/  /  /  /  / PREZENTACJA | Audi SQ5 TDI (313 KM)
Audi Q5

Audi Q5

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Cena143 100 zł - 319 500 zł (aktualizacja: 2016-05-01)
Emisja CO2129 g/km - 177 g/km
Żużycie paliwa4,9 L/100km - 7,5 L/100km
 

PREZENTACJA | Audi SQ5 TDI (313 KM)

IBRM Samar|
Audi SQ5 - 2013
© IBRM Samar
Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013Audi SQ5 - 2013

Audi Q5 to pierwszy SUV marki, który doczekał się specjalnej wersji S. Bazujące na nim SQ5 TDI to również pierwsze Audi S z silnikiem wysokoprężnym. I to nie byle jakim. Motor 3.0 TDI dostarcza 313 KM i 650 Nm.

Audi Q5 (typoszereg 8R) debiutowało w Beijing i Los Angeles, a na naszym kontynencie w Paryżu w 2008 roku i z końcem tamtego roku trafiło do sprzedaży. W Polsce pierwsze egzemplarze klienci odebrali w 2009 roku. Samochód był odpowiedzią na średniej wielkości SUV-y marek premium jak BMW X3 czy Land Rover Freelander.
SUV Q5 oparto na płycie modułowej MLP (Modular Longitudinal Platform), która po raz pierwszy użyta była w A5 Coupe. Platforma ta posłużyła za bazę dla takich modeli jak A4, A5, A6, A7 i A8. Średniej wielkości SUV wykorzystuje wiele podzespołów z Audi A4 i Audi A5.
Spece z Audi nie próżnują. Jeszcze kilka lat producent z Ingolstadt posiadał tylko jeden SUV - duże Q7. Teraz oferuje trzy modele serii Q, a już mówi się o kolejnych: Q1 (konkurent dla Mini Countryman i Mini Paceman) oraz Q6 (rywal dla BMW X6).
Model ze środka oferty Q5 odświeżono wiosną 2012 roku (debiut na Paris Motor Show w 2012 roku). Tuż po tym powstał bazujący na nim topowy wariant SQ5 TDI, który właśnie prezentujemy.

Gdzie jest produkowany?
Na rynki europejskie Audi Q5 trafia z zakładów w Ingolstadt. Sprzedawane w Azji pojazdy montowane są na miejscu. Audi SQ5 TDI, tak jak inne sportowe modele firmy, jest „dopieszczane” w zakładach quattro GmbH.

Segment i konkurenci
Audi Q5 – należący do klasy SUV-ów – rywalizuje w Polsce z BMW X3, Infiniti EX, Land Roverem Freelander, Mercedesem GLK oraz Volvo XC60. Niedługo w grupie marek premium pojawią się kolejni „gracze”: reprezentant Lexusa oraz Porsche Macan (dotąd znane jako Cajun), technicznie spokrewnione z Audi Q5.
W omawianym segmencie bezpośrednim rywalem dla SQ5 TDI (diesel o identycznej mocy) jest BMW X3 xDrive35d.

Kto kupuje prezentowany model?
Audi bije na świecie rekordy sprzedaży. Tylko w sierpniu tego roku sprzedano 118.650 aut, co stanowi wzrost o 9,8 procent w stosunku do zeszłego. Od stycznia do sierpnia 1.030.450 klientów z całego świata zdecydowało się na zakup auta z czterema ringami. To o 7,2 procent więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Stawia to producenta z Ingolstadt w czołówce najlepiej sprzedających się luksusowych marek samochodów.
W Polsce Audi Q5 cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród firm, jak i nabywców indywidualnych. W zeszłym roku auto sprzedało się w liczbie 938 sztuk (z czego 756 trafiło do firm, a do osób prywatnych 182), w tym roku do końca września sprzedano 834 SUV-y (676 trafiło do firm, 158 do nabywców indywidualnych).

Podstawowe informacje
Audi Q5 to średniej wielkości SUV. Choć linia designerska modelu Q5 nie odbiega znacząco od stosowanej w Q7 i Q3, to jednak pośredni model nie jest tak „ociężały” jak Q7 i prezentuje się bardziej sportowo od wymienionych modeli. Q5 przeszło face lifting w 2012 roku, drobnej zmianie poddano stylizację nadwozia, przy okazji wzbogacono wyposażenie. Zmodernizowano kształt zderzaków oraz atrapę chłodnicy Singleframe. Przednie światła do jazdy dziennej otrzymały diody LED, podobnie jak światła z tyłu. Zmieniono nastawy zawieszenia, a hydrauliczne wspomaganie kierownicy zastąpiono elektromechanicznym.
Audi SQ5 TDI różni się znacznie od „zwykłego” Q5. Najmocniejsze modele Audi S oraz Audi RS trudno nazwać tylko kolejnymi wersjami silnikowymi. Choć bazują na tańszych i słabszych wersjach, specjalne odmiany S i RS różnią się znacząco pod względem zastosowanej techniki i wyposażenia. Mocne silniki wymuszają zastosowanie sporych modyfikacji w układzie jezdnym, a nadwozie otrzymało pakiet aerodynamiczny.
Audi SQ5 TDI jest samochodem wszechstronnym. Jak każdy SUV pozwala poruszać się także w terenie, może nie tym trudnym, ale jednak. Dzięki mocnemu silnikowi na asfalcie Q5 nie odstaje od wielu mocnych, sportowych coupe i roadsterów, oferując przy tym znacznie wygodniejsze warunki podróżowania.
Prezentowane Audi SQ5 TDI posiada 313-konny silnik i napęd na wszystkie koła quattro. Z zewnątrz rozpoznamy je po 20-calowych kołach (w opcji są 21-calowe felgi) i specjalnym układzie wydechowym z czterema końcówkami. Zawieszenie sportowej odmiany dostosowano do mocy silnika i przeznaczenia auta, zostało utwardzone i obniżone o 30 mm. Nadwozie otrzymało subtelny pakiet aerodynamiczny, a w kabinie specjalnej wersji odnajdziemy sportowe fotele oraz kilka detali nadających autu więcej sportowego charakteru. Audi SQ5 TDI oferowane jest w jednej wersji wyposażeniowej, ale za to możliwości doposażenia samochodu są szerokie.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary auta (4.644 x 2.089 x 1.624 mm) pozwoliły wygospodarować dużo miejsca dla pięciu pasażerów. SUV ma ponad 2,8-metrowy rozstaw osi.
Masa własna Audi SQ5 TDI wynosi 1.995 kg, a dopuszczalna ładowność 535 kg.
540-litrowy kufer powinien wystarczyć na zabranie bagaży na weekendowy wypad za miasto. Po złożeniu oparcia kanapy pojemność bagażnika powiększa się do 1560 l. Opcjonalnie dostępne są: system szyn w bagażniku, wannowa wykładzina bagażnika, osłona rozłożonego tylnego siedzenia, elektrycznie zamykana pokrywa bagażnika, przednie siedzenie ze składanym oparciem oraz tylne siedzenie z możliwością przesuwania i z tunelem do przewożenia długich przedmiotów w oparciu.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w SQ5 TDI wypada korzystnie. Bez dopłaty klient otrzyma poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. Ale to już w zasadzie standard w tej klasie samochodów. Oprócz typowych systemów elektronicznych (ABS z EBV, ASR, ESP) w modelu Q5 zastosowano standardowo wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach. Innowacją w tej klasie jest system stabilizacji toru jazdy (ESP), który uwzględnia ładunek umieszczony na bagażniku dachowym (jeśli ten jest wykorzystywany). Mimo sporej liczby systemów w standardzie, w cenniku na liście opcji znajdziemy jeszcze około tuzin elektronicznych układów służących poprawie bezpieczeństwa.
Audi Q5 – czyli baza dla SQ5 TDI - w crashtestach organizacji Euro NCAP zakończyło testy wynikiem pięciu gwiazdek (maksymalna nota). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono wysoko (92%), w kategorii „safety assist” (oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego) przyznano 71%.

Napęd
Sportowy SUV SQ5 TDI w Europie oferowany jest z silnikiem wysokoprężnym 3.0 TDI o mocy 313 KM. Jest to pierwsze Audi S z silnikiem diesla. Na wybranych rynkach – gdzie paliwa są znacznie tańsze (m.in. USA, Kanada, Azja) - niemiecki producent oferuje SQ5 z benzynową jednostką 3.0 TFSI o mocy 354 KM.
Dla Europy przewidziano coś oszczędniejszego. Choć znaczek "TDI" kojarzy się wielu osobom głównie z rodzinnymi autami o rekordowo niskim spalaniu, diesel z SQ5 ma trzy litry, sześć cylindrów i podwójne turbodoładowanie. W efekcie temu SUV-owi nie powinno chyba nigdy brakować „powera”. Dwie szeregowo połączone turbosprężarki dają SQ5 dużą siłę ciągu, a oscylator dźwiękowy - głośnik umieszczony w układzie wydechowym - sprawia, że ten sportowo-rekreacyjny pojazd zapewnia też przyjemne sportowe brzmienie, znacznie odbiegające od tego w typowym aucie z silnikiem wysokoprężnym. Kierowca SQ5 TDI ma możliwość zmiany charakterystyki dźwięku. W ustawieniu „komfortowym” diesel jest dyskretny, a w trybie „dynamicznym” brzmi jak benzynowe V8.
Za przeniesienie wysokiego momentu obrotowego, niczym z ciężarówki, na wszystkie koła (system quattro) odpowiedzialna jest 8-biegowa, automatyczna skrzynia Tiptronic.

Silnik wysokoprężny – zestawienie podstawowych informacji:
3.0 o mocy 230 kW/ 313 KM i momencie równym 650 Nm. Mocny turbodiesel zapewnia bardzo dobre osiągi przy niskim, w relacji do przyspieszenia i elastyczności, zużyciu paliwa. Sprint od 0 do 100 km/h zabiera tylko 5,1 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Duży, ale nie łakomy diesel „konsumuje” średnio tylko 6,8 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 179 g/km).

Podstawowe dane dotyczące jednostki napędowej w Audi SQ5 TDI  prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowany SUV w cyklu mieszanym zużywa 6,8 litra ON na 100 km, w mieście 7,6, a na trasie 6,4. Emisja CO2 w wysokości 179 g/km stawia pojazd w klasie emisji E.

Koszty
Prezentowany SUV kosztuje 273.700 zł. Najbliższy rywal BMW X3 xDrive35d jest tańsze, ale zapewnia nieco słabsze osiągi.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama