/  /  /  /  / Audi R8 GT
Audi R8

Audi R8

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Luksusowe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Audi R8 GT

Audi|
null
© Audi
nullnullnull

Jeszcze mocniejsze, jeszcze lżejsze, jeszcze szybsze: Audi prezentuje limitowaną serię swojego wyczynowego samochodu sportowego R8: model R8 GT. Silnik V10 5.2 ma zwiększoną do 560 KM moc, waga auta zmniejszyła się o prawie 100 kg.

R8 GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 320 km/h.

Wyczynowy samochód sportowy R8 jest zwycięzcą, można powiedzieć: „od urodzenia”. Dotyczy to zarówno modeli seryjnych – zdobywców tytułów World Performance Car w 2008 roku (R8) i 2010 roku (R8 V10), jak i samochodu wyścigowego R8 LMS, który w swoim pierwszym sezonie wygrał 23 wyścigi i zdobył trzy tytuły mistrzowskie.

Geny wersji wyścigowej pojawią się teraz także na zwykłych drogach w postaci R8 GT. Ta limitowana seria jest ograniczona do 333 egzemplarzy (każde R8 GT będzie miało plakietkę ze swoim numerem na dźwigni zmiany biegów).

Redukcja masy o 100 kilogramów
Już seryjne R8 5.2 FSI quattro jest ucieleśnieniem filozofii lekkiej konstrukcji, wyznawanej przez markę z czterema pierścieniami. Jego aluminiowe nadwozie, zaprojektowane jako konstrukcja Audi Space Frame ASF, waży zaledwie 210 kilogramów. W szkielet z wytłaczanych i odlewanych profili wbudowane są aluminiowe blachy. Ramę silnika wykonano z ultralekkiego magnezu.

Nadwozie ASF jest budowane w znacznym stopniu ręcznie w zakładach w Neckarsulm w kompleksowym procesie produkcyjnym. Ze swoją ekstremalnie wysoką wytrzymałością aluminiowa karoseria stanowi doskonałą podstawę do precyzyjnego prowadzenia tego sportowego samochodu, ponadto gwarantuje minimalne wibracje i maksymalne bezpieczeństwo w przypadku zderzenia.

Dzięki nadwoziu ASF seryjne R8 5.2 FSI quattro waży zaledwie 1625 kilogramów (ze stałym napędem na wszystkie koła i opcjonalną skrzynią biegów R tronic). Zatem zadanie postawione inżynierom, by jeszcze bardziej zredukować masę, było niezmiernie trudne. Wypełnili je doskonale, wprowadzając zmiany do wszystkich części samochodu. Ostatecznie wskazówka wagi zatrzymała się przy 1525 kilogramach.

Przednia szyba R8 GT wykonana jest z cieńszego szkła, natomiast szyba między kabiną pasażerską i przestrzenią silnikową oraz szyba tylnej pokrywy - z lekkiego i wytrzymałego poliwęglanu. Te trzy zmiany pozwoliły zaoszczędzić dziewięć kilogramów. Nieruchome tylne skrzydło – kolejne 1,2 kg, aluminiowa pokrywa 100-litrowego bagażnika dzięki cieńszym blachom i dodatkowym wycięciom jest teraz o 2,6 kilograma lżejsza.

Długa tylna pokrywa wykonana została z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK), co daje oszczędność 6,6 kilograma. Kolejne 5,2 oraz 1,5 kilograma dały tylny zderzak i osłony wlotów powietrza Sideblades, wykonane z tego samego tworzywa. Ze swoim minimalnym ciężarem i ekstremalnie dużą wytrzymałością CFK to idealny materiał dla wyczynowych samochodów sportowych, a Audi ma już duże doświadczenie w jego wykorzystywaniu.

Także przy częściach technicznych R8 inżynierowie walczyli o każdy gram masy. System wspomagania hamulców „odchudzili” o 1 kilogram, aluminiowe piasty tarcz hamulcowych – o cztery kilogramy, a akumulator o 9,4 kilograma. Przy module zasysania powietrza znaleźli zbędne 2,3 kilogramy, a masę warstwy wygłuszającej w komorze silnika zmniejszyli o 2,8 kilograma.

We wnętrzu też znalazło się wiele możliwości „odchudzenia” auta. Nowa, lekka wykładzina dywanowa jest o 7,9 kilograma lżejsza, niż tradycyjna, fotele kubełkowe, których konstrukcję wykonano z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym (GFK), ważą o 31,5 kilograma mniej. Do tego należy dodać wiele innych rozwiązań detali we wnętrzu, na zewnątrz i wśród podzespołów, na przykład wysokiej jakości lekka stal na końcówki rur wydechowych.

Stylistyka
Stylistyka Audi R8 GT zdradza moc tego samochodu i jednocześnie podkreśla piękno technicznego dzieła sztuki o długości 4,43 metra, szerokości 1,93 metra i wysokości tylko 1,24 metra. Na zewnątrz dokonano licznych modyfikacji, które jeszcze bardziej wyostrzają „rysy” tego modelu. Wiele z nich wpłynęło na obniżenie masy i poprawę aerodynamiki. R8 GT podczas szybszej jazdy ma jeszcze lepszy docisk do podłoża niż model seryjny, i to bez zwiększenia współczynnika oporu powietrza cw (0,36) i powierzchni czołowej (1,99 m2).

Rama osłony chłodnicy Singleframe, jej poprzeczki i lamele we wlotach powietrza mają matowy, popielaty kolor, kratownica w osłonie chłodnicy pokryta jest czarnym, matowym lakierem. Spojler pod zderzakiem ma podwójną dolną krawędź i wykonano go z carbonu. Wąskie, rozciągnięte listwy przy narożnikach przedniej części zwiększają siłę docisku na przedniej osi i są również wykonane z kompozytu z włóknem węglowym.  

Jednym z elementów R8 GT najbardziej przyciągających wzrok są seryjne reflektory diodowe, które wszystkie swoje funkcje realizują za pomocą diod LED. Ich światło jest jasne i równomierne, żywotność wysoka, a zużycie energii niskie. Także optycznie reflektory wyglądają atrakcyjnie i wyjątkowo. Światła do jazdy dziennej (z każdej strony po 24 diody), tworzą ciągły pas. Reflektory przypominają otwarte skorupy muszli.

Z boku elementem najbardziej rzucającym się w oczy są Sideblades prowadzące powietrze do silnika. W R8 GT wykonano je z matowego carbonu. Ten sam materiał zastosowano w obudowie lusterek zewnętrznych, teraz trochę mniejszych, niż przy innych wersjach tego modelu. Nóżka lusterek wykonana jest z aluminium.

19-calowe koła mają ekskluzywną formę: pięć podwójnych ramion w kształcie litery Y w kolorze popielatym. Przednie błotniki zdobi logo „GT”.

Modyfikacje wprowadzone w tej limitowanej serii aut są szczególnie widoczne w tylnej części nadwozia, począwszy od stałego skrzydła z matowego carbonu. Nową formę mają także kratki wlotu powietrza po obu stronach tylnej klapy oraz zderzak z CFK.

W zderzak wbudowane zostały duże, okrągłe końcówki rur wydechowych oraz szczeliny odpowietrzające dla nadkoli. Powiększony dyfuzor wykonany jest z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym, miejsce na tablicę rejestracyjną i szerokie lamele z tyłu mają matowy, popielaty kolor. Tylne światła, również diodowe z ciemną obudową przykryto przeźroczystym szkłem.

Audi oferuje dla R8 GT cztery kolory lakieru: metaliczny pomarańczowy Samoa, matowy popielaty Suzuka, metaliczny srebrny Eis i perłowy czarny Phantom.

Silnik 5.2 FSI o mocy 412 kW (560 KM)
Zmodyfikowany silnik V10 z czerwonymi pokrywami głowicy cylindrów daje Audi R8 GT zapierające dech w piersiach możliwości. Przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 3,6 sekundy, od zera do 200 km/h – 10,8 sekundy. Potem R8 GT nadal dynamicznie przyspiesza, aż do prędkości maksymalnej 320 km/h.

Zmiany w elektronice silnika zwiększyły moc dziesięciocylindrowej jednostki o pojemności 5204 cm3 o 26 kW do 412 kW (560 KM). Krzywa momentu obrotowego osiąga swój szczyt 540 Nm przy 6500 obrotów, to o 10 Nm więcej, niż w przypadku wersji seryjnej. Silnik V10 dysponuje mocą jednostkową 79,2 kW (107,6 KM) na litr pojemności. Jego jednostkowe obciążenie mocy wynosi 3,70 kilograma na kW, czyli 2,72 kilograma na KM, maksymalna prędkość obrotowa to 8700 obr./min.

Ta jednostka napędowa o długim skoku tłoka (średnica x skok 84,5 x 92,8 milimetra), budowana ręcznie w węgierskich zakładach Györ, posiada kadłub z lekkiego, a zarazem wytrzymałego stopu aluminiowo-krzemowego. Zastosowano w niej usztywniającą wspólną ramę łożysk głównych wału korbowego. Cały silnik waży tylko 285 kilogramów. Jego cechy charakterystyczne: kąt cylindrów 90 stopni i układ olejowy z suchą miską, w którym pracuje moduł pompy oleju o wysokiej wydajności. Oba te rozwiązania obniżają punkt ciężkości i tym samym poprawiają dynamikę.

Wał korbowy jest wałem typu Common-Pin: korbowody leżących naprzeciw siebie tłoków stykają się ze wspólnym czopem korbowym. Dzięki temu odległości zapłonów w poszczególnych cylindrach wynoszą naprzemiennie 54 i 90 stopni obrotów wału korbowego. Ten zupełnie wyjątkowy rytm nadaje V10 specyficzne brzmienie, niepowtarzalną „techniczną” muzykę, prawie jak na torach wyścigowych. Dwie klapy w układzie wydechowym modulują jej głośność i ton w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej.

Bezsprężarkowy silnik zużywa na 100 kilometrów średnio 13,7 litrów paliwa; to wyjątkowa efektywność przy tak imponującej mocy. Bezpośredni wtrysk benzyny FSI wtryskuje paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 120 bar. Poddana zawirowaniom mieszanka chłodzi ściany cylindrów i dlatego umożliwia zastosowanie wysokiego stopnia sprężania 12,5:1. Kolektor dolotowy o zmiennej długości i bezstopniowa regulacja napędzanych łańcuchami wałków rozrządu gwarantują lepsze napełnienie komór spalania. Klapy w kanałach dolotowych ułatwiają tworzenie mieszanki, wprawiając napływające powietrze w ruch wirowy.

Układ przenoszenia siły
Za zmianę biegów w R8 GT odpowiedzialna jest sekwencyjna skrzynia biegówR tronic. Elektrohydrauliczna jednostka sprzęgła oraz jednostka sterowania sprzęgłem i zmianą biegów otrzymują polecenia drogą elektroniczną. Zmienia ona swoje sześć biegów o wiele szybciej, niż zrobiłby to najbardziej doświadczony kierowca (przy dużym obciążeniu i prędkości obrotowej w ciągu jednej dziesiątej sekundy).

Elektroniczny układ zarządzania dysponuje automatycznym trybem z charakterystyką Sport i Normal oraz dwoma trybami manualnymi. Aby z nich skorzystać, wystarczy krótkie pchnięcie dźwigni na środkowym tunelu lub naciśnięcie na jeden z dwóch przycisków na kierownicy. O maksymalne przyspieszenie przy ruszaniu dba Launch Control (program umożliwiający pełne przyspieszenie z wysoką prędkością obrotową i minimalnym poślizgiem opon).

Stały napęd na wszystkie koła quattro jest idealną technologią dla wyczynowego samochodu sportowego. Jego centralne sprzęgło wiskotyczne, umieszczone przy mechanizmie różnicowym przedniej osi, w normalnym trybie jazdy rozdziela siły V10 w stosunku 15:85 między przednią, a tylną oś. Ta charakterystyka doskonale pasuje do rozkładu masy Audi R8 GT, wynoszącego 43 do 57 procent. W razie potrzeby sprzęgło w ułamku sekundy przesyła nawet 30 procent momentu napędowego na przód. Trakcję poprawia również mechaniczny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym na osi tylnej. Skuteczność dla napędu została poprawiona o 25 procent, a dla hamowania silnikiem o 40 procent.

Zawieszenie
Wyczynowy samochód sportowy Audi R8 GT jest maszyną do jazdy o zapierającym dech w piersiach przyspieszeniu poprzecznym i błyskawicznych reakcjach. Silnik umieszczono centralnie, niedaleko pionowej osi obrotu samochodu, jego masa przy szybkich zmianach kierunku prawie wcale nie wpływa na zachowanie się samochodu. R8 GT w każdej sytuacji prowadzi się dynamicznie, precyzyjnie i stabilnie.

Zawieszenie ma klasyczną konstrukcję znaną z samochodów sportowych – koła prowadzone są przez podwójne trójkątne wahacze poprzeczne (aluminiowe). Zębatkowa przekładnia kierownicza z hydraulicznym wspomaganiem ma bezpośrednie przełożenie 16,3:1 i ułatwia prowadzenie samochodu. Manualnie regulowane zawieszenie gwintowane jest montowane seryjnie. Pozwala ono na obniżenie nadwozia nawet o 10 milimetrów. Zwiększone wartości pochylenia przednich i tylnych kół czynią tę wersję R8 jeszcze bardziej zwrotną niż model seryjny.

19-calowe koła 8,5 J x 19 z przodu i 11 J x 19 z tyłu mają opony w rozmiarze 235/35 względnie 295/30. Na życzenie Audi montuje na tylnej osi również opony 305/30 wraz z opcjonalnymi obręczami. Dla wielbicieli wyścigów oferowane są opony „pucharowe”; gwarantują one doskonałe osiągi jezdne na suchej nawierzchni.

Seryjnie Audi montuje wentylowane tarcze hamulcowe z ceramiki z włóknem szklanym. Są one ekstremalnie wytrzymałe i odporne na ścieranie, a przy tym wyjątkowo lekkie: przy takim samym formacie ważą o dziewięć kilogramów mniej, niż ich stalowe odpowiedniki. Średnica tarcz na przednich kołach wynosi 380 mm, na tylnych – 356 mm, pierścienie cierne są połączone z piastami ze stali nierdzewnej sprężynującymi elementami. Aluminiowe zaciski (z przodu sześciotłokowe) w R8 GT mają czerwony kolor.

Dostosowany do R8 GT system stabilizacji toru jazdy ESP można przełączyć przyciskiem na tryb sportowy, który przy przyspieszaniu na wyjściu z zakrętu dopuszcza spektakularną, ale bezpieczną nadsterowność. W przypadku ścigania się na torze kierowca może całkowicie wyłączyć ESP.

Wnętrze i wyposażenie
Redukcja masy oznacza u Audi wzrost możliwości i efektywności, lecz w żadnym przypadku nie rezygnację z czegokolwiek. R8 GT ma automatyczną klimatyzację i elektrycznie otwierane/ zamykane okna, system nawigacji obsługiwany przez MMI oraz wysokiej jakości system nagłośnieniowy. Jako opcja dostępny jest dziesięciokanałowy system audio Bang & Olufsen o mocy 465 W, zmieniarka płyt CD oraz Audi Music Interface. Wnętrze, jak zawsze w tej marce, jest wykończone z wielką troską o detale. Doskonała jakość materiałów zachwyca wyglądem i dotykiem.

Ergonomiczne wnętrze jest utrzymane w sportowym czarnym i ciemnopopielatym kolorze. Kierownica, podsufitka, słupki dachowe, podkładka na wysokości kolan na konsoli, dźwignia hamulca ręcznego i kubełkowe fotele są pokryte Alcantarą z kontrastowymi szwami. Na tylnej ścianie, w poszyciu drzwi i na desce rozdzielczej zastosowano syntetyczny materiał „skóra rekina”, lekko szorstki w dotyku. Monoposto (łuk przy kokpicie) wykonany jest z matowego carbonu.

Białe tarcze wskaźników ozdobione są logo „R8 GT”. Dźwignia o nowej stylistyce wykonana została z CFK i aluminium, tunel środkowy i poszycie w drzwiach mają listwy ozdobne w kolorze nadwozia. W progach wbudowano listwy z matowego aluminium, również ozdobione logo „R8 GT”.

Elementy wyposażenia dodatkowego dla R8 GT to dwa alternatywne typy kół, przedni spojler w kolorze nadwozia oraz poszycie komory silnika z matowego CFK. Do wnętrza można wybrać elementy z carbonu w drzwiach, na tunelu, w kokpicie i na desce rozdzielczej. Do tego dochodzi wielofunkcyjna kierownica skórzana, czerwone, pomarańczowe lub popielate pasy, dywaniki z napisem „R8 GT” i podświetlone na czerwono listwy z CFK w progach. Na życzenie Audi montuje fotele ze szkieletem z carbonu, które są jeszcze lżejsze, niż fotele z GFK. Na ich pokryciu z Alcantary może być wyszyte logo „R8 GT”.

Dla klientów – miłośników wyścigów samochodowych, dostępny jest pakiet Race. Obejmuje on przykręcany pałąk zabezpieczający przed skutkami dachowania w kolorze czerwonym lub czarnym. Ponadto czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, czerwone lub czarne, gaśnicę i wyłącznik awaryjny akumulatora. W przypadku startu w wyścigach można zamówić moduł pałąka przedniego, który wraz z pałąkiem zabezpieczającym przed skutkami dachowania stanowi pełnowartościową klatkę bezpieczeństwa, a także zamek obrotowy dla czteropunktowego pasa.

Jeżeli ktoś szuka więcej komfortu, może zamówić system do montażu telefonu komórkowego wraz z mikrofonem mocowanym do pasa. Oprócz tego Audi przygotowało w pełni skórzaną tapicerkę, elementy obsługowe pokryte skórą z kontrastowymi szwami oraz układ regulacji prędkości jazdy. System ułatwiający parkowanie należy już do wyposażenia podstawowego.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Audi R8