/  /  /  /  / Audi Q7 z superdieslem za 130 600 EUR
Audi Q7

Audi Q7

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Wyższa
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Audi Q7 z superdieslem za 130 600 EUR

Audi|
null
© Audi
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Pod koniec bieżącego roku w gamie Audi Q7 pojawi się flagowy model oferujący najmocniejszy na świecie silnik Diesla w tym segmencie pojazdów. Samochód Audi Q7 V12 TDI quattro, bo o nim mowa, kosztuje w Niemczech około 130 600 EUR.

Jednostka napędowa V12 uzyskuje z sześciu litrów pojemności moc 368kW (500 KM) i moment obrotowy 1000Nm. Te wartości sprawiają, że mimo swoich rozmiarów ten SUV zachowuje się jak prawdziwy samochód sportowy. Przy tym nowe Audi Q7 V12 TDI quattro w sposób typowy dla Audi łączy ogromną siłę z oszczędnym spalaniem. Ze swoim sportowym zawieszeniem, zmodyfikowanym nadwoziem i ekskluzywnym wyposażeniem Audi Q7 V12 TDI quattro jest wzorcowym wyczynowym SUV-em. Twórcą i producentem tego auta jest quattro GmbH (spółka należąca w 100% do koncernu Audi).

Twórca technologii TDI - koncern Audi - modelem Audi Q7 V 12 TDI quattro otwiera nowy rozdział w historii silników wysokoprężnych. Pierwszy 12-cylindrowy silnik diesla montowany w samochodzie produkowanym seryjnie napędza tego SUV-a z wielką lekkością i swobodą, nic sobie nie robiąc z jego pokaźnych rozmiarów.

Może on przyspieszyć Audi Q7 V 12 TDI quattro od zera do 100 km/h w 5,5 sekundy. Tego wyniku nie powstydziłby się żaden sportowy samochód. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Osiągi tego 12-cylindrowego silnika nie są jedyną cechą, która wzbudza podziw. Doskonałe jest także spalanie. Średnio zużywa on 11,9 litrów na 100 km, co - biorąc pod uwagę moc - jest zadziwiająco niską wartością. 6-litrowy TDI pozostawia daleko za sobą wszystkich swoich benzynowych konkurentów.

Dzięki efektywnemu spalaniu i nowoczesnemu systemowi oczyszczania spalin Audi Q7 V12 TDI quattro już dzisiaj spełnia normy emisji szkodliwych substancji, które zaczną obowiązywać dopiero za kilka lat.

V12 TDI zachwyca nie tylko swoją mocą, lecz również niezwykle spokojną pracą. Brzmienie jest stonowane, pod obciążeniem przechodzi w mocny, pełny dźwięk. Ten 6-litrowy silnik należy do nowoczesnej rodziny jednostek napędowych „V” Audi, dla których wspólna jest odległość między środkami cylindrów wynosząca 90 milimetrów. Jednak zamiast tradycyjnego kąta prostego między cylindrami, w tym silniku zastosowano 60-stopniowe rozchylenie, idealne dla V12. Przy takiej konstrukcji nie występują niepożądane swobodne siły i momenty bezwładności.

Na kulturę pracy ma wpływ także kadłub silnika o dużej sztywności. Wykonany z żeliwa wernikularnego jest o około 15% lżejszy, niż skrzynia korbowa ze stosowanego zazwyczaj żeliwa szarego. Niezwykle zwarty, 6-litrowy silnik ma tylko 684 milimetry długości. Wał korbowy jest łożyskowany za pomocą sztywnej pokrywy łożyskowej. Średnica cylindra 83,0 milimetrów i skok 91,4 mm (identyczne jak w 3.0 TDI) - dają silnikowi V12 TDI pojemność skokową 5934 cm3. Aluminiowe głowice cylindrów składają się z trzech części. W dolnym elemencie zintegrowano kanały dolotowe i wylotowe, górny element rozprowadza olej a w ramie wzmacniającej osadzono dwa wałki rozrządu, napędzane łańcuchami Simplex. Zawory poruszane są rolkowymi dźwigienkami zaworowymi o niewielkim tarciu. Dławiki sterowane na podstawie mapy charakterystyk wprawiają zasysane powietrze w ruch wirowy, który optymalizuje proces spalania, co z kolei powoduje obniżenie emisji substancji szkodliwych i zwiększenie mocy silnika.

Układ wtryskowy Common Rail, którego pompy wysokociśnieniowe napędzane są łańcuchami, wytwarza ciśnienie do 2000 bar. Wysokie ciśnienie pozwala na uzyskanie optymalnej mieszanki w komorze spalania. Dzięki dobrze rozpylonej mieszance proces zapłonu jest bardziej równomierny i cichszy.

8-otworowe wtryskiwacze wykorzystujące efekt piezoelektryczny mogą wykonać nawet pięć wtrysków na jeden takt roboczy.

Na zewnątrz silnika „V” umieszczono dwie turbosprężarki, po jednej dla każdego rzędu cylindrów. Dzięki zmiennej geometrii łopatek turbiny aktywują się już przy niskich prędkościach obrotowych uzyskując wysokie stopnie sprawności i maksymalne względne ciśnienie doładowania 1,6 bar. Dwie duże chłodnice powietrza doładowania obniżają temperaturę sprężonego powietrza umożliwiając osiągnięcie imponującej mocy 500 KM.

Sześciocylindrowym TDI Audi po raz kolejny udowadnia swoją przewagę dzięki technice. Już w 1989 roku marka z czterema pierścieniami wprowadziła silniki TDI do samochodów produkowanych seryjnie i od tego momentu stale je udoskonala. Najmocniejszy diesel w swojej klasie uzyskuje właściwy moment obrotowy 169 Nm na litr pojemności skokowej. 1.000 Nm siły ciągu dostępnych jest w szerokim zakresie prędkości obrotowych od 1750 do 3250 o/m. Moc właściwa (czyli moc na litr pojemności skokowej) wynosi 62,0 kW (84,3 KM) - jak w samochodzie sportowym.

Nowy V12 TDI w Audi Q7 jest blisko spokrewniony z silnikiem, z którym Audi R10 TDI dwa razy wygrało klasyfikację ogólną w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans - z agregatem V12 o pojemności 5,5 litra i mocy 480kW (650 KM).

W Audi Q7 V12 TDI potężne momenty obrotowe silnika przenoszone są przez szybko i miękko zmieniającą przełożenia, sześciostopniową skrzynię Tiptronic, specjalnie przystosowaną do wysokiego momentu obrotowego tego 6-litrowego diesla. Kierowca może zmieniać przełożenia automatycznej przekładni dźwignią selekcyjną lub montowanymi seryjnie chromowanymi przyciskami kołyskowymi na trójramiennej kierownicy.

Napęd quattro rozdziela siły między przednią i tylną oś w stosunku 40:60, co gwarantuje dużą dynamikę i przyjemność jazdy. W razie potrzeby środkowy mechanizm różnicowy przenosi większość sił na tę oś, która w danym momencie ma lepszą trakcję. Także w układzie quattro wszystkie podzespoły zostały starannie wzmocnione, by sprostać wymaganiom stawianym przez tak mocny silnik.

Zawieszenie Audi Q7 V12 TDI jest jedną z najnowocześniejszych konstrukcji, jakie stosuje się w samochodach seryjnych. Przednie i tylne koła prowadzone są przez podwójne wahacze poprzeczne, podzespoły osi w większości wykonano z aluminium. Dzięki swojej dużej precyzji i bezpośredniości układ kierowniczy ściśle spaja kierowcę z drogą. Reakcja na ruchy kierownicy, bezpieczeństwo i komfort jazdy sprawiają, że ten wyczynowy SUV wytycza nowe standardy na utwardzonych drogach i doskonale radzi sobie w terenie, między innymi dzięki prześwitowi poprzecznemu wynoszącemu maksymalnie 205 milimetrów.

Adaptive air suspension - pneumatyczne zawieszenie połączone z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami i dynamicznymi stabilizatorami kołysania poprzecznego może być ustawione według jednej z trzech zaprogramowanych charakterystyk, od wybitnie komfortowej do bardzo dynamicznej. Ponadto możliwa jest pięciostopniowa zmiana prześwitu poprzecznego i obniżenie tyłu o 71 milimetrów, jeżeli jest to potrzebne, aby wygodniej wkładać ładunek do bagażnika.

Wyczynowy SUV Audi porusza się na sportowych, 20-calowych kołach z dziesięcioma szprychami; jako alternatywa dostępne są 20 szprychowe koła i koła 21-calowe w różnych wersjach. Za dużymi felgami ukryto potężne, 20-calowe hamulce. Ich wentylowane tarcze wykonane ze stopu ceramicznego wzmocnionego włóknem szklanym charakteryzują się niewielkim ciężarem, długotrwałą skutecznością i trwałością. Na przedniej osi zastosowano 8-tłokowe zaciski, na osi tylnej zaciski 4-tłokowe. Zaciski lakierowane są w kolorze tytanowo-szarym i opatrzone napisem „audi ceramic“.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama