowcy może pracować w trybie w pełni automatycznym lub manualnym, przy czym biegi mogą być zmieniane także opcjonalnymi przełącznikami na kierownicy.

Stały napęd na wszystkie koła quattro jest dostępny jako opcja dla 2.0 TFSI z S tronic, a w przypadku 2.0 TDI należy do wyposażenia seryjnego. Hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe, montowane ze względu na rozdział obciążeń na tylnej osi, jest sterowane elektronicznie. W normalnym trybie pracy siła napędowa zostaje przenoszona przede wszystkim na przednie koła, a w razie potrzeby może być błyskawicznie skierowana w 100 procentach na tylną oś. Napęd quattro gwarantuje większą stabilność, lepszą trakcję oraz większą przyjemność jazdy i jest kolejnym elementem podkreślającym wyjątkową pozycję Audi TT w swojej klasie.

Zawieszenie
W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPherson; aluminiowe podzespoły minimalizują wielkość mas nieamortyzowanych. Wspomaganie układu kierowniczego pracuje bezpośrednio, precyzyjnie i dzięki elektromechanicznemu napędowi z wysoką efektywnością. Podwójne wahacze podłużne czterowahaczowej osi tylnej są stosunkowo miękkie, by zapewnić wysoki komfort. Trzy wahacze poprzeczne na każde koło połączono na sztywno, aby precyzyjnie przenosić siły boczne na nadwozie.

Na życzenie Audi dostarcza dla wszystkich wariantów TT elektronicznie regulowany system amortyzatorów Audi magnetic ride – kolejne technologiczne rozwiązanie, które podkreśla wyjątkowość tego kompaktowego samochodu sportowego.

W amortyzatorach cyrkuluje fluid zawierający cząsteczki magnetyczne. Po przyłożeniu napięcia do pola magnetycznego zmienia się zachowanie cząsteczek, a tym samym sposób amortyzowania drgań przez fluid. Systemem tym kieruje komputer połączony z całym zestawem czujników.

Kierowca może wybrać jedną z dwóch podstawowych charakterystyk, które teraz jeszcze bardziej różnią się od siebie. W trybie Normal TT Coupe i TT Roadster poruszają się w sposób wyważony – są dynamiczne i jednocześnie komfortowe.

W trybie Sport TT sztywno trzyma się drogi i jest maksymalnie dynamiczne.

Dodatkowo do Audi magnetic ride do dyspozycji jest kolejna opcja – przycisk Sport. Przy jego użyciu kierowca może przełączać w dwóch stopniach charakterystykę pedału przyspieszenia (przy przekładniach manualnych), stopień wspomagania układu kierowniczego i brzmienie silnika.

Do oferty kół również wprowadzono zmiany. Obejmuje ona obecnie 14 wariantów.

TT 1.8 TFSI, 2.0 TDI i 2.0 TFSI poruszają się seryjnie na 17-calowych kołach aluminiowych z oponami 245/55. W przypadku kół zimowych do wyboru są trzy rozmiary, przy kołach letnich oferta sięga do formatu 9 J x 19 z oponami 255/35.
Za dużymi kołami kryją się mocne hamulce: tarcze mają duże średnice a przednie są wentylowane.

Wyposażenie
Wszystkie warianty TT Coupe i TT Roadster dysponują bogatym wyposażeniem seryjnym. Do jego najciekawszych elementów należy system audio „chorus“, system informacji kierowcy i – w TT Coupe – automatyczna klimatyzacja. Do wyboru są dwa układy nawigacji, uniwersalny zespół przygotowany do montażu telefonu komórkowego i charakteryzujący się doskonałym brzemieniem zestaw nagłośnieniowy Bose Surround. Opcjonalne reflektory ksenonowe Plus można połączyć z funkcją oświetlania zakrętów.

Seryjnie w TT montowany jest komputer pokładowy z programem pomagającym poprawić efektywność jazdy. Na centralnym środkowym wyświetlaczu pokazywane są wszystkie informacje ważne dla zużycia paliwa oraz wskazówki dla kierowcy.

Wskaźnik zmiany przełożenia wskazuje optymalny bieg. Inna funkcja informuje, które systemy w samochodzie (na przykład klimatyzacja) zużywają energię i jaki ma to wpływ na zużycie paliwa.

Osoby lubiące rzeczy wyjątkowe znajdą wiele interesujących elementów w pakiecie Colour & Trim. Może to być opcjonalna skórzana tapicerka ujęta w czterech pakietach „Skóra“, pakiet „Aplikacje“ i dwa pakiety S line. Pakiet zewnętrzny S line skupia się na modyfikacjach stylistycznych w obrębie zderzaka, wlotów powietrza i dyfuzora.

Pakiet sportowy S line wprowadza do czarnego wnętrza wiele atrakcyjnych detali, na przykład na kierownicy, w tapicerce i aplikacjach. 18-calowe koła i obniżone o 10 milimetrów nadwozie sprawiają, że auto prowadzi się jeszcze dynamiczniej.

Audi TTS i Audi TT RS
Audi TTS, zarówno Coupe jak i Roadster, łączy wybitnie sportowy charakter z najwyższym komfortem. Jego dwulitrowy silnik TFSI z dużą turbosprężarką i wieloma innymi modyfikacjami uzyskuje moc 200 kW (272 KM) i moment obrotowy 350 Nm dostępny od 2500 do 5000 obr./min. Przyspiesza on TTS Coupe z opcjonalną sześciobiegową S tronic w 5,2 sekundy od zera do 100 km/h i dalej do ograniczonej elektronicznie prędkości 250 km/h. Coupe z S tronic spala średnio 7,7 litra paliwa na 100 km.

Seryjnie TTS posiada adaptacyjny system amortyzowania Audi magnetic ride, przycisk Sport i układ hamulcowy o wysokiej wydajności. Optycznie odróżnia się od innych wariantów 18-calowymi kołami z oponami 254/40 i nową osłoną chłodnicy z chromowanymi wlotami powietrza. Wnętrze utrzymane jest w kolorze srebrnym Spektral i czarnym.

Na czele serii TT pod względem dynamiki znajduje się TT RS, dostępne również w wersji Coupe i Roadster. Jego silnik z pięcioma cylindrami w układzie rzędowym i turbodoładowaniem uzyskuje z pojemności 2,5 litra moc 250 kW (340 KM) oraz moment obrotowy 450 Nm (od 1600 do 5300 obr./min). Średnio zużywa jednak zaledwie 9,2 litra paliwa na 100 km. TT RS Coupe od zera do setki rozpędza się w 4,6 sekundy. Na życzenie quattro GmbH przesuwa granicę prędkości maksymalnej z 250 km/h do 280 km/h.

Specjalna klapa w układzie wydechowym czyni wyjątkowe brzmienie pięciocylindrowego silnika jeszcze intensywniejszym. Dotychczas napęd na wszystkie koła przenosiła sześciobiegowa przekładnia o ciasnym, sportowym przełożeniu.

Od jesieni na życzenie Audi będzie montować w TT RS przekładnię S tronic w jej nowym wariancie, przystosowanym do przenoszenia imponującego momentu obrotowego tego mocnego silnika. Dwusprzęgłowa przekładnia będzie miała siedem przełożeń i ze swoją kompaktową budową doskonale nadaje się do poprzecznego wbudowania w połączeniu z napędem quattro.

TT RS Coupe z S tronic osiąga 100 km/h po 4,4 sekundy, w przypadku TT RS sprint ten trwa o 0,1 sekundy dłużej, o ułamek sekundy krócej, niż przy wersji z manualna skrzynią biegów. Charakterystyczne detale stylistyczne, 18-calowe koła i mocarny układ hamulcowy należą do seryjnego wyposażenia TT RS.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Audi TT