/  /  /  /  / Udoskonalone Audi R8 w zbliżeniu
Audi R8

Audi R8

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Luksusowe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Udoskonalone Audi R8 w zbliżeniu

Audi|
null
© Audi
nullnullnullnullnullnullnullnull

Nietuzinkowe Audi R8 jest teraz jeszcze bardziej atrakcyjne i dynamiczne. Audi R8 V10 plus to nowy flagowy model serii R8, w którym moc przenoszona jest na koła przy pomocy zupełnie nowej 7-stopniowej skrzyni biegów S tronic. Diodowe reflektory i nowe tylne kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizacji są elementem seryjnego wyposażenia wszystkich wersji.

Audi R8 o długości 4,44 m, 1,90 m szerokości i jedynie 1,25 m (Spyder: 1,24 m) wysokości stworzone i wyprodukowane przez quattro GmbH, jest już gotowe, by wyjechać na drogi. Nowe detale nadają jego stylistyce jeszcze więcej dynamiki.

Osłona chłodnicy Singleframe z ukośnie ściętymi górnymi rogami posiada czarną, lakierowaną na wysoki połysk kratownicę, a w wersji V10 jej poziome pręty zdobią chromowane nakładki. Nowy jest również zderzak, a każdy z wlotów powietrza ma po trzy poziome wzmocnienia. Opcjonalnie dostępny spoiler zderzaka przedniego, wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). W nowym R8 V10 plus, spoiler jest montowany standardowo.

Do wyposażenia seryjnego wszystkich wersji Audi R8 należą teraz również reflektory diodowe z zastosowaną w nich nową technologią. Diody świateł drogowych i świateł mijania umieszczono powyżej oraz poniżej pasa świateł do jazdy w dzień, które dzięki zaprogramowaniu nowej funkcji spełniają również rolę kierunkowskazu.

Statyczne światła doświetlania zakrętu są zintegrowane z reflektorami.

W nowym flagowym modelu R8 V10 plus obudowa bocznych lusterek, a w wersji coupe również boczne pionowe wloty powietrza sideblades, wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. W wersji z dziesięciocylindrowym silnikiem wloty są bardziej wysunięte niż w wersji z silnikiem V8 i posiadają charakterystycznie wyglądające krawędzie. Drobnym zmianom poddano również progi. Listwy wentylacyjne przy tylnej szybie w modelu R8 V10 Coupe utrzymano w stylistyce matowego aluminium (w modelu R8 V8 Coupe i R8 V10 plus w matowej czerni).

Na życzenie, komora silnika może być podświetlana przy pomocy diod. W przypadku modelu R8 V10 plus, podświetlenie wraz z częściową obudową zespołu silnikowego wykonaną z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym jest elementem wyposażenia standardowego.

Tył Audi R8 zdominowały diodowe światła. Innowacją jest umieszczony przy dolnej krawędzi tylnych świateł kierunkowskaz ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania: sygnał świetlny przebiega zawsze od środka na zewnątrz, w kierunku skręcania. Nad miejscem tylnej tablicy rejestracyjnej, które w R8 V10 jest czarne i lakierowane na wysoki połysk, umieszczono nowy emblemat: logo Audi Sport: literę „R“, znajdującą się częściowo na tle czerwonego rombu.

Duży dyfuzor, opcjonalnie wykonany z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (w wyposażeniu seryjnym Audi R8 V10 plus), jest jakby wypchnięty w górę. Układ wydechowy, niezależnie od montowanego silnika, kończy się dwiema okrągłymi lśniącymi, chromowanymi rurami wydechowymi. W modelu R8 V10 plus maja one kolor czarny.

Audi R8 dostępne jest w dwóch kolorach podstawowych: bieli Ibis i brylantowej czerwieni. Dostępne są także lakiery w czterech odcieniach metalic i w pięciu odcieniach z efektem perłowym lub kryształowym. Jedynie w przypadku R8 V10 plus oferowany jest dodatkowo lakier matowy. Wloty powietrza sideblades w coupe są dostępne w ośmiu kolorach, a składany dach R8 Spyder dostępny jest w czerni, czerwieni i brązie.

Karoseria Audi R8 Audi Space Frame (ASF), wykonana z aluminium, waży w przypadku coupe tylko 210 kg, a w przypadku modelu Spyder 216 kg. Nieobciążone R8 V8 Coupe z manualną skrzynią biegów waży jedynie 1560 kg, a  Audi R8 Spyder to 1660 kg. Natomiast Audi R8 V10 plus, które jest dostępne jedynie w wersji coupe, waży 1570 kg.

Regulowane siedzenia kubełkowe, nadwozie z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, koła wykonane ze specjalnego lekkiego stopu metalu i elementy podwozia, w tym montowane seryjnie ceramiczne hamulce, a także dodatkowe fragmenty karoserii wykonane z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, znacznie przyczyniają się do redukcji ciężaru.

W modelu Audi R8 Spyder, z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym wykonano też pokrywę skrzyni składanego dachu i elementy jego boków. Elegancki, lekki dach z tkaniny, na stelażu wykonanym w dużym stopniu z aluminium z domieszką magnezu stanowi zwieńczenie koncepcji lekkiej konstrukcji. Jest on sterowany elektrohydraulicznie, otwiera się i zamyka w ciągu 19 sekund, również podczas jazdy z prędkością do 50 km/h.

Pomiędzy przedziałem pasażerskim a komorą silnika znajduje się niezależna od składanego dachu, ogrzewana szyba. Możną ją wysuwać i chować przy pomocy jednego przycisku. Szyba służy także jako osłona od wiatru. W przypadku niebezpieczeństwa dachowania auta wyskakują w górę dwa, umieszczone za siedzeniami i napięte przy pomocy sprężyn, wytrzymałe profile.

Podobnie jak w samochodach wyścigowych, aerodynamika Audi R8 została zorientowana na zrywność. Pod podwoziem znajduje się pięć dysz NACA, a w przedniej części dwa dyfuzory, które razem podwyższają zryw przedniej osi. Współczynnik cW, w zależności od typu silnika i rodzaju karoserii, wynosi 0,35 lub 0,36.

Powierzchnia czołowa to 1,99 m2.

Silniki składane są ręcznie. Jednostka V8 o pojemności skokowej 4163 cm3 i silnik V10, posiadający pojemność skokową 5204 cm3, to wolnossące jednostki napędowe wysokiej mocy. Nowa, siedmiobiegowa skrzynia S tronic wydatnie przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 nawet do 22 gramów i skraca czas przyspieszenia od zera do 100 km/h o trzy dziesiąte sekundy.

Oba silniki są zwarte i stosunkowo lekkie. Skrzynia korbowodu wykona jest z aluminiowo-krzemowego stopu, a tzw. konstrukcja bedplate nadaje jej dużą sztywność. Sucha miska olejowa pozwala na niższe umiejscowienie silnika. Ciśnieniowa pompa cyrkulacyjna pracuje zależnie od obciążenia, dzięki czemu podwyższa wydajność jednostki napędowej.

Bezpośredni wtrysk benzyny FSI umożliwia wysoką kompresję w stosunku 12,5:1. Cztery regulowane wałki rozrządu sterują zaworami. Przy niskim obciążeniu i małej prędkości pokrywy w kanałach dolotowych wprawiają wpływające powietrze w odpowiednią rotację. Układ wydechowy przystosowany jest do niewielkiego podciśnienia. W obu końcowych rurach układu wydechowego znajdują się klapy. Ich otwarcie podczas gwałtownego dodania gazu sprawia, że auto wydaje jeszcze pełniejszy dźwięk.

Silnik 4.2 FSI generuje moc 430 KM przy obrotach rzędu 7900 obr/min., a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm i jest dostępny w zakresie od 4500 do 6000 obr/min. Jednostka ta sprawia, że Audi R8 Coupe ze skrzynią S tronic przyspiesza od zera do 100 km/h w ciągu 4,3 s i rozpędza się dalej, do prędkości maksymalnej wynoszącej 300 km/h (ze skrzynią manualną: 4,6 s i 302 km/h).

W Audi R8 V8 Spyder wartości te wynoszą odpowiednio 4,5 i 4,8 s, a prędkość również 300 km/h. Audi R8 V8 quattro w wersji coupe ze skrzynią S tronic zużywa średnio 12,4 l paliwa na 100 km.

Maksymalny moment obrotowy silnika V10 wynosi 530 Nm przy 6 500 obr/min. Przy wartości 8000 obr/min jednostka generuje moc 525 KM. Wał korbowy został skonstruowany z wykorzystaniem technologii Common-Pin, czego wynikiem są zmienne odstępy zapłonu, wynoszące 54 i 90 stopni. Taka konstrukcja łączy w sobie maksymalną sztywność i niewielki ciężar. Jednocześnie nadaje silnikowi V10 jedyny w swoim rodzaju dźwięk, bliski brzmieniu samochodu wyścigowego.

Audi R8 V10 Coupe ze skrzynią S tronic od zera do 100 km/h przyspiesza w ciągu 3,6 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 314 km/h. W przypadku manualnej skrzyni biegów wartości te wynoszą 3,9 s i 316 km/h. Standardowe przyspieszenie Audi R8 V10 Spyder ze skrzynią S tronic osiąga w czasie 3,8 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 311 km/h (ze skrzynią manualną: 4,1 s i 313 km/h). Zużycie paliwa Audi R8 V10 Coupe wynosi średnio 13,1 l na 100 km.

Nowym modelem flagowym serii jest Audi R8 V10 plus. Generuje on moc 550 KM, maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm przy 6 500 obr/min. Ze skrzynią S tronic R8 V10 plus, dostępne tylko w wersji coupe, przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,5 s i osiąga prędkość maksymalną 317 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 12,9 l na 100 km. W wersji z manualną skrzynią biegów, wartości te wynoszą odpowiednio 3,8 s, 319 km/h i 14,9 l.

Nowa wersja Audi R8 może być wyposażona w jedną z dwóch oferowanych skrzyń biegów. Sześciobiegowa skrzynia manualna, której dźwignię umieszczono w prowadnicy ze stali szlachetnej, jest standardowym elementem wyposażenia aut z silnikiem V8. W przypadku modeli z silnikiem V10 jest ona montowana na życzenie.

W nowej siedmiostopniowej skrzyni S tronic, dostępnej w opcji w autach z silnikiem V8 i montowanej seryjnie w modelach z silnikiem V10, biegi są sportowo zestrojone blisko siebie. Ostatni bieg ma najszerszy zakres. Kierowca może obsługiwać wyposażoną w dwa sprzęgła przekładnię albo za pomocą tradycyjnej dźwigni zmiany biegów, albo przy pomocy łopatek umieszczonych przy kierownicy. Alternatywnie może użyć trybu sportowego. Naciśnięcie przycisku uruchamia funkcję Launch control, zapewniającą start na podwyższonych obrotach z minimalnym poślizgiem opon.

Nowa siedmiostopniowa skrzynia S tronic, zaprojektowana w układzie trzech wałów, ma mniej niż 60 cm długości. Stanowiące nowość dwa sprzęgła wielopłytkowe, ułożone jedno za drugim, obsługują dwie niezależne od siebie części skrzyni.

Bezpośrednie przełączanie biegów możliwe jest dzięki naprzemiennemu otwieraniu i zamykaniu sprzęgieł. Przebiega ono w setnych ułamkach sekundy, prawie bez przerywania siły ciągu tak dynamicznie, płynnie i komfortowo, że ledwo się je zauważa.

Wał napędowy prowadzi z siedmiobiegowej skrzyni S tronic, przez skrzynię korbowodu silnika aż do przedniej osi. Tam sprzęgło wiskotyczne przejmuje funkcję podziału momentu obrotowego. Podczas zwykłej jazdy kieruje ono około 15 procent momentu na oś przednią. Gdy tylne koła zaczynają buksować, na przednie koła kierowane jest dodatkowo maksymalnie 15 procent. Na tylnej osi pracuje mechaniczny dyferencjał.

Podział obciążenia w tyle auta idealnie współgra z koncepcją silnika umieszczonego centralnie. Podział momentu obrotowego między tylną i przednią osią wynosi 43:57 (przód:tył), z niewielkimi różnicami w poszczególnych wariantach.

Przy budowie podwozia tego wysokiej klasy auta sportowego wykorzystano technologie stosowane w sportach motorowych. Każde koło posiada podwójne trójkątne wahacze stabilizacyjne wykute z aluminium. W Audi R8 V10 plus sprężyny i amortyzatory starannie wyregulowano względem siebie oraz odpowiednio dopasowano wartości ugięcia przedniej osi. Adaptacyjny system amortyzacji Audi magnetic ride stanowi element wyposażenia seryjnego R8 V10, a w modelach z silnikiem V8 dostępny jest opcjonalnie. Posiada on tryb normalny i sportowy. Wspomaganie kierownicy zapewnia bardzo zróżnicowaną, delikatną reakcję i działa w sposób bezpośredni, zgodny ze sportowym duchem auta.  

Zmodernizowane Audi R8 jeździ na dużych kołach. W wariantach z silnikiem V8 koła montowane seryjnie mają następujące rozmiary:  8,5 J x 18 z przodu i 10,5 J x 18 z tyłu. Opony są w rozmiarze odpowiednio 235/40 i 285/35. W wariantach z silnikiem V10 producent montuje koła dziewiętnastocalowe o szerokości 8,5 i 11 cali; opony zastosowano odpowiednio 235/35 i 295/30.

Opcjonalnie dostępne są koła o szczególnie atrakcyjnej stylistyce: z wysokim połyskiem, w kolorze tytanu lub (w przypadku Audi R8 V10 plus) w lśniącej czerni.

Stalowe tarcze hamulcowe w tym superszybkim aucie sportowym są wentylowane od środka, mają otwory i połączone są przy pomocy trzpieni z aluminiowymi tarczami nośnymi. Nowe tarcze w stylistyce Wave (ich kontury zewnętrzne mają kształt fali) są lżejsze o około dwa kilogramy w porównaniu z tradycyjnymi tarczami okrągłymi o tych samych wymiarach. Aluminiowe zaciski hamulcowe pracują za pomocą ośmiu tłoków przy każdym z przednich kół, a przy tylnych kołach za pomocą czterech.

W opcji z dziewiętnastocalowymi kołami montuje się na życzenie ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym (element seryjny w Audi R8 V10 plus). Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada jeden tryb sportowy i można go całkowicie dezaktywować.

Poddane liftingowi Audi R8 trafi na rynek europejski pod koniec bieżącego roku.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Audi R8